Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
----------Nieuwe brief een paar posts naar beneden---------

Ik ben op het moment druk met het opzetten van mijn motivatiebrief en zou graag wat feedback willen.

Ik heb in mei klaar met mijn HBO, dit was een omscholing vanaf tegelzetter die begon met een MBO en nu dus ook HBO. Daardoor is mijn leeftijd 34 bij afstuderen en heb ik eigenlijk geen ervaring met solliciteren naar ''betere'' functies, meestal ging mijn werk via uitzendbureau's ed.

Voor privacy redenen heb ik naam en bedrijf weggelaten.

Vacature tekst

Werkzaamheden

- Het in teamverband onderzoeken en analyseren van technische vraagstukken en dit vertalen naar een technische aanpak / oplossing;
- Het 3-D modelleren van het bouwkundig ontwerp in Revit;
- Participeren in BIM-trajecten;
- Technisch coördineren en verwerken van de door derden verstrekte gegevens in het bouwkundig ontwerp in elke fase;
- Verzorgen van de gegevens ten behoeve van de bouwaanvraag;
- Aanleveren en controleren van (deel)bestekstukken en tekeningen van derden;
- Overleg met externe partijen (architectenbureau, gemeente, andere adviseurs).

Competenties

Je signaleert, onderzoekt en gaat binnen je eigen mogelijkheden in op de wensen en behoeften van de (interne en externe) klant. Met jouw deskundigheid en coördinerend vermogen tussen de aanwezige disciplines help je ons tot een optimalisering van onze diensten en producten te komen. Daarbij ga je zelfstandig en doelgericht te werk en weet je op efficiënte en effectieve wijze resultaten op basis van hoge kwaliteitsnormen te bereiken.
Jij begrijpt dat je in deze functie soms je gedragsstijl en werkwijze moet aanpassen om de steeds veranderende omstandigheden het hoofd te bieden. Omdat je in samenwerking met anderen aan een gezamenlijk resultaat werkt, zijn goede communicatieve vaardigheden van essentieel belang.

Perspectief

- Innovatie, creativiteit en het verkennen van de grenzen staan hoog in het vaandel
- Werken aan aansprekende projecten.
- Een professionele organisatie.
- Goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
- Werken in een informele sfeer in een enthousiast team.
- Voldoende ontwikkelingsmogelijkheden.

sollicitatiebrief

Betreft: Vacature Revit modelleur / bouwkundige,

Geachte mevrouw ………,

Naar aanleiding van de vacature, Revit modelleur / bouwkundige op uw website, solliciteer ik naar deze functie.

Op dit moment volg ik de opleiding Bouwkunde ................en verwacht in juni 2015 af te studeren. Tijdens deze opleiding heb ik mij veel bezig gehouden met het leren van Revit en de begrippen van BIM. Ook heb ik mij verdiept in de duurzaamheid in de bouw en heb ik dan ook mijn verdiepende minor gedaan over Biobased bouwen. Hierbij heb ik uitdagende bouwtechnische vragen moeten beantwoorden en heb hiermee mijn kennis verder verdiept.

Mijn 3e jaars stage heb ik voldaan bij de ...... en daar heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met Revit en BIM. Ik heb daar diverse medewerkers begeleid in de overstap van Autocad naar Revit en heb ook een werkstandaard opgesteld die het beste aansloot bij de werkwijze van dit bedrijf. Verder heb ik mij veel bezig gehouden met het opzetten en vergunning gereed maken van enkele projecten, de template aanpassen en het opzetten van families. Na mijn stage ben ik bij de ..... verder gegaan als modelleur en heb ik nog enkele collega’s begeleid in de overstap naar Revit als bijbaan naast mijn studie.

De reden waarom ik op uw vacature reageer is omdat er bij uw bedrijf erg uiteenlopende uitdagende projecten zijn gerealiseerd en het een goede reputatie heeft als bouwtechnisch adviesbureau.

Erop vertrouwend dat ik u voldoende heb ingelicht, ben ik natuurlijk altijd bereid het een en ander nader toe te lichten in een gesprek. Voor verdere gegevens verwijs ik u naar de bijlage met persoonlijke gegevens.

Met vriendelijke groet,

Naam

Bijlage: Curriculum Vitae

einde sollicitatiebrief

Eigenlijke aantoonbare ervaring is mijn stage en bijbaan, mijn kennis van de specifieke software ligt alleen een stuk hoger dan bij mijn medestudenten en ook de medewerkers bij dat bedrijf. Ik weet dus niet echt hoe ik dit kan aantonen, behalve dan hoe ik dat ik mijn tekst heb gezet.

