Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk, mogelijk Ziggo router naar Bridge modus

Pagina: 1
Acties:

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 19:00
Beste Tweakers,

Ik zit wat in dubio wat ik aan moet met mijn netwerk. Ik woon in een tussenwoningen en krijg mijn kabelsignaal binnen in de meterkast. Daar heb ik de standaard Cisco router geïnstalleerd staan van Ziggo.
Vanuit de meterkast loopt er een netwerkkabel naar de woonkamer voor bij de TV, deze zit nu aangesloten op de HTPC. Daar moet nog een switch geplaatst worden om de Xbox aan te sluiten en in de toekomst eventuele andere apparaten. De Ziggo router is momenteel nog de DHCP-server in huis.

Ik merkte problemen met het WIFI signaal in huis en werd daar nogal flauw van, daarom heb ik een paar maanden geleden besloten om een extra router aan te schaffen, zodat er beter signaal in en om het huis te krijgen is.

Dit is een Asus router geworden (model weet ik even niet uit mijn hoofd, maar is volgens mij deze: pricewatch: Asus RT-N53)

*edit*
Het is deze Asus router, maar dat verandert niet veel :)
pricewatch: Asus RT-N65U

Vanuit de meterkast loopt er ook nog een kabel naar boven en boven is deze nieuwe router aangesloten. Aangesloten op de LAN poort en dus niet op de WAN poort! Het enige wat deze router dus doet is het WIFI signaal verzorgen in huis en boven nog 3 pc's aansluiten. In de toekomst mogelijk meer.

Ik zit nu in dubio of ik mijn Ziggo router in bridge-modus moet gaan laten zetten. Ik gebruik het WIFI signaal er niet van en wil daar eigenlijk vanaf, daarnaast vermoed ik dat ie in bridge-modus ook minder stroom verbruikt aangezien hij minder hoeft te doen. Het probleem waar ik mee zit, is dat het ook mijn beneden netwerk aanstuurt, dat netwerk kan ik niet zomaar boven aansluiten. Daarnaast is het nog de bedoeling dat er 2 NAS-en bijkomen in de meterkast en die dus ook op de Ziggo modem aangesloten moeten worden. 1 voor mijn eigen netwerk en 1 voor mijn vaders offsite back-up.

De vraag is nu, is een Ziggo modem die in bridge-modus staat, nog altijd een functionerende switch?
Kan ik mijn router die boven staat, daar laten staan en dat hij dus mijn beneden netwerk ook aanstuurt via de Ziggo modem?

[ Voor 3% gewijzigd door Ossi op 23-03-2015 19:28 ]

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:25
Nee, je zal je Asus aan moeten sluiten op je Cisco, en vanaf daar alles met je Asus moeten doen.

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:34

Entity

9000rpm

In Bridge modus is alleen poort 1 actief (althans, bij de Ubee die ik heb), dus hij functioneert niet als switch. De Asus sluit je dan via de WAN poort op poort 1 van het modem. De rest van de apparatuur moet dan op de LAN-poorten van de ASUS.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:48
Waarom niet een accespoint ipc router met wifi gebruiken, is ook nog goedkoper (mits je nog kan ruilen..)

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11 09:09
Je kan via de modemconfiguratie ook het draadloos uitzenden van het netwerk uitzetten.

1. Ga naar 192.168.178.1
2. Inloggen met ziggo/draadloos
3. Geavanceerde instellingen openen
4. Wireless openen
5. Even zoeken naar Wireless Radio ofzo, dat moet disabled staan.

Komoot

• Ossi
Master__R schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:24:
Nee, je zal je Asus aan moeten sluiten op je Cisco, en vanaf daar alles met je Asus moeten doen.
Hmmm, dat is niet het nieuws wat ik wilde horen :-( :+
Entity schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:25:
In Bridge modus is alleen poort 1 actief (althans, bij de Ubee die ik heb), dus hij functioneert niet als switch. De Asus sluit je dan via de WAN poort op poort 1 van het modem. De rest van de apparatuur moet dan op de LAN-poorten van de ASUS.
De kans dat de Cisco dan wel als switch werkt acht ik dan vrij klein. Jammer, want de Asus wil ik niet in de meterkast plaatsen ivm mogelijk weer slechte plekken in huis met amper WiFi.
Weezer-DC schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:27:
Waarom niet een accespoint ipc router met wifi gebruiken, is ook nog goedkoper (mits je nog kan ruilen..)
Omdat goedkoper accespoints volgens mij meer range-extenders zijn dan volwaardige snelle netwerkapparatuur. En die Asus router was volgens mij ook maar 5 tientjes. En nee, is niet meer te ruilen. ;)

• Ossi
Waus26 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:47:
Je kan via de modemconfiguratie ook het draadloos uitzenden van het netwerk uitzetten.

