Oud beestje, tijdelijk nieuw leven in blazen

Pagina: 1
Acties:

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
SSD

Wat is je budget?
0-100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Het gaat hier om een SSD, al kan het zijn dat jullie natuurlijk betere ideeen hebben.

De PC van een familie lid is een beetje richting het einde van z'n rit en ik wil kijken of er nog iets te redden valt. Een SSD lijkt mij een hele goede optie, maar ik heb te weinig ervaring met de hardware die er nu inzit om de bepalen of dit daadwerkelijk zaken oplost.

CPU: AMD Athlon 64 X2 5000+
RAM: 2GB DDR2 @ 324 MHZ
Mobo: M2A-VM (Socket AM2)
HD: Simpele HDD van 465GB
En de rest is niet boeiend.

Mijn hoofdvraag: Gaat een willekeurige SSD ervoor zorgen dat dit beestje weer wat kenmerken van leven gaat vertonen? Het openen van iets simpels als een excelletje duurt nu regelmatig al > 20 seconden.[/i]

Ben een beetje bezorgt om het feit dat de cpu allicht de bottleneck vormt en ervoor zorgt dat we niet alles uit de SSD halen.

De pc wordt verder voor het standaard ge-browse gebruikt met af en toe een telefoonupdate en wat simpel office werk. Het meest ingewikkelde is nog dat er af en toe video wordt afgespeeld. Nooit erg veel tegelijk.

Ik heb nog wat ram latjes liggen klik maar weet niet of dit gaat passen. Denk het wel.

Hoever kom ik met een eventuele SSD en wat extra RAM?

Verwijderd

Gewoon een herinstallatie ( van Windows 8 ) lost ook al 99% van de problemen op. Verder kan 2GB RAM extra en een SSD een hoop schelen, dan kan dit ding nog wel even mee. De vraag is alleen of je dat geld er ook in wil steken of dat je gelijk voor een nieuwe gaat. Een vergelijkbaar systeem draait hier nog prima voor huis-, tuin- en keukengebruik.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Met een SSD en wat RAM kom je een heel eind. Dan meteen Win7 of 8 er op en eventueel 2gb ram erbij als dat nog past.

Hoewel ik persoonlijk zou gaan voor een herinstallatie en over een tijdje een leuke nieuwe machine incl SSD.

[ Voor 32% gewijzigd door sebastius op 22-03-2015 21:07 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik denk niet dat je op mijn opmerking zit te wachten :)
Maar eeh, als het 20 seconden duurt om een excel sheet te openen, zou ik eerst eens kijken naar een optimalisatie en/of een herrinstallatie.

Edit: Windows is dermate prijzig, dat zal ik niet meer aanraden voor zo'n oud bakkie.

Ik heb zelf dergelijke systeempjes wel van een upgrade voorzien, het helpt zeker. Maar je haalt niet alles uit je ssd en je cpu zal vaak 100% bezig zijn waardoor het ook warmer wordt in de kast. Ik zou als je echt snelheidswinst wil eens kijken naar een alternatief OS.

[ Voor 47% gewijzigd door silverball op 22-03-2015 21:09 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Vista met 2GB RAM is net als rijden met de handrem er nog op ... stroperig, traag.
Een SSD zal vast wel helpen, maar heb je het systeem ook al grondig opgeschoond en alle onnodige en ongewenste software verwijderd? Zal ook een hoop schelen.
Controleer trouwens ook even de staat van de huidige harddisk, dergelijke delays van enkele seconden kunnen ook veroorzaakt worden door leesproblemen van de huidige disk.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

silverball schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:06:
Ik denk niet dat je op mijn opmerking zit te wachten :)
Maar eeh, als het 20 seconden duurt om een excel sheet te openen, zou ik eerst eens kijken naar een optimalisatie en/of een herrinstallatie.

Edit: Windows is dermate prijzig, dat zal ik niet meer aanraden voor zo'n oud bakkie.

