Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:52
Onlangs heb ik van twee leveranciers adviesgesprekken gehad voor de aanschaf van zonnepanelen.
Omdat beide energie leveranciers zichzelf eigenlijk tegenspreken, vind ik het moeilijk om hieruit de juiste keuze te moeten maken.

De adviezen/offertes zijn als volgt:

Energie leverancier 1:
- 10x ZM Solar M-300
- Growatt TL3000 omvormer
- Gratis een wifi module

Inclusief montage en andere benodigde spullen voor € 4244 (na BTW teruggave € 3637,60).

Opmerkingen:
- Growatt zou heel betrouwbaar zijn en doordat het passief gekoeld is langer mee moeten gaan.
- ZM Solar M-300 paneel zou A-merk zijn (Kan de merken ViaSunic, ShineTime, ET Solar, Trunsun niet terugvinden in photon testen).
- Solar Frontier zou een erg slechte keuze zijn, omdat amorfe panelen die nu 10 jaar oud zijn allemaal kapot zouden gaan en fabrieken failliet zouden zijn.

Energie leverancier 2:
- 16x Solar Frontier SF-170-S
- SolarEdge SE3000 omvormer
- Inclusief een wifi module

Inclusief montage en andere benodigde spullen voor € 4742,80 (na BTW teruggave 4075,87).

Opmerkingen:
- Solar Frontier zou meer moeten opbrengen omdat ze het erg goed doen met indirect licht, bewolking en beter tegen warmte kunnen.
- De ZM panelen zouden rebrands zijn van de goedkoopste B-merk zonnepanelen.
- Growatt had eerst een andere naam. Dat is veranderd vanwege het slechte image dat ze hadden opgebouwd.

Energie leverancier 1 geeft overigens aan dat ik snel moet zijn, want als de geldigheid van de offerte voorbij is, zouden de prijzen gestegen zijn vanwege de dollarkoers. (Energie leverancier 2 gaf aan dat dit een rare opmerking was en dat de dollarkoers er niks mee te maken heeft.)

Ik vraag me af of dit überhaupt goede systemen zijn of dat ik beter meer kan betalen voor een oplossing met bijvoorbeeld LG zonnepanelen met 300wp.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarom geen powerset van solar frontier? 18 panelen met hun rebranded stecagrid omvormer, dat is een compleet pakket.
Te verkrijgen bij bijv twentezon, maar ook andere leveranciers hebben ze.

Edit:
http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-170wp/

Nog goedkoper ook dan je 2e offerte :)

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 22-03-2015 14:51 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Je zou ook eens een 3e offerte kunnen aanvragen op basis van de huidige offertes, dan haal je alleen de bedragen even weg. Dan weet je gelijk of het allemaal klopt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• T4nnerr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-11 12:29
De claims waarmee energie leverancier 1 komt zijn nogal raar. Growatt omvormers behoren tot de goedkoopste energie omvormers die er zijn betrouwbaarheid is dus niet het meest belangrijk bij het merk.

Het bedrijf achter Solar Frontier is Shell dus de kans dat het bedrijf failliet gaat is redelijk klein. Een ander indirect voordeel aan dunnefilm panelen zoals Solar Frontier is dat het productie proces een stuk minder stappen nodig heeft. Dunnefilm panelen zijn minder gevoelig voor schaduw dan de traditionele kristallijne zonnepanelen het maximale vermogen van een dunnefilm paneel is wel lager.

De Solar Edge omvormer die in de tweede offerte is aangeboden heeft als voordeel dat ieder paneel afzonderlijk is uit te lezen. Zo is het makkelijk te zien als er iets mis zou zijn met een paneel.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21
Is Growatt niet ook van Phoenixtec? Net als Schneider, AEG en nog 15 labels ofzo? :+
Inderdaad passief gekoelde, goedkope en voor zover we weten betrouwbare inverters. Sinds ik met PV bezig ben hoor ik dat ze onbetrouwbaar enzo zijn, worden ze veel verkocht en geen bergen met huilende klanten.

Wel leuk dat er nog steeds zoveel broodje aap verhalen zijn mbt zonnepanelen. Zonde.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• T4nnerr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-11 12:29
Growatt omvormers zijn in principe goedkope kopieën van SMA string omvormers. Daarbij komt dat string omvormers steeds minder interessant worden vanwege het ''tuinslang'' effect.

Bij veel grotere installateurs wordt langzaam de switch gemaakt naar kwalitatief betere omvormers.

Het is inderdaad zonde dat er zoveel misverstanden zijn mbt zonnepanelen.

