Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:33
Hallo,
Ik heb een vraag waar ik heel vaak mee te maken krijg.
Ik fotografeer oa meubels en soms kom ik later op de foto's nog wat dingetjes tegen die ik graag weg wil werken. Normaal hou ik daar uiteraard rekening mee maar soms vergeet ik wel eens wat door stress of andere factoren.

Nu heb ik steeds geprobeerd om dat zelf op te lossen door te zoeken op internet etc. Ik zie wel oplossingen maar daarmee red ik het nog niet. Het liefst heb ik advies van iemand die dit vaker heeft gedaan (op een profesionele manier).

Vaak gebruik ik zelf de retoucheer tool en/of selectie mogelijkheid met randen vervagen oid. (photoshop 2014)
Maar ik wil nu wel eens weten wat écht de beste manier is om dit te doen.
Ik ben elke keer te lang bezig met "prutsen" vind ik zelf.
Aan de photoshop pro's dus deze vraag?

Als voorbeeld heb ik hieronder een (vergrote) gedeelte van een foto van een kast.
Hier hangt dus per ongeluk nog een prijskaartje op.
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/4o1gfzpy7/Naamloos.jpg

Nu heb ik dat geprobeerd weg te werken met onderstaande foto als resultaat:
(klik voor groter en beter beeld)
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/heoivf8db/Naamloos2.jpg

Op zich is het prijskaartje weg. Ik heb het gedaan door eronder vlakken te selecteren en deze er over heen te plaatsen en nog een beetje te retoucheren.
Maar....mooi is het niet echt. Als je iets beter kijkt (klik voor grotere foto), dan zie je de vierkante selecties op de plek van het prijskaartje.
Ook heb ik vaak het probleem met deze oplossing dat er een kleurverschil te zien is. Ook hierbij zou ik graag weten hoe ik dit (beter) kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:55
Misschien toch meer oefenen? En maak je ook gebruik van de content aware tool?
Daarmee heb ik dit in 2 minuten voor elkaar gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yar1oGf.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Je kan ook gewoon een stuk hout van het rechterkozijn clonen...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yRqDJcN.png

Photoshop CS2 - geen content-aware shizzle nodig, bijna 10 jaar oud, 1 minuut werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
FoxLenny schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:57:
Misschien toch meer oefenen? En maak je ook gebruik van de content aware tool?
Daarmee heb ik dit in 2 minuten voor elkaar gekregen:
[afbeelding]
Zo! dat is een handige tool! Ik voel me nu echt voor l*l staan. Heel erg bedankt!
Heb het ook geprobeerd, ging heel goed!
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:07:
Je kan ook gewoon een stuk hout van het rechterkozijn clonen...

[afbeelding]

Photoshop CS2 - geen content-aware shizzle nodig, bijna 10 jaar oud, 1 minuut werk :)
Dit heb ik dus ook geprobeerd. Misschien makkelijk voor jou maar ik blijf dan oa met kleurverschil zitten.
Ben wel benieuwd hoe en wat je precies kloont hier dan? (weet niet of je dat wilt en ook kunt vertellen?)
Dekking op 100% gelaten?

[ Voor 44% gewijzigd door Harribo op 23-03-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Ik heb het origineel al weggegooid, anders had ik je de Photoshop file gegeven :)

Maar feitelijk is het niet zo lastig;

Eerst maak ik een lege, nieuwe laag aan en zet die 'boven' het originele plaatje.

Vervolgens zoek ik een stuk hout dat er redelijk normaal uitziet (geen knoesten of vlekken - want als je die gaat clonen, zie je meteen dat het gecloond is).

Met de clone-stamp (geen idee hoe dat ding heet... ik werk met shortcuts en dan is het gewoon 'S' ) klik je dan eerst met ALT op het midden van dat neutrale stuk hout en vervolgens zonder ALT over het gebied dat je wilt verbergen.

Dekking staat op 100% - als ik het subtieler wil maken, doe ik dat door de laag zelf van dekking te veranderen.

Met [ en ] kan je de cloon groter maken, door rechts te klikken kan je de mate van hardheid / aliasing fine-tunen.

Als het kaartje weg is, maak ik een layer-mask aan voor het gekloonde stuk hout - daarin kan je dan gummen of een gradient gooien, zodat de randen minder hard worden en het nieuwe stuk hout minder opvalt als zijnde nep ;)

Content Aware kan ook - maar ik heb alleen een oude Photoshop en feitelijk doet Content Aware wat ik hierboven beschreef...

