Allround "silent" game systeem

Pagina: 1
Acties:

• boney bob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Ter vervanging van mijn Acer M7720 wil ik een nieuwe desktop bouwen. De computer zal voornamelijk gebruikt worden voor gaming en andere multimedia. Hij moet zo stil mogelijk zijn zonder teveel prestaties in te leveren. Stilte is vooral van belang als ik niet aan het gamen ben, en hij moet daarnaast "futureproof" zijn. Ik heb zelf al de nodige research gedaan en ben tot het volgende lijstje gekomen, graag zou ik hier feedback op willen hebben om wellicht een betere keuze te kunnen maken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 238,95€ 238,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 129,90€ 129,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,75

Vooral over de keuze van de CPU, moederbord en de processorkoeler twijfel ik nog. Kan ik beter voor een i5 4690k gaan en die overclocken, of is de i7 4790k meer futureproof en de meerprijs waard? Daarnaast heb ik niet voor waterkoeling gekozen aangezien je bij de define R5 de panelen aan de bovenkant dan weg moet halen, daarnaast zijn ze een stuk duurder en zijn de meegeleverde fans meestal niet erg stil (moeten dan dus vervangen worden).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en andere multimedia. (Wellicht soms lichte foto/video bewerking maar niet professioneel)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is €700 maar ik heb al componenten van onder andere mijn oude desktop die ik mee kan nemen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten heb ik 2de hands aangeschaft of komen uit mijn huidige desktop:

V1000 coolermaster PSU (1000watt)
Corsair Vengeance LP RAM geheugen (2×4GB 1600Mhz)
Samsung 840 EVO SSD 250GB
1TB WD Black Caviar HDD
Sapphire HD7950 Videokaart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU, CPU cooler en een Case. (Videokaart ga ik waarschijnlijk later dit jaar upgraden als de nieuwe AMD Rx 3xx kaarten uitkomen)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik geef de voorkeur aan een Intel CPU. Price / performance, bouwkwaliteit en geluidproductie vindt ik belangrijk bij de overige componenten, en het moet niet te "flashy" zijn, het merk maakt mij niet zoveel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het syteem moet niet al te groot zijn, en daarnaast wil ik het systeem zo stil mogelijk maken, een lager energieverbruik geeft minder hitte en daarmee een lagere geluidsproductie en heeft dus mijn voorkeur.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk geef ik de processor een lichte overklok of is dit iets dat ik in de toekomst wil doen als dit nodig is.

Edit: Lijst aangepast

[ Voor 41% gewijzigd door boney bob op 25-03-2015 11:34 ]

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:10
boney bob schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:40:
Vooral over de keuze van de CPU, moederbord en de processorkoeler twijfel ik nog. Kan ik beter voor een i5 4690k gaan en die overclocken, of is de i7 4790k meer futureproof en de meerprijs waard? Daarnaast heb ik niet voor een waterkoeling gekozen aangezien je bij de define R5 de panelen aan de bovenkant dan weg moet halen, daarnaast zijn ze een stuk duurder en zijn de meegeleverde fans meestal en niet erg stil (moeten dan dus vervangen worden).
De meerprijs is het sowieso niet waard als je nu niet het volledig potentieel gebruikt (naar mijn mening) een i5 4460 is meer dan genoeg om goed op te gamen. Je zult dan waarschijnlijk ook eerder je GPU dan je CPU moeten upgraden. Ik zou idd ook niet voor waterkoeling kiezen, veelal duurder en nauwlijks of niet beter/stiller. Een kennis van mij heeft ook een R5 met I5 en zijn PC is niet hoorbaar op idle!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Je zou voor een Noctua CPU cooler kunnen gaan, die zijn echt enorm stil. Mooi dat je de Asus mobo hebt gekozen, dan kun je in de bios de fans customizen/actief maken bij een bepaalde temperatuur.

