Ter vervanging van mijn Acer M7720 wil ik een nieuwe desktop bouwen. De computer zal voornamelijk gebruikt worden voor gaming en andere multimedia. Hij moet zo stil mogelijk zijn zonder teveel prestaties in te leveren. Stilte is vooral van belang als ik niet aan het gamen ben, en hij moet daarnaast "futureproof" zijn. Ik heb zelf al de nodige research gedaan en ben tot het volgende lijstje gekomen, graag zou ik hier feedback op willen hebben om wellicht een betere keuze te kunnen maken.
Vooral over de keuze van de CPU, moederbord en de processorkoeler twijfel ik nog. Kan ik beter voor een i5 4690k gaan en die overclocken, of is de i7 4790k meer futureproof en de meerprijs waard? Daarnaast heb ik niet voor waterkoeling gekozen aangezien je bij de define R5 de panelen aan de bovenkant dan weg moet halen, daarnaast zijn ze een stuk duurder en zijn de meegeleverde fans meestal niet erg stil (moeten dan dus vervangen worden).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en andere multimedia. (Wellicht soms lichte foto/video bewerking maar niet professioneel)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €700 maar ik heb al componenten van onder andere mijn oude desktop die ik mee kan nemen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten heb ik 2de hands aangeschaft of komen uit mijn huidige desktop:
V1000 coolermaster PSU (1000watt)
Corsair Vengeance LP RAM geheugen (2×4GB 1600Mhz)
Samsung 840 EVO SSD 250GB
1TB WD Black Caviar HDD
Sapphire HD7950 Videokaart
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU, CPU cooler en een Case. (Videokaart ga ik waarschijnlijk later dit jaar upgraden als de nieuwe AMD Rx 3xx kaarten uitkomen)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik geef de voorkeur aan een Intel CPU. Price / performance, bouwkwaliteit en geluidproductie vindt ik belangrijk bij de overige componenten, en het moet niet te "flashy" zijn, het merk maakt mij niet zoveel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het syteem moet niet al te groot zijn, en daarnaast wil ik het systeem zo stil mogelijk maken, een lager energieverbruik geeft minder hitte en daarmee een lagere geluidsproductie en heeft dus mijn voorkeur.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk geef ik de processor een lichte overklok of is dit iets dat ik in de toekomst wil doen als dit nodig is.
Edit: Lijst aangepast
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 238,95 | € 238,95 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 101,95 | € 101,95 |
| 1 | Thermalright True Spirit 140 Power | € 36,95 | € 36,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 507,75 | |
Vooral over de keuze van de CPU, moederbord en de processorkoeler twijfel ik nog. Kan ik beter voor een i5 4690k gaan en die overclocken, of is de i7 4790k meer futureproof en de meerprijs waard? Daarnaast heb ik niet voor waterkoeling gekozen aangezien je bij de define R5 de panelen aan de bovenkant dan weg moet halen, daarnaast zijn ze een stuk duurder en zijn de meegeleverde fans meestal niet erg stil (moeten dan dus vervangen worden).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en andere multimedia. (Wellicht soms lichte foto/video bewerking maar niet professioneel)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €700 maar ik heb al componenten van onder andere mijn oude desktop die ik mee kan nemen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten heb ik 2de hands aangeschaft of komen uit mijn huidige desktop:
V1000 coolermaster PSU (1000watt)
Corsair Vengeance LP RAM geheugen (2×4GB 1600Mhz)
Samsung 840 EVO SSD 250GB
1TB WD Black Caviar HDD
Sapphire HD7950 Videokaart
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU, CPU cooler en een Case. (Videokaart ga ik waarschijnlijk later dit jaar upgraden als de nieuwe AMD Rx 3xx kaarten uitkomen)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik geef de voorkeur aan een Intel CPU. Price / performance, bouwkwaliteit en geluidproductie vindt ik belangrijk bij de overige componenten, en het moet niet te "flashy" zijn, het merk maakt mij niet zoveel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het syteem moet niet al te groot zijn, en daarnaast wil ik het systeem zo stil mogelijk maken, een lager energieverbruik geeft minder hitte en daarmee een lagere geluidsproductie en heeft dus mijn voorkeur.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk geef ik de processor een lichte overklok of is dit iets dat ik in de toekomst wil doen als dit nodig is.
Edit: Lijst aangepast
[ Voor 41% gewijzigd door boney bob op 25-03-2015 11:34 ]