Passieve subwoofer op Marantz SR4500

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:51

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb zojuist een tweedehands Marantz SR4500 aangeschaft omdat mijn vorige versterker is overleden. Mijn huidige geluidssysteem bestaat uit een passieve subwoofer en 2 daaraan gekoppelde midden- en hogetoonsspeakers. De subwoofer heb ik ooit tweedehands aangeschaft en komt uit een passief 2.1 systeem (het betreft een JAMO SW15). De speakers zijn hieruit doorgelust via de speaker-aansluitingen op de subwoofer. De speakers zijn HECO Victa 201 boekenkastmodelletjes.

Omdat ik dit toch niet geheel ideaal vind klinken wil ik het op mijn nieuwe SR4500 anders aansluiten. Echter, deze versterker heeft enkel een onversterkte sub pre-out. Kan ik omdat ik toch niet van plan ben om een volledige 5.1 of 7.1 setup te bouwen, en mijn subwoofer volgens mij een ingebouwd lage-tonen filter heeft, de subwoofer gewoon aansluiten op bijvoorbeeld de center-uitgang van de versterker, en de speakers ook direct op de versterker? Of gaat dit voor grote problemen zorgen?

EDIT: Ik heb er ook over nagedacht om ze parallel aan te sluiten, maar gezien de vervangings-impendantie van de speakers dan onder de 6 Ohm komt leek dit me een slecht idee.

[ Voor 14% gewijzigd door Esumontere op 24-03-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Een losse versterker kopen voor je sub
Of
Als het goed is heb speaker a en b
Dan sluit je op a je front speakers
En op aansluiting b je sub
Kan je op de versterker de sub aan en uit zetten

Vind het niet makkelijk beter kijken voor een mooi setje normalen speakers zal beter klinken
Staan genoeg op de rommelmarkt of kringloop winkelen voor weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:48

FeaR

In GoT we trust

Esumontere schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:33:
....de subwoofer gewoon aansluiten op bijvoorbeeld de center-uitgang van de versterker...
De subwoofer gaat dan het center-kanaal lopen versterken. Je kan in de receiver namelijk niet instellen dat de LFE-track over de center moet. Ik zou dan toch eerder High Level aansluiten op de fronts van de Marantz en instellen dat je geen subwoofer hebt zodat je de fronts full range aanstuurt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:51

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:25:
[...]

De subwoofer gaat dan het center-kanaal lopen versterken. Je kan in de receiver namelijk niet instellen dat de LFE-track over de center moet. Ik zou dan toch eerder High Level aansluiten op de fronts van de Marantz en instellen dat je geen subwoofer hebt zodat je de fronts full range aanstuurt.
De subwoofer is passief, dus dan versterkt hij toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 15:27

Jag

Fear bedoelt dat als ie aan het center kanaal hangt dat ie dan ook het signaal van de center speaker krijgt. Wel kan je met sommige receivers de surround back kanalen voor biampen van fronts gebruiken. Dan kan je daar de sub aan hangen.