All in one printer, wat is nou goed op dit moment?

Pagina: 1
Acties:

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik vind het heel erg dat ik dit moet vragen.. Maar ik heb de afgelopen twee jaar de markt niet meer echt in de gaten gehouden, dus wat is nou goed tegenwoordig?
Ik zoek een?
Niet al te grote all in one printer.

Wat is je budget?
€100,- tot €150,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
(dubbelzijdig) printen, scannen, kopiëren

Wat heb je zelf al gevonden?
De laatste apparaten die ik me nog kan herinneren zijn van die Canon MG series. Ik ben wel gecharmeerd van dat zwarte design met dat scherm dat eruit komt. Echter is dat dus twee jaar geleden, ik wil iets in die richting, maar sta voor alles open.

Welke vragen heb je hier nog over?
nops

• Derck0509
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
ik heb er zelf eentje van cannon mg5600 dacht 60 euro ofzo.
Prima dingtje.

Ik bouw aan Fast Furious scooters en Scooteronderdelenshop of Ikbensieraden

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Er ontbreekt nog een belangrijk gegeven:

Laser of Inkjet?
In geval van een laser: kleur, of zwart/wit?

Als je gaat voor een zwart/wit laser all-in-one van een goed merk dat drivers heeft voor alle OS-en, dan zul je er lang mee kunnen printen voor weinig geld. Ik heb een Brother DCP-7070DW zwart/wit laser AIO, die nu, drie jaar na dato, pas begint te jammeren dat zijn toner (de start-toner die erbij geleverd was) onder de 30% is gezakt. Hij heeft nu 700 pagina's geprint. Hij kan dus ~1000 pagina's op de start-toner printen; op een navultoner kan hij 2000 tot 3000 pagina's printen. Als ik er dus een grote toner van 3K pagina's in zet, dan gaat die printer met gemak nog 12+ (!) jaar mee op die toner, in mijn geval... aangenomen dat Brother de drivers onderhoudt.

Daarnaast moet ik zeggen dat deze printer soms maanden stil staat, en dan opeens, indien nodig, zonder blikken of blozen 50+ pagina's dubbelzijdig eruit knalt.

Er zullen zeker andere merken zijn die dit ook net zo goed kunnen, maar ik zou een laserprinter zeker niet direct afschrijven.

• commondus
Het liefst inkjet, ik print namelijk niet ontzettend veel. ik vervang op dit moment zo'n 2/3 keer per jaar mn cartridges. Ik dacht eigenlijk dat laser al meteen veel groter zou zijn dan modellen die ik in m'n hoofd heb?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:25

Croga

The Unreasonable Man

commondus schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:39:
Het liefst inkjet, ik print namelijk niet ontzettend veel. ik vervang op dit moment zo'n 2/3 keer per jaar mn cartridges. Ik dacht eigenlijk dat laser al meteen veel groter zou zijn dan modellen die ik in m'n hoofd heb?
Als je 2/3 keer per jaar je cartridge vervangt is laser veel en veel goedkoper. De enige reden om nog voor inkt te kiezen is als je veel kleur wilt printen; dat is met laser nogsteeds niet ideaal.

Qua formaat zijn laser printers ook al niet veel groter dan inkjet meer. dus ook daar hoef je het niet voor te laten.

• commondus
Croga schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:42:
[...]

Als je 2/3 keer per jaar je cartridge vervangt is laser veel en veel goedkoper. De enige reden om nog voor inkt te kiezen is als je veel kleur wilt printen; dat is met laser nogsteeds niet ideaal.

Qua formaat zijn laser printers ook al niet veel groter dan inkjet meer. dus ook daar hoef je het niet voor te laten.
Zou je misschien een model kunnen noemen dat dan in aanmerking komt? Laser sta ik dan ook voor open bij deze. Kan dat nog bij Canon? Of moet ik dan naar Brother of HP gaan kijken?

