De toekomst van de autoindustrie

Pagina: 1
Acties:

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:52
We zien steeds meer berichten uit de automotive op de frontpage van T.net verschijnen. Tien jaar geleden was dit misschien off-topic geweest, maar hedendaags relevanter dan ooit. Als er twee industrieën naar elkaar toe groeien is het wel de IT en de automotive.

BMW heeft een stand op de CES, waar Audi en Mercedes volgen. Apple en Google staan op de IAA, waar Amazon en Microsoft volgen. Google bouwt al auto's en Apple flirt er ook op los. Niet verwonderlijk dus dat de echt grote innovatie op dit moment binnen de auto-industrie te zien is.

Het autonoom rijden hangt voor het grootste gedeelte vast aan de communicatie tussen alle factoren op de weg. Van de lantaarnpaal tot de aankomende tegenligger, alles zal met elkaar gaan communiceren. Alle grote spelers zijn hier druk aan bezig in ieder geval.

Hoe zien jullie deze toekomst? Bedrijven als Google en Apple kunnen eenvoudig een aantal overnames doen waarmee ze direct een grote speler zijn in de auto-industrie. Of zullen ze zich blijven richten op de softwarekant en het 'stalen'-gedeelte overlaten aan anderen? Ben wel eens benieuwd hoe de gemiddelde Tweaker hier over denkt :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zie google niet zo snel een grote speler op de autohardware markt worden. Nu blijft het grotendeels ook beperkt tot software, ik zie dat niet anders worden. Mogelijk komt er ooit een google demo auto (moet haast wel in samenwerking met een bestaande fabrikant) om te laten zien wat er mogelijk is, beetje zoals het nexus programma op android.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik schat de kans groot in dat Bijvoorbeeld een Google (of een verzelfstandigde afdeling) soort Tier 1 supplieer voor OEM's word uit eindelijk. Als echte OEM zie ik Google en Apple niet functioneren.

De rol van een Autofabrikant is erg Complex, een 'nieuw' automerk stamp je erg lastig uit de grond. Ook met een Tesla bijvoorbeeld moeten we niet vergeten dat ze in een Nichemarkt zitten en lage productie aantallen hebben. Wanneer je op de 'gewone' markt komt (in het B segment bijvoorbeeld) dan draait het om heel andere dingen. Zeker als de subsidies op electroauto's teruggeschroefd worden (niet voor niets zijn auto's als de Tesla Model S en de Outlander PHEV vooral in Nederland z'n enorm succes, daarbuiten, uitzondering daar gelaten, een stuk minder).

Verder moet je niet vergeten dat Google en Apple ook afhankelijk zijn van een enorme bak aan leveranciers die enorm veel ontwikkeling doen. Bedrijven als een Continental zijn ook flink met (deel) oplossingen bezig welke cruciaal zijn voor een zelf rijdende electro auto. De vraag is alleen wie gaat uit eindelijk 'het complete pakket' van de zelf rijdende aansturing maken. Doet bijvoorbeeld een Continental dat welke ook de electronica maakt, doet een Google dat welke de sensoren integreert of doet bijvoorbeeld een Toyota dat integreren van bijvoorbeeld continental zijn sensoren zelf?

Om een parallel te trekken naar electro/hybride auto's te trekken: Ik denk dat de houding van de huidige Autofabrikanten de toekomst voor het grootste deel bepaald. Al worden deze weer trend volgers zoals veel merken (VW bijvoorbeeld) trendvolgers waren tov. Toyota (en Honda) met hybrides is er een gat waar Google en Apple (of andere, nu nog redelijk onbekende/niet bestaande bedrijven) in kunnen springen en voet aan de grond kunnen krijgen. (net als Tesla nu een klein beetje heeft).