• Blue Crystal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
- Growatt zou heel betrouwbaar zijn en doordat het passief gekoeld is langer mee moeten gaan.
Omvormers moeten tegenwoordig standaard passief gekoeld worden. Actief gekoelde omvormers mag naar mijn weten niet meer. De betreffende SolarEdge omvormer is ook passief gekoeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Blue Crystal op 22-03-2015 20:46 ]

• joenevd
keur0000 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:25:
Je zou ook eens een 3e offerte kunnen aanvragen op basis van de huidige offertes, dan haal je alleen de bedragen even weg. Dan weet je gelijk of het allemaal klopt.
Dat ga ik nu inderdaad doen. Ik ben benieuwd of een andere leverancier ook juist de solar frontiers aanbeveeld, of juist niet.
Rol-Co schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:18:
Waarom geen powerset van solar frontier? 18 panelen met hun rebranded stecagrid omvormer, dat is een compleet pakket.
Te verkrijgen bij bijv twentezon, maar ook andere leveranciers hebben ze.
Dit pakket ziet er inderdaad interessant uit. Ook met hun zal ik eens contact opnemen om te vragen wat het kost om dit te laten monteren.
NiGeLaToR schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:26:
Is Growatt niet ook van Phoenixtec? Net als Schneider, AEG en nog 15 labels ofzo? :+
Inderdaad passief gekoelde, goedkope en voor zover we weten betrouwbare inverters. Sinds ik met PV bezig ben hoor ik dat ze onbetrouwbaar enzo zijn, worden ze veel verkocht en geen bergen met huilende klanten.

Wel leuk dat er nog steeds zoveel broodje aap verhalen zijn mbt zonnepanelen. Zonde.
Dat vind ik ook jammer inderdaad. Ik heb het gevoel dat zonnepanelen leveranciers meer aggressieve verkopers zijn dan technische personen. Iedereen roept maar dat hun panelen het beste zijn.

Bedankt voor jullie reacties.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:21
Ik ben zelf bezitter van zo'n Growatt 3000TL omvormer; heb 10 jaar garantie dus echt druk over betrouwbaarheid maak ik me niet. De site van hun heeft er nu in een half jaar 2 dagen uitgelegen, dus qua logging mis ik twee dagen. Verder tot nu toe best tevreden over het apparaat; misschien dat t je kan helpen met je keuze.

Wat ik mis, is dat je gebonden bent aan de logging van hun eigen site. Naar PVOutput is alleen mogelijk indien je een RPi ofzo hebt en de logging wil afvangen en doorsturen naar 2 locaties. Niet echt makkelijk om uit te voeren in ieder geval.

Daarnaast logt dat ding volgens mij de opwekking gemeten zonder eigen verbruik. Geen idee hoeveel dat is, maar omdat het andere getal dat ik zie alleen zichtbaar is in de meterkast, is het daadwerkelijk bespaarde bedrag of kWh een beetje gissen. Of andere vormers hierin anders zijn weet ik niet.

[ Voor 5% gewijzigd door DutX op 03-04-2015 11:52 ]

Verwijderd

Ik was laatst bij mijn panelenleverancier en hij liet mij de dagopbrengst zien van 50 verschillende systemen waar hij de opbrengsten van kon zien.

Van de 6 merken waren de LG 270 panelen duidelijk de beste.
Ik heb ze helaas niet op mijn dak, maar anders wist ik het wel.
En dan had ik ook gewoon garantie bij LG Nederland gehad ;)

• joenevd
Iedereen nog bedankt voor de tips!

Vandaag heb ik dan eindelijk mijn zonnepanelen op het dak.
Heb gekozen voor 20x 210wp panelen.

Dit kwam qua oppervlak beter uit in combinatie van het maximaal wp.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/5b5gfm.jpg

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
De buren vinden het minder mooi..... :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ziet er goed uit. ;)
De rest van de buren volgen vanzelf.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11 17:32
Netjes hoor!

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• joenevd
Thanks, haha..
Huis naast me is nog nooit bewoond geweest (nieuwbouw).

Als dat zo blijft, is het lekker rustig hehe..

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi, zonder pijpjes kon je nog een rij kwijt zelfs en er ligt al 4200Wp. Wat ligt er nu precies op? Welke omvormer?
20 kwam niet voor in je offertes , dus 1 van die 2 is het niet geworden ga ik van uit.

