Ervaringen met DuckDuckGo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-08 14:33

Blonde Tux

Ervaringen met Duck Duck Go

Duck Duck Go is een zoekmachine die niets van je wilt weten en je uit je Filter Bubble haalt.

De zoekmachine stelt anonimiteit voorop, en is ook geschikt om afbeeldingen producten en video's mee te zoeken.En is daarmee een prima alternatief voor Google, voor die genen die graag wat meer privacy op het web willen

Afbeeldingslocatie: http://cdn.ndtv.com/tech/DuckDuckGo_Logo.jpg

Wat is DuckDuckGo

DuckDuckGo slaat geen enkele persoonlijke informatie op. Je IP-adressen, useragents. DuckDuckGo is een bijzondere eend in de bijt, het is een relatief jonge zoekmachine vergeleken Bing, Google en Yahoo, en hij geeft opvallend goede zoekresultaten voor een privacy gerichte zoekmachine.

De zoekmachine, wordt gedeeltelijk wel bekostigd via tekstadvertenties boven in de zoekresultaten, maar vergeleken het aantal 'suggesties' bij Google of Bing zijn dat er opvallend weinig. DuckDuckGo is een hybride zoekmachine, en maakt gebruik van andere zoekmachines, zoals Bing & Yahoo, en laat ook bovengemiddeld veel resultaten zijn uit encyclopedieën als WolframAlpha en Wikipedia. De zoekmachine is zo opgezet dat hij gaat voor kwaliteit boven kwantiteit, 'content-mills' die heel veel heen en weer linken naar sites om zo hoog in de zoekresultaten te komen worden gefilterd.

In de praktijk, toont DuckDuckGo vergeleken de marktleider wat minder kwantiteit meer wat meer kwalitatieve zoekresultaten. Al kan het wel zijn om de relevante informatie te vinden, je extra zoektermen moet toevoegen die je op zoekmachines die heel veel van je weten niet hoeft toe te voegen, denk hierbij aan een lokatie, of de naam van het medium dat je vaak bezoekt.

DuckDuckGo's Privacy beleid

Zelf geeft DDGo deze informatie over hun privacy beleid. In het kort komt het neer op:
  • We verzamelen niets
  • We slaan niets op
  • We gebruiken geen tracking cookies
  • We helpen met blokkeren van tracking door derden
When you search at DuckDuckGo, we don't know who you are and there is no way to tie your searches together.When you access DuckDuckGo (or any Web site), your Web browser automatically sends information about your computer, e.g. your User agent and IP address .Because this information could be used to link you to your searches, we do not log (store) it at all. This is a very unusual practice, but we feel it is an important step to protect your privacy.
DuckDuckGo does not store any personal information, e.g. IP addresses or user agents: see our privacy policy for details. In addition to our default version , we also offer two non-JavaScript versions (HTML & lite), aTor hidden service ( about), several privacy settings (including POST & RefControl), and we allow you to use URL parameters instead of cookies our the Cloud Save feature to store settings.To help educate people about privacy, we've created DontTrack.Us, DontBubble.Us , FixTracking.com , and WhatIsDNT.com.

Uit de filter bubble:

Nog een voordeel van dat een zoekmachine geen resultaten toont op basis van eerder verzamelde informatie over jou, is dat in tegenstelling tot grote andere partijen, de zoekresultanten van waar je naar toe zoekt niet worden ingeperkt door resultaten die strijdig zijn met jouw eigen bias.
wiki A filter bubble is a result of a personalized search in which a website algorithm selectively guesses what information a user would like to see based on information about the user (such as location, past click behavior and search history) and, as a result, users become separated from information that disagrees with their viewpoints, effectively isolating them in their own cultural or ideological bubbles.

according to Pariser, users get less exposure to conflicting viewpoints and are isolated intellectually in their own informational bubble. Pariser related an example in which one user searched Google for "BP" and got investment news about British Petroleum while another searcher got information about the Deepwater Horizon oil spill and that the two search results pages were "strikingly different
Meer informatie over de filter bubble

