Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor Autodesk Inventor (laag budget, tweedehands?)

Pagina: 1
Acties:

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 00:46

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Topicstarter
Hoi, ik kan wel wat hulp gebruiken bij de keuze voor een laptop. Meestal weet ik wel wat aan te raden maar deze keer vind ik het toch moeilijk vanwege het lage budget met eigenlijk hoge eisen.

Het volgende, mijn broer wil voor zijn werk kunnen oefenen met Autodesk Inventor 2015, dit programma is niet het lichtste programma om mee te werken(Systeemeisen). Dus de laptop heeft wel wat kracht nodig, helaas is de mogelijkeheid voor een desktop uitgesloten.

Wat ga je met je laptop doen?
Hij gaat dus voornamelijk bezig met Autodesk Inventor 2015 en daarnaast worden en gewoon wat office dingetjes gedaan.

Wat is je budget?
Het budget is 400 euro. Eigenlijk 500, maar hij wil ook een 3d muis kopen, dus dat snoept ook dikke 100 euro van het budget.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal voornamelijk gewoon op tafel staan en hoeft dus niet klein te zijn. Sterker nog, minimaal een 15 inch laptop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, niet perse een voorkeur. Het moet gewoon een degelijke laptop zijn.

Wat heb je zelf gevonden?
Omdat een nieuwe laptop niet echt binnen bereik valt kwam hij zelf met suggesties voor 2ehands laptops. Dat leek mij geen slecht idee, want nieuw gaat het volgens mij niet lukken. (tenzij hier een hele mooie suggestie genoemd wordt)
De volgende 2 hebben we gevonden:

Laptop 1 - HP EliteBook 8740W, i5-520m, 4GB, 17", €369
Deze lijkt geschikt, hierbij nemen hij dan wel de optie om 8GB i.p.v. 4GB. We moeten nog even informeren wat er bedoelt wordt met een adapter bij kopen. Hij heeft verder ook geen behoefte aan een dock.

Laptop 2 HP ProBook 6570, i5-3320m, 4GB, 15", €355.
Deze lijkt mij nieuwer, ook met die i5. Dat voelt natuurlijk beter en deze i5(3320M) is sneller dan van laptop 1. Maar van laptop 1 heeft dan weer een quadro aan boord en ik vraag mij af wat beter is. Een snellere cpumet een HD4000 of een beetje langzamere cpu met een quadro. Dit natuurlijk met betrekking tot inventor.

Laptop 3 Acer Aspire E5-571-32A6, i3-4030U, 8GB, 15", €418
Dit is een nieuwe laptop, het enige wat ik kon vinden wat een beetje in de buurt kan komen van de eisen. Hetzelfde verhaal als met de laptop 2, heeft inventor last van het missen van een dedicated GPU? Deze heeft helaas wel een lagere resolutie wat denk ik ook niet heel handig is. Ook draait hier windows 8/8.1 op en ik had wat gelezen dat Inventor dat niet heel leuk vindt.

Ik vroeg mij ook nog af of een SSD handig zou zijn, volgens mij (als ik de systeemvereisten van inventor bekijk) wordt het meeste in het geheugen geladen en daarna kan er mee gewerkt worden. Dus ik had niet het idee dat voor het werken erg nodig is.

Ik ben erg benieuwd wat jullie aanraden en of jullie nog andere suggesties hebben.
Alvast bedankt :)

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Inventor draait beter op een Geforce/Radeon dan op een Quadro/Firepro. (Zal wel komen omdat het met DirectX werkt.)
Of Inventor nog een beetje fatsoenlijk draait op HD4000 weet ik niet. Dat kan ik morgen misschien wel even uit proberen.

Een 3D muis werkt wel fijn, maar is niet noodzakelijk (shift+middelste muisknop werkt ook). Met zo'n laag budget zou ik dat laten vallen.

Is dit niet wat? V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C6003QMH)
i5-4200M
1920x1080 15"
GeForce GT740M

Of een andere uit V&A: http://tweakers.net/categ...tB5X3VryqMS4H2VqCtNMib9sX

update:
Vandaag op het werk de videokaart uit de pc gehaald. De igp (i7-4770 met een HD 4600) werkt beter dan ik had verwacht. Een samenstelling met 1000 onderdelen draait zonder te schokken. (schaduwen e.d. heb ik uiteraard wel uit staan)
Een samenstelling met 10.000 onderdelen is wat teveel van het goede. Dat draait op ongeveer 5 fps.

Met dit in het achterhoofd zou ik gaan selecteren op een sterke cpu en dan kom je uit bij deze: V&A aangeboden: Dell Inspiron 17R SE 7720 (4544)

[ Voor 64% gewijzigd door wappiewappie op 23-03-2015 18:50 ]

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 00:46

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Topicstarter
Bedankt voor je info wappiewappie, ik wist niet dat een quadro niet zo goed samenwerkte. Super ook dat je het nog even op de hd4600 hebt gepobeerd.

Ik ga deze info even doorgeven aan mijn broer en die Dell ziet er ook best wel interessant uit. Denk je dat een 128 SSD dan groot genoeg is om Inventor op te draaien? Ik heb zelf het idee dat het te krap is.(als ik een beetje zoek lijkt het erop dat er 2 hdd's in de Dell kunnen. Maar als je een SSD hebt wil je daar natuurlijk het liefst je software op zetten)

Ik las dat w8 ook niet super zou werken met inventor, nu is dat gelukkig simpel op te lossen. Maar heb je daar ervaring mee?

iig al bedankt voor de moeite die hier voor hebt gedaan!

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Voor alleen Inventor is 128GB nog wel groot genoeg. Voor de complete Product Design Suite is het te weinig.

De tekeningen zelf zijn niet zo groot. Ongeveer 100kB voor eenvoudig onderdeel. Die kunnen ook nog wel op de ssd.

W8 icm Inventor heb ik geen ervaring mee, maar dat het niet vlekkeloos werkt op W8 verbaast me niks.
Dat doet het namelijk ook niet op W7. :+