Bezig met tv muur en tips nodig

Pagina: 1
Acties:

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-01 10:23
Goeiedag

Ik ben bezig met een tv muur en wil alle kabels wegwerken.
Ik heb zojuist de beplating(mdf) gemonteerd.
Nu nog schuren en plamuren en verfen.
Alleen er resteerd nog 1 ding.
Ik wil een vierkante gat maken achter mijn tv kast en hier alle stopcontacten kwijt en restant kabels.
Dit om de tv kast zo ruimtelijk mogelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2wg7h3d.jpg

Alleen nu komt de vraag.
Wat kan ik het beste doen.
Ik heb een houten frame gemaakt van 2m breed. Aan de rechter flank zat een stopcontact. Ik heb vanaf hier naar midden onder kabels getrokken (dus verlengt).
Deze stopcontact heeft geen aarde kabel.
Mijn huis komt tevens uit 1976 en is van beton.

Kan ik nu gewoon stopcontacten plaatsen zonder risico?
Ik bedoel hiermee dat als er een blikseminslag is etc etc dat mijn hifi en tv etc niet kapot gaat.

Ik ga op deze stopcontact aansluiten.
Tv A++ van samsung uhd 65"
Xbox 360
Playstation 4
Mini desk pc voor films etc etc.
Home cinema set van sony Bdv-e380
ziggo/kpn kastje of iets anders. Ligt eraan welke provider ik neem.

Ik lees weleens dat mensen een velengsnoer nemen met zon zekering schakelaar.

Alvast bedankt!

Mitch

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:06
Bij een directe blikseminslag zal je apparatuur zeker kapot gaan.

Ik heb nog nooit gezien dat mensen een verlengingsnoer nemen met een zekeringschakelaar. Wel zie je vaak dat mensen een verdeeldoos met overspanningsbeveiliging gebruiken. Zo'n overspanningsbeveiliging kan je apparatuur in beperkte mate beschermen. Verwacht niet dat het heel blijft als de bliksem direct op jouw woning inslaat, maar bij piekspanningen als gevolg van een inslag ergens anders kan het uitkomst bieden.

Echter, zonder randaarde is zo'n beveiliging compleet nutteloos.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• damitch300
Ja sorry bedoelde verdeeldoos. Was de naam even kwijt.

Dus eigenlijk kan ik net zo goed gewoon een grote rij stopcontacten inbouwen?
Ik heb geprobeerd aarde kabels te trekken. Maar het huis is helaas een bende kwa kabels. Is een ex huurhuis sinds project kwa bouw was begonnen.
Alle gibo muren zijn ook scheef.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Is er niets van bovenaf mogelijk? Misschien heb je daar al een geaarde contactdoos die je door zou kunnen trekken? Misschien een ietwat gekke benadering maar je moet wat :)

• damitch300
Enige plek waar ik aarde heb is de keuken. Maar aangezien alles al getegeld is...
En ik heb geen contactdozen in het plafond.
Nog iets rottigs aan mijn huis. Alle contactdozen zitten helemaal bovenin de wanden.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Uit ervaring weet ik dat randaarde geen bescherming tegen blikseminslag hoeft te bieden. Wel vroeg ik mij bij het zien van je muurtje af hoe je de ventilatie/warmteafvoer van je apparatuur hebt geregeld.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
damitch300 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:52:
Enige plek waar ik aarde heb is de keuken. Maar aangezien alles al getegeld is...
En ik heb geen contactdozen in het plafond.
Nog iets rottigs aan mijn huis. Alle contactdozen zitten helemaal bovenin de wanden.
Ik bedoel niet in het plafond, maar door het plafond :) Eventueel mogelijkheid om die aarde van bovenaf te realiseren... iets in die geest.

• damitch300
Ik moet nog het gat maken voor de stopcontacten en de ventilatie.
De zijkanten van de wand is nog open.
Ik heb een Ikea Besta burs met open achterkanten. Dus via deze achterkant gaat het naar de zijkant.

• damitch300
MicGlou schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:06:
[...]

Ik bedoel niet in het plafond, maar door het plafond :) Eventueel mogelijkheid om die aarde van bovenaf te realiseren... iets in die geest.
Pfoeeee. Denk dat ik dan beter een gat door de keukenmuur en tegels kan boren.

Maar is de aarde wel nodig?
Bij mijn ouders waar ik nu woon heb ik het nu ook niet.

• Xander
bszz schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:57:
Uit ervaring weet ik dat randaarde geen bescherming tegen blikseminslag hoeft te bieden.
Dat doet het ook niet...!

