Platte subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:19
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik in het bezit van de volgende set:
Yamaha RX-V 675
Canton GLE 490.1
Mivoc SW1100-A

De subwoofer heeft naar mijn idee niet de ideale plaatsing en komt voor mijn gevoel niet goed tot zijn recht (kan ook aan de kwaliteit van de sub liggen?).
Hij staat eigenlijk haaks op 1 van de zuilen gericht in een hoek naast de bank, hij speelt niet de ruimte in.

De reden dat hij daar staat is omdat hij ontzettend log is, om hem naast de zuilen te zetten is echt geen gezicht.

Nu heb ik op internet een aantal platte downfiring subwoofers gezien van o.a. Yamaha en Artsound.
Heeft iemand ervaring met deze subwoofers en is het nog een echte toevoeging naast grote zuilen t.o.v. de Mivoc?

Alvast bedankt voor de reacties ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Loei123 op 22-03-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Heb je het typenummer van de subs die je hebt gezien ?
Meestal hoe platter hoe minder effectief.
Plaats voor de gein je sub eens anders om te kijken of dat scheelt !
En je sub instellingen staan goed in je AV ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Welke ik bijvoorbeeld heb gezien is de Yamaha YST-FSW 150.

Het probleem met mijn huidige sub is dat hij erg groot en log is, om hem naast mijn front speakers te plaatsen ziet er niet uit helaas.

Het probleem is dan ook de huidige positie, gisteren heb ik met mijn vriendin een film gekeken waarin ze op een gegeven moment aangaf dat ze het gevoel had dat het hele huis trilde, ik hoorde niets.
Op het moment dat ik op haar plek zit hoor ik inderdaad gedreun, maar op mijn zit plek (en andere plekken) is de subwoofer op veel tonen niet hoorbaar. Erg dreunend laag komt dan wel weer over 35 tot 45 hertz ongeveer.

Het is wel een front firing subwoofer, is een down firing subwoofer wellicht minder plaats gevoelig?

[ Voor 7% gewijzigd door Loei123 op 23-03-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Die is idd minder plaatsgevoelig !
Aangezien je vriendin op die plek wel de bass voelt geeft al aan dat hij niet goed geplaatst staat.
De yamaha die je aangeeft zal een flinke stap terug zijn ten opzichte van je huidige sub.
Mischien een langere kabel halen zodat hij in een andere hoek kan staan aangezien je het naast je fronts niet mooi vind.

Edit...

De bass moet je voelen en niet zozeer horen.

😜

[ Voor 9% gewijzigd door Grandisimo op 23-03-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Hmm oke, bedankt voor je info ;)
In principe zou een downfiring subwoofer op dezelfde plek een mooiere weergave geven?

Het is wel zo dat de plek waar mijn vriendin zit, nog net tussen 2 muren in zit, de plek waar ik zit is meer in de open ruimte. Kan de reflectie van de muren er voor zorgen dat mijn vriendin het harde gedreun hoor en ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
Ja !
Beneden bij mij is de bass zeer strak, zodra ik naar boven loop en bijna boven ben gaat het daar toch een partij te keer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:51
Het hangt volledig af van de plaatsing van de subwoofer. Probeer eerst dit eens alvorens je halsoverkop een nieuwe sub koopt.: YouTube: Axiom Audio - Subwoofer Crawl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Dit heb ik inderdaad eerder gelezen!

Ik ga eerst proberen de subwoofer op de muur te richten waar mijn televisie ook tegen aan stand.
Indien dit nog niet het gewenste resultaat geeft ga ik toch proberen of ik zo'n subwoofer crawl kan doen :P

Toch ben ik wel bang dat de ideale positie voor de sub niet de meest gewenste is i.c.m. inrichting en uiterlijk.

Bedankt voor de hulp! Tenzij iemand nog aan kan geven dat een down firing sub minder gevoelig is voor plaatsing weet ik voor nu voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37

Jag

Een downfiring sub is niet minder plaatsgevoelig. En welke kant een sub opkijkt maakt geen verschil aangezien er aan alle kanten evenveel geluid uit komt.

