Snellere CPU of nieuwe videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:02

henri8096

BIM is not a software!

Topicstarter
Ik zoek een?
Voor WoW (world of warcraft) zit ik even te kijken wat nou de beste upgrade zou zijn mbt. FPS
ik zit te twijfelen tussen een nieuwe videokaart of een processor.
En dan specifiek, een GTX970 of een i5-3570(K) of i7-3770(K).
Voor de CPU's zou ik een 2e hands opzoeken.

Wat is je budget?
De GTX970 kost zo rond de 350,- dus laten we dat maar als maximum aanhouden.
cpu zal uiteraard goedkoper uitvallen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zit echt puur met de afweging hierboven

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidig systeem:
-i5-3450
-Asrock Z77 Extreme 4
-16Gb DDR3-1600
-2x Radeon HD7850 Crossfire

Huidig FPS bij WoW zijn 40-60 in grafisch zwaarder gebied en ca 100 fps als ik een huisje ofzo binnenloop. (alles op ultra)
Hoe het is in drukkere gebieden, geen idee niet op gelet eigenlijk ben dan meer druk met andere dingen (RAID)

Hopenlijk kan iemand met een recente upgrade ervaring zijn bevindingen delen.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:20
Wat heb je zelf al gevonden? Zoals bv msi afterburner draaien om te zien welke onderdelen maximaal gebruikt worden?

En niet geheel onbelangrijk je resolutie. 1080p

[ Voor 18% gewijzigd door loki504 op 23-03-2015 07:30 ]

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-02 15:49
Raar dat je zo een lage FPS hebt.

Ik draai WoW op een i5-3570K ( wel geklokked op 4.5 hz ) en een Asus HD7970-DCT2-3GD5 videokaart.
Ik kom nergens onder de 70 FPS in huisjes heb 120 en meer FPS.

Klok je i5 eens hoger ( hoger dan 3.5 hz, bv.3.8 hz is makkelijk te halen ), ik denk dat het eerder een processor probleem is want op grafisch gebeid zijn je kaarten meer dan goed.
Het kan zijn dat de Turbo van je processor niet gebruikt word in de game, dan blijf je dus zitten op 3.1hz.
Als dat werkt hoef je misschien alleen een betere koeler te halen en ben je voor 3 tientjes klaar ;).

[ Voor 10% gewijzigd door ErwinJ op 23-03-2015 07:31 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
ErwinJ schreef op maandag 23 maart 2015 @ 07:30:

Ik draai WoW op een i5-3570K ( wel geklokked op 4.5 hz ) en een Asus HD7970-DCT2-3GD5 videokaart.

Klok je i5 eens hoger ( hoger dan 3.5 hz, bv.3.8 hz is makkelijk te halen ), ik denk dat het eerder een processor probleem is want op grafisch gebeid zijn je kaarten meer dan goed.
Als dat werkt hoef je misschien alleen een betere koeler te halen en ben je voor 3 tientjes klaar ;).
Zijn processor kun je niet overklokken ;)
Ik weet niet of CFX ondersteunt wordt door WoW.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ErwinJ
pwillemske schreef op maandag 23 maart 2015 @ 07:31:
[...]

Zijn processor kun je niet overklokken ;)
Ik weet niet of CFX ondersteunt wordt door WoW.
bleh Lame........
CFX word ondersteund ;).

Dan processor vervangen.
Opgelost :P

[ Voor 7% gewijzigd door ErwinJ op 23-03-2015 07:33 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
ErwinJ schreef op maandag 23 maart 2015 @ 07:32:
[...]

bleh Lame........
CFX word ondersteund ;).
Oke, dan is het slim om MSI afterburner te laten draaien en dan kijken wat er nou de bottleneck is...het verschil met een 3570k ga je waarschijnlijk niet eens merken...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ErwinJ
pwillemske schreef op maandag 23 maart 2015 @ 07:34:
[...]

Oke, dan is het slim om MSI afterburner te laten draaien en dan kijken wat er nou de bottleneck is...het verschil met een 3570k ga je waarschijnlijk niet eens merken...
Nee zeker niet als je deze standaard zou laten draaien.
Maar een i7 is ook niet beter.
Dus hij moet idderdaad even Afterburner laten draaien.

• loki504

Het kan zijn dat de Turbo van je processor niet gebruikt word in de game, dan blijf je dus zitten op 3.1hz.
http://www.tomshardware.c...shera-review,3328-15.html

Verschil in cpu is minimaal.(waarbij MoP meer cpu was). Maar je mist 1 ding wat makkelijk de fps kan verklaren.
Welke resolutie gebruikt hij en jij? Heb je AA etc aan staan? Zomaar dingen die veel fps kan schelen. En makkelijk het fps verschil verklaren.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

4,5Hz? Dat is wel heel erg langzaam.. Zijn processor loopt zo'n 750 miljoen keer sneller! (GHz dus) :P
Ja. Dat zou een goeie optie zijn, ware het niet dat hij geen i5-3570K heeft, maar een niet-overklokbare i5-3450. Als hij zou willen overklokken zou hij dus alsnog zijn CPU moeten upgraden. :/

Ik zelf vraag me af wat nou echt de waarde is van deze upgrade. WoW draait op ultra met minimaal 40FPS, dat zou toch prima speelbaar moeten zijn?

