Zie de titel. Waarom hebben laptops (en ook dekstops) telkens of 8 gb of 16 gb ram? Is 12 gb ram een onverstandige keuze?
Vaak zijn er maar 2 geheugen bankjes in een laptop aanwezig 2x4 of 2x8. 1x4 en 1x8 geeft dan vaak minder performance
Anoniem: 663794
Laptops hebben meestal 2 ram slots. De beste combinatie tussen 2 ram schijfjes is hetzelfde model
dus bv. 2x4 of 2x8 of een enkele. 12 gb ram is dus meestal een 4 gb + een 8gb, wat werkt maar het is gewoon niet toegankelijk voor de fabrikant, 4gb of 8gb is veel makkelijker voor een fabrikant
dus bv. 2x4 of 2x8 of een enkele. 12 gb ram is dus meestal een 4 gb + een 8gb, wat werkt maar het is gewoon niet toegankelijk voor de fabrikant, 4gb of 8gb is veel makkelijker voor een fabrikant
Naast wat rg-mohwa en UnleashedWarrior zeggen denk ik ook dat Dual Channel hier iets mee te maken heeft. Indien je maar 2 slots hebt, en hier modules van verschillende grootte in plaatst, dan kan je geheugen niet in Dual Channel modus werken, waardoor je potentieel minder performance kan bekomen.
Dual Channel link
EDIT: zie net dat wat rg-mohwa schreef op Dual Channel architecture slaat.
Dual Channel link
EDIT: zie net dat wat rg-mohwa schreef op Dual Channel architecture slaat.
[ Voor 8% gewijzigd door juniordiscart op 22-03-2015 13:08 ]
ik sluit me ook bij rg-mohwa aan.
Ik bouw aan Fast Furious scooters en Scooteronderdelenshop of Ikbensieraden
Alleen geeft dualchannel nauwelijks performancewinst, als het überhaubt al uitmaakt, een uitzondering daarop zijn de APU's van AMD, die presteren veel beter bij dualchannel geheugen + hoge clocks, maar verder, single, dual, triple of quad, het verschil is nihil.
Nu is het wel ironisch dat mijn laptop, met AMD APU erin, 4+2GB geheugen heeft, wat single channel draait, dankjewel Asus
Maar 12GB is een behoorlijk vreemd getal, denk dat dat het vooral is. Voor instapwerk is 4GB leuk, voor gaming 8GB, voor workstation 16GB. 6GB en 12GB zitten daar dus net tussenin, en zijn dus ook niet heel interessant voor de consumenten.
Nu is het wel ironisch dat mijn laptop, met AMD APU erin, 4+2GB geheugen heeft, wat single channel draait, dankjewel Asus

Maar 12GB is een behoorlijk vreemd getal, denk dat dat het vooral is. Voor instapwerk is 4GB leuk, voor gaming 8GB, voor workstation 16GB. 6GB en 12GB zitten daar dus net tussenin, en zijn dus ook niet heel interessant voor de consumenten.
People as things, that’s where it starts.
Je ziet vaak genoeg 6GB (4+2) laptops, dus het performace verhaal met dual channel lijkt fabrikanten weinig uit te maken.
Fixing things to the breaking point...
Wellicht zijn dat laptops die wel vier RAM sloten hebben? 2x 2GB + 2x 1GB. Iedereen kan namelijk het verschil tussen wel of geen dual channel best wel merken, het apparaat is dan gewoon tergend traag als symptoom.RGAT schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:05:
Je ziet vaak genoeg 6GB (4+2) laptops, dus het performace verhaal met dual channel lijkt fabrikanten weinig uit te maken.
Tot je bijvoorbeeld een wat oudere Intel i7 hebt (of de 6 core i7), die triple channel is en je dus zes RAM sloten op je moederbord hebt zitten. Collega van mij heeft 3x 4GB RAM in zijn privé PC.VasZaitsev schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:56:
[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 23-03-2015 00:17 ]
Prive PC klinkt als een desktopCptChaos schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:14:
Wellicht zijn dat laptops die wel vier RAM sloten hebben? 2x 2GB + 2x 1GB. Iedereen kan namelijk het verschil tussen wel of geen dual channel best wel merken, het apparaat is dan gewoon tergend traag.