Voordelen en Nadelen van DuckDuckGo

Voordelen DuckDuckGo
  • Relatief goede zoekresultaten door combineren engines Bing&Yahoo
  • Geen profilering
  • Geen tracking cookies op websites
  • Er zit soms onverwacht goede informatie buiten je 'bubble'
  • Als je zoekt op apps biedt hij alternatieven aan
  • Werkt met TOR
  • Als je zoekt met een vraag, krijg je vaak direct een 'antwoord' van de zoekmachine zelf.
.
Nadelen:
  • Je vind vaak minder relevante zoekresultaten, dan bij Google of anderen, doordat als je zoekt op naam XXXX, men in een ander land ook XXXX kan kennen zonder dat dat ovor jou relevant is. Je zoekt als wereldburger. Niet als Amsterdamse bubbellaar.
  • Zoeken als wereldburger, vereist vaak dat je extra zoekwoorden invoegt, om resultaten te krijgen die relevant zijn. Zoals bijvoorbeeld een lokatie.

Hoe stel je DuckDuckGo in

Firefox
  • Ga naar www.duckduckgo.com
  • Klik in het zoekvak bovenin uw browser op het vergrootglas
  • Click Change Search Settings in the drop down
  • selecteer DuckDuckGo in het standaard zoekmachine menu
chrome
  • Go to www.duckduckgo.com
  • Click OK in the popup.
  • Select Settings
  • Under Search section, click Manage search engines...
  • Find DuckDuckGo in the displayed list and click Make Default
Bij Chrome worden je bezochte ondanks het instellen van DuckDuckGo nog steeds naar des werelds grootste adverteerder gestuurd. Dus kun je Chromium installeren.
.
.
Internet Explorer
Opera
  • Ga naar www.duckduckgo.com
  • Select Opera > Preferences (on Mac) or Opera > Options (on Windows)
  • Klik in het uitrolmenu van Zoeken en selecteer DuckDuckGo

Alternatieven voor DuckDuckGo

Ixquick
Naar hun eigen zeggen 's werelds meest privacy-vriendelijke zoekmachine"

Blekko
Verwijderd je persoonlijke gegevens na 48uur.

AskEraser
Slaat 1 cookie op, die ervoor zorgt dat ask.com niets van je opslaat

Ervaringen met DuckDuckGo

Dit topic is opgezet om ervaringen en tips over het gebruik van de zoekmachine met mede-tweakers te delen en biedt met de informatie in de openings post informatie over hoe je de zoekmachine kan gaan gebruiken. Dus ben je enthousiast over de werking of juist niet, dan is dit de plek om het samen met tips voor effectief gebruik van de zoekmachine het te bespreken.

De zoekmachine een keer proberen kan via
www.duckduckgo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:30
Het is m'n default zoekmachine, maar ik grijp toch nog regelmatig terug naar google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een uitstekende start post. Ik heb het ook een tijdje gebruikt, maar wanneer de vragen erg specifiek worden, dan val je toch vaak terug op de big G.

Voor simpele zoekopdrachten werkt het wel prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

Topicstarter
Tweakers heeft trouwens ook !bangs op duckduckgo, misschien leuk om te vermelden in TS?
Tweakers (!tweakers), Gathering of Tweakers (!got) en Tweakers Pricewatch (!pricewatch)

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
gekkie schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:05:
Het is m'n default zoekmachine, maar ik grijp toch nog regelmatig terug naar google.
Het is mijn default zoekmachine, maar ik grijp toch nog regelmatig naar Bing.

Dat omdat Bing gewoon veel betere resultaten geeft als het om Noord-Amerikaanse zaken gaat. Google geeft daarentegen veel betere resultaten als het over iets Europees gaat. Dus voor Europese dingen grijp ik regelmatig naar Google.

DuckDuckGo kan nog veel beter, maar ik heb wel het gevoel dat ze ook steeds beter worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 24-03-2015 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:30
Trommelrem schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:44:
[...]
Het is mijn default zoekmachine, maar ik grijp toch nog regelmatig naar Bing.

Dat omdat Bing gewoon veel betere resultaten geeft als het om Noord-Amerikaanse zaken gaat. Google geeft daarentegen veel betere resultaten als het over iets Europees gaat. Dus voor Europese dingen grijp ik regelmatig naar Google.

