Wifi-Bridge maken, iemand ervaring mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een wifi bridge maken, het is voor iemand die geen internet heeft op locatie. Echter is 100m verderop aan de overkant wel internet, ik wil doormiddel van 2 Engenius routers een wifi bridge maken.
Ik wil de router als extra in het netwerk toevoegen, en dan met richt antenne naar het gebied richten waar de wifi nodig is. Daar een andere engenius router plaatsen en ook zo'n richtantenne erop zetten, die naar de zendende router richt. De router zelf moet dan weer een eigen wifi netwerk hebben, vandaar de bridge.
Ik wil de software eventueel flashen zodat ik het zend vermogen kan vergroten.
Is dit met Engenius routers de beste optie, ik weet dat die de mogelijkheid hebben tot bridge instellingen en dat deze gemakkelijk te flashen zijn, ook dat ze zonder te flashen zelfs als een groter zendbereik hebben, dus misschien dat dat niet eens nodig is. Flashen stel ik liever uit.

Als iemand een goede tip heeft qua producten en het instellen daarvan zou dat welkom zijn :)

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is er een directe zichtverbinding (line of sight)?

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 23-03-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Bedoel je of er nog objecten tussen staan?

De router wordt geplaatst voor een raam, daarna moet deze alleen nog door een houten muur heen.
De extra antennes kunnen ook buiten de gebouwen geplaatst worden waardoor er niets tussen zal staan, behalve af en toe een vrachtwagen die langs rijdt.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Om het netwerk te scheiden met consumentenspul kan je het beste nat over nat draaien.
Je stelt 1 van de 2 engenius apparaten in als accesspoint en de andere als router. Om het veilig te maken moet je er wel voor zorgen dat de router alleen verbinding mag maken met de gateway van het host netwerk. Hiermee voorkom je dat de "meeliftende partij" ook verbinding kan maken met andere apparaten in het netwerk van "de gulle gever"

Wat je dus krijgt:
- Engenius in accesspoint mode met richtantenne bij de gever (geen router modus)
- Engenius in WiFi client mode + router functie ingeschakeld. Let op dat je bij de lan kant hiervan een andere netwerk range instelt (dus bv 192.168.1.x als het host netwerk 192.168.0.x is). Je Wifi client kan zal waarschijnlijk via dhcp een adres krijgen van de andere kant samen met een gateway (de internet router van de andere kant). Stel firewalling in dat verkeer alleen naar dit router adres mag gaan.

Engenius is mooi spul maar een point to point verbinding kan je ook mooi met Ubiquiti nanostation oplossen. Dan moet je er wel zelf nog een router achter zetten want die apparaten zetten alleen een point to point verbinding op en brengen dus geen scheiding aan in je netwerk.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://telcoantennas.com.au/site/sites/default/files/images/ubiquiti-how-to-setup-point-to-point-wireless-bridge-link_trans.png

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 23-03-2015 18:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 17:26
Als ik jou was zou ik aan beide kanten een engenius Enh-500 plaatsen.
Deze bridge op 5ghz zorgt ervoor dat je het internet van de ene kant naar de andere kant brengt alsof er een kabel ligt. Echter moet je wel een zichtverbinding hebben. Beide accespoioint kun je gewoon buiten ophangen in een mast o.i.d.

Vervolgens plaats je achter de enh500 op die andere locatie een accespoint die het signaal rondzend voor de eindgebruiker. Een router is ook een optie zodat je de netwerken kunt scheiden.

Eventueel kun je ook 2x een engenius ens202ext pakken. Deze kunnen in wds accespoint staan. Ze melden op elkaar aan en zenden ook direct weer uit. Dit is een goedkopere oplossing

[ Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 23-03-2015 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Een paar tips voor hoe je dit zo goed mogelijk kan doen.
  1. Zorg voor een Line of Sight (LoS). Dit betekend dat er geen objecten tussen de ene zender en de andere zender staan, en ze elkaar dus direct kunnen zien
  2. Gebruik richtantennes. Richtantennes zijn gevoeliger voor signalen uit één richting, terwijl ze andere signalen juist buitensluiten. Hierdoor kan je veel makkelijker een verbinding opzetten.
  3. Gebruik fatsoenlijk spul. Je koopt zoiets één keer en dan moet het gewoon jaren werken. 5GHz is een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ja, zoiets was het plan ja.

