Vensters worden verplaatst bij inschakelen andere monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
Beste tweakers,

Ik heb een HTPC met daarop aangesloten:

50" FullHD TV (Sharp LC-50LE760)
40" 4K monitor (Philips BDM4065UC)
7" schermpje van de behuizing (Moneual 932)

Het probleem:

Wanneer de HTPC en de TV aanstaan, en ik schakel dan pas de monitor in springt de software die draait op het kleine schermpje en/of MediaPortal die fullscreen draait op de televisie naar de monitor. Vervolgens moet ik eerst de applicatie sluiten en opnieuw opstarten, vervolgens is alles weer goed.

Weet iemand een oplossing voor dit 'probleem'?

Specificaties HTPC:

MSI Z97 G45 GAMING
Intel i5 4690K
16GB DDR3 @1600Mhz
MSI GTX970 GAMING 4G
2X Samsung 840 Pro 128GB in RAID0
Windows 7 Proffesional SP1, x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:02

Zorian

What the fox?

Ik heb hetzelfde met een iets andere setup. Zodra de receiver uit gaat vliegt alles soms ook alle kanten op, en dan uiteraard net op de monitor die net uit is gegaan.
Wat bij mij helpt is vooraf het venster even terugschakelen van gemaximaliseerd naar sleepbaar en hem dan precies tussen de 2 monitoren inzetten. Dan pas aan/uit doen. Meestal komt ie dan op 1 van de 2 monitoren uit en kan je hem de goede kant op slepen.

Optie 2 is Windowstoets + pijltje links/rechts/op/neer. Afhankelijk van de richting waar die heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:01
Zorian schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 21:00:
Ik heb hetzelfde met een iets andere setup. Zodra de receiver uit gaat vliegt alles soms ook alle kanten op, en dan uiteraard net op de monitor die net uit is gegaan.
Wat bij mij helpt is vooraf het venster even terugschakelen van gemaximaliseerd naar sleepbaar en hem dan precies tussen de 2 monitoren inzetten. Dan pas aan/uit doen. Meestal komt ie dan op 1 van de 2 monitoren uit en kan je hem de goede kant op slepen.

Optie 2 is Windowstoets + pijltje links/rechts/op/neer. Afhankelijk van de richting waar die heen moet.
Thanks,

En de bedankt voor de tips. Met de Windows + pijltjes toetsen blijft het venster wel op dezelfde monitor. Het zou mooi zijn als je hem hiermee ook makkelijk weer naar het juiste scherm kunt krijgen.

Het werkt inderdaad ook beter als je de applicatie eerst klein maakt. Maar echt elegant is het niet. Als je het mij vraagt is dit gewoon een bug in Windows!

Iemand anders nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er zijn tools die extra functies toevoegen aan de (zeer) beperkte window management van Windows. DisplayFusion is er een, maar er zijn ook andere en vast ook gratis varianten. Wat je eigenlijk wilt, is dat vensters op een bepaald scherm openen en blijven. Bij het afkoppelen/uitschakelen van een scherm, worden de vensters verdeeld over wat er nog aan staat en zodra het scherm weer aan gaat, wordt alles hersteld naar waar het daarvoor stond, ongeacht of je 'm verplaatst hebt of niet.

Je kan vensters met pijltje links/rechts verplaatsen, boven/beneden is maximaliseren en normaal formaat/minimaliseren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 08:11
Vergelijkbare problemen kom ik zelf alleen tegen bij displays welke via HDMI of DP aangesloten zijn.
Als ik bv op mijn werk mijn 2e monitor aan of uitzet (aangesloten via DP) dan verspringen bij mij ook vensters. Bij schermen welke ik via een VGA of DVI aansluiting heb aangesloten heb ik dit probleem niet.

Ik heb er maar mee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:45

Saven

Administrator

It's not a bug, it's a feature. Windows doet dit omdat je anders vensters nooit meer terug zou kunnen halen als je bijv. een extern scherm tijdelijk hebt aangesloten op je laptop oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Ja, het heeft ook iets te maken met de venstercoordinaten. Als je een tweede monitor hebt, telt de resolutie zeg maar door. Dus als je 2 full hd schermen naast elkaar hebt, en de linker is het hoofdscherm, dan telt de resolutie op het rechterscherm dus door tot 3840x1080. Als het rechter scherm je hoofdscherm is, dan zijn de coordinaten op het linkerscherm negatief. En als je drie schermen hebt, en je zet de middelste uit, dan telt die resolutie ineens niet meer mee, wat dus gevolgen heeft voor de vensters op dat scherm, en op het scherm ernaast als daardoor de schermcoordinaten ineens veranderden.

De moraal van dit verhaal? Probeer eens het kleine scherm als 2e scherm in te stellen, LINKS van je hoofdscherm.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Saven schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:47:
It's not a bug, it's a feature. Windows doet dit omdat je anders vensters nooit meer terug zou kunnen halen als je bijv. een extern scherm tijdelijk hebt aangesloten op je laptop oid.
Nou, dat is niet helemaal waar. Er komen nog steeds vensters buiten het zichtbare en werkbare deel terecht als je ze opent. En dan hoef je niet eens iets met je monitoren te hebben gedaan. Je start een programma, ziet 'm op de taakbalk verschijnen, maar niet in beeld. Houd je je muis er boven, dan zie je 't programmavenster in de voorbeeldweergave, maar meer niet. Herstarten werkt niet altijd. Je moet dan echt een andere locatie forceren dmv win+pijltjestoetsen, of via alt+spatie > verplaatsen.

Dus dat vensters buiten beeld komen, is een keiharde bug. Eentje die nog steeds niet is opgelost en zit er al in sinds iig XP, misschien zelfs eerder. En het heeft niets met het programma zelf te maken, het kan met alles gebeuren, Word, Chrome, caclulator, alles.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedemink
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik heb een vergelijkbaar probleem.

Ik heb 5 schermen, en tot voor kort kon ik alle schermen uit zetten als de PC nog aan stond.
Als ik de schermen dan weer aan zette, dan waren alle vensters en instelling nog altijd zoals ze waren.

Sinds kort echter gebeurt het volgende, wat behoorlijk irritant is.
Bij het uitzetten van de schermen is er nog geen probleem.
Maar bij het aanzetten van het middelste HP (V28 4k) scherm (alle andere schermen zijn Dell), denkt de PC dat het scherm kortstondig afgekoppeld wordt.
Waardoor dus alle pictogrammen, venster, etc naar de andere schermen worden verplaatst.

Wie begrijpt het probleem en heeft een oplossing?
Ik vind het met name raar dat het probleem 'opeens' ontstaan is.
Ik was namelijk wel bang voor dit probleem (ik dacht dat dat wellicht zou optreden bij het uitzetten van de schermen), maar was juist zo blij dat het goed werkte.

ps.
Ik weet dat het uitzetten van de schermen geen problemen oplevert.
Omdat als ik extern inlog, bv als ik van huis ben (teamviewer/anydesk), ik de beschikking heb over alle 5 de schermen.
De 'blitch' lijkt dus pas op te treden bij het weer aanzetten van de schermen.
(zo lang dit probleem er is, ben ik dus genoodzaakt het middelste scherm aan te laten als ik van huis ga).

[ Voor 0% gewijzigd door diedemink op 04-09-2022 22:25 . Reden: toevoegen specificaties ]

Pagina: 1