Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 18:34

Dennis de Vries

Redacteur

kan heel goed pizza's maken

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met mijn eerste betaalde klus voor een heuse opdrachtgever.

De 'X' in het logo moet oranje worden. Dus kies ik de layer waar hij op staat, selecteer ik de X in zijn geheel en ga in naar de 'fill' optie. Het maakt niet uit wat ik doe om de kleur te kiezen; of ik nou de color picker gebruik of een colorcode invoer, de X wordt grijs in plaats van oranje.

Daarnaast komen er willekeurige vectors bij, die je heel klein ziet boven de tekst. Deze zijn nu al een paar keer eerder verschenen, bij verschillende handelingen.

Is mijn Illustrator bugged of doe ik nou iets verkeerd?

Alvast bedankt voor het meedenken!

http://gyazo.com/49bbcbb835f737a60affa379bfefa43f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Staat je color palette misschien op greyscale? (window/venster->colors/kleuren, dan het pull down menuutje in de rechterbovenhoek van het nieuwe palet selecteren) Deze moet dan op dezelfde instelling als je gehele document staan.

Die willekeurige vectors, zijn dat echt vectors of display artefacts? (kun je ze echt selecteren of niet?) Want illustrator is daar soms wel goed in, random vormen laten zien die er eigenlijk niet zijn. Ook al verdwijnen die wel meestal gewoon bij zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur

Topicstarter
Hij stond op grayscale, dom van me - thanks!

Het zijn echt vectors, gisteren kreeg ik een melding dat ik ze niet weg kon halen, nu kan het gelukkig wel.

Heb jij (of iemand anders) toevallig ervaring met drukken e.d? Het idee is dat het op bestelbusjes komt, is 300 dpi dan genoeg? En als welk formaat kan ik het dan 't beste opslaan?

[ Voor 46% gewijzigd door Dennis de Vries op 23-03-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur

Topicstarter
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 20:28
Aangezien je met vectors werkt zou het erg jammer zijn om het zelf in een bitmapformaat op te slaan. Als je in Illustrator geen rare dingen doet en je logo als pdf opslaat blijft dat een vectorbestand, daar is je printbedrijf waarschijnlijk blijer mee dan met een zwaar bestand met veel pixels.

Overigens zou ik zo snel mogelijk kijken welk bedrijf het uiteindelijk gaat uitvoeren; met het beperkte aantal kleuren dat je tot nu toe gebruikt zou het kunnen zijn dat een beletteringsbedrijf de vormen uit folie uitsnijdt in plaats van het full-colour te printen. In elk geval zou ik je adviseren het ergens te laten doen waar ze je aan de hand van voorbeelden kunnen laten zien wat de verwachtte kwaliteit is. Het bedrijf dat het gaat uitvoeren heeft ongetwijfeld ook richtlijnen voor bestandsformaten (en eventueel instellingen wat betreft kleur) waar ze graag mee werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik doe autobelettering etc, en met een vector bestand ben ik 10 keer vrolijker als met een bitmap. Waarom? Jouw vector of bitmap bestand kan ik niet 1 op 1 door de printer of plotter gooien, ik zal mijn RIP alsnog duidelijk moeten maken wat en waar te doen. Geef je me een bitmap, ben ik eerst een uur kwijt het ding om te zetten naar vector. Met een vector kan ik veel sneller bijvoorbeeld snijlijnen aangeven.

Verdere tips om je beletteraar blij te maken:
-Speel niet teveel met pathfinder, liever vlak op vlak dan uitgesneden delen in je artwork. Waarom? Ik bepaal zelf hoe ik plak, wat boven moet en wat onder, en ik plak liever een kleur op een andere kleur, ipv op de 100e milimeter miereneuken om de oranje X in de zwarte outline te krijgen.
-Geef je dingen strokes, merge ze dan wel met het main object indien dezelfde kleur, of zet in elk geval de stroke om in een vlak.
-Zet elke tekst om in vectoren, of lever de lettertypes mee. Als mijn Arial uit een ander jaar is, kunnen er net dingen anders zijn. Datzelfde geldt voor Mac en Windows (Apple Chancery bijvoorbeeld is op kleine punten net anders dan Chancery)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis de Vries

Dennis de Vries

Redacteur

Topicstarter
Bedankt voor de tips jongens! Heb het er vandaag met mijn leraar photshop/illustrator nog even over gehad, sommige punten die jullie hier bespreken heeft hij niet genoemd.

Misschien een hele brutale vraag, maar zou ik een van jullie het werkbestand (.AI) en het 'printbestand' (.EPS/.PDF) kunnen sturen? M'n leraar heeft er vijf minuten naar gekeken en zei dat het waarschijnlijk wel goed zou gaan komen - maar hij is leraar en designer, dus als iemand die zelf autobelettering/beplakking als beroep heeft er zich over buigt, zullen er waarschijnlijk dingen nog beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
info@domein.in.m.sig en ik zal morgen even voor je kijken en checken.
Pagina: 1