Macbook late 2009 opstarten met SSD wil niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wegens ultratraag systeem en uitkomen van Yosemite besloten om de Macbook 13,1" late 2009 te voorzien van een schone install. Dit krijg ik echter niet voor elkaar.

Wat heb ik geprobeerd tot dusver:

Nadat alle data is gekopieerd naar een externe HD als "back up", deze stappen doorlopen en Yosemite is gedownload via de App store naar "Applications"

1: Een 16 GB USB drive bootable gemaakt via Disk Utility: http://osxdaily.com/2014/...emite-boot-install-drive/

2: Daarna op diezelfde website geprobeerd om de USB stick klaar te maken met Yosemite, dit werkt echter niet i.v.m. een erase error

3: Via deze website de usb stick klaar gemaakt: http://www.macworld.com/a...semite-install-drive.html

Via optie 3, via de terminal. Dit lijkt te werken zonder fouten. Nadat al die stappen zijn doorlopen gecontroleerd of er ook wat op de USB stick staat. Dit lijkt het geval, net onder de 6 GB aan data staat erop

4: Macbook uitgezet, HD gewisseld

5: Macbook opgestart met "C" ingedrukt te houden, of "Option" in te drukken, en nog wat andere dingen maar niets lijkt te werken. 1 keer van de tientallen keren opstarten (je hoort de cd-rom wel even), denk ik dat ik een oranje iets zag verschijnen op het moment dat ik de uit-knop indrukte. Dus dat was te laat.

Daarna urenlang nu al van alles geprobeerd. Weer opnieuw die USB stick bootable maken, van alles geprobeerd met opstartcommando's, niets lijkt te werken ;(

Mijn vraag is of iemand hier weet hoe ik vanaf die USB stick Yosemite kan installeren op een nieuwe USB.

Wie weet hier het antwoord? Er staat op de oude HD "10.6.8" wat Snow Leopard schijnt te zijn. Hiermee is het niet mogelijk om via internet te starten?

Moet ik misschien eerst upgraden naar Yosemite met de oude HD? Zonde van deze zonnige zondag middag om hieraan gefrustreerd te raken :|

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:44
Probeer eens een andere USB-stick en bij het booten alt/option gebruiken!
Als USB dan niet tevoorschijn komt in het boot menu dan heb je iets fout gedaan.

En met deze instructies moet het gewoon werken!

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 15:37

zwik

randomized

Ik heb van het weekend hetzelfde gedaan maar dan een 17" 2009 model. Ik het het gedaan met de instructies die Mixpower gegeven heeft. Daarmee krijg je een prima bootable USB stick. Mocht het dan nog niet werken zou ik ook eerste ene andere USB stick proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Probeer je ISO eens gewoon op DVD te branden, met de oudere Macs werkt dat vaak wat beter. Overigens werk 'C' alleen als er een DVD in zit. Het makkelijkste is Alt/option en als dat niet werkt kijken of CMD+r het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Allen hierboven, dank voor het meedenken.

Uiteindelijk dit probleem opgelost. Ik zal proberen mij niet te negatief uit te laten over Apple omdat dat denk ik niet nodig is, maar dit was wel een serieus *facepalm* moment... |:(

Om iemand anders hiermee van dienst te kunnen zijn zal ik mijn oplossing nog even beschrijven:

Ik begon op een gegeven moment te twijfelen of de SSD niet toevallig Dead-on-Arrival was. Ik heb dan ook de SSD in een externe enclosure in een Windows machine geprobeerd. Hier wel FAT gebruikt voor betere compatibiliteit eventueel later in de macbook. Aan de USB kon het naar mijn eigen ervaring niet liggen omdat die het met de oude HD wel goed deed, en ook in een Windows machine gewoon goed werkt. Een DVD fikken kon niet omdat ik geen dual-layer dvd had (en heb) liggen.

Nadat de FAT SSD weer in de macbook zat werkte de optie "Option" wel. Alleen kon ik die installatie alleen maar aan de USB stick toewijzen. Geen enkele foutmelding dat de bron en het doel hetzelfde was. Maar goed, kreeg een "please wait 16m", dus ik dacht...het zal wel. Daar heeft de macbook een nachtje over gedaan, en na die nacht stond er vanochtend nog steeds "please wait 16m" ....

Anyway...uiteindelijk met wat andere zoektermen op deze pagina terecht gekomen: http://forum.crucial.com/...new-MacBook-Pro/td-p/3669 . Ik heb echter een MX100 i.p.v. die M225 en geen macbook pro maar een macbook 6,1. Maar toch maar proberen...

Die stappen van de link doorlopen, alleen niet via de Disk Utility in de installer van OS X Yosemite, omdat die uitgegrijst was.

Dus:

1: Oude HD in de macbook en opstarten
2: SSD in enclosure
3: Enclosure via USB aan de macbook
4: Via de disk utility de SSD in de enclosure "erased"
5: "Mac OS Extended (Journaled)" samen met de "GUID Partition Scheme" erop gezet
6: macbook uitgezet en weer de HD's wisselen
7: Via "option" de macbook gestart, en de USB gekozen om vanaf daar op te starten
8: Installeren op de dan in 1 keer wel zichtbare SSD
9: Even pauze (+/- 20m)
10: Klaar

En echt, ik moet het toch even kwijt:

Seriously 8)7 ...hoe is het mogelijk dat het almachtige Apple een installer gebruikt die niet overweg kan met een partitieloze HD / HD met verkeerde partitie op een macbook die wel wordt ondersteund voor Yosemite (zonder een foutmelding te geven)? Voor mij echt onbegrijpelijk (nee, ben idd geen Apple fanboy ;) )

Maar goed alles werkt nu met een verse Yosemite op een SSD, kan de macbook weer naar de andere kant van het bureau ;)

U.P.L.I.F.T.I.N.G.