Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Straalverbinding bedrijfspand/woonhuis

Pagina: 1
Acties:

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:37
Op het bedrijfspand is op dit moment een 2mbit verbinding beschikbaar via ADSL van KPN. Deze verbinding heeft de laatste tijd veel storing en daarom zijn we opzoek naar een alternatief.

Glasvezel is een optie maar is vrij prijzig voor hetgeen waar de verbinding voor gebruikt gaat worden, denk aan duizenden euro's met een maandelijkse kosten van minimaal 350 euro voor een 10mbit verbinding.

Ons oog was gevallen op een straalverbinding tussen woonhuis en bedrijfspand. De verbinding op het bedrijfspand zal voornamelijk gebruikt worden voor mail, internetradio, een beetje surfen en als dit mogelijk is voor VOIP.(momenteel nog niet van toepassing). De huidige ADSL verbinding zal als back-up blijven bestaan. De snelheid van 2mbit was eigenlijk voldoende maar door de storingen is dit nu niet meer het geval. De snelheid van onze glasvezelverbinding op het woonhuis is 100mbit/s up/down.

Na het een en ander opgezocht te hebben over een straalverbinding zie ik dat er een line of sight nodig is voor een straalverbinding. Deze is niet aanwezig, is dit met bepaalde apparatuur toch mogelijk? Een investering van +/- 600 euro is geen probleem.

De afstand tussen woonhuis en bedrijfspand is hemelsbreed +/- 4 km.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2ns73ud.png

Is het met de volgende oplossing mogelijk om een straalverbinding te creëren?
Ubiquiti Powerbeam M5 5 Ghz Point to Point bundel 400mW 25dBi

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:29
Met dit kaartje is het lastig te bepalen wat er exact tussen staat, maar ik gok van niet, tenzij je echt een zichtverbinding kan maken óf er enkel iets van een boom tussen staat. 4km is een hoop, bijna niet te doen als er iets tussen staat. Kan je niet ergens in de buurt een deal maken? Ten oosten van het bedrijf zijn genoeg gebouwen, kan je daar niet de deal maken dat jij hun 100mbit verbinding betaalt, als jij een zender op het dak mag zetten bij ze?

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Daarom staan straalverbindingen ook vaak op hoge punten van masten of gebouwen. Dus als je bedrijfspand in een hoog kantoorpand zit, dan zouden er mogelijkheden kunnen zijn ;).

Ik vrees dat je ook met vergunningen zal zitten als je met straalverbindingen gaat werken, niet alleen de plaatsing van de apparatuur, maar ook de golflengtes en dergelijke. Ik kijk er niet gek van op tegenwoordig ;).

[ Voor 38% gewijzigd door AW_Bos op 20-03-2015 17:30 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-11 15:49
Deze lui maken mooi spul voor niet al te veel geld, die 4km is prima te overbruggen. Zet ze op een paaltje van een paar meter en je bent klaar.

https://www.ubnt.com/

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:14

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

AW_Bos schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:29:
Daarom staan straalverbindingen ook vaak op hoge punten van masten of gebouwen. Dus als je bedrijfspand in een hoog kantoorpand zit, dan zouden er mogelijkheden kunnen zijn ;).

Ik vrees dat je ook met vergunningen zal zitten als je met straalverbindingen gaat werken, niet alleen de plaatsing van de apparatuur, maar ook de golflengtes en dergelijke. Ik kijk er niet gek van op tegenwoordig ;).
maar zodra er een flat tussen staat of de buurman besluit een dakkapel te plaatsen ben jij je verbinding kwijt.

Waarom niet een 4g abbotje icm een wifi dongle
Wannial schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:31:
Deze lui maken mooi spul voor niet al te veel geld, die 4km is prima te overbruggen. Zet ze op een paaltje van een paar meter en je bent klaar.

weet niet of de buren daar mee akkoord gaan als je ineens een 5 meter mast op je dak zet. Weet ook niet hoe het zit met vergunningen.

een straalverbinding in een woonwijk lijkt mij verre van ideaal. Bomen, vliegers,hoogbouw inteferentie etc..

[ Voor 28% gewijzigd door Meulugar op 20-03-2015 17:34 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wannial schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:31:

Die 4 kilometer is prima te overbruggen indien je over een line-of-sight beschikt. Zonder niet aan beginnen.
Dat hangt af van de gebruikte band, 2.4GHz en 5GHz zijn ongelicenseerd te gebruiken.