DuckDuckGo kan nog veel beter, maar ik heb wel het gevoel dat ze ook steeds beter worden.
Ik idd ook voor Nederlandse dingen .. en met programmeren / opensource dingen, volgens mij indexeert google veel meer maillinglists of geeft ze meer prio.
Bing zelf gebruik ik eigenlijk nooit.
Blonde Tux schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:41:
Tweakers heeft trouwens ook !bangs op duckduckgo, misschien leuk om te vermelden in TS?
Tweakers (!tweakers), Gathering of Tweakers (!got) en Tweakers Pricewatch (!pricewatch)
Ah fancy 8) ... een "!got duck" geeft al gelijk dit topic :+

[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 24-03-2015 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:03

P_Tingen

omdat het KAN

Eerste vraag van mij was, 'wtf is een !bang' dus heb ik dat even gegoogled (eigenlijk is dat ook wel weer jammer in nou net dit topic ja).

Ik ben er inmiddels achter, maar dit lijkt me leuke extra info voor in de TS.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:00

Nogne

>.<

Ik heb DuckDuckGo een redelijk lange tijd gebruikt (standaard zoekmachine ios & firefox), ben uiteindelijk gestopt omdat ik te vaak naar google uitweek voor antwoorden.

Dit omdat de zoekresultaten voornamelijk amerikaans waren terwijl ik nederlandse dingen zocht.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik dacht dat Duckduckgo gewoon Google resultaten liet zien, maar dan zonder profiling (dus niet uit je regio of op dingen waar je op gezocht hebt of andere meuk die ze weten)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux

Blonde Tux

<advertisement>

Topicstarter
Vindt met name het gemak waarmee je andere sites doorzoekt ideaal. !imdb clockwork orange of !twitter #fail oid

Het privacy aspect is natuurlijk mooi meegenomen, maar eigenlijk is voor mij het gebruiksgemak eigenlijk wat de doorslag heeft gegeven om dit mijn standaard zoekmachine te worden.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Tijdje gebruikt, maar helaas niet meer nu. Irritant slechte zoek resultaten, en moet nog te vaak naar Google. En ja, waarom dan 2 search engines gebruiken.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Was is nu precies de 'meerwaarde' van een anonieme zoekengine te gebruiken? Per saldo kom je weer op sites terecht die wel volledige tracking gebruiken (veelal Google), dus enkel je 'search gedrag' is niet in kaart gebracht, de rest wel gewoon.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb niet de complete voorwaarden van DDG gelezen. Maar de stelling in the TS van "We verzamelen niets, We slaan niets op" lijkt me zeer onjuist. Ik neem aan dat ze wel data verzamelen van hun bezoekersaantallen, wellicht ook van vaak gezochte termen voor optimalisaties van hun platform?

Dat wordt door hun ook aangegeven op https://duckduckgo.com/privacy#s4
We also save searches, but again, not in a personally identifiable way, as we do not store IP addresses or unique User agent strings. We use aggregate, non-personal search data to improve things like misspellings.
Een andere inkomsten bron van DDG:
Similarly, we may add an affiliate code to some eCommerce sites (e.g. Amazon & eBay) that results in small commissions being paid back to DuckDuckGo when you make purchases at those sites. We do not use any third parties to do the code insertion, and we do not work with any sites that share personally identifiable information (e.g. name, address, etc.) via their affiliate programs. This means that no information is shared from DuckDuckGo to the sites, and the only information that is collected from this process is product information, which is not tied to any particular user and which we do not save or store on our end. It is completely analogous to the search result case from the previous paragraph--we can see anonymous product info such that we cannot tie them to any particular person (or even tie multiple purchases together). This whole affiliate process is an attempt to keep advertising to a minimal level on DuckDuckGo.
--edit
en een leuke TED over de filter bubbles - http://www.ted.com/talks/...ilter_bubbles?language=en

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 25-03-2015 15:44 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:47
startpage gebruik ik. Binnenkort nieuw uiterlijk: https://new.startpage.com/?r=4269 Werk in uitvoering nog dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Ik gebruik al twee jaar standaard DDG en het geeft mij meestal wat ik nodig heb. En als ik dan toch naar iets anders moet uitwijken, zoals bijv. Google, dan tik ik "!g" voor m'n zoekopdracht en hoppa, het stuurt me door naar Google zonder dat Google iets van me zal opslaan (maar ik gebruik ook cookie blockers, tracking blockers zoals Disconnect.me en ad blockers).

En ja, de sites waar je op terecht komt kunnen je wel tracken, maar elke willekeurige zoekopdracht die je invoert wordt niet bewaard en je wordt ook niet in een search bubble geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Ha! Die van !tweakers heb ik heel lang geleden aangedragen bij DDG.

