Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik heb een interessante vraag voor jullie :)

Thuis staat een pricewatch: MSI Z97S SLI PLUS icm een i5 4690k. Hierop staan twee R9 290's in Crossfire, natuurlijk geconfigureerd als x8/x8. Daarnaast zit er nog een wifikaartje bij in, een x1 dingetje. Tot zoverre niks bijzonders. Werkt ook prima verder.

Nu is echter het geluid defect van mijn moederbord (ik wil het hele verhaal hieromheen wel uitleggen, maar het doet er verder niet toe) en nu wil ik daarvoor een Asus geluidskaart inbouwen, ook over x1.
Deze geluidskaart zal, omdat mijn videokaarten het tweede x1-slot blokkeren, in het onderste x16 slot gebouwd moeten worden van het moederbord.

Gaat dit werken op de verwachte x8 (gpu) / x8 (gpu) / x1 (audio) / x1 (wifi) configuratie? Of zal dat betekenen dat het x8 (gpu) / x4 (gpu) / x4 (audio) / x1 (wifi) gaat worden? Dat laatste is natuurlijk niet de bedoeling van mijn Crossfire setup en dat zal betekenen dat ik voor een van de twee oplossingen (audio/wifi) iets anders moet verzinnen, bijvoorbeeld USB.

Of, gaat dit helemaal niet werken? Op de MSI site staat het volgende: "The PCI_E3 slot will be unavailable when PCI_E1 has been installed."

Kan iemand mij hier enige verduidelijking in geven? :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Met PCI_E3 unavailable when PCI_E1 has been installed bedoelen ze de 3e PCI-E slot, degene direct onder je eerste PCI-E x16 slot, dus nee, dat is het niet.

Helaas is het eerste wat je zei wel juist... Dit wordt dan een 8/4/4 configuratie...

Heel veel invloed heeft dit niet, maar insignificant durf ik het niet te noemen.
http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/21.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Duidelijk, daar was ik al bang voor... dan ga ik op zoek naar een alternatief hiervoor.

Dank voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen schoonheidsprijs (want je moet alles gaan demonteren en wachten), maar aangezien je bordje nooit al buiten de garantie kan zijn gevallen, RMA?

[ Voor 19% gewijzigd door br00ky op 24-03-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Dan toch maar het hele verhaal :P

Het ligt aan de Crossfire setup. Na de installatie van de tweede kaart besloot mijn geluidskaart er fysiek mee op te houden. Heel apart, maar het is echt gebeurd.
Ik was vergeten de drivers te deinstalleren voor ik mijn tweede kaart erin bouwde. Na het opstarten met de tweede kaart begon het geluid te ruizen, en zegt Windows dat de Realtek geluidskaart 'niet aangesloten' is. In het BIOS kan je zien welke plugs er aangesloten zijn en ondanks dat er stekkers inzaten, zei hij dat er niks aangesloten was. Cmos resets en bios flashes mochten niet baten. Ook niet zonder videokaarten.

RMA gestuurd en een zelfde model bord weer terug gekregen. Nu wel drivers gedeinstalleerd en ik had eindelijk mn Crossfire werkend, met geluid.

Afgelopen week 1 kaart aan een vriend geleend, opnieuw vergeten drivers te deinstalleren (ja, dom) en opnieuw hetzelfde probleem.

Ik heb toen een nieuw moederbord gekocht, een Gigabyte Z97 Gaming 3, maar na installatie van de audio drivers (op een schone Windows natuurlijk) ging mijn systeem opeens uit en kwam het systeem in een bootloop nog voor de bios kwam... Ook zonder videokaarten en natuurlijk cmos reset gedaan. Dus die is ook direct RMA gegaan :P

Ik ben het gezeik in ieder geval zat, daarom wil ik het nu zo oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik wist niet dat je de drivers moest verwijderen voordat je de videokaart mag verwijderen :o in ieder geval wel erg balen...misschien kun je een usb wifi ding halen (of gewoon een kabel trekken :P ) en dan kun je wel fatsoenlijk gebruik ervan maken :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
pwillemske schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:50:
Ik wist niet dat je de drivers moest verwijderen voordat je de videokaart mag verwijderen :o
Ik dus ook niet :P sowieso, dat daarna je hardware gewoon fysiek stuk gaat, ik kan daar nog steeds niet bij. Maar beide RMA aanvragen zijn al goedgekeurd, de moederborden waren kortom echt fysiek stuk...

Anyhow, ik ga wifi vervangen door bedraad. Dus daarmee is ook dat probleem opgelost :)

Bedankt voor het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Drivers slopen geen hardware. Een mogelijk alternatief als je ruimte tekort komt is een flexibele PCIe riser. Dan kan je je hardware op een andere plek monteren dan rechtsreeks in het slot.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 18:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

^ met hierboven.

Dit is heel zinnig spul met de drivers. Detecteren van wel/niet aangesloten speakers/headphone .. wel/niet op de voorzijde/achterzijde .. .bléh ... :r

Ik zou persoonlijk voor 8/4/4/1 gaan en be done with it.
Doe een 3DMark test met 8/8 en later met 8/4/4/1 nog eens. Meten=Weten.

En anders moet je een beter mobo kopen.

Wat een gedoe trouwens .. om moedeloos van te worden!! :/

edit: ah, je gaat bedraad .. nog veel beter!! d:)b

[ Voor 80% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-03-2015 10:44 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
8/4/4 was ook een optie geweest, maar ik heb bewust dit moederbord gekocht om 8/8 te doen. Vind ik het toch zonde om dat nu weer te laten varen :P
Sowieso is het niet zoveel moeite nu nog om er 8/8 van te maken, door bedraad internet te gaan gebruiken.
Eens, maar toch is mijn moederbord door MSI daadwerkelijk defect bevonden :P Ik vind het ook bizar, maar het is nu op 3 moederborden voorgekomen een een rondje op Google toont aan dat het meer voorkomt.

Riser was ook een optie geweest, achter de videokaart langs, maar wel lelijk...
Wat een gedoe trouwens .. om moedeloos van te worden!!
Vooral omdat die CPU koeler van mij 2 moeilijk te bereiken moertjes heeft, die superveel aangedraaid meoten worden... ben ik minimaal een kwartier mee bezig om die er op/af te halen ;(

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 25-03-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een alternatief voor de geluidskaart: via USB. Dat schijnt tegenwoordig behoorlijk goed te zijn en neemt geen PCIe sloten in gebruik.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1