Show me your moves.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03 00:22

Thomg

Aww yiss

http://ht4u.net/reviews/2...ue_spirit_140/index14.php

True spirit 140 power is stiller en koeler.
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

Macho Rev B. is nog stiller ( maar iets minder koel ).
pricewatch: Thermalright Macho Rev.B

De Z97X-gaming 5 biedt aanzienlijk meer waarde voor je geld.
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

• boney bob
MeneerJoep schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:45:
[...]

De meerprijs is het sowieso niet waard als je nu niet het volledig potentieel gebruikt (naar mijn mening) een i5 4460 is meer dan genoeg om goed op te gamen. Je zult dan waarschijnlijk ook eerder je GPU dan je CPU moeten upgraden. Ik zou idd ook niet voor waterkoeling kiezen, veelal duurder en nauwlijks of niet beter/stiller. Een kennis van mij heeft ook een R5 met I5 en zijn PC is niet hoorbaar op idle!
Ja de meerwaarde is op dit moment misschien klein maar wellicht dat er in de toekomst steeds meer games komen die goed gebruik maken van Hypertreading (Zeker nu zoveel engines "gratis" worden voor gamedevelopers die het goed ondersteunen). Ik moet er trouwens wel even bij vermelden dat ik ook wat CPU intensievere games speel zoals ARMA III

• boney bob
Koninkje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:45:
Je zou voor een Noctua CPU cooler kunnen gaan, die zijn echt enorm stil. Mooi dat je de Asus mobo hebt gekozen, dan kun je in de bios de fans customizen/actief maken bij een bepaalde temperatuur.
Ik vindt de meerprijs niet echt te verantwoorden tegenover de scythe coolers, daarnaast ben ik ook net weg van de gebruikte kleuren bij de Noctua coolers :P

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

boney bob schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:56:
[...]

Ik vindt de meerprijs niet echt te verantwoorden tegenover de scythe coolers, daarnaast ben ik ook net weg van de gebruikte kleuren bij de Noctua coolers :P
Qua kleur zou ik niet zo kieskeurig zijn, je kast heeft toch geen window...

Show me your moves.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

boney bob schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:51:
Ja de meerwaarde is op dit moment misschien klein maar wellicht dat er in de toekomst steeds meer games komen die goed gebruik maken van Hypertreading (Zeker nu zoveel engines "gratis" worden voor gamedevelopers die het goed ondersteunen). Ik moet er trouwens wel even bij vermelden dat ik ook wat CPU intensievere games speel zoals ARMA III
Er is nog geen enkele game die hyperthreading fatsoenlijk ondersteund, ik verwacht dus ook niet, dat die ooit gaan komen. Zonde van het geld dus, ook als je kijkt naar hoe lang hyperthreading nu al bestaat als technologie. Ook als er licht foto- en videobewerking gedaan gaat worden als hobby, is een i7 hoe dan ook in de meeste gevallen overkill en zonde van het geld.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 23-03-2015 17:07 ]

• boney bob
Thomg schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:51:
http://ht4u.net/reviews/2...ue_spirit_140/index14.php

True spirit 140 power is stiller en koeler.
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

Macho Rev B. is nog stiller ( maar iets minder koel ).
pricewatch: Thermalright Macho Rev.B

De Z97X-gaming 5 biedt aanzienlijk meer waarde voor je geld.
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
Thanks, de true spirit 140 lijkt mij wel wat, Ik vindt het jammer dat de die Gigabyte Mobo niet volledig ATX is, daarnaast heb ik voor het Asus mobo gekozen vanwege de bouwkwaliteit en software.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

boney bob schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:06:
Ik vindt het jammer dat de die Gigabyte Mobo niet volledig ATX
...?

• boney bob
Zie reviews: Bord "hangt over" t.o.v. de laatste schroeven aan de rechterkant, doordat het smaller is dan full-ATX

• Thomg

Thomg

Aww yiss

boney bob schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:09:
[...]

Zie reviews: Bord "hangt over" t.o.v. de laatste schroeven aan de rechterkant, doordat het smaller is dan full-ATX
En waarom zou dit een probleem zijn?

• boney bob
Koninkje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:57:
[...]