Voor mij zijn de !bangs (https://duckduckgo.com/bang.html) wel een erg chille feature. _/-\o_ Duizenden keren '!w foo' gebruikt. Ook al gebruik ik vaak nog !g, de mogelijkheid is gewoon top. (De meeste browsers registreren wel dat je ergens hebt gezocht, maar met de !bang heb ik ze standaard altijd allemaal beschikbaar.) En soms gok je ook nog gelijk goed.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van google kan je nooit echt weg gaan, iedere site heeft wel iets dat met google te maken heeft. Ik denk dat google je zelfs kan volgen met de veelgebruikte ajax script van google: ajax.googleapis.com (of vergis ik mij?)
Iig dat script kan je niet zomaar blokkeren of de website wordt niet goed weergegeven.
Dat ze daar dan maar eens een alternatief voor maken.

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een idee hoe ik json kan toepassen om de instellingen van duckduckgo te behouden? Ik vind die cookie en link nogal onhandig.

Kan ik die json code gebruiken in greasemonkey ofzo? :/

[ Voor 191% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tijd je geen DDG gebruikt. Ik zie nu dat er bij de zoekresultaten rechts een landvlag staat voor de regio. Heb wel de indruk dat sinds de laatste keer, 1 jaar geleden, de resultaten aanzienlijk zijn verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

sharp ABC lexicon

Ik gebruik het nu ongeveer een jaar, en in die tijd zijn ook voor mijn gevoel de resultaten zeker verbeterd.
Go DuckDuckGo zoals al eerder vandaag geschreven door wat posters in het fp artikel:
nieuws: Oprichter: privacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo is winstgevend

look sharp, ten sharp, roxette the look

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Net even getest. De knop met de Nederlandse vlag staat standaard uit. Wanneer je deze inschakelt krijg je prima resultaten voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLHeijmans
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-02-2022
Ik heb DDG een paar dagen gebruikt, maar heb die zoekmachine nu weer verwijderd. Het kan wel zo zijn dat DDG beter omgaat met mijn privacy - wat ik zeer waardeer -, maar een zoekmachine gebruik ik toch in de allereerste plaats om iets op internet te zoeken. Als je de zoekresultaten van DDG vergelijkt met die van Google, is er er maar één woord van toepassing: beroerd. Zo krijg ik bij het zoeken van een kleine publicatie (waarvan ik de titel tussen dubbele aanhalingstekens heb geplaatst) 0 (nul) resultaten bij DDG en 12 resultaten bij Google. Dat komt onder meer omdat Google ook zoekt in de websites en databases van bijvoorbeeld RKD.nl en bibliotheek.nl. In dit specifieke geval was dat erg relevant voor mij. Afgaande op DDG had ik moeten concluderen dat de betreffende publicatie niet bestaat. Overigens merkte ik bij het gebruik van Bing dat ook die zoekmachine 0 (nul) resultaten geeft. Is DuckDuckGo misschien gewoon Bing, maar dan met een privacywaarborg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 18:41

Gilotto

Paint Skillz

@MLHeijmans
DuckDuckGo heeft als voordeel, dat als je niets vind met je zoekopdracht je '!g' voor je zoekopdracht kan zetten, dan zoek je meteen via Google.

dus: !g tweakers.net
dit werkt trouwens ook voor tweakers.net zelf: !tweakers AMD Ryzen

Verwijderd

Omdat ik vond dat mijn leven wel iets minder Google mocht hebben, ben ik alweer een poosje terug ook overgestapt naar DDG en ik ben wel content hiermee. Ik moet soms iets meer mijn best doen voor het gewenste resultaat, maar het resultaat heeft wel een hogere kwaliteit lijkt het.

Ik heb ook Startpage een kans gegeven, maar kon daar nog niet aan wennen en de resultaten waren me nog niet goed genoeg. Kan ook aan mijn skills liggen en ik wil het nog wel eens proberen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hier ook sinds een paar maanden een tevreden gebruiker van DDG. Google werd mij te dominant (met zoeken, Chrome, Android, Maps en af en toe wat Gmail) in mijn leven. Daarom Chrome vervangen door Opera, zoeken door DDG en Maps door Bing-maps.
Nog geen moment spijt gehad van die keuze. En, om bij DDG te blijven, het terugvallen op Google is voor mij tot nu toe een zeldzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVGekkie
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-01-2021
Gilotto schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:16:
@MLHeijmans
DuckDuckGo heeft als voordeel, dat als je niets vind met je zoekopdracht je '!g' voor je zoekopdracht kan zetten, dan zoek je meteen via Google.