Ook bij Hybride's zie je de verschillende 'integratie nivea's' ook terugkomen. Er zijn OEM's welke zelf de core van het ontwerp doen (en dus 'los' een inverter, electromotor en batterij gaan ontwikkelen en specificeren waarna ze een Tier 1 supplier voor verdere ontwikkeling en productie zoeken) en je ziet OEM's welke een 'package' met (relatief gezien) een 'off the shelve' oplossing willen. Voor z'n 'package deal' met een 'off the shelve' systeem zie ik wel een rol voor een Google of Apple achtig bedrijf met als belangrijkste verschil dat ze dan zelf de 'componenten' hebben ontwikkelt en laten uitontwikkelen 7 produceren bij (bijvoorbeeld een continental). Voor losse componenten niet echt, dat gaan Apple en Google denk ik niet maken, die richten zich op Software & consumenten producten welke ze elders laten produceren ipv. Business 2 business.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 24-03-2015 13:37 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Wom
Fly-guy schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:33:
Ik zie google niet zo snel een grote speler op de autohardware markt worden. Nu blijft het grotendeels ook beperkt tot software, ik zie dat niet anders worden. Mogelijk komt er ooit een google demo auto (moet haast wel in samenwerking met een bestaande fabrikant) om te laten zien wat er mogelijk is, beetje zoals het nexus programma op android.
Als ik de berichtgeving van een jaar geleden goed begrijp produceert Google toch zelf al auto's: http://www.nu.nl/gadgets/...de-auto-zonder-stuur.html

Bij wijze van test weliswaar, maar dit gaat toch iets verder dan enkel een demo-auto welke een showcase voor de technologie is.
GoldenSample schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:36:
Ik schat de kans groot in dat Bijvoorbeeld een Google (of een verzelfstandigde afdeling) soort Tier 1 supplieer voor OEM's word uit eindelijk. Als echte OEM zie ik Google en Apple niet functioneren.

De rol van een Autofabrikant is erg Complex, een 'nieuw' automerk stamp je erg lastig uit de grond. Ook met een Tesla bijvoorbeeld moeten we niet vergeten dat ze in een Nichemarkt zitten en lage productie aantallen hebben. Wanneer je op de 'gewone' markt komt (in het B segment bijvoorbeeld) dan draait het om heel andere dingen. Zeker als de subsidies op electroauto's teruggeschroefd worden (niet voor niets zijn auto's als de Tesla Model S en de Outlander PHEV vooral in Nederland z'n enorm succes, daarbuiten, uitzondering daar gelaten, een stuk minder).
^

Mochten bedrijven als Google en Apple instappen denk ik eerder dat ze dat via de weg van overnames doen. Beide bedrijven zijn zeer kapitaalkrachtig en behalen winsten groter dan bedrijven als Bosch (automotive tak) of Continental aan omzet hebben per jaar.

De acceptatie van dergelijke techniek is inderdaad een ander hoofdstuk, maar dat is een probleem wat nu vooral speelt. In de toekomst zal dit naar mijn idee gemeengoed worden. Vandaar dat de toekomst er ook anders uit gaat zien, met waarschijnlijk andere spelers.
Verder moet je niet vergeten dat Google en Apple ook afhankelijk zijn van een enorme bak aan leveranciers die enorm veel ontwikkeling doen. Bedrijven als een Continental zijn ook flink met (deel) oplossingen bezig welke cruciaal zijn voor een zelf rijdende electro auto. De vraag is alleen wie gaat uit eindelijk 'het complete pakket' van de zelf rijdende aansturing maken. Doet bijvoorbeeld een Continental dat welke ook de electronica maakt, doet een Google dat welke de sensoren integreert of doet bijvoorbeeld een Toyota dat integreren van bijvoorbeeld continental zijn sensoren zelf?
Wat je zegt klopt en denk dat daar ook zeker een deel van zal gebeuren op die manier. Maar de lijn tussen leverancier en fabrikant wordt steeds vager natuurlijk. Waar trek je de grens wanneer je weet dat een concurrent hetzelfde systeem afneemt bij een Bosch/Continental/ZF/etc.

Misschien dat er uiteindelijk maar een speler een systeem maakt voor autonoom rijden. Dat kan natuurlijk ook, maar die zal dan op gebied van software niet zo krachtig moeten zijn als bij het produceren van de hardware. En die combinatie is toch een mix van nu nog vrij verschillende werelden.
Om een parallel te trekken naar electro/hybride auto's te trekken: Ik denk dat de houding van de huidige Autofabrikanten de toekomst voor het grootste deel bepaald. Al worden deze weer trend volgers zoals veel merken (VW bijvoorbeeld) trendvolgers waren tov. Toyota (en Honda) met hybrides is er een gat waar Google en Apple (of andere, nu nog redelijk onbekende/niet bestaande bedrijven) in kunnen springen en voet aan de grond kunnen krijgen. (net als Tesla nu een klein beetje heeft).

