Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies - Nieuw thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:58
Ha Tweakers!

Over een paar weken ga ik samen met mijn vriendin verhuizen naar een nieuwe woning. Dit is een eengezinswoning met 3 woonlagen. Ik wil een netwerk aanleggen, zowel bedraad als wireless. Gelukkig liggen er lozen leidingen naar een aantal ruimtes, zodat ik makkelijk kabels kan trekken.

Ik heb van Ziggo een 200MBit/sec abbo, die 'verhuist' mee, net als mijn modem (Cisco EPC3xxx). Ook neem ik mijn router mee, een Linksys EA6500 (AC1600). Deze komen samen in de meterkast te hangen.

Vanaf de meterkast ga ik kabels trekken door de lozen leidingen. Ik wil 2 kabels per leiding trekken naar iedere ruimte en daar met een wandcontactdoos monteren. Ik wil dit doen naar de studeerkamer (begane grond), woonkamer (1e verdieping) en slaapkamer (2e verdieping).

De router zal het WiFi netwerk op de begande grond verzorgen, voor het WiFi netwerk op de 1e verdieping en op de 2e verdieping wil ik 2 accespoints plaatsen. Ik heb de Linksys WAP300N in gedachten, onder andere vanwege zijn prijs en de ondersteuning voor 5GHz.

In mijn netwerk komen de volgende apparaten te hangen:
- Linksys AE6500
- Synology DS214+
- Onkyo NR414 (streaming spotify etc)
- PS3
- Cisco interactieve HD recorder
- Mede8er MED600X3D
- Intel NUC (Mediacenter)
- Vaste computer (Workstation / gaming)
- 2 x laptop
- Brother MFC6520DW (via UTP)
- iPhone 5s + iPhone 6
- iPad

Omdat ik alles wat bedraad aangesloten kan worden ook bedraad wil aansluiten, gebruik ik momenteel een 3 tal switches van Linksys, 5 ports per stuk en in gigabit uitvoering.

Nu heb ik 1 belangrijke vraag:
Denken jullie dat ik met dit verkeer / deze hoeveelheid apparaten gelijk CAT6 kabels moet gaan gebruiken óf is CAT5e voldoende?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 20:40
(jarig!)
Nee hoor CAT5e gaat ruim voldoende zijn. Het aantal apparaten maakt trouwens niks uit aangezien je met UTP altijd een verbinding tussen twee apparaten legt. Gigabit gaat prima over CAT5e, pas voor 10G ga je wat anders nodig hebben. Onafhankelijk van de de hoeveelheid verkeer. Als de kabels langs allerlei storingsbronnen komen te lopen of erg lang worden (>75m) kan het natuurlijk wel uit om beter afgeschermde kabels te gaan leggen, maar aangezien je het over loze leidingen hebt zal dat niet het geval zijn.
Echter zou ik wel aanraden om gewoon lekker CAT6 te trekken als je toch bezig gaat. Tenzij je nog meters CAT5e hebt liggen ofzo.Prijsverschil van nieuwe kabels is minimaal.

Ps, even voor de zekerheid: sluit de extra access points wel aan met een kabel en ga ze niet als extender gebruiken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Superboer12 op 23-03-2015 11:09 ]

Infinitus est numerus stultorum

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Superboer12 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:07:
Nee hoor CAT5e gaat ruim voldoende zijn. Het aantal apparaten maakt trouwens niks uit aangezien je met UTP altijd een verbinding tussen twee apparaten legt. Gigabit gaat prima over CAT5e, pas voor 10G ga je wat anders nodig hebben. Onafhankelijk van de de hoeveelheid verkeer. Als de kabels langs allerlei storingsbronnen komen te lopen of erg lang worden (>75m) kan het natuurlijk wel uit om beter afgeschermde kabels te gaan leggen, maar aangezien je het over loze leidingen hebt zal dat niet het geval zijn.
Echter zou ik wel aanraden om gewoon lekker CAT6 te trekken als je toch bezig gaat. Tenzij je nog meters CAT5e hebt liggen ofzo.Prijsverschil van nieuwe kabels is minimaal.

Ps, even voor de zekerheid: sluit de extra access points wel aan met een kabel en ga ze niet als extender gebruiken ;)
Ik heb zelf kabel getrokken 2 maand geleden en voor de prijs kan men evengoed direct shielded CAT7 trekken. Momenteel misschien zinloos, maar zoals die dingen altijd evolueren... .

Deze trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31kBC-rW16L.jpg

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:35
Inderdaad voor de prijs hoef je het niet te doen. Cat6(a) kabels zijn bijna gelijk geprijst aan de Cat5E.

Verder zou ik er voor kiezen om maar 1 switch te gebruiken en deze centraal in de meterkast te zetten. Scheelt direct ook weer stroomverbruik.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou vooral goed kijken naar de dikte van de kabel die je koop je wilt er 2 in een buis!

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 00:04
Frogmen schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:18:
Zou vooral goed kijken naar de dikte van de kabel die je koop je wilt er 2 in een buis!
Inderdaad die cat7 kabels zijn redelijk dik, passen er geen twee in een normale pvc buis.

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

Pagina: 1