[ Voor 75% gewijzigd door Petervanakelyen op 20-03-2015 17:34 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Die set mag je in Nederland (of mogelijk zelfs Europa) wel verhandelen, maar niet gebruiken: http://www.agentschaptele...are-wifi-routers-illegaal

Waarom geeft de ADSL-lijn storing? Heb je alle kabels al nagelopen? Andere splitter en ander modem geprobeerd? Het stuk tussen de ISRA en modem (met de splitter in het midden) zo kort mogelijk gehouden? Wat zegt KPN?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Gangster93
ChaosZ0ne schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:26:
Met dit kaartje is het lastig te bepalen wat er exact tussen staat, maar ik gok van niet, tenzij je echt een zichtverbinding kan maken óf er enkel iets van een boom tussen staat. 4km is een hoop, bijna niet te doen als er iets tussen staat. Kan je niet ergens in de buurt een deal maken? Ten oosten van het bedrijf zijn genoeg gebouwen, kan je daar niet de deal maken dat jij hun 100mbit verbinding betaalt, als jij een zender op het dak mag zetten bij ze?
Er staan wel gebouwen en boven tussen, helaas.

Het is een normaal bedrijfspand, helaas geen hoog kantoorpand.
Meulugar schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:32:
[...]

maar zodra er een flat tussen staat of de buurman besluit een dakkapel te plaatsen ben jij je verbinding kwijt.

Waarom niet een 4g abbotje icm een wifi dongle

[...]

weet niet of de buren daar mee akkoord gaan als je ineens een 5 meter mast op je dak zet. Weet ook niet hoe het zit met vergunningen.

een straalverbinding in een woonwijk lijkt mij verre van ideaal. Bomen, vliegers,hoogbouw inteferentie etc..
We verwachten dat de kosten met een 4G dongle per maand fors hoger zullen zijn.
Petervanakelyen schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:33:
[...]

Die 4 kilometer is prima te overbruggen indien je over een line-of-sight beschikt. Zonder niet aan beginnen.

[...]

Dat hangt af van de gebruikte band, 2.4GHz en 5GHz zijn ongelicenseerd te gebruiken.
De line-of-sight is niet aanwezig, ik was benieuwd of het dan alsnog zou kunnen werken.
Paul schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:33:
Die set mag je in Nederland (of mogelijk zelfs Europa) wel verhandelen, maar niet gebruiken: http://www.agentschaptele...are-wifi-routers-illegaal

Waarom geeft de ADSL-lijn storing? Heb je alle kabels al nagelopen? Andere splitter en ander modem geprobeerd? Het stuk tussen de ISRA en modem (met de splitter in het midden) zo kort mogelijk gehouden? Wat zegt KPN?
De afstand naar de wijkcentrale zit op +/- 4 km. Een hogere snelheid is niet mogelijk en er zijn al KPN monteurs geweest maar die geven de afstand de schuld. KPN wil ons natuurlijk op een duur glasvezelabonnement, waar de we aanlegkosten voor onze rekening moeten nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Gangster93 op 20-03-2015 17:43 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Met line of sight red je dat zelfs met een NSM2 of NSM5 of zelfs de locoM2 of locoM5

https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/
Loco:
Afbeeldingslocatie: http://www.sonic-computers.com/product_images/q/952/NSLM2__89355_zoom.jpg

Edit: Geen line of sight? Dan via een tussen station?

[ Voor 11% gewijzigd door aZuL2001 op 20-03-2015 17:47 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• AW_Bos

AW_Bos

Het is een straalverbinding. Dus zonder 'line of sight' geef ik je weinig kans om data over te sturen.
Die data-pakketjes zullen bij wijze van spreke dan tegen de gevel van het gebouw wat in de weg staat kapot worden geslagen.

En via de kabel, zijn daar mogelijkheden voor? UPC of Ziggo?
Met de vele verdeelkastjes in de wijk lijkt het me niet echt geheel afstandsgebonden.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 20-03-2015 17:48 ]

• Gangster93
AW_Bos schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:47:
Het is een straalverbinding. Dus zonder 'line of sight' geef ik je weinig kans om data over te sturen.
Die data-pakketjes zullen bij wijze van spreke dan tegen de gevel van het gebouw wat in de weg staat kapot worden geslagen.

En via de kabel, zijn daar mogelijkheden voor? UPC of Ziggo?
Met de vele verdeelkastjes in de wijk lijkt het me niet echt geheel afstandsgebonden.
Het is een industrieterrein waar UPC of Ziggo niet mogen leveren.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
aZuL2001 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:46:
Met line of sight red je dat zelfs met een NSM2 of NSM5 of zelfs de locoM2 of locoM5

https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/
Loco:
[afbeelding]

Edit: Geen line of sight? Dan via een tussen station?
Ze hebben ook een Loco m9, 10 km+ op 900 MHz, dat gaat er wel door obstakels heen toch?!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Investeer in een mast op je bedrijfspand en dan twee ubnt toestelletjes.

