NAS of Server? (icm Plex)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 633127

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben al een poos aan het dubben of ik een NAS moet aanschaffen of een klein servertje in moet richten. Ik hoop dat ik van jullie expertise gebruik kan maken en ben benieuwd hoe jullie er in staan.

Momenteel moet mijn huidige servertje, welke gebruikt wordt voor filesharing, vervangen worden. Simpelweg omdat hij 8 jaar oud is en de ruimte te kort wordt. Ik heb een hele berg aan data en wil hier een goede oplossing voor. Tevens draai ik nu Plex server op een laptop bij de tv met daarop ook gelijk de Home Theater software. Ik wil daar eigenlijk vanaf.

Mijn eerste keuze was een NAS, maar ik loop tegen wat beperkingen zoals externe backup en Plex server. In geval van een NAS zou ik dus die laptop erbij moeten draaien voor Plex of deze moeten vervangen voor een krachtige mini-pc (voor plex en software voor de backup van een NAS)

Met een klein fileservertje is dat probleem wellicht opgelost. Daar kan ik Plex server op draaien en gemakkelijk een backup programma op installeren. Dan zou ik een eenvoudige mini-pc of een PI kunnen gebruiken voor bij de tv. Die hoeft dan ook niet full-time aan te staan. Anderzijds neemt een servertje waarschijnlijk iets meer energie op dan een NAS + een krachtige mini-pc maar ik heb geen idee hoe dat zich verhoud tot elkaar.

Belangrijk is dus dat ik Plex kan blijven draaien. Daarnaast heb ik een externe backup nodig en heb een behoorlijke hoeveelheid data (vanwege mijn werk als fotograaf) die ik door het huis wil sharen op verschillende machines (2x desktop, 2x laptop).

Geschatte kosten:

Server + 2x mini pc: ongeveer 2150,00
NAS + power mini pc + mini pc: ongeveer 2250,00

Setups: Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-R7G4UHZ7.jpg

Wat is jullie idee? Hoe zouden jullie dit inrichten en wat is het meest energie zuinig? Hebben jullie alternatieven? Suggesties of aanpassingen zijn uiteraard welkom!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groeten,
Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog even naar een alternatief gekeken.

De beide brix-en vervangen voor NUCs met iets mindere processoren. Ook de processor in de server eens aangepast naar een i5 ipv een i7. En Rasps toegevoegd als alternatief voor de NUCS. Geen idee of dat verstandig is?!

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OXWW6QRM.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 633127 op 22-03-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:04
Ik zou geen syno J model nemen dit is gericht op de consument die niet veel nodig heeft maar toch een syno wilt hebben :) (Tevens op een syno kan je ook plex draaien)

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 22-03-2015 10:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 22:11

tozzke

aka tozzert

Waarom Plex op een aparte computer draaien en niet op de NAS? Dit draait bij mij prima op m'n Synology DS415+.
Tevens biedt Synology diverse backup opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
tozzke schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:52:
Waarom Plex op een aparte computer draaien en niet op de NAS? Dit draait bij mij prima op m'n Synology DS415+.
Tevens biedt Synology diverse backup opties.
Precies, PLEX draait prima op een wat minder zwaardere server/NAS. Het enige waarop je moet letten is dat je mini-pc voor bij de tv de juiste mediaformaten ondersteund zodat je niet real time hoeft te transcoden op de NAS/server.

overigens is een i7 in een server echt overkill. Ik draai hier een zelfbouw NAS/server op een pentium ivy bridge proc wat echt prima gaat. Beetje films streamen en wat backups maken moet daarmee prima kunnen, kan ook af met een celeron of een NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:56

MvL

Als je de transcode functie van Plex gebruikt heb je toch echt wel een stevige cpu nodig. Volgens mij zit in de DS415+ een c2000 soc daar zou het eventueel mee kunnen maar ik heb geen flauw idee hoeveel stream.

Als je thuis kijkt zal ik idd wel proberen de film directplay te bekijken.