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-02 11:10
Ik heb zelf een Canon Pixma 525 waar ik heel erg tevreden over ben. Scanresolutie niet fantastisch, maar goed voor waar ik het voor gebruik. Print prima documenten uit, lijkt zuinig met zijn inkt (heb maanden gedaan met de meegeleverde cartridges), kan dubbelzijdig printen, werkt via netwerk etc. Enige nadeel is dat hij lekker zijn tijd neemt, maar dat is voor mij geen criteria. Heeft me volgens mij 60 euro gekost.

Ik heb zelf eigenlijk alleen negatieve ervaringen met Epson, waarbij je 4 cartridges had die erg snel leeg waren en de printer vervolgens weigert om te printen, ook al zet je het op zwart/wit als je blauw op is...

• commondus
Ik zit te denken aan de volgende printer, hoe denken jullie hierover?
pricewatch: Brother DCP-J172W

• Katsunami
  • Niet online
commondus schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:39:
Mijn huidige laser is kleiner, of hoogstens net zo groot als de inkjet AIO die ik hiervoor had. Als je weinig print, heeft een laser het voordeel dat hij gegarandeerd niet uitdroogt. Deze printer, aangesloten via het bekabelde netwerk, doet het simpelweg *altijd*; als ik vanaf mijn desktop, laptop of werklaptop print (ondanks dat ik niet vaak print), dan kan ik ervan uitgaan dat de pagina binnen 15 seconden afgedrukt in de printer ligt.

Dat was met de inkjet wel anders. Die moest soms, na een tijdje niet gebruikt te zijn, even lekker 2-3 minuten kalibreren. Als je even snel iets wil uitprinten of kopiëren, dan is dat ontzettend vervelend.

@Merk: Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar toen ik deze Brother kocht, was de ondersteuning voor Linux (wat ik nogal eens gebruik c.q. nodig heb) bij Brother en HP het beste. Beiden hadden voor de in aanmerking komende printers eigen Linux-drivers. Canon had veel printers die niet eens met Linux werkten omdat er geen drivers waren; niet van Canon, én niet open source.

@Brother DCP-J172W: Dat is een inkjet. Die zou ik zelf alleen al daarom niet aanschaffen. Zo te zien heeft hij ook geen netwerkpoort; alleen Wifi. Ik heb met mijn voorgaande HP en de Canon dáárvoor constant gedonder gehad met Wifi. Aan mijn router heeft dat niet gelegen, want geen enkel ander apparaat had ooit problemen daarmee. Diezelfde router is nu nog in gebruik (ondertussen 8 jaar oud, overigens, en nog steeds zonder problemen). De Brother die ik nu heb gaat via het bekabelde netwerk, en dat functioneert tot nu toe gewoonweg altijd.

Ik ben een groot tegenstander van Wifi, als het niet om een mobiel apparaat gaat. Ik zou de printer nog liever aansluiten via Powerplug, als ik écht geen kabel kan trekken.

[ Voor 36% gewijzigd door Katsunami op 25-03-2015 20:34 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voor "een paar keer per jaar" wat printen is inkjet echt een ramp, gezien die inkt overal en nergens uitdroogt, dus, vervang je die dingen een paar keer per jaar omdat ze op zijn, of omdat je ze kan weggooien? Al is bij veel printer laser vaak ook interessanter omdat zo'n toner-ding in aanschaf dan wel duur is, je kan er vrolijk 2k documenten mee printen eer hij leeg is.

Als je veel met kleur wilt printen, is laser idd niet geweldig, kleuren zijn behoorlijk lelijk vergeleken met inkt, maar als je vooral zwart wit laat uitspugen, zou ik zeker een laser nemen.

Welke, tja, hier staat een semi-office Samsung laser printer, geweldig ding, maar volgens mij zijn alle merken wel goed, je zal vooral moeten kijken naar de details, en wellicht naar drivers.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Laatst een Canon MG5650 gekocht voor 62 euro bij de Scheer & Foppen. Wij printen en scannen zo weinig, dat ik eigenlijk niet eens verder gekeken heb. 5 losse cartridges, WiFi, Android app voor scannen en printen, werkt zonder configuratie op de iPad (printen)......

Geen ADF helaas. Dan kom je in een heel andere prijsklasse uit.

