Onoffon schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:54:
[...]
De TS is op zoek naar en ik quote: 'een manier om de (verticale) scrollbar van een iframe buiten het iframe te plaatsen', niet om 100% de native functionaliteit na te bootsen. Ik dacht juist dat javscript platformen zoals jquery cross-browser compatible waren?
Ik denk namelijk dat het wel kan om in elke browser een soort gelijke functionaliteit na te bouwen. Maar nogmaals zeg ik niet direct dat dit DE oplossing is, ik vind alleen dat je best buiten je kader mag denken i.p.v direct te zeggen dat het niet kan.
jQuery is niet een platform. Het is een library die van
de DOM APIs abstraheert en een in alle browsers min-of-meer gelijk werkende subset aanbiedt via een versimpelde API. Het trekt
niet de verschillende mechanismen die in de browser
zelf ingebakken zitten gelijk en het biedt je ook niet de mogelijkheid om deze verschillende instellingen uit te lezen.
Exact het scroll momentum cq. de scrollsnelheid cq. welke andere browser- of OS-afhankelijke constante of variable uitlezen om deze daarna te gebruiken voor een gekloonde scrollbar functionaliteit is simpelweg niet mogelijk.
Één van de allerbelangrijkste kernpunten van goede UX is dat je niet sodemietert met de bestaande verwachtingspatronen van een gebruiker. Daaronder valt dus ook hoe de scrollbalk reageert: hoe snel hoor je te scrollen als je het muiswiel gebruikt (belangrijk ivm overshoot en muscle memory); hoeveel momentum hoort een scroll te hebben (belangrijk zodat een gebruiker op tijd los laat, niet te hard een zwiep geeft, usw); hoort de browser v/d gebruiker
überhaupt scroll-momentum te hebben. (desktop browsers hebben dat meestal niet en dat 'uitdrijven' is daar uitermate storend); etc. etc.
[
Voor 3% gewijzigd door
R4gnax op 01-04-2015 15:02
]