Zelf foto's lijmen op dibond, aluminium of andere panelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Hoi allen,

Heeft er hier iemand ervaring met het plakken van (grote) afdrukken van foto's op aluminium (dibond*) panelen? Ik heb een print van 220cm x 42cm welke ik graag op een dibond paneel wil plakken. Als ik het laat doen door een vakman ben ik zo'n 160 - 250 euro kwijt (3mm dibond + plakservice + bevestiging ophangprofiel). Als ik zelf een paneel op maat laat zagen ben ik zo'n 45 euro kwijt. Daar komt dan nog lijm bij en een ophangprofiel.

Ik heb eerder een soortgelijke print op MDF geplakt met spuitlijm uit de bouwmarkt. Dit bleek nog best lastig, het MDF zoog de lijm op en de print liet steeds weer los op plekken (mede door de rolrichting van de print, die dus actief druk uitoefent). Misschien had ik ook niet de beste lijm voor deze klus, ik heb gelijmd met spuitbus-lijm bedoeld om iets echt vast te lijmen (dus niet herpositioneerbaar) en uiteindelijk zo ongeveer de hele bus moeten gebruiken :)

Hier toevallig hobbyisten die een idee hebben welke lijm optimaal is voor papier (270 grams) op aluminium (dibond, met witte verf coating)? Het plakken zelf gaat overigens relatief makkelijk. Het papier is zo dik dat het geen probleem is om zonder kreuken en luchtbellen te plakken, dat gaat eigenlijk vanzelf als je het meteen aandrukt terwijl je de rol plakt. Wel is het een uitdaging om de print kaarsrecht te plakken.

NB: Een andere oplossing was het direct laten afdrukken op dibond. Hierbij ligt de kwaliteit alleen een stuk lager dan nu het geval is (print komt nu uit een Epson 4880 fotoprinter) , nog even los van de kosten bij dit formaat, welke erg afwijkt van de standaard maten.

*Dibond is, zoals de meeste wellicht wel weten, een sandwich van twee lagen aluminium met kunststof ertussen. Het geheel is erg stijf en leent zich goed als paneel om foto's op te plakken..

Nou ja, ideeën en tips zijn welkom. Het 'waar te plakken' is ook nog een uitdaging trouwens. Buiten vervliegt spuitlijm enorm snel en is een beetje wind al funest, binnen wil je natuurlijk weer niet alles onder de lijm krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 12:33
Dibond zou ik nemen voor het aluminium effect dat je krijgt van het direct afdrukken erop. Zodra je gewoon een print hebt zou ik het volgens mij in een lijst doen.

[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 22-03-2015 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
jip_86 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:02:
Dibond zou ik nemen voor het aluminium effect dat je krijgt van het direct afdrukken erop. Zodra je gewoon een print hebt zou ik het volgens mij in een lijst doen.
Het gaat mij niet om een alu-effect of iets dergelijks. Ik wil dibond in verband met de stijfheid i.c.m. dun materiaal. Bij bijv. MDF gaat het toch sneller een beetje bol staan. Ik verwacht dat 3mm dibond i.c.m. een profiel aan achterzijde perfect is. Dan komt het geheel ongeveer 13mm van de muur af te hangen.

Inlijsten is geen optie, want mijns inziens:
- erg duur, moet dan immers op maat gemaakt worden (220cm x 42cm is niet bepaald standaardmaat)
- zonde van de foto (glas ervoor), het is niet voor niets dat je op exposities meestal foto's op dibond ziet (en dan dus niet erop gedrukt met alu-effect, maar erop geplakt zoals ik nu ook wil doen, elk laagje glas wat ervoor zit, hoe dun en ontspiegeld ook, doet mijns inziens toch af aan het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 12:33
Glas ervoor is niet verplicht toch ;)
Zelf wat materiaal regelen en in verstek (laten) zagen is altijd goedkoper lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
jip_86 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 18:32:
Glas ervoor is niet verplicht toch ;)
Zelf wat materiaal regelen en in verstek (laten) zagen is altijd goedkoper lijkt me.
Eh, ja, dat kan natuurlijk. Maar het geheel moet dan toch nog steeds ergens opgeplakt voor ik er een lijst omheen kan doen? Ik heb nu alleen een print op dik papier...