Met 2x een engenius enh500 moet ik daarbij ook nog een router kopen, dat zijn 3 apparaten.
De eisen zijn niet heel hoog, de grootste eis is eigenlijk stabiliteit. Extreme snelheden zijn niet nodig. Eventueel zit ik er aan te denken of interactieve televisie nog mogelijk is op deze manier? Dit gebeurd nu door Digitenne van KPN, dit kan ook gewoon zo blijven.

Het liefste wil ik dan 2 apparaten, waarvan ik dus één bij de gever instel als accespoint (gescheiden netwerk) met een richt antenne buiten, en bij de ontvangende partij de router instel als Client mode (ook met richtantenne), in deze Client mode ontvangt hij het netwerk van de accespoint op en zend dit binnen het eigen gebied weer door, toch?

Met 2 van deze: pricewatch: EnGenius ENS202EXT moet het volgens mij lukken.
DMV iets van aluminium om de antenne te vouwen kan je deze laten richten, dmv een blikje is dit al vrij goed te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door mirno op 23-03-2015 19:01 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
laurens0619 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:46:
Om het netwerk te scheiden met consumentenspul kan je het beste nat over nat draaien.
Je stelt 1 van de 2 engenius apparaten in als accesspoint en de andere als router. Om het veilig te maken moet je er wel voor zorgen dat de router alleen verbinding mag maken met de gateway van het host netwerk. Hiermee voorkom je dat de "meeliftende partij" ook verbinding kan maken met andere apparaten in het netwerk van "de gulle gever"

Wat je dus krijgt:
- Engenius in accesspoint mode met richtantenne bij de gever (geen router modus)
- Engenius in WiFi client mode + router functie ingeschakeld. Let op dat je bij de lan kant hiervan een andere netwerk range instelt (dus bv 192.168.1.x als het host netwerk 192.168.0.x is). Je Wifi client kan zal waarschijnlijk via dhcp een adres krijgen van de andere kant samen met een gateway (de internet router van de andere kant). Stel firewalling in dat verkeer alleen naar dit router adres mag gaan.

Engenius is mooi spul maar een point to point verbinding kan je ook mooi met Ubiquiti nanostation oplossen. Dan moet je er wel zelf nog een router achter zetten want die apparaten zetten alleen een point to point verbinding op en brengen dus geen scheiding aan in je netwerk.

Voorbeeld:
[afbeelding]
toon volledige bericht
Die Ubiquiti nanostation lijkt me ook wel wat, is dat hetzelfde idee als hierboven genoemd is met die Engenius producten?
Dan kan ik daar aan heel gemakkelijk een router aanhangen. Als ik dan 2x deze bestel: http://www.amazon.com/Ubi...oor-Outdoor/dp/B004EGI3CI

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
mirno schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:56:
Ja, zoiets was het plan ja.

Met 2x een engenius enh500 moet ik daarbij ook nog een router kopen, dat zijn 3 apparaten.
De eisen zijn niet heel hoog, de grootste eis is eigenlijk stabiliteit. Extreme snelheden zijn niet nodig. Eventueel zit ik er aan te denken of interactieve televisie nog mogelijk is op deze manier? Dit gebeurd nu door Digitenne van KPN, dit kan ook gewoon zo blijven.

Het liefste wil ik dan 2 apparaten, waarvan ik dus één bij de gever instel als accespoint (gescheiden netwerk) met een richt antenne buiten, en bij de ontvangende partij de router instel als Client mode (ook met richtantenne), in deze Client mode ontvangt hij het netwerk van de accespoint op en zend dit binnen het eigen gebied weer door, toch?

