Intel i5 4590 VS AMD FX-6300

Pagina: 1
Acties:

• Lagoyaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-02 14:18
Ik zoek een?
Nieuwe CPU of een nieuw Moederbord met CPU

Wat is je budget?
Budget is hier niet van toepassing maar wat het slimst is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat naar Intel i5 maar het prijskaartje is dan 3 keer zo groot

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

productreview: NZXT H440 Zwart review door Pwas
pricewatch: Crucial MX100 256GB
pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
pricewatch: Scythe Mugen 4
pricewatch: AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W) Boxed
pricewatch: MSI GeForce GTX 760 4GB Gaming
pricewatch: Seasonic G-series 450 watt
Gaming: Assetto Corsa - DayZ

Hier onlangs hulp gekregen voor de onderdelen te vinden bij mijn 2de hands stukken en mijn eerste desktop samen te stellen.
Nu merk ik dat de CPU hele tijd op 99% gaat zodra er andere auto's meerijden en alles verloopt heel wat minder vlot.
Doe ik een test rit alleen op het circuit blijft hij gezellig rond 89%.
De temperaturen blijven wel goed.

Nu kan mijn moederbord in principe nog een tijd meegaan en mijn GTX970 videokaart hier zeker nog op geplaatst worden.
pricewatch: MSI 970A-G46

Mijn twijfel ligt nu tussen de pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition kopen
of
Een moederbord met pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed

Het moederbord graak ik moeilijk aan uit.

Eind dit jaar vervang ik mijn pricewatch: MSI GeForce GTX 760 4GB Gaming door een betere GPU GTX970 of wat aanbevolen wordt dan.

Intel zou ik niet overclocken bij mij AMD wel aangezien CPU daar voor geschikt is.
De CPU staat wel niet als Black Edition op de ondersteuningslijst van moederbord maar er staat geen enkele black edition bij?

http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i5_i5-4460.html
Als ik mij op bovenstaande link niet vergis gaat hij in prestaties net iets beter dan de 4460 dus ong identiek met 4590 in prestaties?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Je huidige MSI moederbord is eigenlijk niet geschikt voor energie slurpende processors, een stock FX6300 zou er nog wel op kunnen maar met forse OC gaat het waarschijnlijk mis.
Ik zou in dit geval gelijk voor de i5 upgrade gaan, ook al ben je dan gelijk 250 euro kwijt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Jouw mobo is, net als eigenlijk ieder MSI mobo op AM3+ een matige plank, een FX-6300 kan er in principe wel op, maar een goede aitflow in je kast is zeker aan te raden, en imo is een Mugen 4 erop zetten af te raden, omdat er dan [erg] weinig lucht over de VRM's gaat, waardoor je cpu dus kan gaan throttlen, want je hebt ongeveer de enige MSI met thermische bescherming gekocht.

Wil je direct van het gezeur af zijn, is een i5 halen wel zo handig ja, kan ook een wat oudere zijn, eentje uit de 2000 serie komt imo nog prima mee, maar ook de mobo's zullen dan wat ouder zijn, en bijv. minder USB 3.0 poorten hebben.

Een GTX 760 kan totaal niet omgaan met zijn 4GB bij gaming, omdat de bus te traag is, grote kans dat de AMD R9 380 dan helemaal de shit is, of als je de poen hebt, de 390.

People as things, that’s where it starts.

• Lagoyaz
Had al wat onderzoek gedaan naar welke CPU ik best kies voor mijn moederbord.
Had eerst gekeken naar de zwaarste die het moederbord ondersteund pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition en op een topic terechtgekomen waarop ze de FX-6300 aanraden tegenover de FX-8350 aangezien die te zwaar is met redelijk wat risico's.

Ben destijds al is gewezen op de tekortkomingen van mijn videokaart vandaar ik deze zou veranderen eind dit jaar naar een GTX 970 of AMD GPU wat op dat moment beste is.
Zou deze nieuwe GPU nog op dit moederbord kunnen zonder belemmering van de FX-6300 zonder Overclock?

Ken persoonlijk toch nog niets van overclocken dus zou het makkelijk maken. Ging enkel voor overclock gaan aangezien de CPU 'black edition' is.

Mijn CPU verbruikt nu ook 95w dus veronderstel dat dan geen problemen gaat geven zolang ik geen overclock doe?