In mijn CV heb ik nogmaals mijn werkzaamheden bij de stage en bijbaan vermeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 24-03-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickinT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Laat ik voorop stellen dat ik geen jarenlange ervaring heb, maar na iedere motivatiebrief die ik heb verstuurd, ben ik uitgenodigd op gesprek. Hierbij hopelijk wat feedback waar je wat aan hebt:

Ik mis een eerste alinea waarin je jezelf voorstelt. Ja, deze informatie kan allemaal teruggevonden worden in je CV, maar ik vind het altijd wel netjes om me even voor te stellen, alvorens ik inhoudelijk op ervaring en kennis in ga. Begin dus bijvoorbeeld de eerste alinea (na "Naar aanleiding van..") met:

"Allereerst zal ik mij even voorstellen, mijn naam is *roepnaam achternaam*, ben geboren op *geboortedatum* te *geboorteplaats*. Op dit moment ben ik woonachtig in *woonplaats*, samen met mijn *gezinssamenstelling*. In mijn vrije tijd doe ik graag aan *hobby's en eventueel sporten*."

Het is niet alleen netjes om je eerst even voor te stellen, ook kan dit waardevolle informatie zijn voor een toekomstig werkgever i.v.m. woonwerk afstand, algemene fysieke gesteldheid/gezondheid, interessante hobby's, iemand die niet graag stil zit, e.d.

Inhoudelijk ziet het er prima uit wat mij betreft, maar laat nog wel even weten waarom juist jij gekozen moet worden voor deze positie:

"Ik denk dat ik goed bij deze functie pas, omdat ....."
of
"Ik denk da tik deze vacature goed kan invullen, omdat *overeenkomsten ervaring/kennis met vacature"

Als afsluiting gebruik ik altijd een zin die alles behalve standaard is, je probeert je namelijk te onderscheiden van de rest. Laat duidelijk merken dat je enthousiast bent over de vacature en graag op een sollicitatiegesprek wilt komen. Bijvoorbeeld:

"Ik hoop dat u net zo enthousiast bent geworden over mij, mijn kennis en ervaringen, als dat ik werd over uw vacature. Graag licht ik bovengenoemde toe in een persoonlijk gesprek, om u ervan te overtuigen dat ik de geschikte kandidaat ben."

Het is misschien gewaagd, maar in mijn geval heeft het altijd goed uitgepakt.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door WickinT op 24-03-2015 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:20
Ik denk dat je op de goed weg bent. Ik zou toch een paar kleine aanpassingen willen voorstellen.

Je eerste allinea is wat kort. Probeer iedere allinea te laten bestaan uit drie tot vijf zinnen. Meestal bestaat mijn eerste allinea uit zinnen waaruit het volgende blijkt:

- Dat je kennis hebt genomen van een vacature (vermeld hier bij voorkeur hoe je de vacature hebt gevonden)
- Dat de vacature en, liefst ook, het bedrijf je erg aanspreekt.
- Dat je solliciteert naar deze functie.

Meestal vermeld ik in mijn tweede allinea waar ik vandaan kom, en in de derde waar ik naar toe wil of, alternatief, aantoon op welke manier ik heel goed het puzzelstukje ben die perfect invulling geeft aan de vacature. Dat gaat vrij goed met wat je schreef. Ik zou de derde allinea wat aanstippen wat je leuk vond in het werk wat je deed, dat je ergens bijvoorbeeld in wilt doorgroeien.

Meestal vermeld ik dan nog in een vierde allinea wat competenties, verkoop jezelf in actieve vorm: "Met mijn x en y ben ik daarom de perfecte medewerker voor deze vacature. Wat kunt u nog meer van mij verwachten?: x, y en z. Vermeld ook of je eigen vervoer zorgt, als je niet in een straal van 10 km woont - daar zijn ze verzot op, maar doe het natuurlijk alleen als je een rijbewijs hebt. Auto's kun je nog altijd aanschaffen, moct dat nodig blijken.

De regel die jij schreef als vierde allinea is overigens naar mijn smaak in spreektaal geschreven. Daar moet je voorzichtig mee zijn, als je die wilt handhaven, zou ik kiezen voor een herformulering. Toch denk ik dat je een dergelijke zinsnede beter in de eerste allinea vermeld.

