Hallo lui!
Heb in 2012 op basis van een BBG Desktops zelf een gamesysteem samengesteld (zie het mooie lijstje
).
De rekenkracht komt uit een AMD FX-8120 Black Edition, geprikt in een Asrock 970 Extreme4.
De R9 290x is natuurlijk wat later erin gekomen.
De naam "gamesysteem" zegt het al: ik speel er alleen games op, met af en toe een browser open.
Naast dit systeem heb ik namelijk een "werk-pc", bedoeld voor de officezaken, films/netflix, video'tjes editen, etc..
Even een lijstje van de voornaamste spellen die ik voornamelijk speel:
-Eve Online
-Arma 2 en 3
-Digital Combat Simulator
-Total War 1 en 2
-Payday 2-achtige co-op games
Over Arma 2 en 3 ga ik het niet hebben, die hebben de bekende problemen qua optimalisatie.
Eve Online loopt als een zonnetje, nooit geen probleem gehad.
Echter bij Total War heb ik de indruk dat de CPU het niet snel genoeg trekt. Met name als er online gespeeld wordt. Dan kijk ik naar een diavoorstelling
. Bij andere strategie games (Anno 1492 bijv) heb ik daar ook last van. En dat is best zonde, want Total War is een leuke franchise en het weerhoudt me van spelen.
Wat ik me nu afvraag, zal een overstap naar een Intel I5 4590 Boxed de performance verbeteren in relatie tot de cpu-requirements voor strategiegames? Total War vermeldt bij de recommended specs ook een I5 : http://wiki.totalwar.com/w/Rome_II_Recommended_Specs .
Of is dit weer een internet broodje aap/mythe en dien ik wat te sleutelen aan het systeem zelf?
Na het nodige opzoekwerk neig ik er toch naar een aanpassing in het systeem:
Waarom geen I5 4460? Voor die 12 euro verschil hoef je het niet laten (subjectief, weet het
)
Het mobo is gekozen boven een MSI B85-G41 PC Mate bijvoorbeeld, omdat de Gigabyte G1 Sniper onder andere een betere audiomodule heeft, passend bij mijn 5.1 opstelling. Hoewel geluid niet een issue is in mijn man-cave
, kies ik toch voor een stille(re) Mugen 4 ipv de stock koeler
Zoals je kunt zien ben ik bereid de berekende euro's uit te geven, zo'n 310,- daaromtrent. Ga ook meteen van de gelegenheid gebruik maken, het zelf in te passen in de kast (allereerste keer
). Het huidige mobo met cpu verhuist dan naar mijn werk-pc.
Wellicht had je het al door, maar ik ben niet merk-gericht, dat vind ik helemaal niet relevant
Dus recap: Gaat een I5 4590 de performance verbeteren? Is het wenslijstje dan compleet en compatible met het bestaande systeem? Of kan een simpele swap van een AMD-cpu hetzelfde bewerkstelligen?
Heb in 2012 op basis van een BBG Desktops zelf een gamesysteem samengesteld (zie het mooie lijstje
De rekenkracht komt uit een AMD FX-8120 Black Edition, geprikt in een Asrock 970 Extreme4.
De R9 290x is natuurlijk wat later erin gekomen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD FX-8120 Black Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ASRock 970 Extreme4 | € 79,95 | € 79,95 |
| 1 | Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X | € 368,- | € 368,- |
| 1 | WD Green WD10EZRX | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Cooler Master HAF XM | € 90,95 | € 90,95 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit) | € 72,60 | € 72,60 |
| 1 | Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair XMS3 CMX8GX3M2B1600C9 | € 72,47 | € 72,47 |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M2 720W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 840 Pro 128GB | € 79,- | € 79,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 815,92 | |
De naam "gamesysteem" zegt het al: ik speel er alleen games op, met af en toe een browser open.
Naast dit systeem heb ik namelijk een "werk-pc", bedoeld voor de officezaken, films/netflix, video'tjes editen, etc..
Even een lijstje van de voornaamste spellen die ik voornamelijk speel:
-Eve Online
-Arma 2 en 3
-Digital Combat Simulator
-Total War 1 en 2
-Payday 2-achtige co-op games
Over Arma 2 en 3 ga ik het niet hebben, die hebben de bekende problemen qua optimalisatie.
Eve Online loopt als een zonnetje, nooit geen probleem gehad.
Echter bij Total War heb ik de indruk dat de CPU het niet snel genoeg trekt. Met name als er online gespeeld wordt. Dan kijk ik naar een diavoorstelling
Wat ik me nu afvraag, zal een overstap naar een Intel I5 4590 Boxed de performance verbeteren in relatie tot de cpu-requirements voor strategiegames? Total War vermeldt bij de recommended specs ook een I5 : http://wiki.totalwar.com/w/Rome_II_Recommended_Specs .
Of is dit weer een internet broodje aap/mythe en dien ik wat te sleutelen aan het systeem zelf?
Na het nodige opzoekwerk neig ik er toch naar een aanpassing in het systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 191,95 | € 191,95 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B6 | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | Scythe Mugen 4 | € 32,50 | € 32,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 309,40 | |
Waarom geen I5 4460? Voor die 12 euro verschil hoef je het niet laten (subjectief, weet het
Het mobo is gekozen boven een MSI B85-G41 PC Mate bijvoorbeeld, omdat de Gigabyte G1 Sniper onder andere een betere audiomodule heeft, passend bij mijn 5.1 opstelling. Hoewel geluid niet een issue is in mijn man-cave
Zoals je kunt zien ben ik bereid de berekende euro's uit te geven, zo'n 310,- daaromtrent. Ga ook meteen van de gelegenheid gebruik maken, het zelf in te passen in de kast (allereerste keer
Wellicht had je het al door, maar ik ben niet merk-gericht, dat vind ik helemaal niet relevant
Dus recap: Gaat een I5 4590 de performance verbeteren? Is het wenslijstje dan compleet en compatible met het bestaande systeem? Of kan een simpele swap van een AMD-cpu hetzelfde bewerkstelligen?
Droplets of yes and no in an ocean of maybe