Moet de CPU fan per se in CPU_Fan port?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-07 15:47
Vanwege de hoge CPU temp heb ik vandaag mijn kast (na bijna 5 jaar...) eens open getrokken.

Ik heb een pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B. met daarvoor (los gekocht) een fan. Deze fan was zo onwijs smerig dat ik um eruit heb gehaald en aangezien ik nog een Noctua NF-F12 nieuw heb liggen wil ik deze voor mijn Prolimatech Megahalems zetten.

Nu is het probleem echter dat ik met geen mogelijkheid met het stekkertje van de NF-F12 fan bij de CPU_Fan port kom; de bovenkant van mijn PC case wil er met geen mogelijkheid af.

Nu is mijn vraag, kan ik um ook in een andere port prikken?

Hier is de layout van mijn mobo:

Mobolayout

Mijn vraag is dus of ik de 4 pin connector die aan de NF-F12 zit ook even goed in een andere port kan doen, en zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan, maar een 4pin is PWM, dus als je hem ergens anders is prikt die niet PWM is, blaast die altijd op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
br00ky schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:31:
Kan, maar een 4pin is PWM, dus als je hem ergens anders is prikt die niet PWM is, blaast die altijd op vol vermogen.
Een 3pin is toch ook gewoon regelbaar. Alleen niet zo goed als een 4pin PWM, maar de fan kan gewoon zachter draaien.

@TS.

Als je de CPU fan in de BIOS op ignore zet kan dit verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
@hierboven

Dus ik kan um gewoon in CHA_FAN1 prikken? En moet ik dan nog wel de CPU fan op ignore zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Outlandos schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:36:
@hierboven

Dus ik kan um gewoon in CHA_FAN1 prikken? En moet ik dan nog wel de CPU fan op ignore zetten?
Voor zover ik weet is iedere 3pin header gewoon regelbaar. 4pin is beter maar niet nodig. Als je de CPU Fan aansluiting niet gebruikt zal je BIOS gaan zeuren dat er geen CPU Fan gevonden is. Dit kan je gewoon op ignore zetten en dan is het opgelost. Omdat ik met waterkoeling draai zit er bij mij ook niets op de CPU Fan header aangesloten. De PC draait verder zonder problemen en ik regel de fans zelf met een losse fancontroller.

Ik zie geen enkele reden waarom die niet zonder problemen mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb op m'n PC en HTPC niet eens een fan op de CPU header aangesloten zitten. Beide hebben gewoon een groot koelblok en de case fans regelen de rest wel.

Maar als je de fan op je CPU heatsink zet, maar niet bij de header komt omdat je nou net die ene centimeter niet kan overbruggen, wat weerhoud je ervan om een verlengkabel aan te schaffen (of zelf maken, je bent tweaker of je bent 't niet :P)? Zoiets als dit: pricewatch: BitFenix 3-pin verlengkabel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiinnoo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-06 10:41
Het enige waar je echt een probleem mee kan krijgen, is dat je moederbord gaat zeuren dat je geen fan heb aangesloten op je cpu. En zoals hierboven al is gezegd kan het ook op een 3 pin header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Hero of Time schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:35:
Ik heb op m'n PC en HTPC niet eens een fan op de CPU header aangesloten zitten. Beide hebben gewoon een groot koelblok en de case fans regelen de rest wel.

Maar als je de fan op je CPU heatsink zet, maar niet bij de header komt omdat je nou net die ene centimeter niet kan overbruggen, wat weerhoud je ervan om een verlengkabel aan te schaffen (of zelf maken, je bent tweaker of je bent 't niet :P)? Zoiets als dit: pricewatch: BitFenix 3-pin verlengkabel.
Met er niet bij komen bedoelde ik niet qua lengte kabel, maar het dak van mijn case icm de heatsink zelf zit in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Outlandos schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 07:40:
[...]

Met er niet bij komen bedoelde ik niet qua lengte kabel, maar het dak van mijn case icm de heatsink zelf zit in de weg.
Je bedoelt zoiets als dit, maar dan strak tegen de bovenkant?
Case met 2 actieve case fans

Dit is mijn PC overigens, de fan die op de heatsink zit, is er nu af omdat de case fans er toch al dicht tegenaan zitten (eentje op nog geen vingerdikte zoals je ziet). Doet het prima voor mij, bij wat hogere load zet ik de fans wat harder via de schakelaar achterop de behuizing. Overclocken moet je niet doen in dit geval, maar dat is logisch.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1