Edit:

Scythe Mugen 4 staat momenteel ook op het moederbord was aanbevolen op het forum, temperatuur 32° staat al hele dag aan

[ Voor 7% gewijzigd door Lagoyaz op 24-03-2015 19:36 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een GTX970 of nieuwe AMD zal in veel gevallen sneller zijn dan je cpu, waardoor je FX-6300 dus gaat bottlenecken, maar het ligt ook aan de games die je speelt, Assetto Corsa en zeker DayZ zijn spellen die vooral baat hebben aan een cpu die snel is in single en dualcore taken, dus een FX-6300 is dan een grote bottleneck.

Voor jouw eisen zou ik echt kijken naar een leuke intel, vanwege hun hoge singlecore snelheid.

• Philpend
  • Laatst online: 11:21
Een fx6300 is een stuk minder krachtig dan een i5 en ook een fx6300 gaat een 970 bottlencken (althans veel minder frames per seconde uit die kaart halen dan een i5 zou doen).

Bijgaand gamesbenchmarks van bf4 multiplayer. De benchmark is gemaakt met een gt 780, ongeveer net zo krachtig als een 970. Zoals je ziet haalt een fx6300 flink minder frames uit die kaart dan bijvoorbeeld de i5. Als je hem overklokt doet hij het wat beter, maar nog steeds minder dan de i5.

Mijn advies zou dan ook zijn om door de zure appel heen te bijten en de overstap te maken naar intel. Zoals je in de benchmarks kunt zien zijn de i5's van voorgaande generaties ook beter dan een fx6300, dus tweedehands (en dus goedkoper) is zeker een optie.

http://m.pclab.pl/art55318-3.html

• Lagoyaz
Dan ga ik je advies opvolgen nu vraag ik me juist nog af welk moederbord.

CPU voor de 10 euro meer ga ik voor de pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed
i.p.v. pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed aangezien deze nog iets sneller is?

Durf nog niets met zekerheid te zeggen want veel dingen zijn misleidend zoals die 4Gb op men videokaart xP

Meeste die ik aanbevolen zie worden op het forum is de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Toevallig niets gelijkwaardig met meer rode tint aangezien case ook zwart rood is?

Of deze wat goedkoper maar geen idee waar ik allemaal moet voor kijken?
pricewatch: ASRock B85 Pro4

Edit: Had je bericht niet gezien bedankt voor de benchmarks hij loopt gelijk met een i3 dus dan kies ik wel voor de i5 :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Lagoyaz op 24-03-2015 20:00 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Normaal zou ik de 4460 aanraden, maar gezien zeker DayZ een zo hoog mogelijke singlecore snelheid wilt hebben, kan dat tientje extra, en 300mhz extra, net een extra setje geven. Nog leuker is een overklok setje, maar dat is bij intel nogal prijzig.

Die Sniper is een zeer goede plank voor zijn geld, een even goed mobo met vergelijkbare prijs is lastig om te vinden, maar de pricewatch: Gigabyte H97 G1.Sniper H6 is een leuke vervanger als je niet persé een M2 slot wilt. Ook de pricewatch: ASRock Fatal1ty B85 Killer en de ietwat vreemde pricewatch: Asus H81-Gamer kunnen dan leuk zijn.

• Lagoyaz
Aangezien ik er nog geen verstand van heb laat ik de OC mogelijkheid maar liggen, ook aangezien iedereen het bij intel momenteel afraad vanwege het prijskaartje.

Aangezien iedereen zeer tevreden is van gigabyte zou ik daarop gebaseerd wel voor pricewatch: Gigabyte H97 G1.Sniper H6 durven kiezen.
M2 even opgezocht aansluiting voor mini SSD? Dat hoeft niet :p

Wat is dan het verschil eigenlijk met een goedkoper zoals pricewatch: ASRock B85 Pro4 (Als je deze vraag nog wilt beantwoorden :p)

In elk geval al enorm bedankt voor de vele reacties en hulp die ik zo snel krijg hier!!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Verschil tussen die H97 en de Pro4 [en eigenlijk iedere B85] is:
De H97 heeft een nieuwere chipset, waardoor de toekomstige Intel ding er zeker op zou kunnen, de B85 heeft wss wéér een biosupdate nodig. Hoe correct dit is weet ik overigens niet.
De H97 heeft 6x SATA-600, de B85 heeft 2x SATA-300 en 4x SATA-600
De H97 heeft meer PCI-e lanes.
H97 heeft ondersteuning voor RAID, B85 volgens mij niet.
De H6 en B6 hebben betere audiochips dan de Pro4 [of je dit merkt is een tweede] Ook is er meer shielding en zou het audiogedeelte meer gescheiden zijn, waardoor je ook minder last van kraakjes en ruis zou hebben.
De H6 en de B6 hebben een betere netwerkchip dan de Pro4, again, of je het merkt, is een tweede.
De H6 heeft een koptelefoon versterker met OP-amp, de Pro4 niet, dit kun je [zeker] merken als je een deftige koptelefoon met de nodige ohms hebt.
De Gigabytes zullen wss net wat betere VRM's en mosfets gebruiken dan de Asrock, maar gezien je niet gaat overclocken, is dat imo geen probleem.

