Nieuwe Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooostj
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-11-2021
Hallo,

met de net nieuw aangekondigde macbook pro (is dit het 2015 model nu ze geupdate zijn?) vraag ik mij af of het het waard is om wat meer uit te geven voor mer flashopslag. Ik weet niet zo goed hoeveel sneller dit mijn mac zal maken. Kan iemand me hierin advies geven? Ik studeer econometrie en werk hier vaak regelmatig met grote databases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Méér flash storage maakt je Mac niet sneller. Het zorgt alleen dat je meer data kunt opslaan zonder dat je het op (trage) externe USB disks hoeft te zetten. Meer werkgeheugen of een snellere processor kan wél invloed hebben op de snelheid van je Mac. Alle 2015-modellen van de 13" MacBook Pro hebben 8GB werkgeheugen wat uitbreidbaar is naar 16GB, en een dualcore i5 processor, die te upgraden is tot maximaal een dualcore i7. De vraag is of het nodig is.

Je zal een aantal dingen uit moeten zoeken om de juiste beslissing te nemen:
- hoe groot zijn de databases (en de applicaties) waarmee je werkt? Op die manier kan je een inschatting maken hoeveel flash storage je minimaal nodig hebt.
- hoeveel werkgeheugen gebruik je? Voor veel zaken zal 8GB genoeg zijn, maar meten is weten.
- hoe werken je applicaties? Is single-thread performance belangrijk, of heb je juist baat bij meer cores (waarbij een 15" MacBook Pro, die geen update heeft gehad overigens, misschien juist de betere keuze is)

Je hebt het over 'grote databases' maar je geeft niet aan wat voor databases het zijn, welke tools je gebruikt en hoe groot de databases dan zijn. Dat maakt het onmogelijk om een zinnig antwoord te geven.

Verder wil ik je ook even meegeven dat je topicstart behoorlijk summier is, en dat we op GoT wel wat meer 'eigen onderzoek' verwachten. Misschien heb je nu al uren verstookt aan onderzoek, maar doordat we daar niets van terugzien in je startpost kan (onterecht) de indruk gewekt worden dat je lui bent, of gaan we dingen roepen die je allang onderzocht hebt. En dat schiet natuurlijk ook niet op :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Whieee schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:27:
Méér flash storage maakt je Mac niet sneller. [...]
Volgens dit artikel is dat niet helemaal waar.
Note that these are all 128GB drives—256GB and larger drives will probably offer higher performance, since the system will have more NAND chips to write to at once. Your results may also vary based on the drive you get, since Apple sources SSDs from several different suppliers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

fondacio schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:31:
[...]

Volgens dit artikel is dat niet helemaal waar.

[...]
Dat blijft sowieso een redelijke gok, aangezien Apple verschillende leveranciers voor storage heeft, met onderling weer prestatieverschillen. Daar komt bij dat de lees/schrijfsnelheden die geadverteerd worden (sequential read/write met relatief grote blocksizes) zomaar eens totaal irrelevant kunnen zijn voor de workload van de TS (maar dat weten we nu niet).

Je blind staren op wel/niet meer flash storage nemen om performance redenen is dan ook een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

Whieee schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:48:
[...]

Dat blijft sowieso een redelijke gok, aangezien Apple verschillende leveranciers voor storage heeft, met onderling weer prestatieverschillen. Daar komt bij dat de lees/schrijfsnelheden die geadverteerd worden (sequential read/write met relatief grote blocksizes) zomaar eens totaal irrelevant kunnen zijn voor de workload van de TS (maar dat weten we nu niet).

Je blind staren op wel/niet meer flash storage nemen om performance redenen is dan ook een slecht idee.
Bij veel kleine bestanden en "cache " is RAM vele malen sneller, als de programmatuur veel in het ram kan zetten is een upgrade naar 16gb wellicht beter zo kan je meer RAM aanwijzen om als cache te gebruiken althans is mijn ervaring ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pat-Juh schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:53:
[...]

Bij veel kleine bestanden en "cache " is RAM vele malen sneller, als de programmatuur veel in het ram kan zetten is een upgrade naar 16gb wellicht beter zo kan je meer RAM aanwijzen om als cache te gebruiken althans is mijn ervaring ;).
Dat is inderdaad waar. E.e.a. blijft wel volledig speculeren als we niet weten wat nu eigenlijk de workload van de TS is. Een database van een paar GB zou volledig in memory kunnen draaien (waardoor SSD performance ineens irrelevant wordt), maar als het dan een database type is dat vooral voordeel heeft uit multithreading heeft een CPU upgrade ineens weinig zin in een 13" MBP (dan is een upgrade naar de 15" een beter idee), en vice versa.

Zonder verdere specificatie van workload komt het neer op: doe de volgende upgrades tot je budget op is.
0. Start met het 'middelste' 13inch model (2.7 i5 / 8GB / 256GB) --> 1649 EUR
1. 16GB RAM --> 1849 EUR
2. 16GB RAM + 512GB Flash (vereist tevens upgrade naar het 2.9GHz i5 model) --> 2199 EUR
3. 16GB RAM + 512GB Flash + Core i7 upgrade --> 2449 EUR
4. Ga voor de 15" (2.2 quad i7 / 16GB / 512GB Flash) --> 2549 EUR

Pagina: 1