Ook bij Hybride's zie je de verschillende 'integratie nivea's' ook terugkomen. Er zijn OEM's welke zelf de core van het ontwerp doen (en dus 'los' een inverter, electromotor en batterij gaan ontwikkelen en specificeren waarna ze een Tier 1 supplier voor verdere ontwikkeling en productie zoeken) en je ziet OEM's welke een 'package' met (relatief gezien) een 'off the shelve' oplossing willen. Voor z'n 'package deal' met een 'off the shelve' systeem zie ik wel een rol voor een Google of Apple achtig bedrijf met als belangrijkste verschil dat ze dan zelf de 'componenten' hebben ontwikkelt en laten uitontwikkelen 7 produceren bij (bijvoorbeeld een continental). Voor losse componenten niet echt, dat gaan Apple en Google denk ik niet maken, die richten zich op Software & consumenten producten welke ze elders laten produceren ipv. Business 2 business.
Naar mijn idee zijn het spelers buiten de automotive die op dit moment de innovaties stuwen. Maar waarom zouden ze daar stoppen en niet enkel het OS maken maar ook de hardware leveren? Dan heb je nog betere integratie, waar bijvoorbeeld een Apple hoge ogen mee gooit.

Ook het concept van de upgradeable auto zoals Tesla dit in de markt zet gaat zijn navolging krijgen. Met alle gevolgen van dien uiteraard.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-01 19:31
Omdat auto's verkopen een vak apart is. Bijvoorbeeld in de US mag Tesla in bepaalde staten niet eens rechtstreeks zijn auto's verkopen. En ook in europa heb je te maken met zo veel regeltjes.

Verder denk ik niet dat Apple/Google/Microsoft zelf een auto gaat produceren, ze zullen dit dan laten uitbesteden als ze uberhaupt al een eigen merk op de markt gaan brengen.

Daarnaast denk ik ook dat de wetgeving voor zelfrijdende auto's eerst op orde moet komen. Wie is er verantwoordelijk bij een ongeluk. Stel jij gaat ergens tegen aan rijden met dodelijke gevolgen. maar de auto kan ook uitwijken naar de stoep maar daar lopen net een klas school kinderen. Wat moet de auto doen? Wie maakt die afweging wiens leven meer waard is? Kan je de auto straks laten hacken/chippen/modden zodat jouw leven altjd +1 krijgt? Moeten we uberhaupt een auto/computer een afweging van leven of dood laten maken?

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 25-03-2015 11:24 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wom schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:11:
[...]

Als ik de berichtgeving van een jaar geleden goed begrijp produceert Google toch zelf al auto's: http://www.nu.nl/gadgets/...de-auto-zonder-stuur.html

Bij wijze van test weliswaar, maar dit gaat toch iets verder dan enkel een demo-auto welke een showcase voor de technologie is.
Mijns inziens is dat juist een demo auto om te laten zien wat ze kunnen.
Ze hebben het over 100 prototypes, deze zijn, net als glass, nexus player en de nexus telefoons niet voor het echt grote publiek bedoeld, maar meer om een aanzet te geven aan fabrikanten om het stokje over te nemen.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:40
Wat betreft Apple en auto's kan ik dit stuk door analist Benedict Evans aanraden: http://ben-evans.com/benedictevans/2015/2/28/notes-on-cars

tl;dr: De automarkt is een heel andere dan de consumentenelektronica markt, of de IT-services markt. De segmenten zijn al vergeven, goede marges zijn veel lastiger te behalen en de life-cycles zijn vele malen langer.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-01 13:43

ThunderNet

Flits!

Microsoft zit trouwens al jaren in de automotive! (sowieso sinds 1998)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Wom
Fly-guy schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:29:
[...]

Mijns inziens is dat juist een demo auto om te laten zien wat ze kunnen.
Ze hebben het over 100 prototypes, deze zijn, net als glass, nexus player en de nexus telefoons niet voor het echt grote publiek bedoeld, maar meer om een aanzet te geven aan fabrikanten om het stokje over te nemen.
Toevallig vandaag dit bericht: http://www.nu.nl/gadgets/...k-airbags-buitenkant.html

Hier staat te lezen dat Google toch echt de auto zelf op de markt wil brengen. Maar dat kan idd nog in een rol zoals bij de Nexus. Hoewel dat toch wel massaproducten zijn naar mijn mening.
ThunderNet schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:42:
Microsoft zit trouwens al jaren in de automotive! (sowieso sinds 1998)
Klopt, zoals nog meer technologiebedrijven. Maar de rol die ze krijgen zal anders zijn vermoed ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Wom op 25-03-2015 15:04 ]

Pagina: 1