MBP 2011 HDD werkt niet intern

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 14:38
Hi allemaal,

Ik heb hier een 17'' MBP uit begin 2011 met een probleempje staan, dit is het verhaal:

De MBP is van mijn ouders, gekocht in 2011 in de VS vanwege de toen gunstige koers. Sindsdien gebruiken zij deze laptop als vervanger voor hun vaste PC. Gedurende de tijd is de MBP vol gepropt met foto's en video's van vakanties e.d. Hierdoor zit de 750 GB HDD vrijwel helemaal vol. Bijkomend nadeel van deze HDD is dat de MBP extreem traag werd.

Ik heb voorgesteld om de oude 750 GB HDD te vervangen voor een SSD. Zo gezegd, zo gedaan. 512 GB SSD van Crucial gekocht en vervolgens de oude HDD eruit gehaald en deze vervangen voor de SSD. Schone installatie van OSX erop en de MBP draaide weer als een zonnetje, helemaal prima.

Nu nog het probleem dat de foto's en video's nog op de oude HDD stonden, oplossing: DVD drive eruit en daar een HDD caddy plaatsen met de oude HDD. Zo gezegd, zo gedaan. Oude HDD erin, opgestart, allemaal prima. Kon foto's en video's vrij gemakkelijk openen (wel wat gezeur met bevoegdheden). Om te checken of de HDD nog wel in goede staat was heb ik via de Disk Utility van OSX de schijf gecontroleerd, hier volgde een aantal foutmeldingen uit. Gezien het feit dat de HDD voorlopig wel gebruikt zou worden voor toekomstig beeldmateriaal, leek het mij wijs om de HDD preventief te vervangen voor een vers, nieuw, betrouwbaar model.

Gekozen voor een WD Blue: pricewatch: WD Blue WD10JPVX, 1TB

De nieuw 1 TB HDD extern aangesloten via een USB poort en zo de gegevens van de oude 750 GB HDD gekopieerd naar de nieuwe HDD, 10 uur later was het proces voor 95% voltooid. De overige 5% lukte niet omdat de bestanden beschadigd waren (leesfout), prima is mee te leven. Via Finder is de nieuwe schrijf benaderbaar en kan ik zien dat de kopie voor een groot deel gelukt is. Bestanden kan ik openen en video's kan ik afspelen. Tijd om de nieuw HDD in de HDD caddy te plaatsen. Allemaal gelukt, maar nu komt het probleem.

Wanneer ik de schijf via een externe USB verbinding aansluit, kan ik via Finder alle bestanden benaderen en lijkt de schijf gewoon te werken. Wanneer ik de schijf intern in de MBP plaats, lijkt het alsof deze volledig vastloopt (terwijl de oude HDD prima werkt). De nieuw HDD wordt dan extreem traag en bij het controleren via de Disk Utility krijg 1 van de volgende meldingen:
  • 'File system check exit code is 8.'
  • 'Fout: De partitie-indeling moet worden hersteld, omdat er zich een probleem voordoet met het bestandssysteem van de EFI-systeempartitie.'
  • 'Fout: Bestandssysteem niet herkend.'
Dit terwijl wanneer ik de schijf via USB aansluit, alle bestanden prima en snel benaderbaar zijn. Hoe komt het dat de schijf niet goed functioneert wanneer ik deze intern in de HDD caddy plaats, terwijl de oude HDD in de caddy wel goed werkt?

Ben een leek op het gebied van OSX, dus zelf kom ik hier niet uit, iemand hier die suggesties heeft?

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou dit is naar mijn idee duidelijk: de harddisk-kabel is defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
Je bedoelt de kabel waarmee de HDD caddy met het moederboord is verbonden? Dat idee had ik ook, maar hoe kan het dan dat de oude HDD wel goed werkt?

Ik heb het gevoeld alsof de MBP niet goed om kan gaan met de nieuwe HDD wanneer deze intern geplaatst is, maar ik weet niet waarom dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:10
Waarschijnlijk heb je last van een power issue of SATA3 issue.

Probeer in ieder geval de SSD en de HDD eens van plek te wisselen om te kijken of dat effect heeft.

Ik heb toevallig afgelopen week zelf m'n optical drive vervangen (Macbook pro 13" 2011) door een HDD (pricewatch: Hitachi Travelstar 7K1000, 1TB) voor naast m'n SSD.

De HDD gaf bij mij ook problemen in de optical bay. Na het omwisselen van plek werkt zowel m'n SSD als HDD nu prima (en op volle snelheid).
De kabel naar de bay is iets smaller, heeft minder draadjes, dan naar de normale hdd plaats. Aangezien het gewoon beide SATA is en daar dus evenveel draden voor nodig blijven gok ik dat de stroomvoorziening zwakker uitgevoerd is. Het wisselen van plaats gaf trouwens geen enkel probleem in de bios en het OS, die bleven gewoon m'n bootdisk herkennen.

Het stroomverbruik van de SSD is natuurlijk lager dan van de 7200RPM HDD dus voor mij klinkt het als plausibele verklaring.

In mijn zoektocht om mijn probleem op te lossen kwam ik erachter dat de Macbook Pro 13" uit 2011 twee SATA3 poorten heeft en de 15" variant uit hetzelfde jaar slechts SATA3 heeft naar de primary disk en SATA1/2 naar de optical bay door de gebruikte kabel. Voor de 17" variant zou je dit even moeten uitzoeken, maar volgens mij heeft die hetzelfde probleem.

Je SSD werkt dan mogelijk langzamer na het wisselen, maar je huidige setup kan hierdoor ook problemen veroorzaken aangezien de chipset en je nieuwe HDD SATA3 wel advertisen maar de kabel er tussen dat niet ondersteunt. Een SATA2 disk zou dan uitkomst kunnen bieden. Daarom kan de, oudere en dus waarschijnlijk nog SATA2, 750GB disk wel prima werken en de 1TB niet.

Infinitus est numerus stultorum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
Bedankt voor je reply, ik vrees dat je gelijk hebt.

De 2011 MBP's hebben inderdaad een SATA2 poort bij de optical bay. Een SATA2 disk werkt dus wel. Dacht in eerste instantie dat het aan het power management van de WD Blue WD10JPVX lag, maar dat is dus niet het probleem. Daarom had ik al besloten een pricewatch: Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB te kopen in de hoop dat deze beter werkte, maar helaas is deze ook SATA3.

Gelukkig maakt HGST het mogelijk om de schijf in te stellen op SATA2 snelheid, zie deze link.

Kan het nu nog niet proberen, maar de schijf komt morgen binnen. Zal dan eerst de snelheid proberen in te stellen op SATA2 en kijken of de schijf dan wel werkt in de optibay.

Op MacRumors is er ook een draadje over:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1584023