Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veilige Synology NAS tot NAS file server (FTP?) opzetten

Pagina: 1
Acties:

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi,

Ik gebruik mijn Synology NAS om bestanden te delen en heb hiervoor WebDAV gebruikt in het verleden. Dat is lekker makkelijk met een windows folder view. Maar ik heb het vermoeden dat ik gehackt ben geweest. De NAS werd zeer traag en ook al deed ik niets hoorde ik de HD continue ratelen. Ik heb ook enkele vage entries gezien in de logs, maar dat is de grens van mijn technische kennis.

Kortom: ik wil VEILIG bestanden delen. Momenteel is mijn NAS niet meer benaderbaar vanuit het internet. Maar ik wil graag met mijn broer media bestanden delen (muziek & films) en denk zelf dat FTP daar geschikt voor is. Er is standaard support voor FTP en FTPS en dit lijkt mij het veiligste. Ik wil nu ook eigenlijk alleen verbindingen vanuit mijn broer toestaan. Is FTP dan inderdaad het beste?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

FTP en veilig in een zin :)

Wat je kan overwegen: netwerkbackup of syncen, daarvoor moet standaard poort 22 open staan (en nog een poort). Heeft je broer ook een Synology? Andere optie is om een (bijvoorbeeld site-to-site) VPN verbinding in te richten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
ownCloud package installeren? Dan heb je eigenlijk Dropbox, maar dan staan bestanden niet in de cloud maar lokaal op je NAS. Werkt volgens mij wel aardig, met webinterface waardoor je er van buiten bij kan.

FTP is beetje ouderwets...
lier schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:40:
FTP en veilig in een zin :)

Wat je kan overwegen: netwerkbackup of syncen, daarvoor moet standaard poort 22 open staan (en nog een poort).
[..]
Als topicstarter nu blijkbaar al moeite heeft met het dichttimmeren van z'n NAS dan zou ik zeker niet gaan aanraden om poort 22 open te zetten! :o Dan weet je zeker dat je NAS binnen de kortste keren gehackt is. Als je ziet hoeveel portscans je krijgt met poort 22 open dan is het een kwestie van tijd...

Aan topicstarter: als je met dit soort dingen bezig gaat is het ook verstandig om te kijken naar de geo-firewall (mits die aanwezig is op jouw Synology, op mijn DS114 met DSM 5.1 heb ik het wel iig). Dan kun je IP's uit bepaalde regio's whitelisten, bijv. alleen NL zodat je niet allemaal verkeer uit China e.d. op bezoek krijgt.

[ Voor 65% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2015 14:48 ]

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Niet veilig?

Ik heb ook aan VPN gedacht maar ik weet niet hoe ik dat zou moeten aanpakken.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ftps is best veilig hoor

Iperf