Toon posts:

Slecht beeld met Club 3D R9 290 royalace

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb reeds een system aangeschaft:

I5 4460
Gigabyte g1 sniper B6
Club 3D R9 290 Royalace
Crucial balistix sport 2x4 GB
Crucial MX100 (256 GB)
Seagate ST2000DM001 2 TB
Coolermaster v550
Sharkoon VG4W
Samsung optische drive.

Probleem: Beeld via HDMI is slecht, geeft zwarte randen rondom het scherm, en slechte kwaliteit. Eerste instantie was de gedachte dat de grafische kaart kapot was. Nieuwe besteld echter nog steeds hetzelfde probleem. Op verschillende monitoren geprobeerd.

Alle drivers en bios zijn geupdate.

Tot mijn grote verbazing werkt het system wel via DVI. Echter mijn eigen monitor heeft alleen HDMI.

Om het nog gekker te maken heb ik nog een andere videokaart (Nvidia GTX 760/oc) geprobeerd wat via HDMI wel goed beeld geeft.

HELP AUB!!

Alvast bedankt

Sven

Verwijderd

Het kan zijn dat je moederbord niet goed gaat met dat model

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-03 14:53

Nemesizz

Untouchable

Nee, het is een bekend probleem dat Radeons standaard geen vol beeld geven via HDMI.
Je moet dan even bij de driversettings met overscan/underscan schuiven totdat het beeld wel goed is.

Het blijft mij nog altijd een raadsel waarom het via HDMI nooit meteen goed werkt, en DVI (wat eigenlijk hetzelfde is als HDMI maar dan zonder audio) het wel kan 8)7
Andere chips (nVidia, Intel onboard via HDMI) heb ik het nog niet meegemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
@UnleasedWarrior

Ik heb twee verschillende kaarten bested: eerst een Sapphire R9 280 dual x
daarna de Cub 3D R9 290 Royalace

@Nemesizz

Hij geeft ook een slechte videokwaliteit, ik kan geen tekst lezen zo slecht. en met overscan underscan heb ik alsnog balken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2015 14:35 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je de resolutie wel goed ingestelt?

Kijk ook even of je beeldscherm bepaalde opties aan heeft staan en zet de scaling opties van je GPU uit. Waarom zou je het aansluiten via HDMI als het via DVI ook kan, het enige wat je mist is geluid. Maar ik neem aan dat je dat toch niet hebt op je beeldscherm.

Verwijderd

Topicstarter
@Sp3ci3s8472

Zoals ik hierboven had gezegd heeft mijn monitor geen DVI. En ik kan de scaling opties niet uitzetten.

• svenvbins
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-03 08:56
Met de zwarte balken kan ik niet helpen, maar de slechte kwaliteit klinkt als wat ik ook had.
Ik ga er even vanuit dat je een TV-scherm gebruikt ipv computerscherm, anders is onderstaande volgens mij niet van toepassing
Korte versie: Resolutie op native resolutie v/d tv instellen, en je HDMI 'source' hernoemen naar iets met PC erin.
Wat langere versie: Zie hier: svenvbins in "HDMI - halo rondom tekst, blokkig beeld"

Naamgenoot, ik hoop dat het lukt! ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-03 14:53

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 14:33:

@Nemesizz

Hij geeft ook een slechte videokwaliteit, ik kan geen tekst lezen zo slecht. en met overscan underscan heb ik alsnog balken.
Weet niet of je monitor opties heeft waar je wat kan instellen, maar ik had hetzelfde probleem met mijn Radeon een paar jaar terug. HDMI was het beeld slecht, zelfs met under/overscan, en moest toen settings op het scherm veranderen naar 'wide screen' (term zal uiteraard per merk scherm verschillen).

Al met al is het eigenlijk makkelijker om gewoon een DVI poort te gebruiken. Je geeft aan dat je scherm alleen HDMI heeft, dan zou een optie zijn om een HDMI>DVI converter aan te schaffen (als je het kabeltje omdraait heb je gewoon DVI>HDMI :P ). Heb ook zo'n ding gebruikt en werkt prima, geen gedoe met dat hele under/overscan gebeuren.

Verwijderd

Topicstarter
@svenvbins (naamgenoot :P)

Ik heb deze optie niet op mijn tv en ik heb het ook op een monitor geprobeert maar zonder success.

Verwijderd

Topicstarter
@Nemesizz

Mijn monitor is standaard op widescreen ingesteld, En met een DVI-HDMI kabel heb ik het ook al geprobeert. het gaf hetzelfde slechte beeld

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Had je dit probleem niet bij je oude videokaart? Het klinkt namelijk toch echt een probleem met je monitor die rare dingen doet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Kan je misschien beschrijven wat je precies bedoelt met „slechte kwaliteit”?

Ik had last van slecht leesbare grijze letters, zoals je ziet op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://blafhert.files.wordpress.com/2014/11/minix-hdmi-100pct1.png?w=550&h=325
Ik ontdekte toen dat sommige monitoren op hun HDMI ingang maar een beperkt helderheidsbereik ondersteunen, om ze beter geschikt te maken voor het weergeven van films. Soms kan je dit uitschakelen (de instelling heet xvYCC), maar bij mijn monitor kan dat niet. Ik heb toen een passieve HDMI-DVI converter gekocht en de HDMI kabel van de computer daarmee aangesloten op de DVI ingang van dezelfde monitor en daarmee was het beeld wel ineens goed.

Verder moet natuurlijk je videokaart ingesteld staan op precies de maximale resolutie van de monitor, anders is het beeld sowieso niet scherp.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Verwijderd

Topicstarter
@Compizfox

Ik had dit problem niet met de 760 die ik van een vriend geleend had om te testen, En op een andere monitor doet hij het ook niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
@aawe mwan

Ten eerste met slechte kwaliteit bedoel ik dat alles erg wazig en onscherp is.

Op de monitor die ik ook getest had zat al een pc aangesloten die wel goed beeld geeft dus het ligt niet aan xvYCC.

De resolutie is ingesteld op 1920x1080 60hz (wat mijn monitor/TV is)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het zou in theorie bijvoorbeeld kunnen zijn dat de videokaart van die andere computer op „limited range” of „YCbCr” ingesteld was in plaats van „full range” of „RGB”, dan valt zoiets niet op.

Maar misschien kan je een paar foto's maken van het probleem, om het te verduidelijken?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Verwijderd

Topicstarter
@aawe mwan

Ik krijg het niet goed op foto. Dit is absoluut geen onwil maar de camera pakt het niet.Ik zal proberen het uit te leggen: de letters zijn wazig en de kleuren zijn erg raar(stuk groen op achtergrond word ook paars??). het lijkt op een hd scherm die een 144p video afspeelt..

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2015 16:31 ]

Pagina: 1