dus: !g tweakers.net
dit werkt trouwens ook voor tweakers.net zelf: !tweakers AMD Ryzen
Is dit dan in principe hetzelfde als naar google.nl gaan en dan tweakers.net zoeken? (Wellicht een domme vraag) Of maakt het nog verschil dat je het via DDG doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 22:48
Uitstekende vraag vind ik :)

Ik kan me voorstellen dat als je via DDG op Google zoekt via '!g', DDG fungeert als een soort proxy, waardoor Google alsnog geen gegevens over je zoekgedrag kan verzamelen/vaststellen. Als dat zo is dan kan ik mijn huidige zoekmachine (www.startpage.com) verruilen voor DDG. Startpage.com doet namelijk precies dat; het is een 'proxy' voor Google, maar dan zonder alle handigheidjes zoals bangs van DDG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03-2022
Ik gebruik ddg tegenwoordig met enige regelmaat. De zoekresultaten zijn nog niet super, maar toch.
Wat ik maar niet duidelijk krijg: in mijn chrome geschiedenis (lokaal) staan alle ddgsearches netjes gesorteerd, inclusief zoekopdracht. Daar heb ik op zich geen moeite mee, maar als ik voor ddg kies zou ik het wel jammer vinden als deze zoekopdrachten nog steeds als statistieken naar G worden gestuurd. Is dit het geval? Ik synchroniseer overigens mijn chrome niet structureel op een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Marcel1891 schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:14:
Ik gebruik ddg tegenwoordig met enige regelmaat. De zoekresultaten zijn nog niet super, maar toch.
Wat ik maar niet duidelijk krijg: in mijn chrome geschiedenis (lokaal) staan alle ddgsearches netjes gesorteerd, inclusief zoekopdracht. Daar heb ik op zich geen moeite mee, maar als ik voor ddg kies zou ik het wel jammer vinden als deze zoekopdrachten nog steeds als statistieken naar G worden gestuurd. Is dit het geval? Ik synchroniseer overigens mijn chrome niet structureel op een account.
Dat is natuurlijk niet ondenkbaar. Zelf gebruik ik het mede daarom in combinatie met opera.

@AVGekkie je wordt gewoon in je eigen browser omgeleid naar google, dus ja dat is hetzelfde. De winst is dat je niet opnieuw hoeft te typen of copy-pasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:30
Kijk hier eens: https://www.google.com/chrome/privacy/

Volgens mij worden zoekopdrachten, indien je een andere default zoekmachine hebt ingesteld, niet standaard ook naar Google verstuurd.

Er zijn wel situaties waar de URL of de hash van de URL naar Google verstuurd worden, in het geval van een beveiligingsprobleem of wanneer een pagina niet bereikt kan worden om twee voorbeelden te noemen.

Wanneer je inlogt in Chrome, dan ligt het natuurlijk wel anders (uitleg staat ook op die pagina).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:16
eric.1 schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:39:
[...]

Volgens mij worden zoekopdrachten, indien je een andere default zoekmachine hebt ingesteld, niet standaard ook naar Google verstuurd.

Er zijn wel situaties waar de URL of de hash van de URL naar Google verstuurd worden, in het geval van een beveiligingsprobleem of wanneer een pagina niet bereikt kan worden om twee voorbeelden te noemen.

Wanneer je inlogt in Chrome, dan ligt het natuurlijk wel anders (uitleg staat ook op die pagina).
Dat zegt Google, maar dat zullen we nooit zeker weten. Google Chrome is niet helemaal open source en tenzij we het zelf compilen is het niet onmogelijk dat Google die data toch verzamelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03-2022
eric.1 schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:39:
[...]

Het is niet mijn default zoekmachine ik heb het over gebruik via de browser, dus door eerst te navigeren naar duckduckgo.com..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik gebruik DDG altijd als eerste. De bangs zijn een uitkomst, maar ook het gebruik van YouTube-nocookies voor video. Ik vind bijna altijd wat ik nodig heb, maar soms ontkom je niet aan de 2 grote concurrenten. Bijkomend voordeel: Ik gebruik veel private tabs, dan helpen de bangs me om snel naar bepaalde sites te gaan, want bookmarks en historie zijn dan niet beschikbaar.