Ik heb zelf dergelijke systeempjes wel van een upgrade voorzien, het helpt zeker. Maar je haalt niet alles uit je ssd en je cpu zal vaak 100% bezig zijn waardoor het ook warmer wordt in de kast. Ik zou als je echt snelheidswinst wil eens kijken naar een alternatief OS.
Hij kan ook gewoon de vista er terug opzwieren, daar heeft ie toch een sleutel van, latje van 2GB DDR2 (wrs) ergens scoren en je vista gaat al een beetje veel meer sneller :) daarna eventueel herinstal van je vista.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Met een SSD erin presteert mijn 9 jaar oude beestje perfect. Nee het is geen i5 2500K 8 GB 1600 MHz
Maar voor een Pentium D en Crucial M500 128 GB

Windows Prestatie Index (mwa benchmark, maar je hebt een vergelijk!)

Processor Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.80GHz 4,6
Geheugen (RAM) 4,00 GB 5,3
Grafisch NVIDIA GeForce 210 4,7
Grafische weergave voor spellen 2431 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen 5,7
Primaire harde schijf 91GB beschikbaar (112GB totaal) 7,8
Windows 7 Professional

RAM is ook hier DDR2 AS SSD resultaat:

<Name>Crucial_CT120M500SSD1 ATA Device</Name>
<Firmware>MU05</Firmware>
<Controller>msahci</Controller>
<Size>111,79 GB</Size>
<DateTime>22-3-2015 21:26:58</DateTime>
<BenchmarkVersion>1.7.4739.38088</BenchmarkVersion>
-<SeqTest>
<Read>256,92 MB/s</Read>
<Write>135,84 MB/s</Write>

Voor hetgeen jij vraagt, prima. Mijn SSD was € 60,- 5 maanden geleden :)
Ennuh volledig uitstaand, en een slinger geven (ja die zit erop :) ) 25 seconden en alles is geladen in de systray!

Edit: belangrijk wat zit er nu in voor een videokaart? Een budgetkaartje hoeft ook maar € 25,- te kosten!
En dat ga je echt merken met 1080P content. De kaart compenseert het beperkt aanwezige RAM
"Het meest ingewikkelde is nog dat er af en toe video wordt afgespeeld. Nooit erg veel tegelijk."

[ Voor 18% gewijzigd door GerardVanAfoort op 22-03-2015 21:59 ]

stomp niet af, blijf slijpen

• Mattijs.id
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-12-2025
GerardVanAfoort schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:31:

Edit: belangrijk wat zit er nu in voor een videokaart? Een budgetkaartje hoeft ook maar € 25,- te kosten!
En dat ga je echt merken met 1080P content. De kaart compenseert het beperkt aanwezige RAM
"Het meest ingewikkelde is nog dat er af en toe video wordt afgespeeld. Nooit erg veel tegelijk."
1080p wordt niet afgespeelt... tis vaak ~480 o.i.d. Niet echt boeiend dus.
lazybones schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:12:
Vista met 2GB RAM is net als rijden met de handrem er nog op ... stroperig, traag.
Een SSD zal vast wel helpen, maar heb je het systeem ook al grondig opgeschoond en alle onnodige en ongewenste software verwijderd? Zal ook een hoop schelen.
Controleer trouwens ook even de staat van de huidige harddisk, dergelijke delays van enkele seconden kunnen ook veroorzaakt worden door leesproblemen van de huidige disk.
Dit zou opgelost kunnen zijn met de SSD. Er is al een extra backup hd aanwezig (extern uiteraard). Maar ik heb zo'n vermoeden dat die huidige HDD zoiezo niet erg lang meer leeft.

Verder dus kijken of m'n latjes ram passen, ssd dr in mikken, en reinstall.

Thanks tweakers!

Hier kan ik weer mee verder !

Fijne avond allen ;-)

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
misschien een overclock op de CPU? moet je even in de BIOS kijken wat de mogelijkheden hiervan zijn, het is een dualcore, dus extreem warm wordt hij toch niet.
4gb geheugen en een SSD zijn verder een perfecte upgrade, via sommige sites kan je windows 8 voor €20,- krijgen, als je bijvoorbeeld een student of leerling bent.
Pagina: 1