[...]
Tot je bijvoorbeeld een wat oudere Intel i7 hebt (of de 6 core i7), die triple channel is en je dus zes RAM sloten op je moederbord hebt zitten. Collega van mij heeft 3x 4GB RAM in zijn privé PC.
Maar laptops met vier ram sloten zitten vaak in een wat hogere prijsklasse en dan ook vaak met wat meer dan 'maar' 12GB.
Maar toen ik een jaar geleden een laptop wou kopen vond ik talloze Samsung, Acer en HP laptops met 4+2GB geheugen, uiteindelijk een MSI GE60 gekocht waar ik gelijk de 4 en 2GB reepjes uit heb gehaald en vervangen met 2x8GB
Fixing things to the breaking point...
True, maar de eerste LGA1366 of LGA2011 laptop moet ik nog tegenkomenCptChaos schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:14:
[...]
Wellicht zijn dat laptops die wel vier RAM sloten hebben? 2x 2GB + 2x 1GB. Iedereen kan namelijk het verschil tussen wel of geen dual channel best wel merken, het apparaat is dan gewoon tergend traag.
[...]
Tot je bijvoorbeeld een wat oudere Intel i7 hebt (of de 6 core i7), die triple channel is en je dus zes RAM sloten op je moederbord hebt zitten. Collega van mij heeft 3x 4GB RAM in zijn privé PC.
Bij desktops kun je gewoon de meest gekke combi's bij elkaar prikken, 1+2+4+8GB kan gewoon
Waarom zou dat bij een laptop niet kunnen?VasZaitsev schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:19:
Bij desktops kun je gewoon de meest gekke combi's bij elkaar prikken, 1+2+4+8GB kan gewoon
offtopic:
Ik wist dat dit ging komen, heb mijn bericht gauw ietsjes aangepast erop tijdens je reactie.
Ik wist dat dit ging komen, heb mijn bericht gauw ietsjes aangepast erop tijdens je reactie.
[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 23-03-2015 00:22 ]
Omdat veel laptops maar 2 sloten hebben, en omdat ik even uitging van custom-pc, en niet van een laptop die je later nog eens aanpast.CptChaos schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:21:
[...]
Waarom zou dat bij een laptop niet kunnen?Het is niet dat dual channel per se zou moeten (in principe, een laptop of PC kunnen best werken zonder dual channel), het is natuurlijk wel mooier / beter, dat zeker!
Laat ik maar even vertellen die bestaan welVasZaitsev schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:19:
[...]
True, maar de eerste LGA1366 of LGA2011 laptop moet ik nog tegenkomen![]()
http://www.eurocom.com/ec/productsg(6)ec
Zijn jullie triple-channel RAM helemaal vergeten? Toen LGA1366 nog nieuw was, hadden volgens mij nogal wat mensen een triple-channel RAM setup met bijvoorbeeld 3x4GB latjes of 3x2GB latjes voor 12/6GB RAM in triple-channel mode.
Hier nog een LGA1366 in gebruik en werkt nog vrij goed voor de standaarden van vandaag, het enige wat ik op performance vlak vervangen heb aan de PC de afgelopen 4-5 jaar zijn de RAM modules en de videokaart.
Ik heb hier een Dell inspiron 15r, kwam origineel met 1x 2GB 12800 en 1x4GB 12800 geheugen, heb het 2gb bankje eruit gehaald en 8GB 12800 voor terug geplaatst. Ik zie wel vaker laptops met 6GB ram langs komen trouwens, let maar eens op in de flyers van o.a. de MM.
Inhoudelijk genoeg gezegd. En stuk voor stuk hebben de reageerders meer moeite in hun posts gestoken dan de topicstarter. Dat is de omgekeerde wereld, GoT is er voor vragen waar je met fatsoenlijke eigen inzet niet uitkomt, niet een helpdesk om even vragen te dumpen. Daarom gaat dit topic dicht.
Voor de volgende keer:
Het algemeen beleid #quickstart
Voor de volgende keer:
Het algemeen beleid #quickstart
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.