Maar een overspanningsbeveiliging, al dan niet ingebouwd in een verdeeldoos, kan wel bescherming bieden tegen de gevolgen van een (indirecte) blikseminslag. En een overspanningsbeveiliging heeft randaarde nodig.

Het lijkt me trouwens stug dat het echt zo onmogelijk is om een aarddraad bij te trekken. Gewoon netjes via de bestaande leidingen. Heb je wel centraaldozen in het plafond?

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 20-03-2015 19:15 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:10

BCC

tv en spelcomputer hebben zowieso geen aarde dus ik zou het gewoon zonder doen. Voor je pc kan het wel een issue zijn qua stabiliteit. Maar kun je niet gewoon nieuwe draden trekken vanaf de meterkast voor deze groep?

[ Voor 55% gewijzigd door BCC op 20-03-2015 19:17 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Jeroendedoem
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-10-2025
damitch300 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:08:
[...]

Pfoeeee. Denk dat ik dan beter een gat door de keukenmuur en tegels kan boren.

Maar is de aarde wel nodig?
Bij mijn ouders waar ik nu woon heb ik het nu ook niet.
Ik zelf hier op mijn kamer ook geen aarde, en hier staat dus ook een pc + xbox, en randapparatuur zoals tv en monitoren onbeschermd.

Als je nog de mogelijkheid hebt om het te doen en nog een beetje weg te werken zou ik het zeker doen...

• Xander
BCC schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:14:
tv en spelcomputer hebben zowieso geen aarde dus ik zou het gewoon zonder doen.
Er is inderdaad niets op tegen om klasse II dubbel geïsoleerde apparatuur, waar ook geen randaardestekker aan zit, aan te sluiten op een ongeaarde WCD.

Echter vroeg de TS zich af of een overspanningsbeveiliging nuttig kon zijn. Daarvoor heb je die randaarde toch echt wél nodig.

• damitch300
Ik heb niks door mijn plafond lopen. Alles is beton. De kabels lopen door de vloer.
Maar zodra ik mijn trekveer erin dauw dan stopt ie al gauw.
Beetje haastig gebouwd dit huis...
Helft van de dozen zit ook vol met cement dat ik eruit moest peuteren.

Huis is gebouwd in 76. Bewoond door een oud stel tot 2 jaar geleden en sinds die tijd onbewoond.
De opdracht tot bouw kwam van de woningstichting. Huurhuis dus.
Ik heb op de bovenverdieping overal nieuw electra aangelegd met aarde. Alleen kon dit nergens aansluiten.
Beneden waren de plafond en vloeren al mooi gemaakt bij aankoop. Vond het zonde om dit open te slijpen voor nieuwe electra.
Helaas zit ik nu op de blaren.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:10

BCC

Je moet het er niet bij in trekken. Je koopt drie dozen draden. Deze knoop je aan de bestaande draden aan de meterkast kant. Samen met een vriend trek je de oude kabels eruit en de nieuwe vanaf de meterkast naar de centraaldoos. Liefst met een hoop talkpoeder.

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 20-03-2015 20:20 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
bszz schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:57:
Uit ervaring weet ik dat randaarde geen bescherming tegen blikseminslag hoeft te bieden. ......
Dat wordt er ook niet beweerd. Maar het is wel terdege waar dat een beveiliging blikseminslag nutteloos is als de aarding ontbreekt. En dat is wezenlijk wat anders.

Afgezien van de vraag of die dingen echt bescherming bieden. Als dat wordt bedoeld, inderdaad, bij een directe blikseminslag is meestal alle hoop verloren. Maar ze bieden wel bescherming bij indirecte ontladingen zoals bij een inslag bij een aantal huizen bij je vandaan. En dan alleen als de apparatuur die beschermd moet worden geaard is. Beter is uiteraard bij naderend onweer de stekker eruit.

[ Voor 35% gewijzigd door Techneut op 21-03-2015 11:54 ]

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09-2025
Is de verwarming ernaast niet geaard? Dan haal je daar toch de randaarde vandaan?
Behalve dan als de draden makkelijk bewegen moet je zeker geen draden eruit trekken. De kans is groot dat je vast komt te zitten en er geen nieuwe draden bij krijgt. Tijdens de bouw zijn de draden door de buizen getrokken toen er nog geen beton omheen zat en nu zullen er wel een paar onmogelijke bochten in zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaco69 op 08-07-2015 10:00 ]

Pagina: 1