1. Ga naar 192.168.178.1
4. Wireless openen
Ik heb het vermoeden dat ik dat al heb gedaan. :) Toch bedankt voor de tip! Nog even naar kijken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waus26 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:47:

1. Ga naar 192.168.178.1
4. Wireless openen
Dat is je eigen radio, maar de Ziggo wifispots blijven aan tot je die in Mijn Ziggo uitzet. Als je WiFi volledig uit wilt zetten moet je dus daar ook een opt-out doen.

Maar waarom zou je?

Twee AP's is beter dan een, al is de ene AP beduidend minder. Ik zou juist de WiFi van de Cisco in gebruik nemen voor benedenverdieping. Vooral op 5GHz kan dat flink schelen. Modem op buitendeur van meterkast (ipv tegen betonmuur tussen leidingen) kan enorm schelen in kwaliteit van WiFisignaal dat er vanaf komt.

Dat gezegd, Ziggo heeft natuurlijk meerdere Cisco modem/routers geleverd. De EPC3928 is een best redelijk apparaat, de EPC3925 is qua WiFi uitermate beroerd. Welke heb je?

Oslik blyat! Oslik!

• Ossi
dion_b schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:50:
[...]

Dat is je eigen radio, maar de Ziggo wifispots blijven aan tot je die in Mijn Ziggo uitzet. Als je WiFi volledig uit wilt zetten moet je dus daar ook een opt-out doen.

Maar waarom zou je?

Twee AP's is beter dan een, al is de ene AP beduidend minder. Ik zou juist de WiFi van de Cisco in gebruik nemen voor benedenverdieping. Vooral op 5GHz kan dat flink schelen. Modem op buitendeur van meterkast (ipv tegen betonmuur tussen leidingen) kan enorm schelen in kwaliteit van WiFisignaal dat er vanaf komt.

Dat gezegd, Ziggo heeft natuurlijk meerdere Cisco modem/routers geleverd. De EPC3928 is een best redelijk apparaat, de EPC3925 is qua WiFi uitermate beroerd. Welke heb je?
Helaas behoor ik tot de gelukkigen die een EPC3925 heeft :'(

Ik heb zonet even gekeken in de routerinstellingen, WiFi had ik al uit staan, maar de hotspots had ik inderdaad nog aanstaan. Die heb ik zojuist uit gezet. Ik vind hotspots alleen maar vervelend, dus van mij mag die grap sowieso verdwijnen.

De conclusie blijft dus helaas dat mijn Ziggo router niet in bridge-modus geplaatst kan worden.

Bedankt voor de hulp allemaal :) :w

Verwijderd

Ossi schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:33:
[...]

Helaas behoor ik tot de gelukkigen die een EPC3925 heeft :'(

Ik heb zonet even gekeken in de routerinstellingen, WiFi had ik al uit staan, maar de hotspots had ik inderdaad nog aanstaan. Die heb ik zojuist uit gezet. Ik vind hotspots alleen maar vervelend, dus van mij mag die grap sowieso verdwijnen.

De conclusie blijft dus helaas dat mijn Ziggo router niet in bridge-modus geplaatst kan worden.

Bedankt voor de hulp allemaal :) :w
Heb je al geprobeerd om de Asus router eens in de meterkast te plaatsen? Dan kan je kijken of je nog steeds overal goed bereik hebt en als dat zo is de Ziggo modem in bridge-modus zetten. Anders weer terug verhuizen naar de oude plaats :P

• Ossi
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:35:
[...]

Heb je al geprobeerd om de Asus router eens in de meterkast te plaatsen? Dan kan je kijken of je nog steeds overal goed bereik hebt en als dat zo is de Ziggo modem in bridge-modus zetten. Anders weer terug verhuizen naar de oude plaats :P
Dat is op zich wel een optie waar ik over nagedacht heb vandaag, maar dat betekent dat ik boven nog een switch moet plaatsen en de kans groot is dat er op zolder wel een erg matig signaal overblijft. Plus de achtertuin is nu ook mooi gedekt met signaal, terwijl dat vanuit de meterkast waarschijnlijk erg moeilijk wordt.

De nieuwe router staat in een kamer op de 1e verdieping en geeft goed signaal over de hele bovenverdieping en goed signaal in de woonkamer. De rest van het huis is wat minder belangrijk.

Het wordt gewoon tijd dat internetproviders naast een matige tot slechte gratis modem ook een betaalde goede modem gaan leveren :P

[ Voor 10% gewijzigd door Ossi op 23-03-2015 19:40 ]

Verwijderd

Ossi schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:39:
[...]

Dat is op zich wel een optie waar ik over nagedacht heb vandaag, maar dat betekent dat ik boven nog een switch moet plaatsen en de kans groot is dat er op zolder wel een erg matig signaal overblijft. Plus de achtertuin is nu ook mooi gedekt met signaal, terwijl dat vanuit de meterkast waarschijnlijk erg moeilijk wordt.

Het wordt gewoon tijd dat internetproviders naast een matige tot slechte gratis modem ook een betaalde goede modem gaan leveren :P
Je kan het altijd proberen natuurlijk :)

Niet geprobeerd is altijd mis, en het is slechts een minuten kwestie.
Pagina: 1