De problemen zoals je die omschrijft: op de ene plek wel laag en de andere niet, wel heel laag frequent geluid 35-40Hz, zijn typisch die van laagweergave in een kleine ruimte. Dat is niet zo makkelijk op te lossen, zeker ook niet met een andere sub. Het komt er op neer dat in een ruimte een staande golven patroon ontstaat en dat domineert de weergave volledig in het laag.

Twee opties:
- subwoofer plaatsing veranderen: beinvloedt welke staande golven geexiteerd worden. Je kan zowel verschillende posities langs een muur proberen of aan de andere kant van de kamer proberen. Dit is moeilijk te modelleren, dus je moet het gewoon proberen.
- EQ instellingen van receiver optimaliseren. De storende pieken kan je corrigeren met je receiver (de meeste modellen).

En als je de laagweergave via je fronts en sub doet, moet je controleren of de samenwerking tussen die twee optimaal is. Kan ook nog een punt van aandacht zijn.

Leesvoer
En echt de diepte in (hoofdstuk 13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt voor je reactie Jag.

Ik weet niet of we een kleine kamer hebben.
De ruimte met TV en zithoek is 6 bij 3,5 meter. Dit alles heeft ongeveer een opening van 2 meter naar de keuken.
Mocht het noodzakelijk zijn wil ik wel foto's maken voor extra duidelijkheid :P
Kan dit zich classificeren als een kleine ruimte?

Gezien het feit dat ik hem niet goed hoor en mijn vriendin er weinig om geeft ben ik wel in staat om de sub weg te doen en het bij de zuilen te laten, ondanks dat ik het echte laag dan toch wel ga missen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:37

Jag

Dat is een normale huiskamer qua afmetingen. Klein bedoel ik mee: kleiner dan concertzaal formaat. Als je wat tijd hebt, moet je maar eens die links lezen uit mijn vorige post, dan snap je wat het probleem is. Je hoeft je sub er nog niet uit te doen, eerst proberen te verplaatsen en optimaal in te stellen. Daar is meestal een redelijk resultaat mee te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Het probleem is wel dat ik qua positie niet veel kanten op kan, hij is echt te log om ergens midden in de kamer te zetten of voor naast de front speakers.

Ik zal het inderdaad een keer lezen als ik tijd heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:51
Grandisimo schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:07:
Ja !
Beneden bij mij is de bass zeer strak, zodra ik naar boven loop en bijna boven ben gaat het daar toch een partij te keer !
??

Het antwoord is: Geen id! We weten niet hoe jouw kamer er uitziet, wat de exacte plaatsing is, wat er aan de muren hangt, hoe je meubels staan, hoe jij je sub hebt ingesteld, hoe jij je receiver heb ingesteld, enzz.

Een andere sub halen omdat iemand ja roept is het stomste dat je kan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
👍

[ Voor 104% gewijzigd door Grandisimo op 24-03-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Grandisimo schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:14:
Ga dr vanuit dat je het niet over mijn ja hebt ?????
Mischien moet je eerst even lezen voordat je wat schreeuwt !
De enige die constant aan het schreeuwen is dat ben jij met al je uitroeptekens.

Edit:
Dus jij legt nadruk op iets met uitroektekens maar een ander die een normale zin schrijft is aan het schreeuwen... de logica 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Fietsbel op 23-03-2015 22:23 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
👍

[ Voor 200% gewijzigd door Grandisimo op 24-03-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Ik moet nu wel zeggen dat ik er gisteravond achter ben gekomen dat ik een van de gebruikers ben die zijn apparatuur niet goed benut :$

Mijn receiver stond op 8 ohms ingesteld terwijl deze ook op 6 kan, zonder subwoofer komt er nu een stuk meer laag uit mijn speakers. Ik wil nog een keer spelen met de handmatige afstelling van de speakers, kijken of ik 30 tot 50 hz wat extra db kan geven zodat dit op lagere volumes ook goed hoorbaar is.

Ik hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Nou vanvond even lopen spelen met de settings en het geluid is nu echt een stuk beter, zonder subwoofer.

Ik heb hem afgekoppeld en waarschijnlijk laat ik dit zo :)

Bedankt voor de hulp ;)
Pagina: 1