En als ik dan toch moet plakken dan plak ik het net zo goed meteen op dibond. Lijst voegt mijns inziens niet zoveel toe ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Valorian op 22-03-2015 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Toch maar professioneel laten doen, in Naarden. Morgen de panelen ophalen, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Het betreft panorama-foto's van 68 megapixel (na opblazen 220 x 42 cm nog steeds 219 dpi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:40
Valorian schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 08:49:
Toch maar professioneel laten doen, in Naarden. Morgen de panelen ophalen, ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Het betreft panorama-foto's van 68 megapixel (na opblazen 220 x 42 cm nog steeds 219 dpi).
Dat word vast mooi, we zien graag het eindresultaat :+

fotograaf, videograaf en podcastmaker ook beschikbaar voor evenementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Ben benieuwd! Kunnen we de foto('s) ergens bekijken?

[ Voor 16% gewijzigd door Balance op 14-04-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Waar is de foto op afgedrukt?
Als het namelijk gewoon papier is (geprint met een plotter), dan kan je ook printen op stickerpapier. Dat is zeer eenvoudig aan te brengen en je kan ook redelijk makkelijk kleine correcties uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:51
Ik heb het op een plaat alluminium gedaan van 170*60 cm met twee u profielen aan de achterzijde, geprint op een matte sticker, en die met gebruik van veel schoonmaakmiddel geplakt op de plaat zit na twee jaar nog prima ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
shuyg schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:52:
Waar is de foto op afgedrukt?
Als het namelijk gewoon papier is (geprint met een plotter), dan kan je ook printen op stickerpapier. Dat is zeer eenvoudig aan te brengen en je kan ook redelijk makkelijk kleine correcties uitvoeren.
De foto is afgedrukt op een Epson Stylus 4880 fotoprinter, papiersoort weet ik even niet uit mijn hoofd, denk +/- 265grams, op Sienna Pearl 270 grams papier (vergelijkbaar met Epson Luster Photo Paper) vanaf rol geprint. Printen op stickerpapier had inderdaad ook gekund, al weet ik uit mijn hoofd even niet of deze printer dat ook kan en of de kwaliteit daarvan vergelijkbaar is met het (kleurvaste) photo paper.
Balance schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:47:
Ik zal vanavond even wat online gooien, van zowel het beeld als foto's van de panelen zoals ze geworden zijn. Het ziet er erg strak uit zo op het dibond geplakt, het bedrijf waar ik het heb laten doen heeft een soort wals waar de foto tussendoor gedraaid wordt tijdens het plakken, het zit er nu snaarstrak op en zonder ook maar een krasje of stofje ;) .. Nu nog even laserwaterpas lenen van een collega voor 't ophangen en dan ben ik weer klaar. Heeft me wel geenthousiasmeerd om weer meer te gaan afdrukken trouwens.

NB: Ik zit bijna aan de 5000 karmapunten, misschien maak ik er dan wel een mooi Tweakblogje van!

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 16-04-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
spreading schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:23:
[...]

Dat word vast mooi, we zien graag het eindresultaat :+
Balance schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:47:
Ok, ik hoop dat dit goed gaat, qua thumbnails enzo, flickr heeft alles beetje veranderd maar volgens mij moet het werken.

Een (link naar de) low-res van de hele panoramafoto:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7592/16982433128_70f6ed4916.jpgPano-LR by vincent, on Flickr

Op de foto geheel links: Annapurna South (7.219m), rechts daarvan op de achtergrond Annapurna I (8.091m), het piekje net nog zichtbaar links van de wolk heet Singu Chuli (6.501m), geheel rechts (de meest spitse piek) Machapuchare, ofwel "Fishtail", een heilige berg van 6.997m, en verboden om te beklimmen.

Om de foto voor afdrukken optimaal geschilkt te maken is er nog wat nabewerking gedaan. Hierdoor oogt de foto op het scherm wat 'harder' dan het origineel, maar is het op de print echt een stuk mooier. Ter vergelijking:

Een (link naar) een crop uit de foto op 100% resolutie:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7628/16547774344_edc2629531_m.jpgPano-Bewerkt-100procent by vincent, on Flickr

Een (link naar) een van de originele foto's die gebruikt is voor de panorama, zonder bewerking:

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8740/17168553962_4ec110ac33_m.jpgPano-Originelefoto by vincent, on Flickr

Tot slot nog een paar foto's van het eindproduct. Nog in de beschermfolie, want wil zo min mogelijk kans op beschadigingen voor ik 'm aan de muur hang.