Met 2 van deze: pricewatch: EnGenius ENS202EXT moet het volgens mij lukken.
DMV iets van aluminium om de antenne te vouwen kan je deze laten richten, dmv een blikje is dit al vrij goed te doen.
Je hebt sowieso 3 draadloze apparaten nodig. 2 voor de point to point verbinding en 1 voor het uitzenden van het netwerk (en natten voor een soort van scheiding van de netwerken) in het andere huis. Sommige apparaten kunnen soms tegelijk client en accesspoint zijn maar in jouw geval zou ik daar niet gaan. Je wilt namelijk een apparaat met een richtantenne (voor de point to point) en een voor het aanbieden van draadloos netwerk (dus geen richtantenne maar een standaard antenne). Ik zou niet besparen erop :)

Die engenius 202ext zou ik niet doen, ik zou eerder voor de engenius enh500 gaan die de poster boven mij adviseert, een echte richtantenne. Of je voor engius enh500, ubiquiti nanostatino of een mikrotik gaat maakt niet zoveel uit. Hangt ook een beetje van je budget af, de snelheid die je wilt en de afstand die je wilt overbruggen.

Interactieve tv gaat lastig worden omdat interactieve tv multicast is (wifi en multicast zijn geen vrienden), je een scheiding tussen de netwerk wilt (daar moet je dus voor interactieve tv ook weer rekening mee houden).

Een accesspoint is trouwens transparant voor een netwerk. Een scheiding tussen je netwerken krijg je door een firewall of router ertussen te plaatsen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 23-03-2015 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Er zijn hier al heel wat topics over.. ik heb goede ervaringen met lancom: http://www.lancom-systems...-321-bridge-kit-overview/

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal!
TV over de wifi hoeft niet, dat blijft dan wel via digitenne ;)
De snelheid is ook niet echt een must, stabiliteit wat meer. Omdat er regelmatig vrachtwagen en trekkers langsgaan denk ik dat de 2,4GHz een betere optie is.
Het is niet percé nodig om de netwerken te scheiden, zal het wel instellen indien mogelijk hoor.
Oplossing het liefste de goedkopere oplossing omdat er qua kwaliteit niet veel eisen aan zijn, het is voor een enkele keer 's avond even internetten op de mobiel.

Ik zit nu met 2 opties in mijn hoofd:
1
Ik ben niet geheel zeker of dit mogelijk is, maar ik wil eventueel vanaf de ziggo router een richtantenne die kant op plaatsen. Deze ontvangen met een apparaat met een richt antenne, en vervolgens die koppelen naar een router die rond kan zenden.

2
De ziggo router bedraad aansluiten op zo'n point-to-point apparaat als dit: pricewatch: Ubiquiti NanoStation locoM2 dan deze weer apart verbinden met een router die rondstraalt.
Echter kan ik niet vinden of dit product op tweakers wel per 2-tallen geleverd wordt. Want dan zou je voor €50 klaar kunnen zijn (router is nog wel over)

Zal die ubiquiti van €50 voldoende zijn, denken jullie?

Worden per stuk geleverd, ik zou dan 2x pricewatch: Ubiquiti NanoStation locoM2 met eventuele muursteun: pricewatch: Ubiquiti NanoStation Wall Mounting Kit
En een losse router daarbij.

Dan zou dit het worden:
#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti NanoStation locoM2€ 51,67€ 103,34
2Ubiquiti NanoStation Wall Mounting Kit€ 22,95€ 45,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,24

Denken jullie dat dit goed is?
En zijn er eventueel nog wat goedkopere oplossingen, met kitjes die gezamelijk te halen zijn ipv per stuk?

Denk dat ik zo wel aardig in de goede richting zit.

[ Voor 41% gewijzigd door mirno op 23-03-2015 19:37 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Een ding wat erg belangrijk is dat je tussen de 2 accespoints vrij zicht hebt. Oftwel hang ze dusdanig op dat je een vrije zicht lijn hebt.

2,4 GHz kan redelijk door bomen en muren maar heel storingsgevoelig. 5GHz is betrouwbaarder maar dan wel bij vrij zicht want deze frequentie gaat veel minder goed door bomen en muren.

2x Enh500 of 2x een nanostation voor de point to point 5GHz en een leuke dual band router voor het rondzenden op 2,4 en 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik snap het verschil tussen optie 1 en optie 2 niet echt?
Voor de rest prima, vergeet alleen de router niet doe je moet aanschaffen (of wellicht nog hebt).