In een afsluitende, losse regel kun je stellen dat je, kortom, de aangewezen persoon bent voor deze vacature, en dat je uitkijkt naar een reactie, of iets dergelijks. Dat gaat vrij goed met hetgeen jij schreef.

Ik ben het overigens niet eens met nick-w dat NAW gegevens in de brief thuishoren. Die blijken uit het CV.

Verder denk ik dat je aardig kan omschrijven wat je kunt en hebt gedaan. In ieder geval wens ik je heel veel succes in de procedure!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickinT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Helixes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:11:
Ik ben het overigens niet eens met nick-w dat NAW gegevens in de brief thuishoren. Die blijken uit het CV.
Heb even voorbeeldbrieven e.d. bekeken, officieel hoor je inderdaad geen alinea te wijden aan het "voorstellen". Toch denk ik nog steeds dat het wel netjes is. Een klein beetje afwijken van de standaard kan geen kwaad lijkt me, wellicht werkt het zelfs in je voordeel: Ik heb al mijn brieven geschreven met de gedachte "ik moet me onderscheiden van de rest" en er dan ook nooit voorbeeldbrieven bij gebruikt. Verplaats je in de gedachte van de recruiter/werkgever: wat wil hij/zij van je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechdt
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zou kiezen voor wat sterkende woorden of minder afzwakkende woorden.
Op dit moment volg ik de opleiding Bouwkunde en verwacht zal/ga in juni 2015 af te studeren. Tijdens deze opleiding heb ik mij veel bezig gehouden met het leren van Revit en de begrippen van BIM. Ook heb ik mij verdiept in de duurzaamheid in de bouw en heb ik dan ook daarom mijn verdiepende minor gedaan over Biobased bouwen. Hierbij heb ik uitdagende bouwtechnische vragen moeten beantwoorden en heb hiermee mijn kennis verder verdiept.
Veel heb, ik heb, heb dit, ook. Kan vrijwel altijd weg. Als je die woorden weg haalt komt het sterker en zekerder over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

"Naar aanleiding van de vacature, Revit modelleur / bouwkundige op uw website, solliciteer ik naar deze functie. "

Yuk. Is dat de enige rede, dat ze een vacature hebben geplaatst? Als ze dat niet hadden gedaan zou je er nooit willen werken? Probeer iets pakkender, iets persoonlijkers, waar ben je echt naar op zoek en waarom vond je dat meteen bij hen?

Verder inderdaad krachtiger verwoorden; bv geen "ik denk dat ik een goede match ben", maar "ik ben een goede match"

En ik vind er weinig info in staan over jou persoonlijk. Een motivatiebrief is geen opsomming van je CV: het is een toelichting van wie jij bent, waarom je ergens wilt werken, waarom juist jij zo'n goede aanwinst bent, en dan de kans dingen op je CV toe te lichten -- en dus niet op te sommen of the herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bedankt voor de inhoudelijke antwoorden, er is dus nog wel wat aan te verbeteren. Ik ga de brief verbeteren door wat meer over mezelf te vertellen en de eerste alinea uitbreiden met een betere reden waarom ik bij hun solliciteer. Ik zal de brief ook krachtiger gaan verwoorden en de laatste zin iets minder standaard formulieren.

NAW gegevens in een brief zie ik ook niet echt zitten en zal ik dan ook niet hier in verwerken.

Aanvulling

Nieuwe brief

Betreft: Vacature Revit modelleur / bouwkundige,

Geachte mevrouw .............,

Naar aanleiding van de vacature, Revit modelleur / bouwkundige op uw website, solliciteer ik naar deze functie. De reden waarom ik op deze vacature reageer is omdat deze mij meteen aansprak toen ik hem las en ook de uiteenlopende en uitdagende projecten binnen uw bedrijf spreken mij erg aan.

Na een omscholingstraject van 4 jaar ga ik in juni 2015 afstuderen van de Bouwkunde opleiding aan de .................. Tijdens deze opleiding heb ik mij veel bezig gehouden met het leren van Revit en de begrippen van BIM. Ik heb mij verdiept in de duurzaamheid in de bouw en heb daarom mijn verdiepende minor gedaan over Biobased bouwen. Hierbij heb ik uitdagende bouwtechnische vragen moeten beantwoorden en mijn kennis verder verdiept.