Verwijderd

Wow mooie setup!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:55
Mag ik vragen waarom je er zoveel genomen hebt? Heb je een warmtepomp of verwacht je echt zoveel te gebruiken de komende 15 jaar? Op basis van mijn eigen verbruik zou ik zelf 9x250 doen. Ik kan ook kiezen voor 12 stuks maar dan lever ik bijna 1000 kwh per jaar terug a 5 cent. Die laatste 3 panelen duren dus ruim 25 jaar om terug te verdienen

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
rik11 schreef op zondag 19 april 2015 @ 10:29:
Mag ik vragen waarom je er zoveel genomen hebt? Heb je een warmtepomp of verwacht je echt zoveel te gebruiken de komende 15 jaar? Op basis van mijn eigen verbruik zou ik zelf 9x250 doen. Ik kan ook kiezen voor 12 stuks maar dan lever ik bijna 1000 kwh per jaar terug a 5 cent. Die laatste 3 panelen duren dus ruim 25 jaar om terug te verdienen
Je zegt het zelf al: op basis van je eigen verbruik.

Misschien heeft TS wel allerlei hobby's waarbij ie veel elektriciteit nodig heeft.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat leveren die 9x250 wp aan opbrengst op een winterdag? Ga je daarmee de dag doorkomen, wanneer je opslaat in batterijen? Uitgaand dat salderen ophoudt natuurlijk.
Bij vandebron, nu 10,5 cent. Leg je 2x zoveel weg dan je verbruik, dan heb je dan ook de huidige stroomprijs eruit, met 10,5 cent. Salderen or not salderen, that is the question ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2015 10:43 ]

• StecaGrid
GioStyle schreef op zondag 19 april 2015 @ 10:33:
[...]

Je zegt het zelf al: op basis van je eigen verbruik.

Misschien heeft TS wel allerlei hobby's waarbij ie veel elektriciteit nodig heeft.
Daarom vraag ik het ook. 4200 kwh is een bovengemiddeld verbruik.
AUijtdehaag schreef op zondag 19 april 2015 @ 10:38:
[...]

Wat leveren die 9x250 wp aan opbrengst op een winterdag? Ga je daarmee de dag doorkomen, wanneer je opslaat in batterijen? Uitgaand dat salderen ophoudt natuurlijk.
Bij vandebron, nu 10,5 cent. Leg je 2x zoveel weg dan je verbruik, dan heb je ook de huidige stroomprijs eruit, met 10,5 cent. Salderen or not salderen, that is the question ;)
Dan kan je net zo goed stoppen met zonpv. Wat leveren die dingen snachts nou op? Maar ik ga geen energiemix discussie starten in dit topic.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die discussie wil ik hier ook niet aangaan.
Ik heb liever teveel stroom dan te weinig.
Die dingen leveren snachts niets op, dus uitgaand van dat salderen ophoudt, sla je op in batterijen of maak je de stroom overdag op met een warmtepomp en opslag.
Nu is het 1 groot feest natuurlijk met salderen, maar ik vraag me af, waarom de meesten niet verder naar de toekomst kijken, dan met hun huidige verbruik wegleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2015 10:50 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Gemiddeld verbruik is 3500kWh in nederland, 4200Wp x 0,85=3570
Dus precies goed :)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Basis verbruik was hier 1400kWh en er ligt nu 3.3kWp op het dak met een ROI van 5.6 jaar waarvan al een paar jaar voorbij zijn.

Gasverbruik van 700m3 naar 360m3 (and dropping). Zolang je nog gas afneemt kan je maar beter je hele dak vol leggen en (deels)elektrisch gaan verwarmen.

Daarnaast is er bij GC nog de riante regeling dat je eigenverbruik +1000kWh volledig mag salderen als je een meter hebt met vier telwerken

Maar ik snap dat jullie van Liander daar niet zo blij mee zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 19-04-2015 11:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• StecaGrid
revolution-nl schreef op zondag 19 april 2015 @ 11:14:
[...]

Basis verbruik was hier 1400kWh en er ligt nu 3.3kWp op het dak met een ROI van 5.6 jaar waarvan al een paar jaar voorbij zijn.

Gasverbruik van 700m3 naar 360m3 (and dropping). Zolang je nog gas afneemt kan je maar beter je hele dak vol leggen en (deels)elektrisch gaan verwarmen.

Daarnaast is er bij GC nog de riante regeling dat je eigenverbruik +1000kWh volledig mag salderen als je een meter hebt met vier telwerken

Maar ik snap dat jullie van Liander daar niet zo blij mee zijn.
Blijkbaar heb je een warmtepomp of andere manier om je overproductie te gebruiken waardoor je in feite geen overproductie meer hebt.
Die riante regeling is wat minder riant dan je denkt. Het is niet zo dat je daar de volledige 20-22 cent voor krijgt, dus meer produceren is bij lange na niet zo rendabel als je eigen gebruik produceren.

