SATA 600 op oud moederboard via PCI Express

Pagina: 1
Acties:

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Beste mensen,

Ik wou graag een SSD in een wat oudere pc plaatsen. Een SSD zoals dit.
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Nou heeft het MB van de wat oudere pc enkel SATA 300 poorten. Deze zullen de SSD gaan tegenhouden. Daarom dacht ik, laat ik eens kijken of ik voor weinig geld een SATA 600 kaart kan kopen die op de PCI express slot kan.

Nou heb ik de volgende sloten tot mijn beschikking
1x PCI Express 1.0 x16 slot (@ x4 mode)
1x PCI Express 1.0 x1 slot

Nou heb ik mijn best gedaan om hier iets over uit te zoeken. Klopt het volgende?
PCI Express 1.0 heeft per kanaal 250MB/s. Dus de x1 slot is zelfs trager dan SATA 300 en heeft dus totaal geen nut. De x16 slot zou dan wel snel genoeg zijn maar ik weet niet of desbetreffende kaarten de snelheid netjes verdelen over de 4 kanalen (dat wordt volgens mij een 4 kanalen kaart).

Verder vraag ik mij überhaupt af hoeveel het uit maakt. De theoretische snelheid van de SSD ligt inderdaad te hoog voor SATA 300. Maar of de meer realistische snelheid ook zo hoog ligt weet ik niet. In andere woorden, heeft het überhaupt wel zin om zoveel moeite te doen voor dat extra beetje snelheid?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Niet doen gewoon die sata 300 poort gebruiken. Het is ook veel beter om SSD's direct aan je mobo controller te hangen dan aan een el cheapo insteek kaartje. Je gaat het verschil tussen 300 en 600 niet merken.

specs

Verwijderd

Welke kaart had je in gedachte?
Ik zou een SSD kopen en aansluiten. Zo'n SATA300 poort werkt prima hoor ;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De meeste van dat soort kaartjes zijn vooral interessant om binnen no time je SSD te slopen, tenzij je een behoorlijk dure pakt.

Het meest interessante van een SSD is de random-read [en write ook wel een beetje] deze ligt bij HDD's gewoon zeer laag, een SSD gaat daar veel sneller mee om, maar, zelfs de modernste SSD's worden tijdens niet al te grote random reads niet gebottlenecked door een SATA-300 poort. Hell, zelfs een SATA-150 poort zal nog een hele snelheidsboost geven.

Wel is de seq. read en write vaak hoog genoeg om gebottlenecked te worden door SATA-300, maar, ook dan is hij nog 2x zo snel als een HDD.

Overigens is de MX100 de betere SSD: betere chips, stroomverliesbescherming en goedkoper.

People as things, that’s where it starts.

• Frankyie
Ik kwam dit soort kaartjes tegen. Niet dat ze heel goedkoop zijn.....
productreview: Highpoint Rocket 620 review door Tsurany
pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op dat soort supergoedkope kaartjes zitten nooit hele geweldige controllers. Gewoon standaard chipjes, die niet meer doen dan wat ze moeten doen. Beter ben je af met de onboard controller van je systeem, ook al loopt die op 'slechts' 3Gbps.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Frankyie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:14:
Nou heeft het MB van de wat oudere pc enkel SATA 300 poorten. Deze zullen de SSD gaan tegenhouden.
Dat valt reuze mee.
Je zult alleen het maximum van de poort halen tijdens langere sequentiële reads, en die komen op een gemiddelde desktop/laptop minder vaak voor. En als ze voorkomen is dit niet waar het grote voordeel van de SSD ligt.
De snelheid van SSDs is juist gestoeld op zeer lage access time i.t.t. de hoge access time van een SSD. Blokken data kunnen vrijwel instantaan opgevraagd en gelezen worden. Er hoeven geen lees-/schrijfkoppen verplaatst te worden.
Voor een lage access time buiten de SSD wil je het pad tussen CPU en SSD zo kort mogelijk houden. In geval van SATA is onboard controller van de chipset meestal de beste keuze.
Frankyie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:32:
Ik kwam dit soort kaartjes tegen. Niet dat ze heel goedkoop zijn.....
productreview: Highpoint Rocket 620 review door Tsurany
Die kaart is PCIe 2.0 1x, wat maximaal 500MB/s kan opleveren. De vraag is echter of de controller dat zou kunnen halen.
Zoek je vervolgens een review op dan zie je bijvoorbeeld hier: http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=708&pgno=2 , dat de access time van de Rocket 620 hoger is dan de onboard Intel, waar nu net de kracht van een SSD ligt.
Aantal IOPS (I/O per second) is ook hoger voor de onboard Intel volgens http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=708&pgno=4. Ook exact waar een SSD in uitblinkt.
Als je de reviews van de kaartjes leest zie je dat de Conceptronic niet in SATA600 stand te krijgen is en dat de performance uberhaupt bij 164MB/s blijft steken.

Met beide kaartjes ga je de SSD juist minder effectief maken dan wanneer je de onboard controller gebruikt.

[ Voor 49% gewijzigd door Ultraman op 29-03-2015 15:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Frankyie
Duidelijk verhaal.
Bedankt voor de antwoorden.
De SSD gaat rechtstreeks aan het MB gekoppeld worden. :)
Interessant materie die pc's :P

[ Voor 16% gewijzigd door Frankyie op 21-03-2015 14:09 ]

• Frankyie
Om het verhaal even af te maken.
De SSD is reeds gemonteerd. De lees en schrijf snelheid is 280 MB/s. Zoals verwacht blijft hij hangen op SATA II.
Verder hebben jullie helemaal gelijk. In het gebruik is er niets van te merken. De beperkende factor is de processor geworden (i5 750). Daar "hangt" hij nu regelmatig op. Zelden tot nooit is de SSD de beperkende factor.
Dank voor het goede advies.
Pagina: 1