USB of Analoge microfoon

Pagina: 1
Acties:

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:23
Ik zoek een?
Ik zoek een microfoon voor videobewerking, livestreamen, skype en online gaming.

Wat is je budget?
Ergens tussen de €150-200, maar is flexibel

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de USB mic slaat mijn oog op de Blue Yeti of de Pro versie

Het feitelijke probleem
Ik dacht eerst een Analoge mic te kopen, daar ik toch over een SoundBlaster ZX beschik, maar na veel zoeken lijkt het aanbad toch maar mager en low end. Aan de andere kant lijkt de Blue Yeti (USB) me wel degelijk en de verschillende dynamische standen lijken heel erg handig (cardioid, biderictional, etc...).

Daarom mijn vragen:
  1. Is het dan gewoon beter om de Blue Yeti te kopen, of is een Analoge mic de beste oplossing?
  2. Is het de meerprijs waard om de Yeti Pro te kopen over de gewone versie?
1Creative Sound Blaster ZX€ 107,50€ 107,50

#ProductPrijsSubtotaal
1Blue Microphones Yeti USB condensermicrofoon€ 149,-€ 149,-
1Blue Microphones Yeti Pro USB 2.0€ 235,-€ 235,-

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik heb voor het zelfde vraagstuk gestaan en heb uiteindelijk gekozen voor een analoge microfoon (phantom powered) met een extern mengpaneel waar een USB aansluiting op zit. Dan heb je zowel de mogelijkheid voor analoog als voor USB en in kosten maakt het weinig uit.

Het soort microfoon is een heel erg persoonlijke keuze, het hangt af van je persoonlijke voorkeur, maar ook je eigen stemgeluid. Het beste is om veel reviews op youtube te kijken en te luisteren wat je zelf een mooi geluid vind hebben.

Andere voordelen zijn dat je op het mengpaneel ook nog wat EQ mogelijkheden hebt, je kan de gain, hoog/laag en soms ook midden aanpassen. Ook is het makkelijk dat je soms even snel het volume dicht kan draaien.

Zelf heb ik:
MXL 990 Condenser Microphone
Het geluid is een stuk beter dan de meeste USB mics die ik heb gehoord, maar er zullen mensen zijn die de mic wat dof vinden klinken, iets dat ik persoonlijk juist mooier vind. Het geeft wat meer warmte aan je stem.

Allen & Heath ZED 10 FX

Het mengpaneel is wat duurder, maar dat is dan ook omdat ik een wat ingewikkeldere setup wilde met meerdere computers en meerdere inputs en outputs. Een Alesis Multimix 4 USB FX zou al een zeer compleet mengpaneel zijn. Kwalitatief prima en betaalbaar. De Behringer Q802USB is ook een goede optie. Kwalitatief iets minder, maar wel uitgebreider in mogelijkheden en in princiepe prima voor eenvoudig gebruik.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:29
Het is inderdaad zonde om zo'n dure microfoon te kopen als de Yeti Pro USB. Dan kan je beter een goedkoop paneel kopen waarop je een analoge microfoon kan aansluiten.

Een Behringer XENYX Q502USB mixer + Audio Technica AT2035 bijvoorbeeld is qua audiokwaliteit veel beter. Sowieso zijn er voor de prijsklasse van de Yeti Pro veel betere (en goedkopere) microfoons, zoals de AT2035, te vinden.

Het ligt eraan hoeveel je wilt uitgeven. Bij een bedrag van 200 en hoger zou ik eerder denken aan een niet-USB microfoon + mixer.
Bij 150 euro is het twijfelen. Is een 100 euro mic + 50 euro mixer echt zoveel beter dan bijvoorbeeld een AT2020USB, die overigens beter is dan een Yeti.

De Blue microfoons zijn niet zo goed kwa prijs/kwaliteit. Ze zijn populair. Vooral door de Snowball. Die microfoon is echter vrij blikkerig qua geluid en ook daar zijn betere alternatieven voor te vinden.

Je kan beter naar merken als Audio-Technica, Shure, Behringer, Rode, etc kijken.
Verder is €200 overigens wel een hoog bedrag wat je er voor over hebt. En welke headsets of speakers heb je eigenlijk? En heb je ook al nagedacht over popfilters en shockmount die je er misschien bij wilt kopen?

Het ligt er ook een beetje aan hoe audiofiel je bent :P. Als je audiofielie wel mee valt zou ik gewoon voor een AT2020USB met een popfilter gaan.
Wat betreft je eisen: bij gaming en Skype is een hele goede microfoon niet eens nodig. Als je maar verstaanbaar bent. Bij livestreaming en vooral videobewerking is het belangrijker i.m.o.