Ik ben vooral blij dat ik vervolgens niet overal achtervolgd wordt door "relevante" advertenties.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben eigenlijk heel huiverig om DuckduckGo te gebruiken.
Het is mij onduidelijk wat het verdienmodel is en ik vrees voor 'false sense of security'

Ze zeggen dat ze het goed bedoelen, maar dat zei Google ook altijd.
Google is er tegenwoordig tenminste open en eerlijk over.

If you don't have to pay for the product, you're the product.

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 14-12-2018 14:07 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 14:51

Cas

anandus schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:32:
Het is mij onduidelijk wat het verdienmodel is en ik vrees voor 'false sense of security'

Wacht dacht je van advertenties die getoond worden op basis van de zoekopdrachten? Daarnaast worden affiliate links getoond als je de zogenoemde bangs gebruikt (bron: https://duck.co/help/company/advertising-and-affiliates).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:34
Hier vind je info over wat Chrome allemaal naar Google stuurt: https://lifehacker.com/57...e-send-to-google-about-me

Als je Instant Search aan hebt staan, dan alles wat je in je urlbalk intypt. Persoonlijk zie ik weinig nut in kiezen voor DDG maar wel bij Chrome blijven. Kies dan voor Opera, of Firefox ofzo.
anandus schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 13:32:

Het verdienmodel zit gewoon in het tonen van reclame. Alleen wordt er getarget op het zoekwoord wat je net hebt ingetypt, niet op het profiel wat in de afgelopen 10 jaar van jou is gemaakt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Ik heb DuckDuckGo maar weer eens een tijdje geprobeerd. Kom helaas wederom tot de conclusie dat de resultaten t.o.v. Google. schrikbarend slecht beduidend minder van kwaliteit zijn.

Heel erg jammer.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Het is inmiddels 2021 en tijd om DuckDuckGo weer een kans te geven.

Hoe zijn jullie ervaringen anno nu?

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-08 11:54
Eiríkr schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:03:
Het is inmiddels 2021 en tijd om DuckDuckGo weer een kans te geven.

Hoe zijn jullie ervaringen anno nu?
Toevallig sinds een weekje ook weer duckduckgo. Grijp helaas nog vaak naar google

• ericafterdark
roT- schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:01:
[...]

Toevallig sinds een weekje ook weer duckduckgo. Grijp helaas nog vaak naar google
Ja, uiteindelijk kies ik ook voor gemak en dus Google.

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:47
Ik heb DuckduckGo als standaard ingesteld maar merk dat de resultaten echt aanzienlijk minder zijn dan van de Concurrent, dus ga nog vaak handmatig naar Google.
Ik vind het een fantastisch initiatief, maar helaas is het in de uitwerking niet om over naar huis te schrijven.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dumbledore
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-08 01:15
Ik snap niet waarom de resultaten zo slecht zijn. Simpel voorbeeldje. Ik zoek naar de officiële corona info website van de overheid van België. Ik wist dat het iets met 'info' en 'corona' heette. Dus ik typ: 'info corona Belgie' in de zoek. Ik krijg dus dit als resultaat:
https://duckduckgo.com/?q...o+belgie&t=hy&va=z&ia=web
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5BWsOfIllMkrNOseTbtF6DlzyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/052s6AnbzRb9bwTXHPw7TdtN.png?f=fotoalbum_large

Je zou denken, dat bovenste resultaat is het het correcte. Maar dat is het dus niet 8)7 . Zelfs als ik 5 pagina's (daarna ben ik gestopt) verder scroll kom ik nog steeds niet op de officiële corona info website van België. Die namelijk dit is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hD5dsSmXtSon0EDien2NXwzVM8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4nxUKxzbN1w95gLAukWJV9z.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt bijna wel dat duckduckgo de correcte resultaat gewoon gefilterd heeft ofzo. Dit is toch bizar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ligt het aan mij of is het de laatste maanden aanzienlijk verslechterd? Het lijkt dat hoe gerichter je zoekt, hoe slechter de resultaten zijn, terwijl dat bij Google inmiddels beter is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik gebruik de DuckDuckGo browser op mijn Pixel telefoon en op mijn iPad. Over het algemeen heb ik niets te klagen over de zoekresultaten.

In de apps zitten 2 beta functies die ik ook gebruik: E-mail bescherming en 'App Tracking Protection'.

