Intel HD graphics 5500 (lenevo thinkpad e550)

Pagina: 1
Acties:

• Appie_O
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-11-2025
Voor mijn nieuwe lenovo thinkpad edge e550(i5-broadwell, 8 GB RAM, FHD scherm) ben ik op zoek naar een nieuwe videokaart voor het spelen van de recentere games(2013/2014), ik heb de pricewatch wel doorgespit, maar heb geen idee welke videokaarten compatible zijn met deze laptop.

Momenteel zit er een intel HDgraphics 5500 in de laptop. Ik ben dus op zoek naar een compatible dedicated videokaart die betere prestaties kan leveren, maar ben gebonden aan een budget van 80 euro(max 100).

Ik ben nogal een leek op dit gebied, weet ook niet in hoeverre de e550 uitbreidbaar is op grafisch gebied en of dit ten koste gaat van andere dingen.

Tijdens het aankoopproces bij lenovo heb ik niet geopteerd voor de AMD Radeon R7 2GB, ik dacht dat de intelHD graphics voor mijn behoeften genoeg zou zijn. Daarom ben ik nu aan het rondkijken voor een videokaart die echt een verbetering kan zijn, maar de prijs/kwaliteit verhouding is hierbij wel een factor.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:50

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja, dat gaat dus niet gebeuren. Bij laptops kan je geen grafische kaart vervangen, dat zit vast op het moederbord. Er zijn enkele uitzonderingen op deze regel, maar jouw lenovo is daar geen van.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-03 14:53

Nemesizz

Untouchable

Vrees ook dat het niet gaat lukken, om een paar redenen:

- Laptop GPU's zijn niet los te koop (of ze moeten uit een 'slopertje' komen), en vaak aanzienlijk duurder dan desktop GPU's (vaak ruim meer dan 80 of 100 euro).

- Ondanks dat het een optie was bij die serie, is het moederbord waarschijnlijk toch anders dan wanneer je wel voor de Radeon had gekozen.

- Al is het moederbord toch hetzelfde met een MXM slot, mis je de koeling (ze gaan heus geen heatsink/heatpipe en fan inbouwen waar niks onder zit).

Helaas is het zo dat bij laptops het upgraden vaak niet verder gaat dan wat extra RAM en/of een HDD/SSD upgrade, dingen zoals CPU's en GPU's wil zelden of nooit.

• Appie_O
Mavamaarten schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:42:
Tja, dat gaat dus niet gebeuren. Bij laptops kan je geen grafische kaart vervangen, dat zit vast op het moederbord. Er zijn daar enkele uitzonderingen op deze regel, maar jouw lenovo is daat geen van.
Bedankt voor je snelle reactie. :*)

Mijn enige optie voor een dedicated grafische kaart was dus bij het aanpassen van de laptop tijdens het aanschafproces, als ik het goed begrijp.

Ik moet zeggen dat ik nog geen games heb gespeeld op m'n laptop maar dan zal ik het maar hiermee moeten doen voorlopig. Dan maar de wat oudere games. Rome:Total War zou in principe wel soepel moeten gaan.

• Appie_O
Nemesizz schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:47:
Vrees ook dat het niet gaat lukken, om een paar redenen:

- Laptop GPU's zijn niet los te koop (of ze moeten uit een 'slopertje' komen), en vaak aanzienlijk duurder dan desktop GPU's (vaak ruim meer dan 80 of 100 euro).

- Ondanks dat het een optie was bij die serie, is het moederbord waarschijnlijk toch anders dan wanneer je wel voor de Radeon had gekozen.

- Al is het moederbord toch hetzelfde met een MXM slot, mis je de koeling (ze gaan heus geen heatsink/heatpipe en fan inbouwen waar niks onder zit).

Helaas is het zo dat bij laptops het upgraden vaak niet verder gaat dan wat extra RAM en/of een HDD/SSD upgrade, dingen zoals CPU's en GPU's wil zelden of nooit.
Bedankt voor je reactie. Was het aspect van het moederbord en de koeling idd helemaal vergeten. Dan maar sparen voor een gamesysteem.