• AW_Bos

AW_Bos

Maar wat voor snelheid heb je nu met ADSL? Je zou als backup-mogelijkheid een UMTS/3G-stickje kunnen gebruiken of iets dergelijks.

• AW_Bos

AW_Bos

analog_ schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:51:
Investeer in een mast op je bedrijfspand en dan twee ubnt toestelletjes.
Voor 4 kilometer afstand moet het wel een hoge mast zijn als je 4km over Wijchen wilt overbruggen. Wordt een leuke vergunning ook nog eens.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Gangster93 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:40:
De afstand naar de wijkcentrale zit op +/- 4 km. Een hogere snelheid is niet mogelijk en er zijn al KPN monteurs geweest maar die geven de afstand de schuld. KPN wil ons natuurlijk op een duur glasvezelabonnement, waar de we aanlegkosten voor onze rekening moeten nemen.
Mijn ouders zitten op ongeveer het dubbele, halen 2,3 MBit/s en superstabiel. ' Afstand' is dus niet de beperkende factor.

Kun je het modem (iets) langzamer in laten trainen? Welk modem heb je?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Gangster93
Paul schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:58:
[...]
Mijn ouders zitten op ongeveer het dubbele, halen 2,3 MBit/s en superstabiel. ' Afstand' is dus niet de beperkende factor.

Kun je het modem (iets) langzamer in laten trainen? Welk modem heb je?
Het modem geeft de volgende snelheid aan:
Downstreamsnelheid: 896 kbps
Upstreamsnelheid: 448 kbps

Het modem is een Linksys WAG54G2

• Soldaatje
  • Niet online
Gangster93 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:01:
[...]

Het modem geeft de volgende snelheid aan:
Downstreamsnelheid: 896 kbps
Upstreamsnelheid: 448 kbps

Het modem is een Linksys WAG54G2
Dat is wel een oud dingetje.
Misschien eens KPN bellen of vdsl een optie is (met nieuw modem)?

• Gangster93
Soldaatje schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:03:
[...]

Dat is wel een oud dingetje.
Misschien eens KPN bellen of vdsl een optie is (met nieuw modem)?
VSDL wil KPN niet realiseren omdat het een industrieterrein is en ze graag willen dat wij voor de volle mep glasvezel afnemen.

De maximale snelheid is 2 mbit volgens http://netco.fpi-info.fourstack.nl/

• Soldaatje
  • Niet online
Gangster93 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:06:
[...]

VSDL wil KPN niet realiseren omdat het een industrieterrein is en ze graag willen dat wij voor de volle mep glasvezel afnemen.

De maximale snelheid is 2 mbit volgens http://netco.fpi-info.fourstack.nl/
Ok, niet zo best, dan zou ik inderdaad twee van die wifi dingen kopen op 900 MHz, als dat mag van de overheid. Als het niet werkt kan je ze weer verkopen eventueel. Meer dan 2 mbit moet je dan wel kunnen halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Soldaatje op 20-03-2015 18:09 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
900MHz gaat weliswaar beter door gebouwen heen, maar hou er rekening mee dat je last hebt van interferentie met GSM-masten op die frequentie. Ik blijf erbij dat je zonder line-of-sight beter naar andere oplossingen kan kijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Petervanakelyen op 20-03-2015 18:55 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Wij hebben een bedrijfspand aan de Kerkenbosch in Nijmegen. Maar zo te zien zit je er te laag voor. Het is een 5 verdiepingen pand waar we inzitten dus qua hoogte wel okee.

Maaruh, wil XS4ALL ook geen VDSL leveren? Of Tele2? Ik bedoel, dat KPN niet wil leveren wil niet zeggen dat anderen het ook niet doen.

U+

• Gangster93
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 20:10:
Wij hebben een bedrijfspand aan de Kerkenbosch in Nijmegen. Maar zo te zien zit je er te laag voor. Het is een 5 verdiepingen pand waar we inzitten dus qua hoogte wel okee.

Maaruh, wil XS4ALL ook geen VDSL leveren? Of Tele2? Ik bedoel, dat KPN niet wil leveren wil niet zeggen dat anderen het ook niet doen.
Tele2 kan helemaal niks leveren. We hadden eerst XS4all en nu KPN maar die willen/kunnen beide geen VDSL leveren.

Ik zat te denken aan een optie om internetradio en voip via de bestaande ADSL lijn te laten lopen en via een Fritzbox 7490 met daarop een dongle met een mobiel internet abonnement van 20gb voor overig surf/mail verkeer. Bij elkaar zitten we dan op +/- 70 euro per maand. Ruim goedkoper dan de 350 euro voor glasvezel, en de eenmalige kosten zijn lager.
Pagina: 1