Zeker als je moet leren, kan het handig zijn juist niet te snel naar de eenvoudige oplossing te grijpen - maar handmatig dingen uit te zoeken; als je de logica er achter snapt, kan je in de toekomst soortgelijke issues veel sneller oplossen.

Kleine 'spots' kan je trouwens makkelijk weghalen met de 'healing brush' ik geloof dat je die krijgt door op J te drukken.

Daarna klik je op het stukje dat je wilt restaureren en dan is die vanzelf weg :) Werkt vooral goed voor kleine, oneffenheden in je afbeelding...

- UPDATE -

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oEAt2Yc.png

Zie bovenstaand plaatje; ik heb gewoon het hele stuk hout van de onderste twee ramen gekopieerd / geplakt over het prijskaartje... 10 seconden werk ;)

Het origineel kan je hier downloaden (Photoshop - 2 lagen).

[ Voor 9% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 23-03-2015 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Dank Deathgrunt voor de moeite ! Zal het vandaag nog ff proberen, wil inderdaad ook wel wat meer leren dan alleen de makkelijke oplossingen.
Makkelijke oplossingen zijn fantastisch totdat je iets tegenkomt waarbij het niet werkt is mijn ervaring en dan zit je als je niet meer weet.

Met die 2e oplossing van jou loop ik vaak tegen het probleem dat ik kleurverschil ga zien.
In dit geval gelukkig niet. Misschien is soms een combinatie van zowel retoucheren als content aware een goed idee.

[ Voor 27% gewijzigd door Harribo op 23-03-2015 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
:)

Content Aware is leuk, maar als je niet 'snapt' hoe het in de basis werkt, heb je er nog niet veel aan...

Een echte Photoshopper... Photoshopped - en dat is meer dan drukken op de knop van een tooltje...

Beeldbewerking is het bewerken van beeld, en om dat goed te kunnen moet je eerst het fenomeen 'beeld' doorgronden, vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Deathgrunt, ik heb die andere optie ook geprobeerd.
Ik neem aan dat bij de stamp je eerst de laag selecteert met het stuk hout wat je gekloond wilt hebben met de alt toets en daarna de nieuwe laag waarop je de kloon dan zet? Anders klinkt het wat onlogisch.

Maar dat klonen, onder dat prijskaartje zit natuurlijk ook een paar donkerdere lijnen van de sluiting tussen de 2 deuren. Dus dan zal je ook een sluiting moeten klonen lijkt me. Dat is lastig want dat moet dan heel precies uitgelijnd worden. Beter is denk ik dan om gewoon dat gedeelte niet met de stamp te klonen maar gewoon door een selectie daarvan elders in het kozijn te maken en die erop te plakken.

Dat van die layer mask is wel handig, dat zal ik onthouden.
Hoe je dan een gradient maakt snap ik nog niet helemaal. Een gradient gaat altijd tussen 2 kleuren denk ik toch? Dat zal dan een gradient moeten worden tussen 2 layers: het gekloonde gedeelte (met layer mask) en de orginele layer.

Bedankt in elk geval, ben weer wat wijzer.
Vind Content Aware toch wel de meest handige in veel gevallen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Harribo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:43:
Deathgrunt, ik heb die andere optie ook geprobeerd.
Ik neem aan dat bij de stamp je eerst de laag selecteert met het stuk hout wat je gekloond wilt hebben met de alt toets en daarna de nieuwe laag waarop je de kloon dan zet? Anders klinkt het wat onlogisch.
Nee, dat is niet nodig je kan gewoon op de nieuwe laag werken. bovenin de balk staat namelijk de optie current&below ;)
Maar dat klonen, onder dat prijskaartje zit natuurlijk ook een paar donkerdere lijnen van de sluiting tussen de 2 deuren. Dus dan zal je ook een sluiting moeten klonen lijkt me. Dat is lastig want dat moet dan heel precies uitgelijnd worden.
Bij je clone toolpanel kan je gewoon show overlay aanzetten. Dat maakt het uitlijnen een stuk makkelijker.
Hoe je dan een gradient maakt snap ik nog niet helemaal. Een gradient gaat altijd tussen 2 kleuren denk ik toch? Dat zal dan een gradient moeten worden tussen 2 layers: het gekloonde gedeelte (met layer mask) en de orginele layer.
Ik denk dat hij bedoeld dat je een gradient op je mask doet...klik op je mask, selecteer je (linear) gradient tool (wit/transparent of zwart/transparent ligt er aan of je wat wil laten zien (wit), of niet (zwart)) en maak een gradient in de richting die je wil/het best bevalt.

[ Voor 2% gewijzigd door Alternative op 25-03-2015 06:37 . Reden: kleuren en uitleg toegevoegd ]

Pagina: 1