Ik zou wel voor 5GHz gaan om de reden die NL_Scratch ook aangeeft. Zet je je aps binnen achter de ruit dan is 2.4GHz misschien toch beter. Let wel op een beetje HR++ glas weet ook prima 2.4 GHz tegen te houden :(

Wil je geld besparen dan:
- Geef geen 45 euro uit aan een bevestigingbeugel/zuignap maar zet zelf wat vast aan de muur met lokale bouwmarkt spulletjes.
- Haal je ubiquiti apparatuur in duitsland/polen (http://varia-store.com/in...id=2&cPath=636_706&page=3)

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 23-03-2015 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oke!
Ja dan is 5GHz idd wel een een goede optie.
Router zelf zal alleen op 2,4GHz werken. Eisen zijn niet heel hoog. Deze heb ik nog over.
Ja, zelf vastzetten zat ik ook al aan te denken. Goeie opties.
Levert die winkel ook in NL?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Jup, niet zo lastig te vinden op die pagina hoor ;)

All shipping costs are inclusive VAT.

Deliveries within Germany
(per parcel till max 30kg):
5,95€

Deliveries to the following European countries
(per parcel till max 30kg):
AT: 7.98 €, BE, CH, DK, LU, NL: 8.98 €, FR, IT: 9.98 €, ES, FI, IE, NO, PT, GB, SE: 12.49 €, CZ, EE, HU, LV, PL, SI, SK: 13.29 €, GR: 17.99 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Voor mijn zwager heb ik ook een point to point opgezet van een voetbalkatine naar een loods. Bij deze loods is geen internet verbinding mogelijk. (geen dsl, kablel of glas)
Aan de ene kant heb ik de ENH-500 met 4 dikke tie-wrips vast gezet aan een regenpijp en aan de andere kant met een slangklem aan een buis die is gelast op een ijzeren voet waar weer tegens op liggen. Deze voet staat op het dak van de kantie.

Vanaf de kantine router --> enh-500 --> enh500 loods --> Tplink router 25 euro

dit draait al 1,5 jaar stabiel onder wegvallen of herstarten van apparatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door NL_Scratch op 23-03-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
ENH-500 wordt even te duur om te nemen. Dus denk dat ik voor de Ubiquiti apparatuur ga. Ook zou ik graag met mogelijkheid hebben tot retouneren, mocht het niet naar wens werken. Dus wellicht liever in een Nederlandse winkel.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
Ik draai zelf met 2 wifi bridges

De eerste setup: ddwrt client bridge >>>ehn500 >>>1000m door de lucht>>>ehn500>>>wrt54g2
Werkt hier erg lekker,

2de setup:

Ddwrt client bridge>>1m utp>>wrt54g2
Deze setup gebruik ik vooral voor mijn voip verkeer, en de afstand tussen router en client bridge door de lucht is ongeveer 30meter, ik hou 40% signaal over

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 14:54
Ik zou voor spul gaan dat ook voor een Point 2 Point link gemaakt is.
Kijk eens naar de Airmax lijn van Ubiquity, bijvoorbeeld de NanoStation M5.

Gewoon in Nederland verkrijgbaar o.a. bij WifiHouse en Afuture.

[ Voor 18% gewijzigd door andy88 op 24-03-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ja,

Ik ga voor een NanoStation M5 of een NanoStation M2. Ik dien deze 2x te bestellen. Oude router heb ik nog liggen. Deze werken echter op 2,4GHz maar voor 70meter moet dat geen probleem zijn.
Doordat er af en toe verkeer langsgaat denk ik dat 2,4GHz ook een betere optie is dan 5GHz in dit geval, of denk ik nu juist verkeerd?

Dus dan denk ik dat ik hiervoor ga:
#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti NanoStation locoM2€ 51,67€ 103,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 103,34

Met router erbij.

Optioneel:
#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti NanoStation locoM5€ 68,76€ 137,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 137,52

(5GHz ipv 2,4GHz)

Of tot slot deze:
#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti NanoStation M5€ 90,02€ 180,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,04

Al weet ik niet heet verschil tussen de Loco M5 en de niet Loco M5. Behalve dat de Loco's via het "a" protocol werken ipv b/g/n/ac hoewel ik niet weet of dit nou juist een voor of een nadeel is.