Qua kleur zou ik niet zo kieskeurig zijn, je kast heeft toch geen window...
Ja dat was ook niet serieus bedoelt, vandaar de :P

• boney bob
Thomg schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:10:
[...]

En waarom zou dit een probleem zijn?
Misschien niet echt een probleem maar als je hem op minder plekken kan vastmaken en je er een grote koeler aan hangt...

• Thomg

Thomg

Aww yiss

boney bob schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:13:
[...]

Misschien niet echt een probleem maar als je hem op minder plekken kan vastmaken en je er een grote koeler aan hangt...
Dit is dus een non-issue aangezien er nog steeds 2 kolommen aan schroeven in zitten 8)
Als jij er op principe tegen bent, moet jij weten ;)

Kijk maar naar de foto.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 23-03-2015 17:14 ]

• boney bob
Thomg schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:13:
[...]

Dit is dus een non-issue aangezien er nog steeds 2 kolommen aan schroeven in zitten 8)
Als jij er op principe tegen bent, moet jij weten ;)

Kijk maar naar de foto.
Klopt, lijkt mij inderdaad toch niet zo'n probleem, overclock mogelijkheden lijken mij ook goed?

• boney bob
Ik heb nu nog meer dan voldoende budget voor een betere cooler, hiervoor nog suggesties? :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat voor cooling wil je? :) En hoeveel is het budget ongeveer? Koop trouwens ook niet blind de R3 videokaarten, dat zijn mogelijk rebrands van eerder uitgebrachte videokaarten (wat de lagere R2's nu ook zijn): nieuws: Gerucht: meeste AMD Radeon Rx 300-kaarten zijn rebrands

Bewerk je post trouwens eens wat vaker, zeker als je de laatste poster bent. Het kicken van topics (binnen 24 uur) is ongewenst, de waarschuwing staat er ook niet voor niets. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door CH4OS op 23-03-2015 17:41 ]

• boney bob
CptChaos schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:28:
Wat voor cooling wil je? :) En hoeveel is het budget ongeveer?

Bewerk je post trouwens eens wat vaker, zeker als je de laatste poster bent. Het kicken van topics (binnen 24 uur) is ongewenst, de waarschuwing staat er ook niet voor niets. ;)
Maximaal €100 voor koeling lijkt me wel mooi. Wil liever geen waterkoeling aangezien ik dan de bovenste panelen van de behuizing eraf moet halen. Misschien de Noctua NH-U14S?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan zou ik gewoon voor luchtkoeling gaan. Noctua's zijn stille koelers en kosten nog geen 100 euro. ;)

• boney bob
Lijkt mij wel een mooi lijstje zo, als er nog opmerkingen zijn hoor ik het graag! :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Waarom zou je een NH-U14S nemen? De True spirit 140 is echt veel stiller.
http://www.nikktech.com/m...r-review?showall=&start=5

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:30
Thomg schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:20:
Waarom zou je een NH-U14S nemen? De True spirit 140 is echt veel stiller.
http://www.nikktech.com/m...r-review?showall=&start=5
Ja, misschien stiller. Wel 4 jaar minder garantie. Daarnaast wordt er bij de Noctua ook een low-noise adapter meegeleverd, en die zullen ze waarschijnlijk bij de reviews niet hebben gebruikt en gewoon de standaard fan lekker laten brullen op hun eigen snelheden. Grafiekjes en diagrammen zeggen op hun eigen beurt vrij weinig als je verder niets over de testmethoden weet. De Noctua is ook een stuk makkelijker te installeren en je krijgt gratis upgrades voor als er een nieuwe type CPU socket komt na aanvraag bij Noctua zelf.

Nu zeg ik niet per se dat de Themalright slechter is, maar bij Noctua wordt er wel meer zorg aan het product zelf geleverd en hoe deze op de markt komt.

Aan de TS, bekijk de productpagina van beide fabrikanten en koelers:
Thermalright TRUE Spirit 140 Power
Noctua NH-U14S

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik vind het prijsverschil van €20,- teveel om het te rechtvaardigen.

