Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Defecte 2 maanden oude laptopaccu? (acer aspire one 722)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met een net nieuwe accu..

Vanaf donderdagavond krijg ik bij het gebruik van deze accu een melding dat er geen inhoud meer in zit (0%). Verder wordt mij verteld dat ik moet overwegen de accu te vervangen. Nou heb ik dit soort meldingen ook bij mijn oorspronkelijke accu gehad, die ik door deze accu heb vervangen omdat die oude te snel leegliep en ik bovendien de accu niet meer kon (en kan) opladen wanneer de accu in de laptop zit, waardoor ik gedwongen ben een externe accuoplader te gebruiken (om precies te zijn: deze
(http://www.amazon.co.uk/d...e_385721_37986871_TE_item)).

De accu die ik gekocht heb is overigens deze: http://www.almedo.nl/prod...aptop__6600_mAh_zwart.htm.

De externe oplader functioneert goed en is in staat mijn oude accu op te laden. Bij de nieuwe accu wordt er niet opgeladen, maar geeft de externe oplader aan dat het gaat om een al volledig gevulde accu (dit blijft gebeuren, ook als ik de accu een tijdje heb gebruikt).

Ik kan de nieuwe accu dus nog steeds gebruiken, maar het opladen lukt niet meer en bovendien geeft de laptop aan dat de accu voor 0% gevuld is (wat volgens de laptop al een paar dagen het geval is ;) )

Ik heb geprobeerd met behulp van twee programma's, batterybar en batterycare, achter de inhoud van de accu te komen. Zij komen echter niet verder dan de informatie die windows zelf al geeft, namelijk dat de accu volledig leeg is en dat er dus nog 0 minuten resterend zijn. Als ik beide programma's loslaat op mijn oude accu geven ze wel (ongeveer) correcte informatie.

Gelukkig zit er nog een garantie op de nieuwe accu. Ik ga dan ook morgen gelijk contact opnemen met dit betreffende bedrijf. Toch vroeg ik mij af of er misschien iemand bekend is met dit soort problemen en of er misschien een relatief simpele fix is waar ik overheen heb gekeken (en die zo simpel is dat er geen garantie mee ongedaan kan maken).

Ik weet dat dit een hoop info is.... maar beter in 1 keer goed dan in 10 keer half :)

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Wat betreft je oude accu: Volgens mij houden laptops de karakteristiek van de accu in de gaten en verversen die regelmatig door een volledige laad en ontlaad cyclus te verwerken. Als je extern oplaad kun je dat proces verstoren. Niet zo gek dus als dit tot ongewenst "gedrag" leidt.
Wat betreft de nieuwe accu: Als je die in je laptop gebruikt, terwijl hij niet in de gelegenheid is geweest de nieuwe karakteristiek te bepalen, zal hij ook wel rare dingen blijven aangeven.
Die twee progjes zullen wel voortborduren op wat je laptop zelf al heeft geregistreerd, dus daar kom je niet verder mee.
Accu's zelf zijn aardig robuust en rechttoe rechtaan, al kun je toch vreemde effecten tegen komen. Li-ion accu's zijn echter in die zin bijzonder, dat ze erg brandgevaarlijke inhoud bevatten. Daarom zit er in elke, dus ook die van je GSM, een stukje elektronica ingebouwd dat het laadproces controleert. Behalve de accu zelf, kan die elektronica dus ook defect raken.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Verwijderd

Topicstarter
Op zich geeft de laptop voor de oude accu en gaf de laptop voor de nieuwe accu geen gekke dingen weer. Zeker bij de oude accu is er nooit echt een probleem geweest, behalve dat hij in de loop der tijd wat minder lang meegaat, maar voor zover ik weet is dat voor deze accu's vrij normaal (en zeker wanneer je bedenkt dat ik die accu al meer dan drie jaar heb gebruikt). Zowel windows als die andere progjes geven ook vrij goede en nauwkeurige gegevens met betrekking tot die oude accu, dus dat er een probleem zou zijn met het vaststellen van de 'karakteristiek' lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik neem overigens aan dat ik, behalve die nieuwe accu terugsturen naar Almedo BV en kijken wat zij ervan zeggen, niet veel kan aanvangen nu? Of zijn er nog dingen die ik zou kunnen proberen?

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Lijkt mij niet. Zou ik ook niet doen. Je wilt immers je garantie op geen enkele manier verspelen. Het is ook een component die gewoon direct probleemloos moet werken.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?