Toon posts:

HP XW8600 Dual Xeon, video renders en tekstverwerken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment heb ik een bij elkaar geraapte zelfbouw PC staan, het systeem is nog niet in gebruik en ik heb liever iets anders dat wat krachtiger is. De huidige specs zijn: C2Q Q6600 / 6GB DDR2 / Nvidia 8800gt.

Nu kan ik voor € 285 een HP XW8600 kopen met de volgende specs:
CPU: 2 x Intel Xeon E5450 3.0 Ghz.
RAM: 8GB DDR2-667 ECC
PSU: 800W
Ik kan er dan zelf de 8800 of een andere kaart in doen, een SSD en hardeschijven.(Ik hoef alleen de SSD te kopen)
Als dit aan te raden is doe ik het, en als iemand een alternatief heeft dat beter is (zelfbouw bijvoorbeeld) dan doe ik dat.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb een laptop met een i7-3630QM processor, deze is snel maar het systeem word erg warm, de laptop is meer dan twee jaar oud en ik ben er erg zuinig op. Lange videoconversies en renders wil ik laten uitvoeren door een andere computer, de HP met Xeon lijk mij daar geschikt voor. De software die gebruikt gaat worden: Davinci Resolve en Adobe Creative Cloud (Media Encoder). Ik ga niet met het systeem monteren, ik wil het alleen gebruiken voor langdurige CPU intensieve taken en data opslag. Dit doe ik niet altijd en een andere gebruiker gaat het systeem dan gebruiken, tekstwerwerking met Word, browsen en youtube met Chrome en af en toe Spider Solitaire.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al een computer en mijn laptop werkt ook goed, ik wil de kosten dus ook zo laag mogelijk houden door de videokaart en hardeschijven her te gebruiken. Mijn budget is in eerste instantie 285 + een goedkope SSD, maar ik kan overtuigt worden tot 375 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een EVGA GeForce 8800GT, een oude kaart maar hij werkt, verder heb ik 3 (misschien 4) Hitachi 2TB SATA2 hardeschijven, en eventueel een Creative Sound Blaster Audigy SE en een Intel Intel Pro/1000 PT als deze beter zijn dan de onboard audio en LAN

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de huidige configuratie zoals beschreven bovenin het topic zo goed is. Plus nog een SSD van minimaal 120GB en maximaal 70 euro.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de dual Xeon in plaats van een i5 of i7. deze twee Xeons samen scoren 7796 punten bij Passmark en hebben samen 8 cores wat natuurlijk voordelen heeft bij het renderen. Verder heb ik eigenlijk geen specifieke voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Nee.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven. :)

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Ik vind 8GB ram een beetje weinig voor dit soort dingen, zou toch minimaal 16GB nemen. Zelf draai ik ook 2 maal een e5450, hou rekening met het geluid dat die dingen kunnen produceren.

Goede GPU kan trouwens wel helpen met het renderen. Overigens zou ik zelf een keer moeten testen wat sneller is, mijn E3-1240 die in mn htpc( :') ) zit of mijn dual quad E5450

Neem er een een 470GTX bij voor de CUDA versnelling, moet je wel ergens iets aanpassen. Maar daar zijn guides voor op het internet.

[ Voor 15% gewijzigd door Exphy op 20-03-2015 16:59 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Topicstarter
Exphy schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:58:
Ik vind 8GB ram een beetje weinig voor dit soort dingen, zou toch minimaal 16GB nemen. Zelf draai ik ook 2 maal een e5450, hou rekening met het geluid dat die dingen kunnen produceren.

Goede GPU kan trouwens wel helpen met het renderen. Overigens zou ik zelf een keer moeten testen wat sneller is, mijn E3-1240 die in mn htpc( :') ) zit of mijn dual quad E5450

Neem er een een 470GTX bij voor de CUDA versnelling, moet je wel ergens iets aanpassen. Maar daar zijn guides voor op het internet.
8GB is inderdaad wat weinig, ik kan het systeem ook kopen met 16 maar da komt er 60 euro bij. Ik ga binnenkort wel vragen of het systeem ook zonder RAM verkocht kan worden. Een goede GPU kan inderdaad wel helpen en dan is die 8800gt niet echt geschikt. Echter bij pure video conversies wordt alleen de CPU gebruikt, (debayer, effecten en scaling enzo is voor voor de GPU)

Wat bedoel je met iets aanpassen? In de software? Ik heb een GTX660m in mijn laptop (heb een tekstbestand aan moeten passen) en deze word dan gebruikt bij het maken van previews in Premiere Pro.

Zijn ze bij gewoon gebruik zoals tekstverwerking ook erg luid of alleen bij intensief gebruik?

• Exphy
Volgens mij wordt de 470GTX niet standaard ondersteunt, ik weet dat de 260GTX dat niet was.

Met MSI afterburner de fanspeeds aanpassen zodat ze pas geluid beginnen te maken bij een graad of 65 en dan zijn ze fluisterstil.

bedoelde idd iets aanpassen in een tekstbestand, zodat hij op de whitelist komt.

Ook komt de XW8600 met FBDIMM wat idioot heet wordt en echt heel veel kost als je er ooit 32GB van wil maken.

[ Voor 72% gewijzigd door Exphy op 20-03-2015 17:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Exphy schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:17:
Volgens mij wordt de 470GTX niet standaard ondersteunt, ik weet dat de 260GTX dat niet was.

Met MSI afterburner de fanspeeds aanpassen zodat ze pas geluid beginnen te maken bij een graad of 65 en dan zijn ze fluisterstil.

bedoelde idd iets aanpassen in een tekstbestand, zodat hij op de whitelist komt
Alleen Afterburner is voor de GPU, het heeft geen effect op de fans op de Xeons.

• Exphy
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:21:
[...]