Laser zou ik echt alleen maar doen als je relatief veel zwart gaat printen. Maar voor je kleuren prints wil je toch een inktjetje hebben, omdat echt goede laser kleurenprinters gewoon te duur zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2015 20:45 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55

Cheezus

Luiaard

Eens met bovenstaande, met een paar keer printen per jaar altijd gezeur gehad met inkjets. Een laser doet het gewoon meteen, ook al heeft ie een jaar uit gestaan. Ik heb zelf een Samsung CLX-3185 en die bevalt gewoon prima. Een kleuren laser AIO wordt wel een beetje lastig met je budget maar als je de kosten van een paar inktcardridges erbij telt (2 a 3 per jaar!) wordt een laser al gauw voordeliger :)

• Katsunami
  • Niet online
De kosten van inktcartridges zijn echt enorm, zeker als je de originelen neemt. Die van mijn HP AIO kostten 9.50 per stuk voor de grote (7.50 voor de kleine), en die vrat CMYK, en een aparte zwart voor tekst, die 18.95 of daar in de richting kostte. Die printer navullen, als alle cartridges leeg zijn, kost dus 56.95. Per cartridge kon ik ongeveer 200 pagina's printen, en 400 met de grote zwarte voor tekst. Zelfs met mijn lage volume had ik dus wel een navulling per jaar nodig, al was het maar vanwege uitdroging.

De grote toner van mijn huidige laser kost 52 euro, en die kan 2600 pagina's mee, en dan heb ik het over de originele. Als ik voor een remake/refill zou gaan, dan kun je er een hebben voor 37 euro, maar aangezien ik met mijn printsnelheid 2600 / 700 * 3 jaar = ruim 11 jaar vooruit kan, ga ik gewoon voor de originele.

OK, er moet ook nog een drum in, voor 60 euro (origineel), als er 12.000 pagina's zijn geprint. Dat hoeft dus op mijn huidige printsnelheid pas na 50 jaar, en is een verwaarloosbare 'kostenpost'.

Zelfs als je 1000 pagina's per jaar print, wat best veel is voor een thuisprinter, dan heb je deze cijfers:

2600 p / 1000 p/j = 2.6 jaar printen voor 52 euro
12000 p/drum / 1000 p/j = 1 drum á 60 euro per 12 jaar.

Als je zwart/wit wil printen, is een beetje goede laser dus spotgoedkoop en bijna onderhoudsvrij. Als je kleur wil printen dan wordt het wel duurder, want elke kleurentoner (3 stuks) zal ook wel rond de 50 euro kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 25-03-2015 21:08 ]

• commondus
[b]Katsunami schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:29
@Brother DCP-J172W: Dat is een inkjet. Die zou ik zelf alleen al daarom niet aanschaffen. Zo te zien heeft hij ook geen netwerkpoort; alleen Wifi. Ik heb met mijn voorgaande HP en de Canon dáárvoor constant gedonder gehad met Wifi. Aan mijn router heeft dat niet gelegen, want geen enkel ander apparaat had ooit problemen daarmee. Diezelfde router is nu nog in gebruik (ondertussen 8 jaar oud, overigens, en nog steeds zonder problemen). De Brother die ik nu heb gaat via het bekabelde netwerk, en dat functioneert tot nu toe gewoonweg altijd.
Ik gebruik zelf geen netwerk of WiFi, ik gebruik deze printer in m'n werkkamer naast m'n PC, gewoon via een usb kabeltje dus. Ik gebruik enkel WiFi wellicht af en toe om Apple Airprint te kunnen gebruiken, maar verder ook niet.
Ik weet dat dit een inkjet is, deze printer is echter helemaal niet duur. Ik heb zelf wat gezocht naar laserjet's en ik vind eigenlijk alles wat ik tegenkom te groot. De printer mag wel iets groter zijn dan deze Brother, maar veel meer ook niet. Is er een laserjet in dat formaat? Of moet ik dan eigenlijk bij voorbaat al voor inkjet gaan?

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 15:53
Mijn ervaringen zijn goed met de Canon Pixma.
Mocht je een Apple device hebben is AirPrint prettig in gebruik, en buiten dat heeft deze printer nog nooit problemen gehad.

