Videokaart onderklokt zichzelf tijdens games :s

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 661108

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een weekje een nieuwe laptop met de volgende specificaties:

i7 4710HQ
GTX 850M
8GB RAM
Windows 8.1

Nu heb ik een erg vervelend probleem met de videokaart en ik lees dat meerdere mensen zo nu en dan problemen ondervinden met deze kaart wanneer ze een game spelen. Mijn probleem is dat wanneer ik een spel speel ik de ene keer een framerate heb van tussen de 35 en 40fps en de andere keer nog niet eens 8fps. Soms gebeurt dit na 10 minuten en soms pas na een uur. Heel af en toe gebeurt het helemaal niet.

Overigens weet ik zeker dat de instellingen die ik gebruik bij een spel telkens hetzelfde is en dat het spel ook echt met de juiste grafische kaart draait. Het gebeurt echter ook als ik lagere instellingen gebruik dus het ligt er niet aan dat ik gewoon te hoge instellingen gebruik. Op dit moment ondervind ik de problemen bij het spel Cities: Skylines en Emergency 5.

Ik heb eens in de gaten gehouden hoe snel de kaart draai tijdens het gamen en meestal ligt dit tussen de 800 en 1000 MHz wanneer het spel goed draait. Zodra het spel opeens ontzettend traag wordt kijk ik nog eens en blijkt de kaart met nog maar 135MHz te draaien. De temperatuur ligt op dat moment tussen de 50 en 60 graden dus dat kan het probleem niet zijn aangezien de beveiliging van de kaart pas in werking treed bij 80 graden. Ik kan nergens op internet een echt goede oplossing vinden. Zo kan ik wel overclocken maar dit kan met maximaal 135MHz dus dat schiet nog niet echt op. Nu heb ik wel iets gehoord van 'undervolting' maar ik heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat en wat de risico's ervan zijn.

Er zijn twee dingen die ik mij zou kunnen bedenken als oorzaak zijnde. Misschien klinken ze heel dom maar ze leken mij zelf vrij plausibel.

1) De laptop schakelt uit zichzelf over naar de Intel integrated graphics card zodra deze daar zin in heeft. Opzich lijkt mij dit sterk aangezien Nvidia Activity Control nog steeds aangeeft te werken met het spel dat ik speel wanneer de problemen zich voordoen. Toch is het zo dat wanneer ik de performance vergelijk van de Intel kaart en de Nvidia kaart (vergeleken met wanneer deze het slecht doet) deze eigenlijk hetzelfde is.

2) Ik speel altijd terwijl de laptop aan netstroom zit en ik dacht dat het dan misschien zo kon zijn dat de adapter gewoon niet goed is. Misschien geeft deze niet genoeg wattage af of voldoende volt of iets dergelijks.

Ik hoop ontzettend dat jullie hier iets meer van weten want voor mij is dit uiteraard erg frustrerend, met name omdat de laptop gloednieuw is en ik dus had gehoopt om gewoon lekker te kunnen gamen. Daarnaast denk ik niet dat de grafische kaart gewoon defect is aangezien ik helaas (met name op Steam-forum) meer van dit soort verhalen lezen. Deze mensen hebben dan ook in veel gevallen GTX 850M als grafische kaart maar niet daadwerkelijk allemaal dus misschien is dat gewoon toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hoe zit het met je "energiebeheer"? Ik heb zo'n gevoel dat daar het probleempje zit namelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.reviversoft.com/blog/wp-content/uploads/2012/10/Manage_Power_01.png
Als je daar dan op change plan settings/ de schema instellingen wijzigen en dan gaat naar geavanceerde energie instellingen wijzigen kan het zijn dat daar iets niet goed staat.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik type eventjes wat mijn instellingen zijn aangezien ik anders vrij veel plaatjes moet uploaden. Ik hoop dat je er wat mee kan.

Energiebeheerschema:
hoge prestaties

Schemainstellingen netsroom:
beeldscherm uitschakelen na 15 min.
computer in slaapstand zetten staat op 'nooit'
helderheid scherm is maximaal

Geavanceerde energie-instellingen die er toe doen voor dit probleem:
harde schijf uitzetten na 20 min.
alle slaapstand functies uitgeschakeld voor netstroom
intel graphics power plan op maximale prestaties
PCI-express link state power management staat op uitschakelen
Energiebeheer voor processor is zowel minimaal als maximaal 100% aan netstroom
Processor koelbeleid is actief

Volgens mij zijn de andere instellingen in ieder geval niet echt van belang zoals de functie van de aan- en uitknop en meer van dat soort dingen. Het valt mij op dat ik wel instellingen kan zien en veranderen voor de intel graphics maar niet voor de nvidia kaart, ook niet wanneer ik op 'instellingen veranderen die nu niet beschikbaar zijn' druk of is de nvidia kaart gekoppeld aan de optie bij PCI Express?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:10

Thomg

Aww yiss

Log even met afterburner, dat "magische" programmaatje kan je zo vertellen aan de hand van usage wat er de boosdoener is <+:)

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 23-03-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:05

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vaak onderclocked hij omdat hij te warm wordt, gebruik je een laptop koeler onder je laptop?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik er tijd voor kan vrijmaken ga ik straks even een spel opstarten en de log van afterburner opslaan. Hopelijk word ik daar inderdaad wat wijzer van.

Ik gebruik geen laptop koeler onder mijn laptop maar het gebeurt meestal terwijl de kaart nog rond 50 graden zit dus dat lijkt mij niet echt een probleem. Ook heb ik er bij bijvoorbeeld Tropico 5 totaal geen last van dat het gebeurt en bij sommige andere spellen wel terwijl de vereisten van het spel erg bij elkaar in de buurt liggen.

Morgen post ik even de afterburner log ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Excuses voor de late reactie. Ik had gisteren geen tijd meer voor de log maar vandaag wel. Het lijkt erop dat het probleem zichzelf heeft opgelost. Vandaag heb ik iets meer dan een uur Cities: Skylines gespeeld en verder heb ik de afgelopen dagen vrij intensief De Sims 4 en Tropico 5 gespeeld. Ik heb echter totaal geen problemen meer gehad met lag. De Nvidia kaart heeft zichzelf geen enkele keer onderklokt.

Wel blijkt uit de Afterburner log en de Nvidia Inspector log dat de kaart vrijwel constant tegen 100% gebruik aan zit en dat de temperatuur tussen de 70 en 80 graden ligt. Af en toe komt de kaart boven de 80 graden en bij die temperatuur zou die zichzelf ook moeten gaan beveiligen maar dit resulteert in ieder geval niet in fps verlies tot op heden. Wel kan ik er uit opmaken dat de keren dat dit is gebeurt het dus toch wel aan de temperatuur zal hebben gelegen. Ik weet dus wat mij te doen staat :)

Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1