Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 11:15
Beste mensen,

Al geruime tijd werk ik bij een lokale pizzeria als bezorger.
Op een avondje werken maken we 5 uur, van 4 tot 9. In het verleden kregen we altijd €20,- contant uit betaald. Wij als team van bezorgers zijn allemaal rond de 20 jaar. We vinden het dan ook niet erg om onder het minimum uit betaald te worden, hier is het werk ook naar.

Deze regeling is echter veranderd, ons werd verteld dat hij nu verplicht is ons via de bank uit te betalen. Geen probleem uiteraard. Alleen jammer dat je niet meer direct geld in handen hebt. Maar je zou dan denken dat hij het minimum wel moet uitbetalen. Het kan nu namelijk gecontroleerd worden door de belasting of een andere organisatie, echter gebeurd dit niet. Nu vroeg ik me af hoe dit mogelijk is.
Daarnaast heeft het gehele team nog nooit een arbeidscontract getekend, de baas heeft wél een kopie van ons identiteitsbewijs. En naar mijn weten ben je verplicht om óók met een bij-baan een 0 uren contract te tekenen. Er is dus iets niet pluis.

Het minimumloon van een 20 jarige bedraagt €5,92 voor een 36 uur durende werkweek. Het dagloon bedraagt €42,63. Deze bedragen zijn bruto.
Als je naar deze bedragen kijkt lijkt het wel mee te vallen. Daarnaast verdient elk personeelslid het zelfde ongeacht de leeftijd. 17 t/m 21

Is er iemand die mij hier wat meer over kan/wil vertellen?
Bij voorbaat dank!

[ Voor 5% gewijzigd door lays op 20-03-2015 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jullie worden gewoon zwart betaald, van die 20 euro moet normaal gesproken nog de nodige belasting en dergelijken betaald worden.

Als hij dit via de bank wilt gaan betalen veranderd er niks behalve dat hij een grotere kans heeft om ''gepakt'' te worden.

Als jij het minimumloon wilt ontvangen zal je echt een contract moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De grote vraag is of dit loon uberhaupt wit uitbetaald wordt? Krijg je bijvoorbeeld wel loonstrookjes en een jaaropgave?

Ik heb het vermoeden dat het gewoon zwart gebeurt, en dan lopen zowel jij als je werkgever het risico om daarvoor bestraft te worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays
Loonstrookjes en jaaropgave's kunnen we wel om vragen. Tevens kan ik bij het UWV gewoon mijn uren inzien, dit zijn alleen niet alle gewerkte uren.
Ik zal even afwachten hoeveel uur in februari opgegeven wordt, dan zal ik dit controleren met het salaris.

Dus je zal dan denken dat het wel 'legaal' is.
Hoe kunnen we dan geen arbeidscontract hoeven te tekenen? Is het mogelijk om een 'mondeling' arbeidscontract af te sluiten met een werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lays schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:54:
Loonstrookjes en jaaropgave's kunnen we wel om vragen.
Maar krijg je ze ook? Dat was de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 11:55

Dido

heforshe

Loonstrookjes en jaaropgave's kunnen we wel om vragen. Tevens kan ik bij het UWV gewoon mijn uren inzien, dit zijn alleen niet alle gewerkte uren.
Klinkt alsof je netjes minimumloon krijgt over een deel van je uren... en daarnaast werk je x uur gratis?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lays
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:55:
[...]

Maar krijg je ze ook? Dat was de vraag.
Jazeker, collega stuurde die van hem net toe.
Dido schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:58:
[...]

Klinkt alsof je netjes minimumloon krijgt over een deel van je uren... en daarnaast werk je x uur gratis?
Dat is heel goed mogelijk, houd ik in me achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zal even afwachten hoeveel uur in februari opgegeven wordt, dan zal ik dit controleren met het salaris.

Dus je zal dan denken dat het wel 'legaal' is.
Jaaropgave en loonstroken moeten gewoon verstrekt worden zonder dat je er om vraagt. Dat zou ik dus eerst eens doen. En dan de gegevens die daar op staan controleren met de daadwerkelijk gewerkte uren en betaald salaris.
Hoe kunnen we dan geen arbeidscontract hoeven te tekenen? Is het mogelijk om een 'mondeling' arbeidscontract af te sluiten met een werkgever?
Ja hoor dat is prima mogelijk. Hoewel het handig is om het een en ander op papier te hebben bij onenigheid is het prima mogelijk om een mondelinge overeenkomst te sluiten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat wettelijk verplicht is:
* een loonstrook zodra er iets wijzigt in de loonsbetaling
* een jaaropgave

Wat niet wettelijk verplicht is:
* een schriftelijke arbeidsovereenkomst.

Wat wel handig is:
* een schriftelijke arbeidsovereenkomst

Wat gebeurt er (oa) als je geen schriftelijke arbeidsovereenkomst hebt?
* je hebt automatisch een contract voor onbepaalde tijd en alleen wettelijke bepalingen zijn van toepassing

Lees deze info eens door zou ik zeggen.

Nu naar jouw zaak:
Ik vind dat Dido het goed verwoord. En als 20-jarige zou ik daar zeker niet akkoord mee gaan. Maar je zult wel met alle medewerkers 1 lijn moeten trekken denk ik.

Bespreek een keer met hem dat je graag ziet dat het UWV goed doorkrijgt wat je uren zijn, dat je een salarisstrookje wil zien, en dat je graag (wit) het minimum betaald krijgt. Als het niet je hoofdinkomen is (bijv. omdat het een bijbaantje is), kun je overwegen om een deel zwart te blijven werken, maar zwart zou in principe beter moeten betalen dan wit (omdat ook jij een groter risico loopt, en het voor hem een besparing oplevert).