Momenteel gaat de voorkeur uit naar de LOCO variant van de M2 of de M5, afhankelijk van:
-70Meter afstand, of het daarvoor uitmaakt om voor 2,4GHz of 5GHz te gaan. En of 2,4GHz beter omgaat met (groter) verkeer.
-Of de "a" protocollen niet te veel beperkingen hebben in de situaties. Ik ben met dit protocol ook nog niet bekent.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Wat je eigen router doet, 2.4 of 5 maakt niets uit voor de point to point link. Die verbinden namelijk met elkaar en verbinden daarna via UTP met je eigen netwerk.
Of je nu een loco2 of loco5 moet kiezen, tja 2.4 gaat beter door objecten maar 5 is weer stabieler en kan een grotere bandbreedte aan.
Het is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk maar ik zou als je ze buiten ophangt voor de 5GHz gaan. Alleen al om storingen te beperken,

Het verschil tussen de loco en niet loco weet ik niet zo goed, ik geloof dat de niet loco wat sneller (en duurder zijn) maar dat zou je zelf even moeten uitzoeken. Ik weet wel dat de nanostation by default helemaal geen gebruik maken van een 802.11 standaard onderling maar gebruik maken van een eigen protocol: airmax. Voor jou niet heel belangrijk want je krijgt gewoon een netwerksignaal uit een utp kabeltje vanuit beide kanten maar wel interessant :) http://dl.ubnt.com/AirMax_ppt.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 24-03-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:34:
Wat je eigen router doet, 2.4 of 5 maakt niets uit voor de point to point link. Die verbinden namelijk met elkaar en verbinden daarna via UTP met je eigen netwerk.
Of je nu een loco2 of loco5 moet kiezen, tja 2.4 gaat beter door objecten maar 5 is weer stabieler en kan een grotere bandbreedte aan.
Het is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk maar ik zou als je ze buiten ophangt voor de 5GHz gaan. Alleen al om storingen te beperken,

Het verschil tussen de loco en niet loco weet ik niet zo goed, ik geloof dat de niet loco wat sneller (en duurder zijn) maar dat zou je zelf even moeten uitzoeken. Ik weet wel dat de nanostation by default helemaal geen gebruik maken van een 802.11 standaard onderling maar gebruik maken van een eigen protocol: airmax. Voor jou niet heel belangrijk want je krijgt gewoon een netwerksignaal uit een utp kabeltje vanuit beide kanten maar wel interessant :) http://dl.ubnt.com/AirMax_ppt.pdf
Ja klopt, die point to point werkt afzonderlijk van je router ;) Hier is dus als het ware een aparte verbinding voor.
Het verschil tussen de wel/niet loco is de WLAN 802.11a bij de LOCO en 802.11a, 802.11b, 802.11g, 802.11n bij de niet loco's.

De opties zijn er, ik zal het even aan diegene voorleggen voor wie het is. Ik snap dat 5GHz het beste is qua snelheid en de minste storingen, ik zal die ook aanraden. Als deze wat hoger komen te hangen kunnen ze ook over het verkeer heen zenden.

Momenteel is mijn eerste aanrader de LOCO M5, en als ze goedkoper willen zou het de LOCO M2 worden, op 2,4GHz. Zelf denk ik ook dat 5GHz het meeste voordeel oplevert.
Iemand nog een idee of ik nou juist voor de wel of juist niet LOCO varianten moet gaan?

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
"always buy "up" when the price is right. Saving a hundred bucks over a maybe is not good for biz....."
https://community.ubnt.co...M2-vs-Loco-M2/td-p/136952

Het verschil zit hem tus in db

Ik denk dat je met jouw afstand + wensen genoeg hebt aan de loco variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
laurens0619 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:07:
"always buy "up" when the price is right. Saving a hundred bucks over a maybe is not good for biz....."
https://community.ubnt.co...M2-vs-Loco-M2/td-p/136952

Het verschil zit hem tus in db

Ik denk dat je met jouw afstand + wensen genoeg hebt aan de loco variant.
Bedankt! Had ik eigenlijk zelf ook moeten vinden :+
Dan ga ik voor de Loco M5 met 5GHz verbinding dat moet ruim voldoende zijn. Dan ben ik mee 2 stuks van deze klaar. En plaats ik de eigen router daar achter.

Bedankt iedereen voor het meedenken! De beste optie is gevonden lijkt mij! Ook weer een hoop bijgeleerd.

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Pagina: 1