klonen van HDD naar SSD gedeeltelijk gelukt

Pagina: 1
Acties:

• Grizzz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-01 12:05
Na het afspeuren van heel wat fora helaas geen antwoord op mijn vraag kunnen het vinden en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Het afgelopen weekend heb ik een Samsung SSD 850 evo schijf van 500 GB in een 3 jaar oude Dell XPS l502x geplaatst. De data heb ik voor plaatsing van de SSD schijf van de oude HDD gecloned.

Specs van de laptop
Intel Cor i7 - 2670QM CPU
2.20 GHz
8,00- GB ram
64 bit

Wanneer ik de computer opstart gebeurt er iets vreemds. Ik krijg de mogelijkheid om op 2 manieren windows 7 te booten. De 'boots' heten allebei windows 7, waarvan de eerste het niet doet en de tweede in selective mode werkt.

Oftewel:
Ik boot optie 1 en krijg melding 0xc000000e, waarbij wordt aangegeven dat file winload.exe mist of corrupt is.

Wanneer ik optie 2 boot doet Windows 7 het wel, maar start dan op in selectieve modus. Wat opvalt is dat Windows 7 zonder gebruikersinterface start en Wifi het op het huidige netwerk niet doet (op nieuw aangemaakte netwerken werkt het wel). De SSD schijf lijkt verder prima en snel te werken. AHCI stond in de BIOS al standaard aan.

Uiteraard kan ik in msconfig aangeven dat optie 2 direct wordt geboot. De computer werkt dan goed, afgezien van het feit dat ik het internetprobleem moet oplossen. Wanneer ik in msconfig een nieuwe boot maak waarbij Windows normaal moet opstarten, krijg ik wederom de melding 0xc000000e.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen? Helaas heb ik geen windows 7 cd voor een clean install of recovery. :9 Of kan ik dit misschien ergens downloaden?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Met de meegeleverde software van Samsung (ook te downloaden op hun site) een nieuw image maken van je HD en opnieuw laden op je SSD

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
Je kan in windows 7 standaard een systeem herstel schijf maken. Hierop staan verschillende hulpmiddelen die je probleem mogelijk kunnen oplossen. Je kan deze optie vinden door in het configuratiescherm naar systeem en beveiliging te gaan en dan naar back-up maken of terugzetten. In het menu aan de linkerkant heb je dan een optie om een systeemherstel schijf te branden.
Dit is trouwens geen system recovery oid. Je kan er dus geen windows mee instaleren.

[ Voor 10% gewijzigd door RamonK op 23-03-2015 12:06 ]

• Grizzz
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga eerst jouw oplossing acherna RamonK. Ik hoop dat dit lukt.

In het 'ergste' geval zal ik een nieuwe image moeten maken van mijn oude HDD zoals Speedmaster aangeeft.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Indien je besluit om de drive opnieuw te clonen, doe dan een echte disk-to-disk en zorg dat ALLE bestaande partities op de SSD overschreven/gewist worden, dit om te voorkomen dat er nog dingen blijven staan die roet in het eten gooien.

Het clonen naar SSD heb ik zelf succesvol gedaan met de freeware versie van Macrium Reflect.
Grizzz schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:58:
Wanneer ik de computer opstart gebeurt er iets vreemds. Ik krijg de mogelijkheid om op 2 manieren windows 7 te booten. De 'boots' heten allebei windows 7, waarvan de eerste het niet doet en de tweede in selective mode werkt.
Misschien komt dat doordat je de HDD hebt laten zitten na de clone. Om dit soort problemen te voorkomen kun je het beste direct na het clonen de pc uit zetten en de HDD afkoppelen voordat je voor de eerste keer de SSD probeert de booten.

[ Voor 46% gewijzigd door Ploink op 23-03-2015 13:49 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je geeft niet aan hoe gekloont te hebben.

Dit doe je het best met de software die er al bij zit. Als een kloon fout gaat, ga dan niet pielen maar zorg dat het helemaal goed is. Alleen dan ben je er zeker van dat de boel snel en stabiel draait.

Dus: maak een kloon van de hdd. Haal de hdd eruit en stop de ssd ervoor in de plaats. Dan moet het meteen goed werken. Draai nog wel even de experience index van windows zodat deze kan aanpassen dat er nu vanaf een ssd gewerkt wordt.

• Grizzz
@ploink & @Reepje De procedure zag er als volgt uit:

Ik had de SSD schijf aangesloten op mijn laptop via een USB naar SATA adapter. Vervolgens in windows 7 via Samsung Data Migration een klone gemaakt naar de SSD schijf. Daarna heb ik de laptop opengemaakt en de SSD schijf er ingezet. Na de computer op te starten kreeg ik direct de 0xc000000e melding. Daarna viel mij op dat de installatie CD van de Data Migration nog in de cd drive zat (niet handig). Na deze eruit gehaald te hebben kwam ik op een scherm waarbij ik eerder genoemde bootmogelijkheden kreeg.

Ik denk inderdaad dat ik opnieuw moet gaan klonen. Ik neem aan dat ik de SSD schijf weer uit de computer moet halen en de HDD er in - om vervolgens opnieuw een klone te maken? Of zijn er ook 'snellere' manieren?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ok, een laptop.

Het zou kunnen dat er een recovery programma automatisch wordt gestart: de computer verwacht een hdd aan te treffen, maar die is er niet.

Aangezien dat ingebakken zit in je Dell-windows, zou ik toch maar een verse windows erop zetten. En kies dan maar gelijk voor win 8.1 want anders wordt je helemaal mal van alle updates die er nog overheen moeten.
Misschien zijn er mensen met ervaring met de laptop die jij hebt, ik helaas niet. Je kan dus nog even wachten.

Je kan ook een win 7 downloaden, dan je key gebruiken die onderop je laptop geplakt zit.

• Grizzz
Ploink had gelijk. Het bleek inderdaad een boot van de oude HDD te zijn die in het bootmenu werd aangeboden.

Geen idee of het een handige / veilige oplossing is. Maar ik heb uiteindelijk met EasyBCD de boot van mijn oude HDD verwijderd, vervolgens kon ik in msconfig aan de SSD aangeven dat Windows 'normaal' moest worden opgestart. Verder lijkt alles het nu goed te doen. Mocht ik ooit een Windows 7 cd in handen krijgen voor een clean install, dan zou ik dat zeker doen.

Bedankt allemaal voor de hulp! Computer is nu wel 'retesnel' :P

[ Voor 6% gewijzigd door Grizzz op 23-03-2015 21:56 ]

• Ploink
Mooi dat het gelukt is :)
Grizzz schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:54:
Mocht ik ooit een Windows 7 cd in handen krijgen voor een clean install, dan zou ik dat zeker doen.
Die kun je gewoon downloaden bij Microsoft
http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Ploink schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:28:
Mooi dat het gelukt is :)

[...]

Die kun je gewoon downloaden bij Microsoft
http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery
Laptop is van Dell en zit meestal OEM op dus je link zal in dit geval niet helpen.

• Ploink
Speedmaster schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:31:
[...]

Laptop is van Dell en zit meestal OEM op dus je link zal in dit geval niet helpen.
Waarom zou dat niet gaan met een OEM versie? Ik heb wel eens een W8.1 OEM zo geinstalleerd en dat was geen enkel probleem. Hoe dan ook, je komt er snel genoeg achter of het lukt als je de product key invult.
Pagina: 1