Even andere vraag: krijgen jullie wel vakantiegeld en betaalde vakantiedagen? Zo nee, waarom niet?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-09 22:36
Zoals al eerder is aangegeven is het niet verplicht een arbeidscontract te hebben en is een mondelinge overeenkomst ook geldig. Wel is het zo dat je recht hebt (dat wil zeggen dat je je werkgever erom kunt vragen en hij verplicht is je die te geven) als je of over een periode van 3 maanden wekelijks betaald werk hebt verricht of als je gedurende een periode van 3 maanden minimaal 20u per maand hebt gewerkt.
Zoals je kunt lezen heb je dus recht op een arbeidscontract, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er ook een moet claimen.

Wat ik zelf een zeer belangrijk punt zou vinden en wat hier nog niet ter sprake is gekomen is hoe je verzekerd bent? Waarschijnlijk zit je op een scooter en loop je zeker risico, ik zou me ervan willen verzekeren (contractueel dus) dat mijn werkgever dit geregeld heeft, of dat ik in ieder geval bewijs heb dat hij mijn werkgever is.

Zoals ardana hierboven al vermeldt moet je je ook niet verkijken op vakantiegeld (8% - forse belasting), vakantiedagen en pensioenopbouw.

Om een jaaropgave zou ik altijd 'zeuren' bij een werkgever, grote kans dat je wat geld terug krijgt van de belastingdienst ( helemaal als er geen loonheffingskorting is aangevraagd door werkgever).

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

offtopic:
Over vakantiegeld betaal je evenveel belasting als over je reguliere salaris. Laat dat fabeltje alsjeblieft een keertje de wereld uit gaan.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
Ardana schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 00:13:
offtopic:
Over vakantiegeld betaal je evenveel belasting als over je reguliere salaris. Laat dat fabeltje alsjeblieft een keertje de wereld uit gaan.
Klopt helemaal. Het 'verschil' zit hem natuurlijk in de loonheffingskorting die niet direct verrekend wordt over het vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-09 22:03
jordy2811 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 00:47:
[...]

Klopt helemaal. Het 'verschil' zit hem natuurlijk in de loonheffingskorting die niet direct verrekend wordt over het vakantiegeld.
Nope, het verschil zit hem er in dat je in een hogere schijf valt (bijzonder tarief), net als een eindejaarsuitkering en andere eenmalige uitkeringen. In de praktijk draag je dus die maand wel meer af aan de fiscus, maar dit teveel betaalde bedrag krijg je gewoon weer terug na het doen van je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Besef wel dat als jij een vermoeden hebt dat je zwart wordt betaald je dit moet melden bij de belastingdienst. De boetes die jij kan krijgen, naast je werkgever, zijn niet mals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-09 22:18
Logico schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 01:42:
[...]

Nope, het verschil zit hem er in dat je in een hogere schijf valt (bijzonder tarief), net als een eindejaarsuitkering en andere eenmalige uitkeringen. In de praktijk draag je dus die maand wel meer af aan de fiscus, maar dit teveel betaalde bedrag krijg je gewoon weer terug na het doen van je aangifte.
Ik krijg nooit geld terug na de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:21
Bottem line: voor de fiscus zijn die 20 euro belastbaar inkomen. Daarover moet belasting betaald worden. Dat kan vooraf (maandelijks) of achteraf (jaaropgave). De rest is gerommel in de marge waarbij de fiscus ook nog eens de langste adem heeft.
Zolang jij initiatiefnemer bent bij het doen van aangifte zou ik me niet al te druk maken om een boete. Bovendien is het allemaal te overzien omdat vooraf vaststaat hoe-of-wat - zelfs als de fiscus er achter komt dat je inkomsten-uit-arbeid hebt genoten (en verzwegen).

Waar ik me wel druk om zou maken is de aansprakelijkheidsverzekering. Mocht je onverhoopt een ongeluk veroorzaken bij het bezorgen van pizza's, dan gaat er een heel ander krachtenspel gespeeld worden. Voor je het weet worden jij, je partner en/of je ouders aansprakelijk gesteld. Want geloof me - justitie en verzekeringsmaatschappijen kennen in dergelijke gevallen weinig of geen genade - zeker als er permenente invaliditeit of dodelijke afloop in het spel is.

Maar hoe dan ook - uiteindelijk heb jij het laatste woord en moet je voor jezelf bepalen of je die 20 euro afdoende vindt voor gedane arbeid en de risico's die je loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 21-03-2015 09:39 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy2811
[...]

Je valt met het vakantiegeld NIET in een hogere schijf dan het loon dat je krijgt uitbetaald. Het wordt gewoon berekend in de belastingschijven waarin je normaal ook je belasting betaald. De enige reden dat de belastingdienst het 'het bijzondere tarief' noemt is dat de loonheffingskorting niet direct wordt toegepast. Je lijkt dus over het vakantiegeld meer te betalen.

Als ik het me goed herinner gaat de belastingdienst in 2015 wel de loonheffingskorting toepassen over vakantiegeld en is er dus helemaal geen verschil meer tussen vakantiegeld en loon.

NB: Vakantiegeld komt altijd bovenop het loon en valt daarmee in de hoogste schijf die voor de werknemer geldt. De enige situatie dat je met vakantiegeld wel in een hogere schijf valt is als je door stapeling van het vakantiegeld op het loon het maximum van belastingschijf 1 of 3 overstijgt (2 heeft hetzelfde tarief als 3 bij niet AOW gerechtigd en schijf 4 is het maximum dus meer kan het niet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 20:38
[...]

Je bedoelt de voorheffing, terug te vinden op je maandelijkse/wekelijkse loonstrook. "Je valt" dus niet in het bijzondere tarief, alleen werkgevers kunnen het bijzondere tarief toepassen in de voorheffing.
Pagina: 1