De twee identieke panelen netjes verpakt, in folie, hoeken extra beschermd met karton.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8777/17170179365_325a2b905b_m.jpgIMAG0244 by vincent, on Flickr

Rondom aan achterzijde een U-profiel gelijmd. Op twee plekken een ophangoog (niet strikt noodzakelijk, had ook wel direct profiel op schroef kunnen hangen maar dit is natuurlijk wel makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7681/17144273476_6ea638bd5d_m.jpgIMAG0247 by vincent, on Flickr

De twee panelen uitgepakt (maar nog in folie)

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7586/17144278786_65ae51765e_m.jpgIMAG0251 by vincent, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:51

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Schitterend! _/-\o_ _/-\o_

niet alleen de foto op zich maar ook het eindresultaat voor aan de muur

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Ziet er goed uit. Maar mag ik vragen waarom je er twee hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
spreading schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:18:
Ziet er goed uit. Maar mag ik vragen waarom je er twee hebt?
In mijn woonkamer komt er één aan de muur. Een vriend van mij was laatst op bezoek, zag de foto en besloot dat hij die eigenlijk ook wel wilde, als verjaardagscadeau voor zijn vader. Die was namelijk op zijn laatste grote vakantie / verre reis naar dezelfde plek geweest. Dus daar komt 'ie ook in de woonkamer. Ben erg vereerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Valorian schreef op donderdag 16 april 2015 @ 22:33:
[...]

In mijn woonkamer komt er één aan de muur. Een vriend van mij was laatst op bezoek, zag de foto en besloot dat hij die eigenlijk ook wel wilde, als verjaardagscadeau voor zijn vader. Die was namelijk op zijn laatste grote vakantie / verre reis naar dezelfde plek geweest. Dus daar komt 'ie ook in de woonkamer. Ben erg vereerd :)
Dat is inderdaad een hele eer, wel tof ook dat je op dezelfde plek bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
spreading schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:40:
[...]

Dat is inderdaad een hele eer, wel tof ook dat je op dezelfde plek bent geweest.
Ja. Is ook wel een van de trekpleisters van Nepal als je een trekking gaat doen hoor. Dit is Annapurna Sanctuary, ook wel Annapurna Base Camp (ABC) genoemd. Deze trekking is relatief laagdrempelig omdat je vanaf vlak bij de stad (Pokhara) kan vertrekken, het allemaal relatief goede paden zijn en de hoogte nog maar nauwelijks een probleem wordt (ABC = 4130 m) en eigenlijk niet écht gevaarlijk kan worden (hoofdpijn en misselijkheid komt wel voor maar voor risico's op long- en hersenoedemen dan moet je toch echt hoger komen). Al met al kan je met een dag of 7 heen- en weer. Ik heb zelf 9 dagen gelopen om zo nog een paar andere mooie plekken te zien. Wie meer dan een dag of 14 heeft loopt vaak de hele Annapurna Circuit, die loopt eigenlijk om het gebergte heen. Lijkt me ook super (met passen tot 5400m..)

Bekend alternatief en veel gewilder is overigens EBC, Everest Base Camp. In tegenstelling tot ABC is dat base camp ook nog echt in gebruik als startpunt voor expedities van bergbeklimmers. Nadeel is dat dit kamp, op zo'n 5300m uit mijn hoofd, een veel langere aanloop heeft. Veel mensen kiezen daarom om te vliegen naar Lukla, een klein vliegveldje op 2000+ meter. Dat is weer kostbaar en lastig qua planning, want bij bewolking vliegt er niets. En het is een relatief gevaarlijk stukje, omdat het vliegveld daar een 'Force to land' omgeving schijnt te zijn (achter het veld ligt een rotswand), dus je moet zorgen dat je in een keer goed aankomt vliegen.... Vervolgens kom je op een locatie waar het bomvol staat met mensen, in tegenstelling tot ABC waar het lekker rustig was. Maar goed, Everest spreekt dan ook wel een stuk meer tot de verbeelding bij mensen dan Annapurna. Annapurna is daarentegen technisch (vanuit klimmers-oogpunt) wel een stuk heftiger qua berg. Grootste top-vs-fatality rate ook. Tegenover elke 3 mensen die de top gehaald hebben staat 1 klimmer die niet meer terug gekomen is.. Everest is vooral berucht door zijn hoogte, Annapurna door de moeilijke beklimbaarheid icm groot gevaar op lawines. Desondanks is Uli Steck (the swiss machine) er afgelopen jaar solo omhoog gegaan binnen een etmaal.

Als ik nog een trip ga maken in de himalaya dan wordt het waarschijnlijk in Ladakh. Lijkt me super, stad ligt op 3.500 meter (Leh) op een hoogplateau.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 17-04-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spreading
Valorian schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 08:53:
[...]