Het is trouwens 5 tegenover 2 jaar, maar het is inderdaad nog wel een flinke 3 jaar.

• boney bob
De thermalright 140 power lijkt mij inderdaad een betere performer en is goedkoper. Daarnaast kies ik toch liever het Asus mobo, aangezien de bouwkwaliteit mij iets beter lijkt en de software voor mij voldoende meerwaarde geeft. De extra features van het Gigabyte mobo zal ik waarschijnlijk niet nodig hebben.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Prima, het is heus niet alsof je er een miskoop mee begaat ;)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-03 14:54
Als dan toch voornamelijk de software van Asus meerwaarde biedt voor jou, dan kun je misschien deze pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER overwegen? Ik lees op sommige websites dat Asus dit moederbord positioneert voor de G3258, maar dat lijkt me wat idioot aangezien het moederbord dubbel zo duur is als de processor en de VRM's voldoende moeten zijn om zelfs een i7 4790K nog wat te overklokken.

De bouwkwaliteit van de Gigabyte als minder beoordelen op basis van een smaller PCB vind ik wel wat gek :p. De VRM heatsinks van de Asus ROG Ranger zien er wat "groter" uit en zijn gelinkt met een heatsink, maar in de praktijk overklokken ze even goed.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Sterker nog, de Z97X Gaming 5 heeft 2x zoveel fasen.
http://cdn.overclock.net/0/07/071b2d45_1.png

De Ranger heeft alleen 2 fasen voor de RAM, wat echt geen donder uitmaakt ( wie overklokt nou nog zijn RAM anno 2015 non APU???????? )

Gok zelf dat de Z97-Pro Gamer eigenlijk een Z97-A is in een nieuw jasje.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 24-03-2015 10:37 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-03 14:54
Handige link, ik wist dat de Ranger maar 4 fasen had, maar vond niet meer terug waar ik het gelezen had, dus vermeldde het niet. Met die verdubbelingen spelen de fabrikanten een redelijk vuil spelletje, en het valt me op dat heel veel review sites blijven spreken van 8 fasen bij de Ranger. Journalistieke objectiviteit (of competentie) is vaak ver te zoeken.

Op vlak van power delivery is de Z97 Pro gamer waarschijnlijk hetzelfde als de Z97-A (de prijs ligt ook zo kort bij elkaar). Maar de Pro gamer heeft wel een betere audio codec en 6 SATA600 poorten ipv 4.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet 100% meer vertrouw welke componenten Asus gebruikt, want de pricewatch: Asus H97M-PLUS (voor mijn schoonbroer) had zogezegd een Intel NIC maar het bleek eigenlijk een Realtek te zijn.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De lijst van overclock.net is wat plankenrijker en meer no-nonsense ( specifiek één Z chipset ).

Die van Sin heeft wat meer uitleg op de afbeelding en kent ook een "rating" toe, iets concreters voor de doorsnee consument.

http://sinhardware.com/images/vrmlist.png

• SpazzII
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-02 23:20
Die 7950 gaat al het andere geluid dat je computer nu maakt ruimschoots overstemmen. Je kan wel met Noctua's en ASUS fancontrol-mogelijkheden in de weer gaan, maar je hoort het verschil waarschijnlijk niet omdat je alleen maar de grafische kaart hoort. Als je echt complete stilte in idle wilt, zonder consessies te doen aan gaming performance, vrees ik dat ik je moet verwijzen naar de nVidia GTX970 van ASUS of MSI.

Ik heb nu een ASUS GTX970, een idioot overpowerde Cooler Master V650S, casefans uit de budgetlijn van Be Quiet! en (hier komt de grap) een CPU koeler van DeepCool: het enige wat ik hoor is de HDD en het water dat door de verwarmingsbuizen (van het huis) loopt. Afstand nemen van een HIS R9 280x met blower style koeler had met afstand de grootste impact op geluid, vooral idle.