E-mail protection laat jou een duck.com e-mail adres maken, mail aan dat account verzonden wordt geforward naar jouw eigen mailbox, eventuele trackers worden op de servers van DuckDuckGo verwijderd.

App Tracking Protection installeert een VPN service op jouw Android toestel en probeert zo de tracking pogingen van geïnstalleerde apps te blokkeren.

Vooralsnog ben ik tevreden over beide diensten.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-08 23:04
DuckDuckGo lijkt een storing te hebben. Alle websites hier doen het prima, behalve DDG. Hij wil totaal niet laden. Alles al opnieuw opgestart, maar helpt ook niet. Het is echt alleen DDG die niet wil.

• ericafterdark
Zo. Na een jaar Google ga ik weer eens aan de slag met Duck.

Hoe zijn jullie ervaringen momenteel?

• Diederik
  • Niet online
Ik gebruik eigenlijk niets anders meer sinds dit jaar, heb de DuckDuckGo extensie op Windows in Firefox en gebruik op Android en IpadOS de DuckDuckGo app.

Zoeken gaat heel goed, met in 99% van mijn zoekopdrachten relevante resultaten.

Verder gebruik ik ook de mailservice en de beveiliging voor app tracking.

De mailservice staat nu ook toe om te antwoorden vanaf je Duck.com adres.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Wat vinden jullie van de recente ontwikkelingen? Een hoop teleurgestelde reacties op Reddit. Mensen die afscheid nemen en op zoek gaan naar een alternatief.

Zie: https://twitter.com/yegg/status/1501716484761997318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Daar had ik nog niets over mee gekregen, ik ga me eens verdiepen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Diederik schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:00:
Daar had ik nog niets over mee gekregen, ik ga me eens verdiepen.
Het is een twijfelachtige beslissing. Denk dat het verstandig is dat ze wat meer inzage geven in de werking van Duck en de impact van deze verandering.

Kan Duck functioneren zonder specifieke kwalificatie algoritmes? Werd deze techniek al voor andere doeleinden toegepast? Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Inmiddels ook op de frontpage met een interessante discussie.

nieuws: DuckDuckGo verlaagt 'ranking' sites die Russische desinformatie versp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
De discussie gaat alle kanten uit en is voor mij persoonlijk niet relevant.

De reden dat ik DDG gebruik is privacy, en ik heb nu nog geen reden om aan te nemen dat daar niet goed mee wordt omgegaan.

Voor informatie en nieuws gebruik ik meerdere bronnen en ben ik niet afhankelijk van de grillen van een zoekmachine.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Diederik schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:34:
De discussie gaat alle kanten uit en is voor mij persoonlijk niet relevant.

De reden dat ik DDG gebruik is privacy, en ik heb nu nog geen reden om aan te nemen dat daar niet goed mee wordt omgegaan.

Voor informatie en nieuws gebruik ik meerdere bronnen en ben ik niet afhankelijk van de grillen van een zoekmachine.
Heb er nog eens over nagedacht en ben het wel met je eens. Blijf 'm ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Eiríkr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:49:
Wat vinden jullie van de recente ontwikkelingen? Een hoop teleurgestelde reacties op Reddit. Mensen die afscheid nemen en op zoek gaan naar een alternatief.

Zie: https://twitter.com/yegg/status/1501716484761997318
Er bestaat geen (moderne) zoekmachine zonder filtering en sortering. Dit is niets anders dan wat voorheen al gebeurde om te zorgen dat je relevante zoekresultaten krijgt. Wat dat betreft m.i. helemaal prima dat Some12 in 'DuckDuckGo verlaagt 'ranking' sites die Russische desinformatie verspreiden' bovenaan staat bij de reacties.

ik heb wat ge-heen-en-weerd tussen Startpage en Duckduckgo, ben vooralsnog beland bij DDG en zie dit erg als geen reden om weer verder te gaan kijken. Maar nog steeds wijk ik af en toe uit naar Google als ik iets niet kan vinden..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
F_J_K schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:47:
[...]
Maar nog steeds wijk ik af en toe uit naar Google als ik iets niet kan vinden..
Ja ik merk dat dat bij mij steeds minder vaak voorkomt, dus dat is een goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
De keren dat ik Google gebruik is echt minimaal, ik kan me niet eens herinneren wanneer de laatste keer was.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Poh wat een slechte ervaringen recent. Het ding vindt het gewoon niet. Even !g ervoor en de eerste hit is wat ik nodig heb. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Saturnus schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:50:
Poh wat een slechte ervaringen recent. Het ding vindt het gewoon niet. Even !g ervoor en de eerste hit is wat ik nodig heb. :/
Ik test nu een aantal dagen Brave (https://search.brave.com/) en dat bevalt me een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:00
Ik maak op mn telefoon gebruik van DuckDuckGo als app. Ik gebruik em oa voor tweakers.

