Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline snelheid

Pagina: 1
Acties:

• deus4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik ben aan het kijken naar powerline adapters. Drie kleine vraagjes:
1. Op de pricewatch zie ik 2 snelheden per adapter vermeld, bijvoorbeeld:
-Verbinding (powerline): 500Mbps
-Verbinding (ethernet): 100Mbps

Ik snap dit niet helemaal. Wat heeft het voor een nut als je powerline adapters op 500Mbps communiceren, als ze slechts een 100Mbps netwerk interface hebben? Dat lijkt een beetje op het bouwen van een trechter voor de ingang van een snelweg? :P

2. Kan ik van te voren uitsluiten of die adapters gaan werken op mijn stroomnetwerk? Zoals in de meeste huizen heb ik meerdere stroomgroepen. Ik heb geen idee hoe het met verschillende fasen is geregeld. Verschillende mensen lijken hier problemen mee te hebben?

3. Het nut vd powerline adapters is voor mij om een UTP aansluiting bij de TV te krijgen (UTP kabel trekken is niet mogelijk). Iemand een suggestie hoe snel de adapters moeten zijn om probleemloos HD-tv te streamen?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

1. Mijn ervaring is dat je blij mag zijn als powerline adapters (ja, die 500 mbit dingen) 100 mbit halen.
In de praktijk blijkt dat stukken lager te zijn, eerder rond de 100 mbit op een goeie dag.

2. Nee, kwestie van uittesten :)

3. Rond de 3 Mbps voor een full HD stream ongeveer?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1 theorie: je kunt meerdere powerline adapters in een netwerk plaatsen. Totale verkeer kan dus meer dan de 100Mbps van fast ethernet zijn.

1 praktijk: met hierboven, die waardes zijn onzinnig.

3: hangt af van je provider. Kabelaars en satelliet doen tussen de 12 en 16Mbps voor HD, sommige glasvezel ook. DSL en andere glasvezel, en over-the-top diensten als Netflix hebben een veel lagere kwaliteit, inderdaad 3Mbps ofzo. En je eigen content heb je helemaal zelf in de hand. Mijn BluRays doen 60Mbps :P

Ik zou zeker 50% marge nemen bovenop wat je minimaal nodig hebt voor een stream om hikjes en dipjes op te vangen. Dus zou ik mikken op 24Mbps voor goede broadcast-quality HD. Als je met BluRay wilt streamen zou ik vooral zeggen: vergeet powerline. Als je echt geen Ethernetkabel wilt trekken (aanrader) kun je evt MoCA bekijken, dat levert een betrouwbare 170Mbps over coax (wat ws bij je TV beschikbaar is).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Klopt wat Dion_b zegt. Prachtige dingen die Moka setjes.

Ja, ze zijn duurder dan de powerlines.

Één voordeel: Aansluiten en werken. Geen instellingen, geen knopjes etc.... En het werkt al 6 jaar bij een klant. Je bent ze gewoon "vergeten" dat ze er zitten.

En voor IPTV, waarbij HD en zelfs 3D over internet met maximaal 18 Mbps gaat, kan die Moka setje met zijn 150 - 170 Mbps makkelijk aan.

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 08:15

amx

Ik kan ook de MOKA adapters aanbevelen.
Setje van Hirschmann is wel een investering (€75,- per stuk)
maar je krijgt er stabiliteit en snelheid voor terug.
Volledig plug&play.

Verwijderd

Ik heb een tijdje een setje aangesloten gehad en dat werkte prima. Alleen op een voorwaarde, dat de wasmachine of de droger aan stond. :)

Reden daarvoor was dat de elektriciteitsaansluiting uit drie fases bestond, de router op de linker (eerste poweradapter, in de kelder), de wasmachine/droger op de middelste (eerste verdieping) en de desbetreffende pc op zolder (tweede poweradapter). Alleen als er stroom door de middelste kabel liep kon namelijk het dataverkeer 'overstralen' van de linker via de middelste naar de rechter. (hoop dat je het snapt, kan geen betere woorden vinden).

Het moet dus sowieso werken als je op dezelfde groep zit, of als je twee groepen hebt die op dezelfde fase aangesloten zitten.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-11 10:06

BLN

Vanwege kosten, verkrijgbaarheid en gemak plaatste ik altijd devolo homeplugs bij mensen thuis. Doorvoer snelheden tot 250mbit waren best haalbaar. Op speedtest.net getest. Dus de doorvoer binnenshuis zal wel goedkomen.

Dit is wel afhankelijk van de elektrische installatie en hoeveel storing er op het net zit. De systemen van devolo springen in principe fases over. Zo nodig tot aan de buurman. Daarom zijn ze uitgerust met encryptie. Wel altijd even updaten voor de snelheid en ze zijn makkelijk te beheren met bijbehorende software.

Ten slotte. Als je ze online koopt en direct test, heb je 14 dagen om ze terug te sturen als het niks is.

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

BLN schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:10:
Vanwege kosten, verkrijgbaarheid en gemak plaatste ik altijd devolo homeplugs bij mensen thuis. Doorvoer snelheden tot 250mbit waren best haalbaar. Op speedtest.net getest. Dus de doorvoer binnenshuis zal wel goedkomen.

Dit is wel afhankelijk van de elektrische installatie en hoeveel storing er op het net zit. De systemen van devolo springen in principe fases over. Zo nodig tot aan de buurman. Daarom zijn ze uitgerust met encryptie. Wel altijd even updaten voor de snelheid en ze zijn makkelijk te beheren met bijbehorende software.

Ten slotte. Als je ze online koopt en direct test, heb je 14 dagen om ze terug te sturen als het niks is.
Ligt er net aan, ik heb hier een Devolo set en die haalt +/- 30Mbit (1200Mbps set).

• BLN

BLN

Ja, dat schrijf ik toch ook: "is afhankelijk van de elektrische installatie en storingen op het net"

Het kan helpen om een update te draaien. 30 Mbit is echt achterlijk weinig. In grote oude huizen heb ik niet onder de 80 Mbit, 10Mb gehad. Verder wel gemeten met Intel netwerk hardware.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BLN schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:40:
Ja, dat schrijf ik toch ook: "is afhankelijk van de elektrische installatie en storingen op het net"

Het kan helpen om een update te draaien. 30 Mbit is echt achterlijk weinig. In grote oude huizen heb ik niet onder de 80 Mbit, 10Mb gehad. Verder wel gemeten met Intel netwerk hardware.
80Mbit=80Mb. Jij bedoelt ws 10MB(/s). Hoofdletters zijn bij netwerken geen overbodige luxe :o

Los daarvan, heb in m'n vorige huis 25Mbps gehad met die Devolo 1200+ gevallen en in huidig huis 70Mbps, dus die 30Mbps klinkt met geheel niet gek in de oren. Het is zoals je zegt afhankelijk van de stoorzenders op je net (in beide gevallen bij mij was het niet installatie/groepen, alles zelfde fase, zelfde groep). Updates doen er niets aan - ook niet gek gezien een AVM Fritz-geval (ook "1200Mbps") en een experimentele MiMo G.hn set haalden nagenoeg identieke prestaties.

Oslik blyat! Oslik!

• BLN

BLN

Het klopt dat snelheden veel kunnen verschillen. Ik heb het bij 5-6 klanten geïnstalleerd. 70 Mbit was echt de laagste score die ik heb gezien. Enige keer dat het lager kwam was via een stekkerdoos.

Maar om op de OP terug te komen. De kans dat powerline adapters überhaupt werken is heel erg groot. Of het voldoende is voor je video stream kom je maar op 1 manier achter ;)

Pagina: 1