Wanneer leer je nou dat ik niks met de jongens van liander, enexis, Stedin edinet of welke netbeheerder of energieleverancier te maken heb. Overigens heb ik begrepen dat netbeheer Nederland nog geen enkel probleem heeft met de zonnepanelen op particuliere woningen.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Fokke en Sukke over de buren: http://foksuk.nl/nl?cm=79&ctime=1429308000

Mooi dat je er 20 genomen hebt, jammer dat ze "maar" 210 Wp per stuk zijn :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• joenevd
Wat mijn exacte jaarverbruik is kan ik niet zeggen, want ik woon hier pas 4-5 maanden. Ik heb gekozen voor wat extra capaciteit zodat er eventueel mogelijkheden zijn om gas te verminderen. Bijvoorbeeld een inductiekookplaat en misschien een elektrische waterboiler. Maar hoe en wat precies moet ik nog even goed over nadenken.
Rol-Co schreef op zondag 19 april 2015 @ 07:55:
Mooi, zonder pijpjes kon je nog een rij kwijt zelfs en er ligt al 4200Wp. Wat ligt er nu precies op? Welke omvormer?
20 kwam niet voor in je offertes , dus 1 van die 2 is het niet geworden ga ik van uit.
Inderdaad heb ik niet gekozen voor de eerdere offertes. Ik heb bij diverse anderen offertes opgevraagd. En één leverancier kwam met het idee om juist met kleinere panelen te werken zodat er meer past. Op die manier kostte het me niet veel meer om toch meer wp te halen.

Ik heb nu 20x EC Solar 210wp panelen met een Hosola SolarBright 4200MTL (2 strings).
Pietervs schreef op zondag 19 april 2015 @ 12:07:
Mooi dat je er 20 genomen hebt, jammer dat ze "maar" 210 Wp per stuk zijn :)
Eerst zat ik te kijken naar 300wp of 310wp panelen. Maar daar zou ik er minder van kwijt kunnen.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
joenevd schreef op zondag 19 april 2015 @ 00:30:
Thanks, haha..

Ah, vandaar het bordje...

Stroom maak je nooit teveel, nu hebben de buren ook groene stroom en je weet nooit wat de toekomst brengt, met een EV heb je stroom zat nodig. En voor je overschot van nu vindt je altijd wel een doel. Een doorstroomverwarmer of boiler doet wonderen voor je gasverbruik. Een WP ook.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 11:07
wat zijn de ervaringen eco pro hier, heb voor 8x AXITEC 260 wp panneel plus 1 Girowat 2000TL omvormer
inc montage een offerte van 3.183 euro ex BTW teruggave.

Doen of niet.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-11 15:25

aip

dirk38 schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:40:
wat zijn de ervaringen eco pro hier, heb voor 8x AXITEC 260 wp panneel plus 1 Girowat 2000TL omvormer

Doen of niet.
Ik vind t niet heel goedkoop. Ter vergelijk ik heb 12x250 Talesun black aan een trannergy omvormer voor net geen 3500 ex btw. Maar het valt me sowieso op dat ik hier op GoT weinig in die prijsklasse zie.

Heb ik troep, of geluk gehad?

;)

Verwijderd

dirk38 schreef op zondag 19 april 2015 @ 17:40:

Doen of niet.
Ik heb een flinke lijst met opbrengsten kunnen bekijken, en de AXITEC was duidelijk de mindere.
Meer dan 10% minder.
Ik zou ze niet kopen.
Heeft de leverancier niet nog een ander merk?

Verwijderd

joenevd schreef op zondag 19 april 2015 @ 00:30:
Thanks, haha..

Je heb wel een ufo op de foto gezet.
Zie boven het bovenste linker paneel. :?

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 11:07
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:06:
[...]

Ik heb een flinke lijst met opbrengsten kunnen bekijken, en de AXITEC was duidelijk de mindere.
Meer dan 10% minder.
Ik zou ze niet kopen.
Heeft de leverancier niet nog een ander merk?
welke zou u aanbevelen dan ? zie deze nog staan, AXIplus 265 Wp. is wel 800 euro meer voor 8 panelen.

Heb nog een oferte met 8 x 265 Wp Zwart - Trunsun panelen voor iets meer geld

En nog een met 8 x CSUN QSAR270-60M panelen. kosten +800 euro meer dan de Axitec aanbieding.