Edit: @Thomg hieronder:
Toch Juist daarom is mijn advies en ervaring dat het inslaan van dure fans en mobo's met hippe fancontrolfuncties niets toevoegt zolang TS die 7950 gebruikt (en wellicht ook niet daarna). De winst zit IMHO niet in die snufjes en geluidsarm kan ook met veel goedkopere onderdelen. Dat advies en die ervaring staat los van het tijdstip waarop TS een nieuwe grafische kaart aan wil schaffen.

[ Voor 20% gewijzigd door SpazzII op 24-03-2015 11:45 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

SpazzII schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:32:
Die 7950 gaat al het andere geluid dat je computer nu maakt ruimschoots overstemmen. Je kan wel met Noctua's en ASUS fancontrol-mogelijkheden in de weer gaan, maar je hoort het verschil waarschijnlijk niet omdat je alleen maar de grafische kaart hoort. Als je echt complete stilte in idle wilt, zonder consessies te doen aan gaming performance, vrees ik dat ik je moet verwijzen naar de nVidia GTX970 van ASUS of MSI.

Ik heb nu een ASUS GTX970, een idioot overpowerde Cooler Master V650S, casefans uit de budgetlijn van Be Quiet! en (hier komt de grap) een CPU koeler van DeepCool: het enige wat ik hoor is de HDD en het water dat door de verwarmingsbuizen (van het huis) loopt. Afstand nemen van een HIS R9 280x met blower style koeler had met afstand de grootste impact op geluid, vooral idle.
boney bob schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:40:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, CPU, CPU cooler en een Case. (Videokaart ga ik waarschijnlijk later dit jaar upgraden als de nieuwe AMD Rx 3xx kaarten uitkomen)

• boney bob
SpazzII schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:32:

Edit: @Thomg hieronder:
Toch Juist daarom is mijn advies en ervaring dat het inslaan van dure fans en mobo's met hippe fancontrolfuncties niets toevoegt zolang TS die 7950 gebruikt (en wellicht ook niet daarna). De winst zit IMHO niet in die snufjes en geluidsarm kan ook met veel goedkopere onderdelen. Dat advies en die ervaring staat los van het tijdstip waarop TS een nieuwe grafische kaart aan wil schaffen.
Het gaat hier om een niet reference, dual-x cooler van sapphire. Idle is de kaart vrij stil en met een met een goed ingestelde fancurve ook vrij stil onder het gamen. Zoals ik al aangaf zal ik de grafische kaart vervangen voor een stillere kaart van AMD of Nvidia. Mocht de Rx 3xx series tegenvallen dan kan ik altijd nog hopen op een pricedrop van de huidige kaarten ;)
MacPoedel schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:25:
Als dan toch voornamelijk de software van Asus meerwaarde biedt voor jou, dan kun je misschien deze pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER overwegen? Ik lees op sommige websites dat Asus dit moederbord positioneert voor de G3258, maar dat lijkt me wat idioot aangezien het moederbord dubbel zo duur is als de processor en de VRM's voldoende moeten zijn om zelfs een i7 4790K nog wat te overklokken.

De bouwkwaliteit van de Gigabyte als minder beoordelen op basis van een smaller PCB vind ik wel wat gek :p. De VRM heatsinks van de Asus ROG Ranger zien er wat "groter" uit en zijn gelinkt met een heatsink, maar in de praktijk overklokken ze even goed.
Niet zozeer omdat het PCB kleiner is maar ik zag in een review dat de heatspreader bij iemand eraf was gevallen (Wel ironisch dat er op de doos ultra durable staat), misschien dat het niet veel over de bouwkwaliteit zegt (waarschijnlijk gewoon toeval) maar toch. Verder staat de rog serie bekend om een goede bouwkwaliteit. Die Asus mobo ziet er ook wel interessant uit, echter heeft dat board ook geen 8 fasen lijkt mij? Wat is de meerwaarde van 8 fase tegenover 4 (betere overclock potentie)?

Edit: Na het lezen van nog wat reviews heb ik toch voor de Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 gekozen. Dit is dus het definitieve lijstje! 8)

[ Voor 30% gewijzigd door boney bob op 25-03-2015 15:00 ]

Pagina: 1