Ja. Is ook wel een van de trekpleisters van Nepal als je een trekking gaat doen hoor. Dit is Annapurna Sanctuary, ook wel Annapurna Base Camp (ABC) genoemd. Deze trekking is relatief laagdrempelig omdat je vanaf vlak bij de stad (Pokhara) kan vertrekken, het allemaal relatief goede paden zijn en de hoogte nog maar nauwelijks een probleem wordt (ABC = 4130 m) en eigenlijk niet écht gevaarlijk kan worden (hoofdpijn en misselijkheid komt wel voor maar voor risico's op long- en hersenoedemen dan moet je toch echt hoger komen). Al met al kan je met een dag of 7 heen- en weer. Ik heb zelf 9 dagen gelopen om zo nog een paar andere mooie plekken te zien. Wie meer dan een dag of 14 heeft loopt vaak de hele Annapurna Circuit, die loopt eigenlijk om het gebergte heen. Lijkt me ook super (met passen tot 5400m..)

Bekend alternatief en veel gewilder is overigens EBC, Everest Base Camp. In tegenstelling tot ABC is dat base camp ook nog echt in gebruik als startpunt voor expedities van bergbeklimmers. Nadeel is dat dit kamp, op zo'n 5300m uit mijn hoofd, een veel langere aanloop heeft. Veel mensen kiezen daarom om te vliegen naar Lukla, een klein vliegveldje op 2000+ meter. Dat is weer kostbaar en lastig qua planning, want bij bewolking vliegt er niets. En het is een relatief gevaarlijk stukje, omdat het vliegveld daar een 'Force to land' omgeving schijnt te zijn (achter het veld ligt een rotswand), dus je moet zorgen dat je in een keer goed aankomt vliegen.... Vervolgens kom je op een locatie waar het bomvol staat met mensen, in tegenstelling tot ABC waar het lekker rustig was. Maar goed, Everest spreekt dan ook wel een stuk meer tot de verbeelding bij mensen dan Annapurna. Annapurna is daarentegen technisch (vanuit klimmers-oogpunt) wel een stuk heftiger qua berg. Grootste top-vs-fatality rate ook. Tegenover elke 3 mensen die de top gehaald hebben staat 1 klimmer die niet meer terug gekomen is.. Everest is vooral berucht door zijn hoogte, Annapurna door de moeilijke beklimbaarheid icm groot gevaar op lawines. Desondanks is Uli Steck (the swiss machine) er afgelopen jaar solo omhoog gegaan binnen een etmaal.

Als ik nog een trip ga maken in de himalaya dan wordt het waarschijnlijk in Ladakh. Lijkt me super, stad ligt op 3.500 meter (Leh) op een hoogplateau.
toon volledige bericht
EBC is te toeristisch heb ik begrepen. Mijn oom maakt eens in de twee jaar een tocht in een onbekender gebied in Nepal. Wel erg mooi als ik alle foto's en verhalen mag geloven, maar wel erg off-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 744343

Dag iedereen, ik ben hier nieuw, maar vond dit een heel boeiende topic.
Ik had ook graag zelf foto's opgeplakt op dibond. Ik vind echter nergens welke lijm je hiervoor best gebruikt, de foto mag na verloop van tijd niet aangetast worden. Heeft iemand een idee of tip? Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 06:13

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

*post cleared* holy bump, batman. :D

[ Voor 94% gewijzigd door Point.Flare op 04-03-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Anoniem: 744343 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:52:
Dag iedereen, ik ben hier nieuw, maar vond dit een heel boeiende topic.
Ik had ook graag zelf foto's opgeplakt op dibond. Ik vind echter nergens welke lijm je hiervoor best gebruikt, de foto mag na verloop van tijd niet aangetast worden. Heeft iemand een idee of tip? Bedankt alvast!
Ik heb het uiteindelijk bij een professional laten doen. Bij zelf doen weet ik ook even niet wat de beste optie is qua lijm. Wel weet ik dat ik bij een eerder project het zelf geprobeerd heb met 3M lijm uit spuitbus, bedoeld voor permanente bevestiging, op MDF. Dat zag er best strak uit maar de coating op MDF is, als je er niets aan doet, toch best vettig en dat i.c.m. de rolrichting van het papier zorgde ervoor dat het toch steeds weer los liet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 744343

Bedankt voor je antwoord Valorian!
Jammer dat er toch nergens info over te vinden is. Ik heb al een plaats waar ik het kan laten doen, dus dat valt mee, maar had het toch liever zelf eens geprobeerd.
Ik blijf toch verder zoeken, wie weet komt er nog iets uit de bus, ik laat het dan zeker weten.
Pagina: 1