Studiofoam (Zal het werken?)

Pagina: 1
Acties:

• royced
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-01 17:32
Dag,

Sinds mijn speaker setje weer gefixt is door een nieuwe zekering, klagen mijn ouders/broer wel eens over het geluid. Ook al staat het geluid dan vrij zacht.

Zal studiofoam helpen? Als ik het bijvoorbeeld op de deur doe. Of zal het simpelweg geen verschil maken? Ik doe geen producer gebeuren, gewoon alleen voor muziek luisteren en gamen.

Dit heb ik gevonden

Alvast bedankt _/-\o_

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-01 15:43

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik ben ook geen audio expert, maar als je bass bijvoorbeeld al hoog staat zal dit ook gewoon door je vloer heen dreunen. Mits je natuurlijk boven op je kamer zit.

• royced
Lawwie schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:57:
Ik ben ook geen audio expert, maar als je bass bijvoorbeeld al hoog staat zal dit ook gewoon door je vloer heen dreunen. Mits je natuurlijk boven op je kamer zit.
Uiteindelijk zal ik voor een 2.0 setje van KRK gaan, heb wel dit online gezien. Maar als ik toch over ga op 2.0 is dit voor een tijdelijke oplossing te duur. Ze klagen idd ook over de bass.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:15
Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. De deur moet sowieso beter worden geïsoleerd, maar ik denk niet dat het veel opschiet als de muur zelf niet ook beter wordt geïsoleerd. Er gaat namelijk nog best wat geluid door wat dunnere muren. Ik heb al een paar low budget-oplossingen gratis kunnen proberen, dus ik kan je alleen vertellen wat niet helpt.

Ga bijvoorbeeld geen eierdozen sparen. Als je ze alleen op de deur en de deurpost plakt helpt het 0,0 en de bas in je eigen kamer wordt doffer. Ook een tapijt (in mijn geval 2 nieuwe Ikea-tapijten die naar de kamer van een vriend gingen) voor de muur hangen werkt niet. De hoge tonen worden gewoon opgezogen, maar de bas gaat onverminderd door.

Gaat het je puur om de bas? Misschien kan je dan met alleen een bass trap werken. Dan leg je een ring rond je kamer of alleen langs de muur met de deur. Misschien dat dat het doordreunen van de bas al verhelpt.

Als je er achter komt of die studiofoam op de deur helpt hoor ik het graag. Dan ga ik het ook proberen. Maar ik ben bang dat ik uiteindelijk toch op een laag isolatiemateriaal en nieuwe muur uitkom.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Tja dit is een vervelend probleem.

Vergeet niet dat geluid altijd bestaat uit 'luchtgeluid' en 'contactgeluid'.

De oplossingen die worden aangedragen helpen alleen om reflecties (inderdaad voor het grootste deel hoogfrequent) in de ruimte zelf te verminderen met als doel 1. de geluidservaring te verbeteren en 2. overdracht van 'luchtgeluid' tussen ruimten te verminderen.

Contactgeluid is de geluidsenergie die door de constructie zelf wordt doorgegeven, dus vloeren en muren, meestal omdat de luidspreker/subwoofer direct contact maakt met de vloer. Om dit tegen te gaan zul je muren en vloeren akoestisch van elkaar moeten gaan isoleren (ingrijpende constructieve aanpassing), of de speakers op trillingsisolatie of ontkoppelingsplaten zetten.

Voorbeeld:
Ik woon (nog) in een vrij simpele hoekwoning van een huizenblok. De buren van onze buren horen wij eigenlijk nooit praten, net zoals we de hond die ze hebben ook nooit horen blaffen. Deze energie wordt geabsorbeerd door de muren/vloeren/plafonden. Wat we echter wel horen is het schuiven van de stoelen op de tegelvloer. Die geluiden komen luid en duidelijk bij ons door.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
PatrickPR schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:47:

de speakers op trillingsisolatie of ontkoppelingsplaten zetten.
Dit is inderdaad de enige oplossing, tenzij TS van plan is het hele huis te gaan verbouwen.

Gaat het hier trouwens om de subwoofer waar men last van heeft of het 'hoge' geluid? (met de aanname dat je een subwoofer hebt...)

[ Voor 5% gewijzigd door herofruit op 24-03-2015 17:41 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 01:41

ZaZ

Tweakers abonnee

Qua geluidsoverlast gaat dat niets doen. Je verandert alleen je akoestiek.

Lekker op de bank

• royced
herofruit schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:40:
[...]

Dit is inderdaad de enige oplossing, tenzij TS van plan is het hele huis te gaan verbouwen.

Gaat het hier trouwens om de subwoofer waar men last van heeft of het 'hoge' geluid? (met de aanname dat je een subwoofer hebt...)
Ja, grote subwoofer. Maar ik ben uiteindelijk van plan om deze te vervangen voor een 2.0 setje van KRK Rokit.
PatrickPR schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:47:
Tja dit is een vervelend probleem.

Vergeet niet dat geluid altijd bestaat uit 'luchtgeluid' en 'contactgeluid'.

De oplossingen die worden aangedragen helpen alleen om reflecties (inderdaad voor het grootste deel hoogfrequent) in de ruimte zelf te verminderen met als doel 1. de geluidservaring te verbeteren en 2. overdracht van 'luchtgeluid' tussen ruimten te verminderen.

Contactgeluid is de geluidsenergie die door de constructie zelf wordt doorgegeven, dus vloeren en muren, meestal omdat de luidspreker/subwoofer direct contact maakt met de vloer. Om dit tegen te gaan zul je muren en vloeren akoestisch van elkaar moeten gaan isoleren (ingrijpende constructieve aanpassing), of de speakers op trillingsisolatie of ontkoppelingsplaten zetten.

Voorbeeld:
Ik woon (nog) in een vrij simpele hoekwoning van een huizenblok. De buren van onze buren horen wij eigenlijk nooit praten, net zoals we de hond die ze hebben ook nooit horen blaffen. Deze energie wordt geabsorbeerd door de muren/vloeren/plafonden. Wat we echter wel horen is het schuiven van de stoelen op de tegelvloer. Die geluiden komen luid en duidelijk bij ons door.
En, als ik het goed begrijp zal studiofoam op de deur niet werken?

[ Voor 54% gewijzigd door royced op 24-03-2015 18:41 ]

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Nee. Dit zal niet werken.

Studiofoam helpt alleen de hoge frequenties/tonen minder te laten terugketsen van harde oppervlakken, en hoge frequenties/tonen zijn zoals ik lees het probleem niet.

[ Voor 19% gewijzigd door herofruit op 24-03-2015 19:21 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-01 12:24
Dit gaat gewoon niet werken, teveel geld/inspanning nodig omdat de basis gewoon slecht is. En dat is de bouw van je huis.
Pagina: 1