Warmte productie SSD vs HDD in NAS

Pagina: 1
Acties:

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Topicstarter
Ik heb 4 HDD's in mijn NAS (Synology DS411slim), nu is er weer eentje compleet gefaald en staat er een tweede met een aantal bad blocks in zijn log. Om alle schijven up to date te houden, ben ik van plan om ze alle 4 te vervangen. En nu mijn dilema:

De NAS staat in een klein hokje (samen met wat andere netwerk onderdelen), waar hitte een probleem is tijdens de zomer. Daar staan nu 2 fans bij voor de broodnodige koeling in de zomer. Mijn Synology is een keer gesneuveld door de hitte (meest waarschijnlijke oorzaak - wel vervangen via RMA) en dat is dus echt een probleem op die plek. Vanwege mijn partner heb ik niet echt keuze in een andere plek en is het verzoek om toch het geluid wat terug te dringen. Opslag capaciteit is niet een issue, het belangrijkste is de opslag van de digitale foto's en wat documenten. De rest (muziek en films) is bijzaak en heeft eigenlijk niet deze redundantie nodig.

Dus vandaar ben ik nu aan het kijken naar het voordeel van ssd's ipv hdd's. Ze zijn robuuster, produceren minder warmte (geen mechanise delen en lager wattage), maar heeft dat als resultaat dat de warmte productie ook significant minder is om gebruikt te kunnen worden in een niet tot slecht geventileerde kleine ruimte?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:04
Qwerty-273 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:41:
Ik heb 4 HDD's in mijn NAS (Synology DS411slim), nu is er weer eentje compleet gefaald en staat er een tweede met een aantal bad blocks in zijn log. Om alle schijven up to date te houden, ben ik van plan om ze alle 4 te vervangen. En nu mijn dilema:

De NAS staat in een klein hokje (samen met wat andere netwerk onderdelen), waar hitte een probleem is tijdens de zomer. Daar staan nu 2 fans bij voor de broodnodige koeling in de zomer. Mijn Synology is een keer gesneuveld door de hitte (meest waarschijnlijke oorzaak - wel vervangen via RMA) en dat is dus echt een probleem op die plek. Vanwege mijn partner heb ik niet echt keuze in een andere plek en is het verzoek om toch het geluid wat terug te dringen. Opslag capaciteit is niet een issue, het belangrijkste is de opslag van de digitale foto's en wat documenten. De rest (muziek en films) is bijzaak en heeft eigenlijk niet deze redundantie nodig.

Dus vandaar ben ik nu aan het kijken naar het voordeel van ssd's ipv hdd's. Ze zijn robuuster, produceren minder warmte (geen mechanise delen en lager wattage), maar heeft dat als resultaat dat de warmte productie ook significant minder is om gebruikt te kunnen worden in een niet tot slecht geventileerde kleine ruimte?
SSD zal op zichzelf geen/tot extreem weinig warmte genereren.
Je NAS zal (mits cpu verbruik niet continu 100% is) de meeste warmte verkrijgen via de schijven inderdaad.
Elke disk is toch zeker 30-40 graden zonder actieve koeling.

Bedenk alleen wel dat je opslag waarschijnlijk fors minder zal zijn in capaciteit en de prijs hoger.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Topicstarter
De huidige temps lopen trouwens van 37 tot 43 graden celcius (de hoogste is de schijf die net naast de pcb van de nas zit). Qua belasting is het weinig, meer een store once en dat de data beschikbaar is, veel veranderingen worden niet op de data gedaan, en komt alleen meer bij (foto's) en dat is eigenlijk het merendeel. Hogere kosten en mindere capaciteit vergeleken met hdd's is bekend, maar zou juist door de mindere warmte productie gecountert kunnen worden.

Van de huidige 1,3TB gebruiken we eigenlijk slechts 400GB. Waarbij de groei eigenlijk linear gaat (met het goede weer worden meer foto's geschoten).

[ Voor 14% gewijzigd door Qwerty-273 op 23-03-2015 13:13 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Warmte wordt geproduceerd door de watt die gebruikt worden.
Een moderne harde schijf kan zo weinig als 3 watt gebruiken, een ssd doet ook ongeveer zoiets. Er zijn ook hdd die veel meer verbruiken en die worden dan warmer. Maar staan die schijven de hele tijd te draaien? Want alleen dan wordt dat beetje warmte geproduceerd.

Kortom, voor het hele plaatje zal het geen ene mallemoer uitmaken.

En verder een fan koelt niet maar verplaatst lucht. Als je in een warm hok zonder ventilatie een fan plaatst, wordt het alleen maar warmer in dat hok. Want een fan verbruikt ook stroom en warmt de boel dus op.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:54

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Reepje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:59:
Warmte wordt geproduceerd door de watt die gebruikt worden.
Een moderne harde schijf kan zo weinig als 3 watt gebruiken, een ssd doet ook ongeveer zoiets. Er zijn ook hdd die veel meer verbruiken en die worden dan warmer. Maar staan die schijven de hele tijd te draaien? Want alleen dan wordt dat beetje warmte geproduceerd.
Licht niet zozeer aan hoeveel stroom een schijf gebruikt, het gaat om de hoeveelheid energie die daarvan wordt omgezet in reads/writes of warmte, de efficiency van een schijf.

@TS SSD's zullen qua warmte wel wat schelen maar de boosdoener is de processor van je nas. Als de omgevingswarmte ook op loopt kan je de energie niet kwijt en schiet je niks op met een fan.
Is de binnen temperatuur hoger dan de buiten temperatuur? Dan kan je ventileren, anders zou je kunnen overwegen je apparatuur in de kelder te zetten of een klein aircootje aan te sluiten voor de dagen dat het echt te gek wordt.