Fly-guy schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:33:
Ik zie google niet zo snel een grote speler op de autohardware markt worden. Nu blijft het grotendeels ook beperkt tot software, ik zie dat niet anders worden. Mogelijk komt er ooit een google demo auto (moet haast wel in samenwerking met een bestaande fabrikant) om te laten zien wat er mogelijk is, beetje zoals het nexus programma op android.
Als ik de berichtgeving van een jaar geleden goed begrijp produceert Google toch zelf al auto's:
http://www.nu.nl/gadgets/...de-auto-zonder-stuur.html
Bij wijze van test weliswaar, maar dit gaat toch iets verder dan enkel een demo-auto welke een showcase voor de technologie is.
GoldenSample schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:36:
Ik schat de kans groot in dat Bijvoorbeeld een Google (of een verzelfstandigde afdeling) soort Tier 1 supplieer voor OEM's word uit eindelijk. Als echte OEM zie ik Google en Apple niet functioneren.
De rol van een Autofabrikant is erg Complex, een 'nieuw' automerk stamp je erg lastig uit de grond. Ook met een Tesla bijvoorbeeld moeten we niet vergeten dat ze in een Nichemarkt zitten en lage productie aantallen hebben. Wanneer je op de 'gewone' markt komt (in het B segment bijvoorbeeld) dan draait het om heel andere dingen. Zeker als de subsidies op electroauto's teruggeschroefd worden (niet voor niets zijn auto's als de Tesla Model S en de Outlander PHEV vooral in Nederland z'n enorm succes, daarbuiten, uitzondering daar gelaten, een stuk minder).
^
Mochten bedrijven als Google en Apple instappen denk ik eerder dat ze dat via de weg van overnames doen. Beide bedrijven zijn zeer kapitaalkrachtig en behalen winsten groter dan bedrijven als Bosch (automotive tak) of Continental aan omzet hebben per jaar.
De acceptatie van dergelijke techniek is inderdaad een ander hoofdstuk, maar dat is een probleem wat nu vooral speelt. In de toekomst zal dit naar mijn idee gemeengoed worden. Vandaar dat de toekomst er ook anders uit gaat zien, met waarschijnlijk andere spelers.
Verder moet je niet vergeten dat Google en Apple ook afhankelijk zijn van een enorme bak aan leveranciers die enorm veel ontwikkeling doen. Bedrijven als een Continental zijn ook flink met (deel) oplossingen bezig welke cruciaal zijn voor een zelf rijdende electro auto. De vraag is alleen wie gaat uit eindelijk 'het complete pakket' van de zelf rijdende aansturing maken. Doet bijvoorbeeld een Continental dat welke ook de electronica maakt, doet een Google dat welke de sensoren integreert of doet bijvoorbeeld een Toyota dat integreren van bijvoorbeeld continental zijn sensoren zelf?
Wat je zegt klopt en denk dat daar ook zeker een deel van zal gebeuren op die manier. Maar de lijn tussen leverancier en fabrikant wordt steeds vager natuurlijk. Waar trek je de grens wanneer je weet dat een concurrent hetzelfde systeem afneemt bij een Bosch/Continental/ZF/etc.
Misschien dat er uiteindelijk maar een speler een systeem maakt voor autonoom rijden. Dat kan natuurlijk ook, maar die zal dan op gebied van software niet zo krachtig moeten zijn als bij het produceren van de hardware. En die combinatie is toch een mix van nu nog vrij verschillende werelden.
Om een parallel te trekken naar electro/hybride auto's te trekken: Ik denk dat de houding van de huidige Autofabrikanten de toekomst voor het grootste deel bepaald. Al worden deze weer trend volgers zoals veel merken (VW bijvoorbeeld) trendvolgers waren tov. Toyota (en Honda) met hybrides is er een gat waar Google en Apple (of andere, nu nog redelijk onbekende/niet bestaande bedrijven) in kunnen springen en voet aan de grond kunnen krijgen. (net als Tesla nu een klein beetje heeft).
Ook bij Hybride's zie je de verschillende 'integratie nivea's' ook terugkomen. Er zijn OEM's welke zelf de core van het ontwerp doen (en dus 'los' een inverter, electromotor en batterij gaan ontwikkelen en specificeren waarna ze een Tier 1 supplier voor verdere ontwikkeling en productie zoeken) en je ziet OEM's welke een 'package' met (relatief gezien) een 'off the shelve' oplossing willen. Voor z'n 'package deal' met een 'off the shelve' systeem zie ik wel een rol voor een Google of Apple achtig bedrijf met als belangrijkste verschil dat ze dan zelf de 'componenten' hebben ontwikkelt en laten uitontwikkelen 7 produceren bij (bijvoorbeeld een continental). Voor losse componenten niet echt, dat gaan Apple en Google denk ik niet maken, die richten zich op Software & consumenten producten welke ze elders laten produceren ipv. Business 2 business.
Naar mijn idee zijn het spelers buiten de automotive die op dit moment de innovaties stuwen. Maar waarom zouden ze daar stoppen en niet enkel het OS maken maar ook de hardware leveren? Dan heb je nog betere integratie, waar bijvoorbeeld een Apple hoge ogen mee gooit.
Ook het concept van de upgradeable auto zoals Tesla dit in de markt zet gaat zijn navolging krijgen. Met alle gevolgen van dien uiteraard.