IOCELL is verdwenen - NetDISK station / NDAS alternatief

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik beschik over 6 stations, elk voor 2x HDD. Ze komen van IOCELL Networks (voorheen Ximeta) en hebben ze op markt gebracht zo'n een jaar geleden.

Aantal mensen hier zullen wel zo'n station staan, zoals Netdisk DUO 352UN, bekend van iBood.
Maar nu haperen 2 van 4 apparaten en werken niet meer goed.

Dus ben ik even gaan uitzoeken of ik ergens een vervangende model kan vinden. Al snel merk ik op dat het vrij onbekend apparaat is. We kennen wel Netgear, Synology, QNap, Zyxel... maar IOCELL is gewoon verdwenen.

De websites zijn ook niet meer goed. Ximeta verwijst naar IOCELL Networks, maar die website is leeg, of is verkocht of is afgesloten... Met andere woorden, de bedrijf lijkt ermee gestopt?

Het bijzondere van NDAS hier is natuurlijk hardeschijf direct bereikbaar over netwerk. Nadeel is wel dat er driver voor nodig is. Gelukkig werkt alles nog goed. En belangrijk voordeel is dat ik niet opnieuw hoeft formatteren - wat wel zo is met HDD in NAS - of ik moet dure Windows based NAS nemen om NTFS direct te kunnen nemen zonder formatteren. Windows doet hier dus het werk via driver.

Even verder gezocht naar alternatief is er ook zogenaamde "AoE" methode zoals hier beschreven:
Wikipedia: ATA over Ethernet

Even gekeken hier welke stations zouden zijn:
http://nl.hardware.info/p...OoI1aRkVa1kZGRmoGRlWFsLAA
Zijn ze dat inderdaad ook AoE compatibel? Ze lijken juist veel op gewone NAS stations.

Is AoE hetzelfde als NDAS: direct lezen over netwerk? Of moet het via NAS eigen hardware lopen?
De techniek gebruikt geen IP adres, maar wel andere protocol. IOCELL doet het op LPX protocol.

Ik ben benieuwd naar AoE techniek en de stations die dat kunnen.
Het is wel jammer dat IOCELL gewoon zomaar weg is, want zij hebben patent overgenomen op NDAS techniek. Bvoendien is het nogal onbekend merk geworden.

Alvast dank.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
AoE is behoorlijk obscuur, volgens mij. Ik ben nog nooit tegengekomen dat een NAS dat in zijn specs had. Wel iSCSI, wat theoretisch ook op disk-niveau kan.

Waarom ben je erop gebrand om
- NTFS te gebruiken
- Dit via netwerk te doen?

Als je de eerste eis laat vallen voldoet opeens iedere NAS, en ben je ook af van de beperkingen van NDAS.
Als je de 2e eis laat vallen kun je een USB behuizing gebruiken.
Het is wel jammer dat IOCELL gewoon zomaar weg is, want zij hebben patent overgenomen op NDAS techniek.
Misschien is er wel een verband. Ik denk dat NDAS verouderd is. Het heeft als voordeel dat 'de server' goedkope techniek kan gebruiken, omdat het niet veel meer hoeft te zijn dan een ethernet naar sata converter. Maar de prijzen van een full-blown NAS die vrijwel gelijke (of bij een RAID array zelfs hogere) snelheid haalt zijn dermate laag dat het voordeel flinterdun is geworden. Waardoor alleen de nadelen overblijven.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
De simpele reden van NTFS gebruik is dat ik al hele tijd éérst zoveel mogelijk harde schijven in computerkasten zet. Al vele jaren zo.
Maar inmiddels zijn 3 kasten gevuld met hardeschijven en 4e computer is niet te doen.
Bovendien worden oude schijven eruit gehaald als ik ze upgrade naar grotere TB (bv 1TB naar 3TB) zodat ik weer tegenaan kan. Nog steeds NTFS.
Alle schijven zijn dus in NTFS geformatteerd.
Zou ik met een NAS doen, dan heb ik probleem: allemaal gebruiken Linux partitie. Een NTFS schijf gelijk erin doen wil dus niet, ook al ondersteunen ze wel NTFS over USB - gek eigenlijk.

3TB overgooien is uren kopieren en dus niet te doen. Bovendien ben ik al gewend om vanuit Windows direct elke schijf te benaderen, bestanden bekijken, wat overzetten en groeperen en dan kan ik weer verder. Dus ja... je snapt waarom ik ogen heb gericht op NDAS van IOCELL.
Dankzij opzet van IOCELL kan ik dus nog steeds ouderwets rechtsreeks schijven benaderen, lezen, verplaatsen en organiseren, zonder nog een computer erbij te plaatsen.

De USB opzet is een alternatief. Ik heb bijvoorbeeld Iomega iConnect waar men 4 externe schijven op kan aansluiten. Maar dat betekent wel veel voedingen ernaast. En dat is niet zo handig.
Anders moet ik zelf een kast bouwen waar grotere voeding erin zit en alles via USB hub laten lopen. Hoewel, USB verkeer is stuk langzamer dan Gbit netwerk, waar IOCELL op zit. Kopieren gaat rap genoeg.
Goedkopere NAS haalt dat snelheid niet eens.
Ik heb al eens paar goedkope NAS stations geprobeerd, maar ze kosten meer dan IOCELL NDAS station en zijn niet allemaal snel. En eigen linux partitie maakt niet makkelijker op terwijl ik al zoveel schijven in NTFS partitie heb. Daar ga ik niet uren op zitten te wachten, zeker niet met ruim 20 TB aan opslag...

NDAS is goedkoop en werkt best aardig goed. Jammer dat hardware niet heel solide is uitgevoerd en de fan is kleine formaat zodat het sneller stuk is. Daarom is het al spijtig dat er niet verder op ontwikkeld wordt... Ik zal maar custom kast maar moeten maken als er geen andere opties zijn.

Dus AoE heeft geen nut hier?
Welke opslag stations gebruik je zelf die wel "direct" genoeg te bereiken is (zo iets als shared drive) zodat men bijvoorbeeld vanuit Verkenner of bestandsbeheerder kan benaderen. Dus niet met FTP, maar directer.

Misschien heeft iemand wat meer idee waarom IOCELL in rook is opgegaan.

Update: na wat zoeken kom ik in DIY NAS topic terecht en daar maak ik kennis met SAS controllers.
Omdat SAS buitenom kan lopen met SFF 8088 kabels moet ik even kijken hoeveel allemaal gaat kosten als ik ga omschakelen. Ik heb al zuinige Atom moederbord in huis, daar kan ik nieuwe kast omheen bouwen. Nou nog even uitzoeken welke goed genoeg is voor opslag media, want er zijn drie SAS systemen: SAS 1.0/1.1 - SAS2 - SAS3.
Wat ze precies doen moet ik even kijken. Ik ga van uit dat één SAS1.x 4x SATA drives kan aansturen, anders moet ik kijken naar SAS2.

[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 21-03-2015 22:47 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Je kunt er ook nog een extender aan hangen (aan sas controller) en dan heb je 20,24,32 of weet ik hoe veel interfaces.
Als je toch al je schijven afzonderlijk wilt benaderen heb je dan ook snelheid genoeg.

Net een kast kopen waar genoeg drives in gaan, en op de voeding letten.

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 22-03-2015 05:44 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase