Toon posts:

upgrade van mijn custom pc (videokaart voornamelijk)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal jaar geleden ben ik begonnen met het zelf in elkaar schroeven van mij desktop. Naar een aantal tips via Tweakers en eigen kennis ben ik op mijn huidige setup gekomen. Nu de games steeds meer gaan vragen, ben ik volgens mij toe aan een (aantal) nieuwe onderdelen. Dit was destijds ook mijn insteek, om mijn pc af en toe wat upgrades te geven.

Op dit moment draait mijn pc op de volgende setup:

motherboard: Asrock 970 Extreme4
cpu: AMD Phenom II X4 965 (3,4 GHz)
gpu: XFX Radeon HD 6870 (1GB)
psu: XFX Pro 450W
geheugen: 8GB

Nu werkte dit destijds perfect voor de games die ik speelde; WoW, League of Legends, Call of Duty, Skyrim. Maar de spellen gaan ook steeds meer vragen en ik merk dit toch best aan mijn fps en de kwaliteit. Bijvoorbeeld Call of Duty Advanced Warfare vindt mijn pc niet zo leuk om te draaien.

Ik heb een nieuwe videokaart op het oog, namelijk de Radeon R9 270X 4GB. Dit dingetje: pricewatch: XFX R9 270X 4GB Double Dissipation Edition
Na wat research via google is dit een van de videokaarten die in mijn budget valt en ook het gewenste prestatie gaat geven (hoger fps in high end games).

Ik heb ook naar de R9 290 gekeken alleen hier komt mijn vraag naar voren. Ik lees constant dat deze videokaarten veel stroom gaan trekken en minimaal een voeding van 500W vragen. Aangezien mijn voeding 'maar' 450W is, heb ik mijn twijfels over de aankoop.

Als ik een dergelijke kaart aanschaf, heb ik hierbij een grotere voeding nodig? Zo ja, wat voor een? Zo nee, kan mijn pc ook de R9 290(x) aan?
En hoe zit het met mijn CPU? Gaat deze ook aan vervanging toe zijn?

Mijn budget ligt op het moment tussen de €250 en €350 in, afhankelijk van wat er aangeschaft moet worden. Het liefst blijf ik natuurlijk op of rond de 250.

Hieronder een aantal links naar de verschillende componenten aanwezig in mijn pc:
http://www.asrock.com/mb/AMD/970%20Extreme4/
pricewatch: XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort
pricewatch: AMD Phenom II X4 965 Black Edition
pricewatch: XFX Pro 450W

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
een r9 270x 4gb is weg gegooit geld. die r9 270x kan nooi de volle 4gb aansturen.

kan je beter een r9 280(x) nemen. een r9 290 kan genoeg hebben aan een 450watt. maar dit is meestal met een intel CPU(verbruikt minder als amd CPU). en denk dat je CPU het niet leuk gaat vinden. of je moederbord een dikke 8-core aan kan durf ik niet te zeggen. en mag 2de hands ook?

V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X 2 keer te koop of teruil
V&A aangeboden: Intel Core i5 3470 Boxed + Moederbord (MSI B75MA-P45)

ben je 260 euro kwijt en kan je weer een paar jaar vooruit. zeker met de games die jij speelt.

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Investeer dan meteen wat meer, zodat je naar de nieuwste generatie kan. Ivy Bridge is al twee generaties verouderd, als je nu een niet overklokbare ivy bridge setup bouwt, zit je over een 2 jaar weer met dezelfde problemen. 280X is weggegooid geld, kan je beter een tweedehands 7970 kopen, is exact hetzelfde, alleen een andere naam.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Als je genoeg casefans hebt zou je nog een cpu upgrade naar een fx 6xxx kunnen overwegen: een octacore zal zeer waarschijnlijk te zwaar zijn voor je mobo. Met je huidige cpu zou ik niet meer dan een r9 270 (2gig) plaatsen. Mocht je voor een hexacore gaan dan is een r9 280 ook nog wel denkbaar.

Over stroomverbruik: een goede 450 watt moet genoeg zijn voor een R9 290, maar mogelijk heb je niet genoeg pci e stekkers voor een r9 290

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-02 15:17
Je cpu is hier een zware bottleneck met de nieuwste games als je voor een 280x/290 gaat
Ik zou via v&a een 280x gaan halen en cpu en mobo upgraden naar i5 4460
Ben je wel wat duurder uit maar zit je voorlopig goed met gamen

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Die XFX Pro 450W is voldoende voor een R9 290, heeft er ook de stekkers voor.

Ik denk dat je beter je budget wat hoger legt. Die Phenom II X4 965 was in 2009 al een prijsvechter en is nu zo'n beetje "op". Jij hebt die waarschijnlijk veel minder lang omdat je een 970 moederbord hebt. Maar een upgrade budget met 4-6 jaar oude hardware vind ik vrij mager, je geeft natuurlijk zoveel uit als je zelf wilt, maar dan moeten je verwachtingen naargelang je budget zijn.

Dat moederbord houdt spijtig genoeg niet van 125W cpu's (je hebt er nu gek genoeg al wel eentje) en dus de meeste octacores. Een pricewatch: AMD FX-8320E Boxed of pricewatch: AMD FX 8370E Boxed zouden wel moeten gaan, maar zijn per core geen grote vooruitgang en de core snelheid is net voor de meeste games het belangrijkst.

Ben je ook wel zeker dat je cpu momenteel niet gethrottled wordt?
commondus schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:52:
280X is weggegooid geld, kan je beter een tweedehands 7970 kopen, is exact hetzelfde, alleen een andere naam.
Probeer jij dan eens een tweedehands HD7970 te vinden die goedkoper is dan die tweedehands R9 280X? Ik zie ze namelijk niet op V&A, minimum €150 voor een HD7970. Als de R9 280X goedkoper is, kun je het moeilijk geld weggooien noemen, het is inderdaad dezelfde kaart met wat hogere kloksnelheid.
Pagina: 1