En natuurlijk wat verschillen in plaatsing van stekkertjes, andere "software" meegeleverd, ander bios/uefi, ander uiterlijk :+

Voor, mwah, 80% van de mensen is die Pro4 een prima ding, echter, het grootste verschil zit hem dus in de audio afdeling, dus als je een leuke koptelefoon of boxensetje hebt, zou ik zelf toch de H6 nemen, maar als je een standaard gameheadsetje hebt, en die niet wilt vervangen door iets beters, is de Pro 4 ook gewoon beter.

Hell, zelfs H81 zou opzich prima kunnen, al ben je dan erg beperkt in SATA poorten.

• Lagoyaz
Hehe mooie uitleg waar ik makkelijk aan uitgraak VasZaitsev, Bedankt!

Momenteel gebruik ik Turtle Beach Elite 800 kunnen kopen voor 250 kort na de release vandaar ga ik gewoon jou volgen en de H6 nemen.
Is het niet nodig voor de headset dan wel voor boxenset later.

Moederbord en CPU vervangen vraagt clean instal op harde schijf veronderstel ik?
Of zou het mogelijk zijn gewoon te vervangen en windows opstarten vanaf ssd met alles er nog op?

Nogmaals is bedankt voor de grote uitleg en hulp!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het is mij wel eens gelukt om na een mobo + cpu swap weer met de oude windows op te starten, van AMD naar AMD, maar van AMD naar intel gaat wss niet, en sowieso wordt het afgeraden, "nieuw systeem" = nieuwe windows.

Hopelijk heb je geen OEM windows, want die wordt gekoppeld aan je mobo.

• Lagoyaz
Windows is van hier thuis dus is geen probleem.
Als het afgeraden word ga ik zelfs niet verder denken en ga ik is opzoeken wat ik dan best met men SSD doe voor ik alles vervang.

Heb enorm veel bijgeleerd vandaag BEDANKT!!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
VasZaitsev schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:49:
Het is mij wel eens gelukt om na een mobo + cpu swap weer met de oude windows op te starten, van AMD naar AMD, maar van AMD naar intel gaat wss niet, en sowieso wordt het afgeraden, "nieuw systeem" = nieuwe windows.

Ik heb hetzelfde gedaan:
HDD van een atom netbook naar een atom file servertje gezet, windows moest een aantal keer opnieuw opstarten maar kreeg zichzelf wel werkend.
Stabiel was het echter allerminst, om de haverklap vastlopers, na een re-install was dit verholpen.
Het advies is dus inderdaad om altijd een nieuwe installatie te doen, zeker wanneer de hardware erg verschilt.

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

mitsumark schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:31:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan:
HDD van een atom netbook naar een atom file servertje gezet, windows moest een aantal keer opnieuw opstarten maar kreeg zichzelf wel werkend.
Stabiel was het echter allerminst, om de haverklap vastlopers, na een re-install was dit verholpen.
Het advies is dus inderdaad om altijd een nieuwe installatie te doen, zeker wanneer de hardware erg verschilt.
Het kan overigens wel. Ik heb dit weekend mijn harddisk uit mijn oude PC (core 2 duo, 4GB ram) overgezet naar mijn nieuwe PC (core i5, 8GB ram) en dit gaf geen enkel probleem. Even rebooten en Windows opnieuw activeren en klaar. GPU is overigens gelijk gebleven.

Overigens is een fresh install altijd beter, dit ga ik ook zeker doen als ik over twee maanden er een SSD in zet. Wilde alleen niet bezig blijven met herinstalleren.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-02 15:50

Dutchredgaming

ICT Beheerder

pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Probleem opgelost, maar wel €260 (uit mijn hoofd geschat)

Review QNAP TS-230 NAS

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

VasZaitsev schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:49:

0 komma 0 problemen gehad bij swap. Belangrijkste is dat je sata controller op "Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller" staat in apparaatbeheer en dan afsluiten. Swappen en terug starten.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1