Ik heb zelf mensen die remote van mijn Plex Server kijken dus de server moet een paar streams aankunnen. Ik heb dus voor de oplossing van een aparte Plex Server en NAS gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 19:46
Als je een (Synology) NAS wil kopen, check dan eerst even de compatibility list van Plex, voordat je straks een exemplaar aanschaft zonder ondersteuning! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:49
Ik heb zelf goedkoop een Poweredge t20 aangeschaft (cyberport.de) Dan ben je voor 400 euro voorzien van een " echte server ". In combinatie met 4 3 tb schijven en Freenas. Dat ding vreet als je aan het kopieren bent, tiimemachine backup doet en plex transcoding op de zwaarste stand nog uit de neus... Ecc geheugen voor het laatste beetje zekerheid. Een microserver van HP is ook een prima optie.

Media speel ik dan af op een nuc(2820), raspberry B (1e reeks) en op een paar ipads hier in huis. (1, 3 en mini)

Kortom, ik denk dat je setups zeker niet te licht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik dacht vanmiddag toch even een reactie geplaatst te hebben... Kennelijk niet op 'plaats reactie' gedrukt. Maandagen... :S

Anyhow: bedankt iedereen voor de reacties. Weer wat informatie, maar heeft me nog niet doen overtuigen om een beslissing te nemen.

Wat betreft Plex op een NAS; ik zie dat toch niet zo zitten. Ik hoor een hoop wisselende verhalen. Zeker als het aankomt op transcoding zoals MvL ook al aangeeft. Ik heb ook een paar mensen 'remote' zitten en wil dadelijk ook gaan kijken om mijn plex uit te breiden naar multizone audio. Daar schijnen wat trucjes voor te zijn, maar dat is voor latere zorg. Ik ben dus sowieso van plan om daarvoor een aparte machine te draaien (in de vorm van een krachtige NUC) of het te gebruiken op de server.

@EJPostema: Klopt. Een i7 voor een simpele fileserver is inderdaad een overkill. Maar, in geval de keuze zal vallen op een servertje gaat die dus ook gebruikt worden voor Plex en dan heb je toch wel wat processor power nodig. Als ik alleen voor filesharing gekozen zou hebben zou ik voor een i3 gegaan zijn of misschien zelfs overwogen hebben om mijn huidige bakkie te voorzien van nieuwe schijven. Maar een i5 (zoals in mijn 2de optie) zal wellicht ook volstaan!

Een andere mogelijkheid heeft zich ook aangediend, eventueel de huidige laptop te blijven gebruiken als Plex media server. Dat zou prima naast een NAS kunnen draaien en dan de tv beneden en boven voorzien van een 'eenvoudige' NUC. Drukt wel de kosten (250 tov. het server model, 400 voor de NAS oplossing), maar betekend ook wel dat er weer een machine wordt toegevoegd aan de collectie. Het heeft dus niet echt mijn voorkeur.

Ik zie dat er wat mensen zijn die dus gebruik maken van een NAS en een enkele toch ook wel voor een servertje hebben gekozen. Ik moet toch zeggen dat, als ik ga kijken naar de mogelijkheden ik toch wat meer neig naar het servetje.

Ik ben toch ook wel erg benieuwd naar het verschil in energieverbruik. In geval van een servertje staat er 1 machine continu aan, in geval van de NAS zal ook de power NUC full-time aanstaan (voor de backup en om Plex in de lucht te houden).

En hoe zit het eigenlijk met de benadering van buitenaf? Is dat goed in te regelen? Zit daar nog een verschil tussen een NAS en een servertje?

De vraagstukken dus:

- Wat heeft je voorkeur: NAS + Power NUC en NUC / Servertje + 2x eenvoudige NUC?
- Geschatte kostenverschil als het gaat om energieverbruik?
- Verschillen voor het benaderen buiten het netwerk?