• DenHond
Alvast bedankt voor de reacties!

Na geluidsfragmenten te vergelijken lijkt de Audio Technica 2020 een veel betere keuze dan de Yeti's (klinkt veel warmer/aangenamer imo en is goedkoper dan de standaard Yeti).

De MXL 990 klinkt ook heel goed en bied wel een pak meer mogelijkheden in flexibiliteit en latere upgrades (evt in combinatie met een focusrite audio interface). Het komende weekend zal ik nog wat tijd doorbrengen met het vergelijken van verschillende mics en dan mijn eindoordeel vellen.

Voor al mijn pc werk gebruik ik een Sennheiser HD558 hoofdtelefoon, verder heb ik Harman/Kardon Soundsticks III voor als ik geen hoofdtelefoon moet/kan gebruiken.
Een popfilter (van een €20-tal) zou ik sowieso kopen, een schockmount en statief zou evt voor later zijn.

Nogmaals enorm veel bedankt voor het advies _/-\o_

Edit: mijn voorlopige voorkeur gaat momenteel naar de Rode NT USB

[ Voor 6% gewijzigd door DenHond op 27-03-2015 16:53 ]

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:29
De Rode NT-USB lijkt mij inderdaad een goede keuze. T.o.v. de AT2020USB+ klinkt de Rode net zo goed, maar dan net wat warmer (in de positieve zin). De AT2020USB+ is net iets te helder qua geluid.
Sowieso heb je met de Rode NT-USB een totaal pakket omdat er ook het plopfilter bij zit. Een nadeel met zo'n tripod stand, zoals de AT2020USB+ ook heeft, kan zijn dat trillingen via de ondergrond waar de microfoon op staat makkelijk kunnen worden doorgegeven.

Als je denkt ooit nog een betere microfoon te willen, speakers/monitors (zoals dit) of misschien ook de shockmount en statief is het slim i.m.o. om naar andere opties te kijken. Want de niet-USB versie van de AT2020 is €99 en de USB versie is €149. Je betaald dus wel voor de USB en tripod. Twee dingen die je in de toekomst misschien niet gaat gebruiken.

De USB interface op deze microfoons is dus eigenlijk een vervanger voor bijvoorbeeld een Focusrite interface. De MXL 990 die door HKS-Skyline wordt genoemd is maar 77 euro. Terwijl die ongeveer in de zelfde kwaliteitsklasse valt als de AT2020 en Rode NT. Je moet dan dus wel een audio interface en een statief en eventueel plopfilter kopen. Maar dat is qua toekomst perspectief wel beter.

En dan kan je later eventueel upgraden naar microfoons als de Rode NT1-A of AT-2050 (rond de €200). Of zelfs de Rode NT2-A of SE Electronics SE2200a II (rond de €300).

Met een Rode NT-USB zou ik zelf echter genoegen nemen. Want hoor je echt verschil t.o.v duurdere microfoons? Ik hoor het wel, alleen is het wel vrij subtiel en ik heb dan ook ATH-M50X headphones. Een groot deel van je doelgroep (Twitch/Youtube kijkers?) heeft waarschijnlijk mindere kwaliteit headphones/speakers.
Gaan zij het verschil tussen een Rode NT-USB, Rode NT1-A of Rode NT2-A horen? Ik denk het niet.

In de prijsrange waarin jij zit kan je beter zoeken naar 'het geluid' dat jou het meest aanspreekt. En dat doet de Rode NT-USB.

[ Voor 11% gewijzigd door Fleximex op 27-03-2015 18:00 ]

• DenHond
Fleximex schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:37:
In de prijsrange waarin jij zit kan je beter zoeken naar 'het geluid' dat jou het meest aanspreekt. En dat doet de Rode NT-USB.
Dat doet hij zeker, ik heb hem nog snel besteld via bax, zodat ik hem nog heb voor het weekend :*)
Alleszinds ben ik nu al tevreden dat ik (veel betere) alternatieven heb gevonden voor de Yeti.
De tripod zal wel even zijn dienst doen, maar ik zie me wel nog een statief kopen voor praktische redenen in de toekomst. Het lijkt me niet dat Rode €10 meer moest vragen voor de kit door de tripod *kuch* plastic *kuch*

Maar goed, heel erg bedank voor de hulp/tips in het vinden van de juiste mic voor mij, het is ten zeerste gewaardeerd!
Pagina: 1