Echter merk ik dat ik regelmatig uitgelogd wordt bij Tweakers. Dit heb ik niet op mn andere devices (die andere apps gebruiken).

Mis ik een bepaalde instelling, of is dit niet te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
LA-384 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:01:
Ik maak op mn telefoon gebruik van DuckDuckGo als app. Ik gebruik em oa voor tweakers.

Echter merk ik dat ik regelmatig uitgelogd wordt bij Tweakers. Dit heb ik niet op mn andere devices (die andere apps gebruiken).

Mis ik een bepaalde instelling, of is dit niet te verhelpen?
Mogelijk gerelateerd: iOS 16 met Firefox inlog steeds kwijt op Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ericafterdark schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:16:
[...]

Ik test nu een aantal dagen Brave (https://search.brave.com/) en dat bevalt me een stuk beter.
Ook eens gedaan de afgelopen dagen want werd misselijk van Duck. De resultaten vind ik niet beter. Misschien wel slechter. Maar dat kan prima omdat ik de afgelopen tijd behoorlijk specifieke informatie nodig heb. Wel mooi is die functie waarbij die een samenvatting maakt van meerdere sites. Misschien binnenkort tijd om terug te gaan naar Google. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Saturnus schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:16:
[...]

Ook eens gedaan de afgelopen dagen want werd misselijk van Duck. De resultaten vind ik niet beter. Misschien wel slechter. Maar dat kan prima omdat ik de afgelopen tijd behoorlijk specifieke informatie nodig heb. Wel mooi is die functie waarbij die een samenvatting maakt van meerdere sites. Misschien binnenkort tijd om terug te gaan naar Google. ;(
Je zou in dat geval ook Kagi eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:53
Ik gebruik ook al vele jaren DDG, maar ik heb de indruk dat de zoekresultaten steeds slechter worden.
De eerste pagina's zijn vnl. sites, die het moeten hebben van doorklikken, zoals folderz, sites met lijsten van de beste apparaten, reviewsites die geen echte reviews hebben, maar een door AI gegenereerd lulverhaal met links naar commerciële sites.

Filters om woorden uit te sluiten met een min-teken ervoor werken niet, terwijl dat wel in de handleiding staat. Ook de schakelaar voor alleen NL resultaten werkt voor geen meter.

Ik vind het ook irritant dat voorkeursinstellingen, zoals het filter voor resultaten van alleen het laatste jaar niet worden onthouden, ook al is cookies toestaan voor DDG ingeschakeld.

Ik heb dit soort mankementen al eens doorgegeven, maar dat heeft totnutoe niet tot verbetering geleid.

Maar bij Edge en dergelijke wordt je overspoeld met allerlei reclame, waardoor de zoekresultaten worden ondergesneeuwd.

Ga maar eens kijken naar Brave en Kagi.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:32
Ik gebruik het dagelijks, maar sinds vandaag krijg ik alleen maar 'There was an error displaying the search results. Please try again.' Meer mensen last van? Volgens 'allestoringen.nl' wel: https://allestoringen.nl/storing/duckduckgo/

Aah en nu een nieuwsbericht:
nieuws: Bing heeft wereldwijde storing, treft ook DuckDuckGo

[ Voor 48% gewijzigd door The__Virus op 23-05-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 16:07
The__Virus schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:47:
Ik gebruik het dagelijks, maar sinds vandaag krijg ik alleen maar 'There was an error displaying the search results. Please try again.' Meer mensen last van? Volgens 'allestoringen.nl' wel: https://allestoringen.nl/storing/duckduckgo/

Aah en nu een nieuwsbericht:
nieuws: Bing heeft wereldwijde storing, treft ook DuckDuckGo
Zat net ook te kijken... via het netwerk van mijn werk, maar ook mobiel (KPN/ODIDO) geen zoek resultaten.
Duidelijk dus!
Pagina: 1