Snellere CPU of SSD in goedkope laptop?

Pagina: 1
Acties:

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 17:41
Beste Tweakers,

Voor een bekende van me ben ik aan het zoeken naar een laptop van <€400. Hij moet Windows draaien. De meeste laptops in dit segment zijn voorzien van trage Atom- en Pentium processoren, een enkeling met een i3 of vlotte AMD processor. Vrijwel allemaal hebben ze harddisks erin zitten.

De laptop gaat vooral gebruikt worden voor Office, webapps, wat YouTube, etc. Erg licht spul dus allemaal.

Mijn vraag luidt als volgt; heb ik meer baat bij een Pentium/SSD combinatie, of is een i3/HDD beter? Ik heb dit al onderzocht op Google, en veel mensen roepen "neem de snelste CPU mogelijk", maar in mijn ervaring is de upgrade naar een SSD zo'n enorm verschil dat ik twijfel aan hun beweringen.

Ik hoor het graag :)

Groetjes,
Koen

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

SSD.
100%.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:58

br00ky

Moderator Harde Waren
es-es-dé, geen twijfel.

offtopic:
Ik ben op dit soort momenten toch wel benieuwd naar de bronnen die een snellere cpu aanbevelen :X

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EgmzIHvh.jpg

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:43

P_Tingen

omdat het KAN

+1

... en gaat over tot de orde van de dag

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Zoals je waarschijnlijk al duidelijk is geworden is een ssd de beste manier...
Een i3 is niks anders dan een Pentium met hyperthreading en een overgeklokte ingebouwde gpu ;) . Dus lekker een Pentium met ssd nemen :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37
Ssd zal veel meer effect hebben op de responsiveness.

Maar: een laptop met een ssd erin kopen is meestal duurder dan een losse laptop en losse ssd kopen (en dan de harddisk weer te verkopen).

En: de cpu kun je vaak niet upgraden en een harde schijf meestal wel. Dat zal één van de redenen zijn om een snellere cpu aan te raden.

Er zit bovendien een groot verschil tussen Haswell Pentiums en Atom gebaseerde Pentiums. Let daar wel goed op.

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 24-03-2015 18:14 . Reden: Aanvulling over Pentiums ]

• kmsch
Bedankt voor jullie reacties! Het wordt een 11,6" laptopje van Asus. Harddrive gaat eruit, ssd van Crucial (128Gb) gaat erin. Een unanieme voorkeur op Tweakers geeft meestal aan dat het wel goed zit, dus ik heb er alle vertrouwen in _/-\o_ Thanks!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
koeny 3 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:53:
Bedankt voor jullie reacties! Het wordt een 11,6" laptopje van Asus. Harddrive gaat eruit, ssd van Crucial (128Gb) gaat erin. Een unanieme voorkeur op Tweakers geeft meestal aan dat het wel goed zit, dus ik heb er alle vertrouwen in _/-\o_ Thanks!
Ik zou wel serieus overwegen de 256 GB variant te kopen. Voor 30 euro meer tov de 128GB versie krijg je dubbel zoveel opslag! Een SSD van 128 GB gaat akelig snel vol zitten door OS + programma's.. Ik heb zelf een 128GB variant en baal van de lage opslagcapaciteit :(

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-02 18:27
koeny 3 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:53:
Let je dan wel goed op, zeker gezien het formaat van de laptop, dat er een normale 2,5 Inch sata HDD in zit? als er een alternatieve manier van aansluiten wordt gebruikt kan het wel eens voorkomen dat je een specifiek soort SSD nodig hebt.

• kmsch
Heb de laptop opgezocht op YouTube, ik vond het namelijk ook verdacht... Maar er zit een 500Gb harddrive in het apparaat, en volgens de fabrikant kan er een 2.5" drive in (tot 7mm hoog, exact de afmeting van de Crucial).

De keuze voor 128Gb komt door enerzijds het probleem dat €30 extra het budget zouden overschrijden, anderzijds dat de laptop letterlijk alleen Office en Win8 draait... In mijn ervaring past dat nog vrij redelijk. En anders moeten ze maar meer geld lappen :P

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:12

FlyEragon

Alien Monkeys

En anders duwen ze er een SD kaart in later. Voldoet ook prima als el cheapo opslag.
Pagina: 1