Alleen Afterburner is voor de GPU, het heeft geen effect op de fans op de Xeons.
Ik dacht dat je de fan van de 470GTX bedoelde, ik heb low profile koelers op die van mij, volgens mij maakt mijn stofzuiger net wat meer geluid en dan zit het in een gedempte kast van LianLi

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Passmark is nou niet echt iets om mee te vergelijken, als je een idee wil krijgen van renderpower dan kun je beter cinebench 11,5 / 15 gebruiken.

2x E5450 = 7,17 punten

i7 2600k = 7,4 punten

xeon x5650 = 7,07 punten

Voor dat budget krijg je misschien wel een x5650 op een ondersteunend x58 moederbord voor elkaar. Op stock al evensnel en zuiniger dan die HP, en je kunt hem ook nog overclocken.

i7 2600k is stuk zuiniger natuurlijk ook.

specs

• Exphy
maratropa schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:36:
Passmark is nou niet echt iets om mee te vergelijken, als je een idee wil krijgen van renderpower dan kun je beter cinebench 11,5 / 15 gebruiken.

2x E5450 = 7,17 punten

i7 2600k = 7,4 punten

xeon x5650 = 7,07 punten

Voor dat budget krijg je misschien wel een x5650 op een ondersteunend x58 moederbord voor elkaar. Op stock al evensnel en zuiniger dan die HP, en je kunt hem ook nog overclocken.

i7 2600k is stuk zuiniger natuurlijk ook.
Maar als set wel een stuk duurder, een 2600k kost je 2ehands al snel 160 euro. Heb je nog een fatsoenlijk bord nodig, ram een voeding en de behuizing

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Exphy schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:22:
[...]

Maar als set wel een stuk duurder, een 2600k kost je 2ehands al snel 160 euro. Heb je nog een fatsoenlijk bord nodig, ram een voeding en de behuizing
Dat is samen toch goed te vinden 2dehands voor onder de 300 euro?

Zo'n XW is een robuuste bak maar gebruikt flink en core2 cpu's zou ik niet meer in investeren.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een x5650 met overclock trouwens. x5650 is wel onder de 100euro te regelen, dan kan er wat meer naar het mobo en koeling.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 20-03-2015 18:45 ]

specs

• Exphy
maratropa schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:36:
[...]

Dat is samen toch goed te vinden 2dehands voor onder de 300 euro?

Zo'n XW is een robuuste bak maar gebruikt flink en core2 cpu's zou ik niet meer in investeren.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een x5650 met overclock trouwens. x5650 is wel onder de 100euro te regelen, dan kan er wat meer naar het mobo en koeling.
Goede 1366 mobo's zijn net iets iets minder schaars dan een goede 1156 mobo, reken op minimaal 80 euro. Laten we zeggen 80 voor de CPU(ik zie ze trouwens eerder tegen de 120 euro). 16GB ram is ook een euro of 80, goede voeding+behuizing 120 zit je op ongeveer 350 euro.

Heb je nog fatsoenlijke koeling nodig, euro of 40. Een redelijk geprijsde dual quad C2Q is gewoon heel veel voor je geld. Ik was 160 euro kwijt voor een moederbord met 2 E5450's en 16GB ram. Al heb ik nu tegen de 100 euro zitten in de extra koeling omdat alles gewoon te warm wordt :')

Maar eerlijk is eerlijk, een dual C2Q is gewoon oud(gelukkig klokt mijn bord wel over). Als ik uitvind hoe ik een voltmod kan doen dan zie ik ze de 3.8 wel aantikken, nu draaien ze op 3.4

Probleem met dual socket 771 is dat het geheugen echt heel duur kan worden als je maar 4 banks hebt en dat je je geheugen actief MOET koelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Exphy op 20-03-2015 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Exphy schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:31:
[...]

Goede 1366 mobo's zijn net iets iets minder schaars dan een goede 1156 mobo, reken op minimaal 80 euro. Laten we zeggen 80 voor de CPU(ik zie ze trouwens eerder tegen de 120 euro). 16GB ram is ook een euro of 80, goede voeding+behuizing 120 zit je op ongeveer 350 euro.

Heb je nog fatsoenlijke koeling nodig, euro of 40. Een redelijk geprijsde dual quad C2Q is gewoon heel veel voor je geld. Ik was 160 euro kwijt voor een moederbord met 2 E5450's en 16GB ram. Al heb ik nu tegen de 100 euro zitten in de extra koeling omdat alles gewoon te warm wordt :')

Maar eerlijk is eerlijk, een dual C2Q is gewoon oud(gelukkig klokt mijn bord wel over). Als ik uitvind hoe ik een voltmod kan doen dan zie ik ze de 3.8 wel aantikken, nu draaien ze op 3.4

Probleem met dual socket 771 is dat het geheugen echt heel duur kan worden als je maar 4 banks hebt en dat je je geheugen actief MOET koelen.
Waar vind jij die goedkope dual Xeon systemen?

• Exphy
Was alleen moederbord met CPU en ram. Eigenlijk kwam hij met 2 maal 2GHZ quad. Die 5450 heb ik uit china laten komen. Maar marktplaats trouwens

Zoek naar een poweredge 2900, als ik dat eerder had geweten was ik minder geld kwijt geweest en had ik 32GB ram kunnen hebben voor wat ik nu heb uitgegeven

[ Voor 35% gewijzigd door Exphy op 21-03-2015 03:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
De XW8600 met dubbele E5450 xonder vga kaart, hdd, ram kost € 249,- incl. btw
Dat is wat duur denk ik persoonlijk aangezien jij voor 160 meer kreeg.

De poweredge 2900 is denk ik geen optie aangezien deze geen PCI-e x16 heeft

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2015 15:26 ]

Pagina: 1