Tijdens mijn opleiding heb ik mijn 3e jaars stage voldaan bij ............... waar ik mij voornamelijk bezig hield met Revit. Mijn werkzaamheden bestonden vooral uit het bouwkundig uitwerken van diverse grote projecten in Revit en het begeleiden van collega’s in de overstap van Autocad naar Revit. Voor deze projecten heb ik ook een bedrijfswijde werkstandaard opgesteld, de template aangepast en diverse families gemaakt in Revit. Bij deze werkzaamheden sprak mij het uitzoeken en werken met Revit erg aan en ik wil mij hier dan ook verder in ontwikkelen. Na mijn stage ben ik bij ................ blijven werken in een deeltijd functie als modelleur en heb ik nog enkele collega’s begeleid in de overstap naar Revit.

In uw vacature bent u op zoek naar een bouwkundig Revit modelleur en ik zou die functie goed kunnen vervullen binnen uw bedrijf. Ik hoop dat u een goed beeld van mij heeft kunnen krijgen en ik zou dan ook graag in een persoonlijk gesprek nader kennis maken met het bedrijf. Als bijlage heb ik mijn CV met persoonlijke informatie toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

............

[ Voor 71% gewijzigd door Ernemmer op 24-03-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-06 13:16
Als eerste een nette brief, redelijk standaard, maar dit hoeft niet zo zeer negatief te zijn. Persoonlijk zou ik proberen stukken uit de vacature of site terug te laten komen in je brief en te laten matchen met jezelf. Ik lees veel over jou, maar krijg uit de tekst niet goed naar voren waarom je goed zou passen bij het desbetreffende bedrijf. Jou motivatie zou zo naar een dozijn bedrijven kunnen worden gestuurd.

Afsluiten met iets van: "Op jullie site lees ik dat jullie op zoek zijn naar personen met de wilskracht projecten tot een goed einde te brengen. Dit is een eigenschap waar ik aan voldoe en zelf veel waarde aan hecht. Om deze reden denk ik dat %bedrijfsnaam% en ik goed bij elkaar passen en zou ik graag met jullie in gesprek gaan om te kijken of wij een gemeenschappelijke basis hebben voor de toekomst."

Een stuk als deze laat zien dat je net wat verder hebt gekeken dan de vacature zelf en dat je nagedacht hebt waarom hun en jij bij elkaar passen. Ik denk dat het niet veel verschil maakt. Je brief ziet er goed uit en als je CV matcht met hetgeen wat ze zoeken zou ik je uit hebben genodigd ;-)

(nog een kleine aanpassing welke ik zou maken is het vervangen van "solliciteer ik naar deze functie" naar "solliciteer ik op deze functie". Beide zijn goed, maar de tweede klinkt in mijn ogen wat logischer. Hiernaast gebruik je in de eerste 2 alinea's veel versterk woorden. "deze mij meteen aansprak", "spreken mij erg aan." "mij veel bezig gehouden". Zou de laatste twee zelf weg laten.

Succes in ieder geval. Ik hoop dat je een positieve reactie krijgt.

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik denk dat ik deze brief ongeveer zo laat, misschien nog die laatste alinea verbouwen.

Nog wel even een andere vraag, ik doe de sollicitatie via mail, moet ik dan nog steeds die briefopmaak gebruiken? Ik vind het een beetje raar overkomen.

Bob de Bouwer
teeveestraat 8
1234 AB HILVERSUM

Bouwbedrijf Houtman
T.a.v. de heer K. Houtman
Hoofdvaart 107
7701 JH Dedemsvaart

Hilversum, …………………… 20……

Betreft: sollicitatie .....

Geachte mijnheer …………………,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je de brief als bijlage meestuurt met de mail, kun je de 'briefstructuur' gebruiken. Als je alleen een mailtje stuurt als motivatie met je cv in de bijlage zou ik het anders doen. Afzender en ontvanger, onderwerp en datum staan dan immers sowieso in de header van de mail dus die hoeven niet nogmaals. Zorg wel voor een goede aanhef.

"Geachte heer ....,", "Geachte mevrouw....," of "Geachte heer, mevrouw," of iets dergelijks. "Geachte mijnheer...," is ouderwets.

Het valt me op dat je nu erg weinig praat over je sterke eigenschappen; waarom pas jij zo goed op deze functie? Er zijn veel mensen met dezelfde ervaringen, het onderscheid zit 'm vaak in de eigenschappen. Benoem die dus.

Verder is het niet heel raar om versterkwoorden te gebruiken, als het maar met mate is. Je moet je onderscheiden, dus benadruk de eigenschappen waarvan jij denkt dat die het beste bij de functie of het bedrijf gaan passen. Vermijd negatieve eigenschappen of 'verbeterpunten'. Ten opzichte van brievenschrijvers die dat niet vermelden heb jij een achterstand als je ze wel vermeld.

