Upgrade(?) van AMD FX-8120 naar Intel i5

Pagina: 1
Acties:

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:12

Least Inkling

Product of the cold war

Topicstarter
Hallo lui!

Heb in 2012 op basis van een BBG Desktops zelf een gamesysteem samengesteld (zie het mooie lijstje :+ ).
De rekenkracht komt uit een AMD FX-8120 Black Edition, geprikt in een Asrock 970 Extreme4.
De R9 290x is natuurlijk wat later erin gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8120 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 970 Extreme4€ 79,95€ 79,95
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 368,-€ 368,-
1WD Green WD10EZRX€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master HAF XM€ 90,95€ 90,95
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 72,60€ 72,60
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2B1600C9€ 72,47€ 72,47
1Cooler Master Silent Pro M2 720W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 Pro 128GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,92

De naam "gamesysteem" zegt het al: ik speel er alleen games op, met af en toe een browser open.
Naast dit systeem heb ik namelijk een "werk-pc", bedoeld voor de officezaken, films/netflix, video'tjes editen, etc..

Even een lijstje van de voornaamste spellen die ik voornamelijk speel:
-Eve Online
-Arma 2 en 3
-Digital Combat Simulator
-Total War 1 en 2
-Payday 2-achtige co-op games

Over Arma 2 en 3 ga ik het niet hebben, die hebben de bekende problemen qua optimalisatie.
Eve Online loopt als een zonnetje, nooit geen probleem gehad.
Echter bij Total War heb ik de indruk dat de CPU het niet snel genoeg trekt. Met name als er online gespeeld wordt. Dan kijk ik naar een diavoorstelling ;). Bij andere strategie games (Anno 1492 bijv) heb ik daar ook last van. En dat is best zonde, want Total War is een leuke franchise en het weerhoudt me van spelen.

Wat ik me nu afvraag, zal een overstap naar een Intel I5 4590 Boxed de performance verbeteren in relatie tot de cpu-requirements voor strategiegames? Total War vermeldt bij de recommended specs ook een I5 : http://wiki.totalwar.com/w/Rome_II_Recommended_Specs .
Of is dit weer een internet broodje aap/mythe en dien ik wat te sleutelen aan het systeem zelf?

Na het nodige opzoekwerk neig ik er toch naar een aanpassing in het systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 84,95€ 84,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,40

Waarom geen I5 4460? Voor die 12 euro verschil hoef je het niet laten (subjectief, weet het :) )
Het mobo is gekozen boven een MSI B85-G41 PC Mate bijvoorbeeld, omdat de Gigabyte G1 Sniper onder andere een betere audiomodule heeft, passend bij mijn 5.1 opstelling. Hoewel geluid niet een issue is in mijn man-cave :+ , kies ik toch voor een stille(re) Mugen 4 ipv de stock koeler

Zoals je kunt zien ben ik bereid de berekende euro's uit te geven, zo'n 310,- daaromtrent. Ga ook meteen van de gelegenheid gebruik maken, het zelf in te passen in de kast (allereerste keer :F ). Het huidige mobo met cpu verhuist dan naar mijn werk-pc.

Wellicht had je het al door, maar ik ben niet merk-gericht, dat vind ik helemaal niet relevant :O

Dus recap: Gaat een I5 4590 de performance verbeteren? Is het wenslijstje dan compleet en compatible met het bestaande systeem? Of kan een simpele swap van een AMD-cpu hetzelfde bewerkstelligen?

Droplets of yes and no in an ocean of maybe

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Least Inkling schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:23:
Dus recap: Gaat een I5 4590 de performance verbeteren?
Wat vertellen de gamebenchmarks (van je favo games)? De 4590 is trouwens op dit moment een prima keus door het kleine prijsverschil, dus zo gek vind ik het niet.
Is het wenslijstje dan compleet en compatible met het bestaande systeem?
Maak je daar maar geen zorgen over :).
Of kan een simpele swap van een AMD-cpu hetzelfde bewerkstelligen?
Zoals? Een 9000 serie? Dan gaat die geheid gethrotteld worden. De 8350 ligt imo te dicht bij je huidige cpu.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:34

Nemesizz

Untouchable

br00ky schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:28:

[...]

Zoals? Een 9000 serie? Dan gaat die geheid gethrotteld worden. De 8350 ligt imo te dicht bij je huidige cpu.
Heb een beetje het vermoeden dat dat nu al gebeurt met die 8120 en dat daarom de performance inkakt.
Helemaal gezien er een tower-model koeler word gebruikt, dan gaat de lucht niet door de koelribben van de VRM's en worden dan waarschijnlijk veels te heet.

@TS:
Meten is weten, kijk eens wat je CPU snelheid doet als je een van die games draait of de CPU daadwerkelijk gaat throttelen. Want onder normale omstandigheden zou een FX8120 toch nog wel mee moeten komen (ja ok, single-core performance is een i5 veel beter, maar neemt niet weg dat de FX8000 serie nog lang niet nutteloos is).
Eventueel kun je dan met een degelijk moederbord (Gigabyte UD3P bijvoorbeeld) al klaar zijn, ipv een hele overstap naar een ander platform.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Een 8350 zou ook gethrottled worden, eigenlijk was die 8120 al een slechte match op dat moederbord. Nemesizz heeft wel een punt, kan je processor momenteel wel de maximale snelheid aanhouden onder belasting? Dat je soms naar een slideshow zit te kijken, geeft mij wel het idee dat de kloksnelheid op dat moment heel laag is. Dat oplossen kun je met het Gigabyte moederbord en/of een top flow koeler.

De Mugen 3 die je momenteel hebt past ook op een socket 1150 Intel, dus als je de 8120 verder wilt gebruiken op de boxed koeler (en als je die nog hebt), is het kopen van een nieuwe Mugen 4 eigenlijk niet nodig.

Veel succes met de ombouw ;).

• Least Inkling
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:12

Least Inkling

Product of the cold war

Topicstarter
Dayum;) wat reageren jullie altijd snel, zhenks for that.

@Nemesizz, inderdaad meten is weten. Zal eens kijken wat ik naar voren kan brengen, laat hier zsm het resultaat wel zien.

Droplets of yes and no in an ocean of maybe