De beste optie lijkt me om MSI Afterburner en GPU-Z te downloaden, te kijken welk onderdeel het zwaarst belast wordt en dan evt je GPU te overklokken. Dat haalt in 3D-games vaak het meeste uit. ;)

¯\_(ツ)_/¯

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Topicstarter
Afterburner draait al. Maar videokaarten zijn al overgeklocked.

Levert fps in de marge op.

• loki504
En wat zegt je afterburner tijdens gamen? Welke onderdelen zitten op 100% welke niet?

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Topicstarter
GPU's zitten beide op 95-100%

CPU weet ik zo niet exact. Moet ik eerst ff controleren.

Het spel draait op 1080p alles op max. 4xAA

Ik zie 60fps als ondergrens voor soepel spelen. Bij 40fps komt de absolute ondergrens voor RAID's me iets te dicht in de buurt. Lager als 30 wil je niet komen.

[ Voor 57% gewijzigd door henri8096 op 23-03-2015 08:05 ]

• ErwinJ
MasterPrutser schreef op maandag 23 maart 2015 @ 07:43:
[...]

4,5Hz? Dat is wel heel erg langzaam.. Zijn processor loopt zo'n 750 miljoen keer sneller! (GHz dus) :P

[...]

Ja. Dat zou een goeie optie zijn, ware het niet dat hij geen i5-3570K heeft, maar een niet-overklokbare i5-3450. Als hij zou willen overklokken zou hij dus alsnog zijn CPU moeten upgraden. :/

Ik zelf vraag me af wat nou echt de waarde is van deze upgrade. WoW draait op ultra met minimaal 40FPS, dat zou toch prima speelbaar moeten zijn?

De beste optie lijkt me om MSI Afterburner en GPU-Z te downloaden, te kijken welk onderdeel het zwaarst belast wordt en dan evt je GPU te overklokken. Dat haalt in 3D-games vaak het meeste uit. ;)
Het is nog vroeg....vergeef me..... _/-\o_

En ik dacht dat WoW een CPU leunende game was en dus meer heeft aan snellere CPU kracht.

Wat betreft of het de moeite waard is, tja dat moet iedereen zelf bepalen.
Voor hem is het blijkbaar 350,- waard om 20 FPS meer te hebben, ik vind WoW ook prima spelen op 40 FPS.
Ik heb zelfs een kleine periode gespeeld met 30 Fps en dat ging ook.

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Topicstarter
Maar ik lees nu dat het op de CPU leunen van WoW voorbij is sinds WoD?

Dan zou dat de keus vereenvoudigen.
Vanavond maar even de CPU checken dan.

Daarna zou het dan duidelijk moeten zijn.

• loki504
Wow was meer cpu als gpu based tot ong MoP. Maar haar meer mensen sinds WoD ze echt Gpu sap missen. En de 350 euro verdien je langzaam terug via je energie rekening:). En je heb geen cf meer. En andere games zullen er gebruik van maken.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Het menselijk oog ziet vanaf ongeveer 25FPS een vloeiend beeld. 30-40FPS zou dus in theorie speelbaar moeten zijn. Jammer genoeg is er ook nog zoiets als FPS-drops... ;(

¯\_(ツ)_/¯

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

Als je GPU's op 100% zitten lijkt me dit erg makkelijk.
GPU upgraden of settings omlaag.

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 12:11
Voor zo ver ik weet is WoW nog steeds heel erg een CPU game. De engine is nog steeds dezelfde als in vanilla wow en toen werd de GPU ook al nauwelijks aangesproken. Sinds WoD word de GPU al wel een stuk meer aangesproken dan dat het eerder deed, maar mijn CPU is wel altijd behoorlijk druk vergeleken met mijn GPU. Komt misschien ook omdat ik maar een FX-8350 heb.

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Topicstarter
Niet helemaal de uitkomst die ik verwacht had.

Ik ben er inmiddels achter dat CrossFire bij WoW echt ruk is.
Als ik solo rondloop in dreanor dan pakt die 60 a 70 fps en gebruikt die vol mijn beide GPU's
De CPU heeft dan een eitje met de zwaarst belaste core op 70% en overall op 50%.

Zodra ik een RAID in ga gebeurt er iets wonderlijks. Blijkbaar vind of WoW of de AMD driver een belasting op de GPU's van beide rond de 50 a 60% meer dan voldoende. Wat resulteerd in ca. 40 a 55 fps.
De CPU heeft als zwaarste belasting 85% en overall iets van 60 a 65%

Ik heb verschillende CF-profielen geprobeerd maar het gebruik van de GPU wordt op een of andere manier gemanipuleerd. In MoP kon ik het nog wel goed krijgen door een ander CF profiel te gebruiken echter
werkt dit inmiddels ook niet meer.

Het is me inmiddels wel duidelijk dat ik afscheid ga nemen van mijn huidige grafische kaarten.

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage's.

Pagina: 1