Ik hoop dat de overtuigende berichten om me oren zullen vliegen! Alvast enorm bedankt natuurlijk voor jullie tijd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Jantje112: Ik zal inderdaad eens kijken naar die Poweredge. Ziet er interessant uit :) Enig idee van energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-06 22:33
Hoeveel streams ga je daadwerkelijk transcoden? Want een Intel Core i3-3220 kan er al 2 tegelijk aan. Dus ga niet gelijk voor heel veel power met een i7 die je waarschijnlijk niet maat gebruiken (Intel Core i7-4930K geeft je de ruimte om 6 streams tegelijk te laten lopen en te transcoden, dat trekt je netwerk vgm niet eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor je reactie.

Ik verwacht 2/3 streams tegelijk (max). Wellicht in de toekomst meer. Anderzijds moet de server daarnaast ook aan filesharing doen en een goede backup kunnen draaien. Maar deze processen zullen nagenoeg niet overlappen. De bedoeling is om dit te schedule in de nacht. Ik verwacht dat een i5 uit de 2de opzet dan ook wel voldoende zou moeten zijn. Mijn huidige laptopje beschikt over een i5 (3 jaartjes oud) en 8GB geheugen en daar heb ik 4 streams zonder problemen gedraaid (waarvan 2 op een iPhone).

Maar goed, vraagstuk blijft, Een server met losse Nucs of een NAS met een krachtige Nuc voor de backup & Plex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net nog even een kleine test uitgevoerd en wat dingen op internet gezocht.

Een NAS zou Idle zo'n 20W opnemen, in gebruik rond de 35W. Een NUC wordt geschat op respectievelijk 15 / 40W. In geval van idle zou je dus op zo'n 35W uitkomen, in geval van gebruik op zo'n 75W.

Ik heb net even een snelle meting gedaan op een desktop. Windows gewoon opgestart en even laten draaien, dan schommelt het verbruik tussen ongeveer rond de 60W. In geval van hem even op zijn donder geven schiet het wel iets omhoog, richting de 90 met af en toe wat uitschieters tot 140W. Maar dat zijn echt pieken!

Uiteraard gaat het hier om een desktop pc. Welliswaar met een SSD en een reguliere HDD. In de server komen zo meteen 4 schijven en een SSD te hangen. Daarbij worden er wel minder processen gedraaid op de server en zit er geen externe videokaart aangesloten. Ik verwacht dat dit elkaar wat opheft. Daarbij overweeg ik om Nethserver op de server te installeren wat denk ik ook wel wat winst te behalen valt.

Als ik even van deze getallen uit ga, lijkt een server toch wel iets meer te verbruiken maar het is niet zo dat ik gelijk rond de 400,00 per jaar ga. Ruwe schatting zal komen op €75-100 per jaar voor een NAS + Power NUC en €100-150 voor een Server. Niet een bizar groot verschil uiteindelijk!

Dan blijft dus eigenlijk alleen de vraag nog, beidt een NAS meer voordeel dan een server of juist andersom?

Ik zou graag horen waar jullie voor zouden kiezen.

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedDashGuy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-06 22:33
Persoonlijk zou ik gaan voor een server voor alle bestanden plus plex en dan minder krachtig computer voor het afspelen en de backup. Zo heb je alle storage op een plek.

En voor het afspelen van media en het maken van een backup is naar mijn weten niet veel power nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Dat is precies mijn beweegreden inderdaad. Backup zou ik ook met de server kunnen regelen. Die laat ik dan in de nacht lopen en zal inderdaad niet al te veel energie opnemen...

Meer mensen met advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:29
Andere optie wellicht:

HP Gen8 Microserver met extra geheugen en een andere processor.

Draai daarop Xpenology dan heb je het gemak van een synology, maar wel de kracht voor Plex Mediaserver. Je kunt de processor afstemmen op het aantal streams dat je wil ondersteunen. De 1610T is bij mij net genoeg voor 1 stream transcoden.

Offsite backup hangt een beetje af van je wensen. Hubic biedt 10TB voor 50 euro per jaar en wordt standaard ondersteund vanuit de DSM software. Upload is ook snel in tegenstelling tot bijvoorbeeld CrashPlan.

Ik ben zelf niet zo mega veeleisend wat afspelen betreft dus daarvoor zijn een chromecast icm de plex app en RPi's voldoende.
Pagina: 1