// EDIT //

Zie dat je zelf ook al in die richting zat te kijken. Ook mij sprak dat zwarte en toch compacte design wel aan.
Heb alles ingeklapt staan, staat meestal aan, en als je een print opdracht verstuurd dan springt de papier uitgifte klep open.

[ Voor 42% gewijzigd door xoniq op 25-03-2015 21:24 ]

• commondus
Oh, en aangezien ik nu zie dat dat vrij belangrijk is. ALLES wat ik print is in kleur. Dit zijn niet zozeer allemaal foto's oid, maar in iedere printopdracht zit kleur.

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:45
Ik ben zelf ook een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe AIO met bedraad netwerk, ADF en inktjet.
Ik ben erg gecharmeerd van de pricewatch: Brother MFC-J6520DW. Heeft een ADF, losse inktcardridges voor de kleuren en zwart, bedraad netwerk en wifi, ondersteund apps (waaronder scannen naar email) en direct afdrukken vanaf mobiel. Daarbij kan deze printer ook nog eens A3 scannen en afdrukken, terwijl het formaat van de printer niet abnormaal groter is dan een A4 AIO. De prijs is in mijn ogen ook behoorlijk gunstig voor hetgeen dat je er voor krijgt, en valt net binnen jouw budget.

Ik heb gemerkt dat je met een inktjet printer eigenlijk iedere 1-2 weken een afdrukje moet maken zodat de inkt niet uitdroogt, dan kun je er nog best lang mee doen. Ik heb ook gekeken naar laser printers, maar vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

commondus schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:29:
Oh, en aangezien ik nu zie dat dat vrij belangrijk is. ALLES wat ik print is in kleur. Dit zijn niet zozeer allemaal foto's oid, maar in iedere printopdracht zit kleur.
Wat is kleur? Afbeeldingen, of gewoon gekleurde kopjes.

Laser is, voor zover ik het ken, leuk voor gekleurde kopjes enzo, maar alles wat detail of ook maar een beetje kleurechtheid nodig heeft, is vaak al teveel voor laser printers.

Regelmatig, en dat is idd eens in de twee weken ofzo, een printje maken met alle kleuren, de standaard test-print is vaak prima, zal idd wel ervoor zorgen dat de boel niet opdroogt, maar dat is behoorlijk zonde voor als je eens in de 3 maanden 2 papiertjes print.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Cheezus schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:51:
Eens met bovenstaande, met een paar keer printen per jaar altijd gezeur gehad met inkjets. Een laser doet het gewoon meteen, ook al heeft ie een jaar uit gestaan. Ik heb zelf een Samsung CLX-3185 en die bevalt gewoon prima. Een kleuren laser AIO wordt wel een beetje lastig met je budget maar als je de kosten van een paar inktcardridges erbij telt (2 a 3 per jaar!) wordt een laser al gauw voordeliger :)
Waarom koop je eigenlijk een printer voor 1 of 2 printjes per jaar? Dan kun je beter de buurman 20 cent per printje betalen (even uitgaande van een laser en dus zwartdruk). Buurman blij en jij goedkoper uit.

Wij printen echt niet veel, maar ik heb nog nooit last gehad van verstopte cartridges. Wel van uitgedroogde rollerkits, met name in laserprinters vanwege de temperatuur binnen het apparaat. (Dat is dan zakelijk, want prive gebruik ik geen laser.)

Ik zou nooit een printer kopen, die niet aan mijn wensen voldoet maar wel goedkoper is in gebruik. Ik wil een keer een foto af kunnen drukken. Dan zou ik dus nooit een zwartdrukker kopen, want dan kan ik dat niet. Ik wil kunnen scannen en heb geen zin een hele batterij randapparatuur naast elkaar. Dan ga ik niet een apparaat kopen wat alleen zwart kan drukken om er vervolgens toch nog een all-in-one naast te moeten zetten voor de kleurenprints en het scannen.

Ik heb nooit de moeite genomen om het na te rekenen, maar hoeveel zou ik dan per jaar gaan besparen door een laserprinter te kopen en af te zien van de rest van mijn wensen? Ik denk dat ik de meerprijs wel over heb voor een apparaat wat gewoon aan mijn wensen voldoet.