[ Voor 16% gewijzigd door dirk38 op 24-04-2015 09:52 ]

Verwijderd

dirk38 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:03:
[...]

welke zou u aanbevelen dan ? zie deze nog staan, AXIplus 265 Wp. is wel 800 euro meer voor 8 panelen.

Heb nog een oferte met 8 x 265 Wp Zwart - Trunsun panelen voor iets meer geld

En nog een met 8 x CSUN QSAR270-60M panelen. kosten +800 euro meer dan de Axitec aanbieding.
Ik zou geen van alle nemen.
Ze hebben geen Duits moederbedrijf of fabriek die de onderdelen monteert.
Dus als je leverancier falliet gaat , moet je naar China bellen voor garantie!

En wat is de kwaliteit over 12jaar?

Dus kies op zijn minst voor een Duitse leverancier of LG.
LG is nu ook goed betaalbaar en garantie bij LG-Nederland.

Munchen Solar
Heckert
Solar World
Conergy
Qcells
Orange solar
LG

http://www.zonnepanelen.n...en-vergelijken#/color:0-2

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 19:00
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 11:54:
[...]

Ik zou geen van alle nemen.
Ze hebben geen Duits moederbedrijf of fabriek die de onderdelen monteert.
Dus als je leverancier falliet gaat , moet je naar China bellen voor garantie!

En wat is de kwaliteit over 12jaar?

Dus kies op zijn minst voor een Duitse leverancier of LG.
LG is nu ook goed betaalbaar en garantie bij LG-Nederland.

Munchen Solar
Heckert
Solar World
Conergy
Qcells
Orange solar
LG

http://www.zonnepanelen.n...en-vergelijken#/color:0-2
hier wil ik graag op reageren. ik zit namelijk zelf ook te twijfelen tussen axitec 270 mono van eco pro en suntech 270 all black mono.

als ik zoek naar axitec zie ik wel dat ze tegenwoordig in china geproduceerd worden (de mono dan) maar axitec heeft nog steeds een duitse bedrijfsnaam: GmbH. hieruit en uit het certificaat haal ik op dat nog steeds de duitse garanties gelden.

Verder stijgt de beoordeling van die axtiec bij PHOTON testen elk jaar omdat ze minder degraderen. Als ik hier een gedachtefout maak hoor ik dit graag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Verwijderd

Ik heb is bij een leverancier alle opbrengsten van klanten mogen zien online.
Circa 40 woningen.
Hij controleert de opbrengsten regelmatig of er geen gebreken zijn.

De Axitec brengen duidelijk het minste op.

De LG panelen steken duidelijk boven alle merken uit.
Nu begrijp ik waarom je ze bijna nergens in de opbrengsttesten zie. ;)

Of kijk is naar BENQ.
Ze zijn onderdeel van Sunpower.
En gebruiken de nieuwste techniek.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:24:
Ik heb is bij een leverancier alle opbrengsten van klanten mogen zien online.
Circa 40 woningen.
Hij controleert de opbrengsten regelmatig of er geen gebreken zijn.

De Axitec brengen duidelijk het minste op.

De LG panelen steken duidelijk boven alle merken uit.
Nu begrijp ik waarom je ze bijna nergens in de opbrengsttesten zie. ;)

Of kijk is naar BENQ.
Ze zijn onderdeel van Sunpower.
En gebruiken de nieuwste techniek.
Ik vind de benQ nou niet heel bijzonder qua efficientie, vergeleken met de chineesjes van mijn neefje.
http://pvoutput.org/compa...9522&sid=36100&sid1=32509

of de LG's:
http://pvoutput.org/compa...9522&sid=36100&sid1=37982
Zomaar een greep uit pv output.
Of heb je andere data tot je beschikking, die je hier kan delen?

Liggen alle 40 woningen op dezelfde orientatie en ongeveer dezelfde dakhelling?
Zou wel moeten anders kan je niet vergelijken. Het appels met peren verhaal.
Je kan nog zo een "mooi" paneel hebben, als de situatie niks is, wordt het nooit niks ;)

• gr8-jen
Vanavond maak ik mijn keuze dus over een weekje of 6 zal ik laten horen wat er uit komt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Verwijderd

Natuurlijk de zelfde of bijna de zelfde situatie.

In de praktijk zijn die cijfers dus heel wat anders dan ze op papier beweren.

Maar ach, ik weet wat ik gezien heb, dus de keuze is niet meer zo moeilijk voor mij.
En dan heb ik het nog niet eens over de Chinese garantie of die van LG-Nederland.

• gr8-jen
Ik heb me laten overtuigen voor een aantal denim all black ( met hoge korting ) wanner ze zijn geplaatst laat ik het nog wel weten

Pagina: 1