Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[howto] TP-Link Archer C7 v2 kanaalbreedte instellen op 5Ghz

Pagina: 1
Acties:

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:14
Wellicht dat een aantal mensen met deze router zich hetzelfde hebben afgevraagd als ik: Waarom is het niet mogelijk om de channel-witdh van de 5Ghz band van deze router aan te passen? Welnu, waarom de programmeurs van TP-Link dit hebben besloten durf ik ook niet te zeggen, echter weet ik wel hoe je dit met een omweg alsnog kan bewerkstelligen. Daarom voor de geïnteresseerden een stappenplan van wat ik heb gedaan.

Standaard staat de kanaalbreedte volgens de statuspagina ingesteld op 'automatic', maar helaas kwam dit bij mij neer op 20Mhz:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5574787/latenstaan/TP-Link/tut1.jpg

Ik weet niet of dit bij andere routers uit de Archer-serie ook het geval is. In ieder geval niet bij de C2. Uiteraard aanvaard ik geen aansprakelijkheid mocht je iets verknoeien bij het volgen van deze tutorial.

Allereerst begon ik te kijken of ik de GET en POST data kon bewerken, maar dit wilde niet lukken. De uiteindelijk oplossing is eigenlijk heel simpel: De selectie voor de kanaalbreedte is wel aanwezig in de code, maar is uitgecomment. In de javascript-functies zitten gelukkig al wel alle variabelen ingebakken en het geheel lijkt prima te werken.

Om het drop-downmenu weer tevoorschijn te toveren moet je het volgende doen:

Ga naar de instelpagina van de 5Ghz band. Je ziet hier dat de keuze voor de kanaalbreedte inderdaad ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5574787/latenstaan/TP-Link/tut2.jpg

Open de HTML-inspector van je browser (F12 in Firefox) en navigeer door alle frames en HTML-tags totdat je bij onderstaand punt uitkomt. Kies daar voor het bewerken van HTML.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5574787/latenstaan/TP-Link/tut3.jpg

Scroll naar beneden totdat je ongeveer halverwege bij het volgende gedeelte komt:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5574787/latenstaan/TP-Link/tut4.jpg

Haal hier de '<!--' en '-->' tags weg zodat de code weer uitgevoerd wordt. Voor de duidelijkheid, dat komt er zo uit te zien:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<TR>
    <TD class="Item" id="t_chn_width"> Channel Width: </TD>
    <TD><SELECT name="chanWidth" class="listS" onChange="updateChannelList();">
              <OPTION value=2 id="t_auto" name="t_auto">Auto</OPTION>
              <OPTION value=1>20MHz</OPTION>
              <OPTION value=3>40MHz</OPTION>
    </SELECT></TD>
</TR>

Hierna komt het dropdownmenu weer tevoorschijn, echter zijn wel alle velden gewist. Vul alles weer naar wens in, druk op safe en reboot de router:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5574787/latenstaan/TP-Link/tut5.jpg

Voilà, na het rebooten zal de kanaalbreedte ingesteld zijn en het dropdownmenu weer verdwenen zijn. Echter in de statuspagina of met behulp van InSSIDer kan je bevestigen of het is gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5574787/latenstaan/TP-Link/tut6.jpg

Overigens is er geen optie voor 80Mhz aanwezig en zijn deze ook niet terug te vinden in de javascript functies. Of het dus ook in de firmware is geïmplementeerd durf ik niet te zeggen. Echter heb je nu wel wat meer keuze dan alleen 'automatic'.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, waarom zit je in kanalen te werken die in NL a) verboden zijn en b) waar EU apparaten niet mee kunnen verbinden :?

Oslik blyat! Oslik!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-11 23:57
dion_b schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:50:
Eh, waarom zit je in kanalen te werken die in NL a) verboden zijn en b) waar EU apparaten niet mee kunnen verbinden :?
Waarom kan in elk ander TP-Link model met 5GHz dan wel gekozen worden uit auto/20MHz/40MHz?

Althans, met mijn WDR4300 en WDR3600 kan dat wel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thaan schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:54:
[...]

Waarom kan in elk ander TP-Link model met 5GHz dan wel gekozen worden uit auto/20MHz/40MHz?

Althans, met mijn WDR4300 en WDR3600 kan dat wel.
Heb het niet over de kanaalbreedte - niets mis met 40MHz in n of 80MHz in ac, maar over het feit dat je in de C-band zit op kanaal 149. Tenzij je in de VS zit, heb je daar niets te zoeken. Mogelijk is het gedrag van de router zelfs anders in normale A (36-64) en B (100-140) band kanalen en kun je dan wel 40 of 80MHz kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

• jordje
Ik denk dat dion_b doelt op het feit dat mijn kanaal op 149 staat. Had ik zelf eerlijk gezegd een beetje over het hoofd gezien. Als ik echter 'Netherlands' kies verschijnen alleen de lagere kanalen, waar hij nu ook netjes op staat O-)

Edit: Ja dat. Echter nog steeds geen channel width te kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door jordje op 22-03-2015 22:59 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-11 23:57
dion_b schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:56:
[...]

Heb het niet over de kanaalbreedte - niets mis met 40MHz in n of 80MHz in ac, maar over het feit dat je in de C-band zit op kanaal 149. Tenzij je in de VS zit, heb je daar niets te zoeken. Mogelijk is het gedrag van de router zelfs anders in normale A (36-64) en B (100-140) band kanalen en kun je dan wel 40 of 80MHz kiezen.
Ah, nu valt de regio Albania pas op. Never mind me!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kun je daar wel 80MHz kiezen?

Iirc doet dat ding geen DFS (gare zooi dus...), dus heb je alleen 36-48. Als je op 36 gaat zitten zou je 80MHz moeten kunnen doen.

Oslik blyat! Oslik!

• jordje
dion_b schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:00:
Kun je daar wel 80MHz kiezen?

Iirc doet dat ding geen DFS (gare zooi dus...), dus heb je alleen 36-48. Als je op 36 gaat zitten zou je 80MHz moeten kunnen doen.
DFS/TPC heb ik ook naar lopen zoeken. De chipset ondersteunt het in ieder geval, maar zoals uit mijn eerste post blijkt werkt de firmware niet helemaal zo als het hoort :X De laatste versie is ook ergens uit eind 2014, dus het wordt hoog tijd dat ze weer eens een nieuwe versie gaan uitbrengen.

Channel width is echt hardcoded uitgeschakeld ongeacht welk land je selecteert.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pff. TP-Link maakt geen vrienden zo :(

Oslik blyat! Oslik!

• jordje
dion_b schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:24:
Pff. TP-Link maakt geen vrienden zo :(
Dat kan je wel zeggen. Overigens heb ik hem na wat klooien nu draaien op kanaal 52+56 en ook de voorbereidingen voor 80Mhz zitten in de firmware, echter geeft de statuspagina aan 'undefined channel' en wordt 'ie gewoon op 40Mhz gezet.
Pagina: 1