Problemen rond Highpoint 366 controller

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik ben op aantal bijzondere problemen rond Highpoint 366 controller, dat op Abit BE6-II moederbord zit, gestuit.
De gebruikte OS is Windows 2000 Server (uk)

Probleem 1:
Als ik cdspeler of hd op slave zet en die op HPT366 aansluit, op 1 van de kanalen, loopt w2k server halverwege vast (statusbalk op 50% en scrollbalk schuift niet meer)
Pas als ik op master zet en op 1 van de kanalen zet, wil het wel verder.
De hd is Maxtor 60 gieg.

Probleem 2:
Twee maxtors 60 gieg op master/slave op 1 IDE kanaal van HPT366. Loopt w2k server tijdens initialiseren weer vast.
Als ik beide hd's eigen master-kanaal van maak, wil w2k server wel verder.

Probleem 3:
Kopieren tussen twee hd's op HPT366. Beide zijn master op primaire en secundaire controllers. De hd's zijn identieke Maxtor 60 giegs. Kopieren gaat vlot, maar pauzeert af ne toe ineens en uiteindelijk bleef ledje van ene hd branden en w2k server crasht.
Kopieren van normale IDE controller naar HPT366 gaat wel goed, ook op terugweg.

Ik heb synchronische transfer en tagged queuing even op disabled gezet. Leek niet veel te helpen.
Gebruikte HPT drivers zijn: 1.25.1.10

Is het aan te raden om bios te updaten naar laatste versie? De bios is al geruime tijd niet bijgewerkt.

Graag wat adviezen op mijn probleem.

Verwijderd

Ik had eerst ook een probleem met mijn HPT366 controller op mijn Abit BE-II moederbord. Waar je voor moet zorgen is dat de driverversie overeenkomt met de bios versie van je HPT controller.

Succes ermee...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Idd de BIOS bijwerken. Dan ben je ook verzekerd van support voor de nieuwste harddisks... De HPT366 BIOS zit geintegreerd in de BIOS van de mammaplank. Dus ff naar www.abit.nl gaan en nieuwste BIOS afhalen...

De CD lezer en fikker zou ik niet op de HPT366 aansluiten, daar worden ze niet sneller van op, eerder langzamer... Dus gewoon aansluiten op IDE33 connectors. De HPT366 is namelijk brak...

Heb idd zelf ook een HPT366 chippie op mun BP6, maar ben allang overgegaan op een Promise controller, is lekker sneller en stabieler :9

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 15 juni 2001 23:47 schreef mark-ut het volgende:
Waar je voor moet zorgen is dat de driverversie overeenkomt met de bios versie van je HPT controller.
Dat hoeft niet per-se. Je kan ook verschillende combinaties gebruiken, zolang BIOS en drivers de harddisk "officieel" ondersteunt!

Een tijdje terug toen ik de HPT366 nog gebruikte had ik een heleboel BIOS-driver combinaties uitgeprobeerd en gebencht. Het bleek dat HPT BIOS versie 1.22 in combinatie met de 1.21 WHQL drivers het snelste en stabielste was.

De snelheid bleek ook nog afhankelijk van de gebruikte drivers. de BIOS versie maakte niet zoveel uit, zolang het de harddisk maar "officieel" ondersteunt. In mijn geval sheelt de BIOS versie 1.22 wel 5 seconden opstarttijd tov nieuwere versies... ;) De drivers zijn hieronder gerangschikt van snelst (en stabielst) naar langzaamst (en minder stabiel):

1.21.0 (WHQL) - 1.26 (beta) - 1.22.0 - 1.23.0 - 1.25.1 - 1.23.1 - 1.25.0 - 1.28 (beta)

Dat zou alleen van toepassing op mijn systeem kunnen zijn... Bij de HPT366 is het vooral uitproberen welke combo het beste is.
In jouw geval, MrDummy, zou ik eerst de laatste BIOS versie in combinatie met de 1.26 (beta) drivers uitproberen...

Ergens in mijn huispagina zijn benchmarks te vinden :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik ontdek nog meer dat de IRQ's ook nog niet zo lekker verdeeld zijn.

Zo ontdek ik dat VGA, beide netwerkkaarten (3COM/Realtek) en Highpoint dezelfde IRQ 11 delen. Dat vind ik nogal veel te veel.

Ik ga even handmatig IRQ verdelen in de BIOS.

Maar eerst ff laatste BIOS versie pakken en de stabiele Highpoint driver nemen.

We zullen zien wanneer het wel vlekkeloos kopieert. :)

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Gelukt!

Ik heb bios update gedaan (laatste BE6-II bios met HPT366).
Hiermee herkent HPT366 bios hd's wel beter, de schijfruimte in Megabytes zijn dan wel zichtbaar, wat voorheen niet zo is.

Verder merk ik nu dat driver 1.22 (1.26 beta kan ik niet vinden op Abit site) goed werkt. Driver 1.25.1 werkt slecht, ook hier loopt het vast bij hevige transfers.

Met 1.22 als driver en nieuwe bios is kopieren nu feilloos en het gaat hard zonder crashes. Zo mag ik het zien! :) :) :)

Hartstikke bedankt, dit is weer een grote verbetering!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:)

Enne de beta drivers zijn te vinden op [url="http://www.highpoint-tech.com[/url"]Highpoint site[/url] of op mijn huispagina (staat op pagina DriverZ - Moederborden)
Pagina: 1