De kosten voor inkt zijn ook niet weer wat ze geweest zijn: een complete set originele cartridges (5 stuks dus) voor mijn Canon kost me ongeveer 45 euro. Los kosten ze ongeveer een tientje per stuk.

Misschien handig om te weten: een complete set toners voor een HP color laserjet M400-serie (dus 4 toners) kost je ongeveer 260 euro incl. BTW.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 08:15 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 07:35:
[...]

Waarom koop je eigenlijk een printer voor 1 of 2 printjes per jaar? Dan kun je beter de buurman 20 cent per printje betalen (even uitgaande van een laser en dus zwartdruk). Buurman blij en jij goedkoper uit.
Misschien is m'n buurman niet thuis als ik wat wil printen ;)
Maar "een paar keer per jaar printen" betekend niet 1 of 2 blaadjes per jaar. Jaarlijks zullen het misschien een vel of 25-50 zijn in totaal, daarnaast wordt de scanner regelmatig gebruikt.
Ik zou nooit een printer kopen, die niet aan mijn wensen voldoet. Ik wil een keer een foto af kunnen drukken. Dan zou ik dus nooit een zwartdrukker kopen, want dan kan ik dat niet. Ik wil kunnen scannen en heb geen zin een hele batterij randapparatuur naast elkaar. Dan ga ik niet een apparaat kopen wat alleen zwart kan drukken om er vervolgens toch nog een all-in-one naast te moeten zetten voor de kleurenprints en het scannen.
Ik weet niet of dit nog betrekking heeft op mijn reactie maar de CLX-3185 is een kleurenlaser AIO die perfect aan mijn wensen voldoet..

Voor TS valt laser echter al af vanwege het budget en het formaat.

Verwijderd

Cheezus schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 07:56:

[...]

Ik weet niet of dit nog betrekking heeft op mijn reactie maar de CLX-3185 is een kleurenlaser AIO die perfect aan mijn wensen voldoet..

Voor TS valt laser echter al af vanwege het budget en het formaat.
Nee, dat was meer algemeen bedoeld. Uit jouw verhaal maak ik op, dat je een weloverwogen keuze hebt gemaakt aan de hand van jouw wensen en eisen. Dan ga ik niet lopen roepen, dat je de verkeerde keuze maakt. Jij moet er tevreden mee zijn en blijkbaar ben je dat. Ik ken jouw situatie niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

Mijn opmerking over "printen bij de buurman" was misschien wat simpel gesteld, maar ik adviseer mensen soms echt om geen printer te kopen als ze geen behoefte hebben aan een scanner en maar een paar printjes per jaar hoeven te maken. "Kom dan maar even bij mij printen." Daar hebben ze mijn PC niet eens voor nodig. Apple devices zien de printer direct zodra ze verbonden zijn met ons WiFi netwerk en als je de Android App installeert kun je vanaf elk Android device direct printen en scannen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 08:24 ]

• commondus
Ik print wel degelijk vaker dan 1 à 2 printjes per jaar. Op jaarbasis gaat het om zeker 100-150 printjes. Dat het geen laser gaat worden begrijp ik, vind ik persoonlijk ook prima. Is die brother dan wat?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:47

FlyEragon

Alien Monkeys

Koop een printer waar de Canon inktpatronen van de Action (10 euro per set) in kunnen. In mijn geval is dat de MP560, maar er zijn vast moderne versies die dezelfde cartridges slikken. Print dus ook vrolijk mijn foto's thuis, kan geen drukker tegenop :)

[ Voor 12% gewijzigd door FlyEragon op 26-03-2015 14:44 ]

Verwijderd

FlyEragon schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:43:
Koop een printer waar de Canon inktpatronen van de Action (10 euro per set) in kunnen. In mijn geval is dat de MP560, maar er zijn vast moderne versies die dezelfde cartridges slikken. Print dus ook vrolijk mijn foto's thuis, kan geen drukker tegenop :)
Bedankt voor de tip! Zo te zien passen die ook in onze MG5650. Die gaan we zeker eens proberen!
Pagina: 1