Nikko R/C aan een Arduino hangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:17
Ik heb hier mijn oude Nikko R/C auto die ik nu aan een Arduino wil hangen. Heb dat plastic ding opengehaald en ik kom een circuitbordje tegen. Wat zoeken heeft me geleid tot H-bruggen die ik kan aanspreken om de motoren werkend te krijgen, maar veel informatie van hoe je de stuurservo aanstuurt kan ik niet vinden.

Het gebeuren dat je aan de heatsinks ziet hangen zijn twee paar 2SC2654 (NPN) en 2SA1129 (PNP) transistoren. Misschien vormt dit een halve H-brug? Ik zie in ieder geval draadjes naar de achtermotor leiden.

In de achtergrond zie je een 6-pins connector. Deze leidt naar de servobox. Ik kan hierover weinig vinden. Wel iemand op het Arduino forum die de Nikko-servo heeft vervangen met zijn eigen servo.

Verder is het ding in het midden een 2609AL IC van Nikko. Hier heb ik dit over gevonden: 2609AL. Veel wijzer ben ik niet geworden met mijn beperkte electro-kennis :p

Iemand ervaring met Nikko R/C ombouw? Ik zou graag het originele RC circuit intact laten, dingen erop solderen is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/527vJy7l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zover ik kan zien heeft 't ding gewoon een motortje wat je met een H-brug kan aansturen, en een potmeter om positie-feedback te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Het kan ook een voice coil zijn, dat is niet in het schema te zien.

2 vragen:
- Als hij uitstaat kan je dan het stuur vrij bewegen of zit daar flink weerstand op en hoor je tandwielen ratelen.
- Zie je een motortje zitten of zit er een magneet met een spoel eronder/erboven welke heen en weer beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Als hij uitstaat geeft het motortje flink weerstand. Geen tandwielgeratel, alleen het geluid dat je hoort als je servos probeert te forceren.

Er zit een motortje in. Dat is het metaal gekleurd geval onder het plakband rechtsonder.

Tsja, er lopen 6 kabels naar het bordje vanaf de stuurmotor-doos. 6 kabels lijken me echter wat overkill voor simpel links of rechts sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

6 klopt wel aardig:
1 Aarde
3 potmeter
2 motor

Het is een servomotor waarvan de elektronica in het ic zit. Zo zal ook de aandrijfmotor via PWM aangestuurd worden.

Ik denk dat het makkelijker is om een losse servo in te bouwen en een goedkope modelbouw ESC te pakken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Ah, aanpassingen. Dan zal ik wel voor een ander RC-karretje gaan. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:41
Heb zelf ook een Nikko R/C auto omgebouwd naar een arduino aansturing, met behulp van een H-Bridge moter driver en een ultrasonic sensor. de motordriver stuurt de voorste en de achterste motors beide aan(aandrijving en besturing). De bestaande electronica heb ik er allemaal uitgesloopt. enkel de 2 motortjes zijn overgebleven. Besturing is overigens heel simpel te maken via PWM op een arduino hoor.

Volgensmij moet dit ook redelijk gemakkelijk in die van jou kunnen! hoeveel draden komen er uit beide motortjes, en welke kleuren hebben deze?

[ Voor 12% gewijzigd door janwillemCA op 23-03-2015 16:25 ]

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Maar is de jouwe nog steeds RC controlable? Dat wil de TS graag behouden als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:41
Oh oeps daar heb ik even overheen gelezen. Nee mijn auto rijdt nu helemaal zelf.

TS kan het originele IC intact houden mits hij de gesoldeerde draadjes even voorzichtig los haalt.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Updatetje :)

Ik heb ondertussen een andere, oudere R/C kar gesloopt. Bordje eraf gehaald en de oude onderdelen misbruikt voor een H-brug, en het werkt :)

Het stuur is een electromagneet, hoe ga ik daarmee om? Nog een H-brug om de stroom te sturen? Ik kan me weinig voorstellen. Ik voel er weinig voor om een van mijn servo's permanent in te zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door ikt op 28-03-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Servo's zijn in china heel goedkoop te krijgen.

http://www.banggood.com/T...e-Helicopter-p-86439.html

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een Futaba 3003 of een Hitec HS300 kost je een 12 euro bij de plaatselijke modelbouwwinkel.

Al minder zelfs:
http://www.rcrotorblades...._info.php?products_id=178

[ Voor 33% gewijzigd door memphis op 28-03-2015 10:12 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Geen servo's nodig, enkel een Arduino, breadboardje en oude onderdelen :) Heb het voor elkaar gekregen het stuur zo aan te sturen. Sterk is het niet echt, maar hij kon sowieso al niet echt goede bochten maken (geen achterdifferentieel, harde banden dus veel slippen). Resultaat half weekendje knutselen en een simpel C# programma later kan ik het aansturen met een Xbox 360 controller over Bluetooth. Blij :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BYnFZOVl.jpg
Pagina: 1