Geef zoveel mogelijk aan waaruit blijkt dat jij de betreffende eigenschappen bezit. "Volgens collega-studenten ben ik...", "Ik heb gemerkt dat door ... ik ...." of "Vanuit de feedback van mijn collega's bleek dat...". Zo laat je zien dat het niet een beeld is dat jij van jezelf hebt, maar een beeld dat anderen van je hebben. Dat wordt beter gewaardeerd door werkgevers aangezien ze dan minder risico nemen.

Tot slot: geef aan dat je je wilt blijven ontwikkelen en dat jij dat graag bij dat bedrijf wil doen, vanwege bijvoorbeeld hun missie/visie, moderne aanpak, goede reputatie of weet-ik-veel-wat. Bedrijven zijn gek op gemotiveerd personeel. Overdrijf het niet, want dan kunnen ze concluderen dat je na een jaar weer je biezen gaat pakken op zoek naar iets anders.

[ Voor 19% gewijzigd door Icephase op 25-03-2015 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Net de mail verstuurd.

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de vacature, Revit modelleur / Bouwkundige op uw website, solliciteer ik op deze functie. De reden waarom ik op deze vacature reageer is omdat deze mij meteen aansprak toen ik hem las en ook de uiteenlopende en uitdagende projecten binnen uw bedrijf spreken mij erg aan.

Na een omscholingstraject van enkele jaren ga ik in juni 2015 afstuderen van de Bouwkunde opleiding aan de .............. Tijdens deze opleiding heb ik mij bezig gehouden met het leren van Revit en de begrippen van BIM. Ik heb mij verdiept in de duurzaamheid in de bouw en heb daarom mijn verdiepende minor gedaan over Biobased bouwen. Hierbij heb ik uitdagende bouwtechnische vragen moeten beantwoorden en zo mijn kennis verder verdiept.

Tijdens mijn opleiding heb ik mijn 3e jaars stage voldaan bij .......... waar ik mij voornamelijk bezig hield met Revit. Mijn werkzaamheden bestonden uit het uitwerken van diverse grote projecten in Revit en het begeleiden van collega’s in de overstap van Autocad naar Revit. Voor deze projecten heb ik ook een bedrijfswijde werkstandaard opgesteld, de template aangepast en diverse families gemaakt in Revit. Bij deze werkzaamheden sprak mij het uitzoeken en werken met Revit erg aan en ik ben dan ook zeer gemotiveerd om deze kennis verder te ontwikkelen om door te groeien binnen uw bedrijf.

Na mijn stage ben ik bij ......... in dienst getreden met een deeltijd contract als modelleur om zo naast mijn studie mijn kennis te vergroten en het bedrijf te ondersteunen met de uitwerking van projecten in Revit.

In uw vacature bent u op zoek naar een ervaren bouwkundig Revit modelleur en ik zou die functie goed kunnen vervullen binnen uw bedrijf. Ik hoop dat u een goed beeld van mij heeft kunnen krijgen en ik zou dan ook graag in een persoonlijk gesprek nader kennis maken met het bedrijf. Als bijlage heb ik mijn CV met persoonlijke informatie toegevoegd.

Met vriendelijke groet,

naam

En het wachten begint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik had toch eerst de spelling nogmaals nagekeken voordat je deze had verstuurd. Je schrijft namelijk tegenwoordige tijd en meteen in dezelfde zin in de verleden tijd om vervolgens weer over te stappen naar de tegenwoordige tijd.
De reden waarom ik op deze vacature reageer is omdat deze mij meteen aansprak toen ik hem las en ook de uiteenlopende en uitdagende projecten binnen uw bedrijf spreken mij erg aan.
Tip: Houd alles in dezelfde tijd aan.

Vergeet daarnaast de interpuntie niet, een brief mag je echt met komma's opstellen. Ik tel er welgeteld 2, dat is niet zo heel veel als de laatst zelfs achter "Met vriendelijke groet" staat ;)

Waar ga je eigenlijk afstuderen? Is het niet mogelijk om af te studeren bij de door jou aangeschreven bedrijf, om vervolgens verder in te stromen naar deze functie? Dan heb je meer werkervaring met Revit, maar ook in het bedrijf :)

offtopic:
no flame intended, gewoon opbouwend!

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het afstuderen op zich ben ik al mee bezig via een lectoraat. De reden hiervoor is dat ik nu nog drie dagen per week kan werken naast het afstuderen.
Pagina: 1