[Wordpress/CMS] Designer uit hobby: wat mag ik vragen? Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524115

Topicstarter
Ik heb webdesign als hobby. Voor mij betekent dat, dat ik templates kan maken in WordPress en doe dit eigenlijk voor de lol. Voor vrienden/kennissen maak ik regelmatig templates - zij hebben er geen verstand van en ik heb er geen opleiding in gehad; ik heb mijzelf alles aangeleerd.

Nu is het zo dat ik recent een website heb gemaakt voor iemand voor echt een minimaal bedrag. Achteraf had ik dat bedrag eigenlijk beter kunnen verhogen gezien ik er toch een beste tijd mee bezig ben geweest. Nu is mijn vraag: hoeveel mag ik vragen?

Uiteraard ben ik wezen zoeken op 't net, maar de meningen zijn hierover enorm verdeeld. De één praat over 500 euro de ander vind dat natuurlijk te duur (ikzelf ook). Dan is er nog het feit dat dit misschien voor iedereen anders ligt; de één wil per uur betaald krijgen, de ander per project. Ik heb er voor gekozen in ieder geval per project betaald te willen worden, echter weet ik gewoon niet wat ik moet vragen.

60 euro? 100 euro? Ik vind dat ikzelf voldoende ervaring heb om in ieder geval meer te verdienen dan met mijn recente project, dat was maar dertig euro. Véél te weinig, dat vind ikzelf ook achteraf - dit is een wijze les geweest maar ik wil er wel rekening mee houden dat niet iedereen het even breed heeft.

Voor nu is het in ieder geval zo dat ik in mijn vriendenkring regelmatig vragen krijg betreft design, dus dan is het al gauw zo dat ik niet teveel wil vragen.

Wat is jullie ervaring hierin?
Hoe kan ik dit het beste aanpakken om het toch aantrekkelijk te houden voor mijzelf en de 'klant'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verkoop je je template eenmalig of zet je hem in een shop online?

Je zult hoe dan ook jouw tijd moeten verkopen. Maak jij een maatwerkdesign voor één klant, zul je die klant een hoger bedrag moeten vragen dan als je je template, zeg, 10x of zelfs 100x verkoopt.

60 euro voor maatwerk kan natuurlijk nooit uit. 500 euro voor een 'standaardtemplate' in een random shop is natuurlijk weer veel te veel (c.q. niet concurrerend).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 11:21
Vraag gewoon wat jij het product waard vindt en wat jij vindt dat je tijd waard is? Dat is toch het belangrijkste als hobbyist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51
Dat je er geen opleiding in hebt gehad betekent toch niet dat je jezelf moet uithongeren?

Toen ik studeerde (dan praten we over 9 jaar geleden) maakte ik websites naast mijn studie voor 35 euro per uur.

Het makkelijkst is gewoon voor jezelf een acceptabel uurtarief vast te stellen, en van te voren een inschatting te maken van het aantal uren wat je ermee bezig bent en dit te overleggen met de klant.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metian
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 21:40

Metian

Snert is vies

Leesvoer: http://www.webdesignerdep...ld-you-charge-for-design/

Het is altijd lastig om een tarief te vinden dat niet te duur is, maar ook niet te weinig voor gemaakte uren.

Maar volg zeker ook je gevoel, hoelang ben je mee bezig, wat zou jij een acceptabele prijs vinden als jij de klant zou zijn.

Rupsen, Rapsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Room42 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:51:
Verkoop je je template eenmalig of zet je hem in een shop online?
Beide eigenlijk. De templates die ik verkoop zijn voor puur fun en dus een willekeurig laag bedrag, maar voor eenmalig (dus op 'aanvraag') vind ik dat echt belachelijk laag.
FotW schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:56:
Vraag gewoon wat jij het product waard vindt en wat jij vindt dat je tijd waard is? Dat is toch het belangrijkste als hobbyist?
Dat was ook mijn eerste insteek zo van 'oke, niet lastig doen - hoppa' maar wat vraag je dan zodat je de 'klant' niet afschrikt? Ik vind 100 euro eigenlijk wel reëel als ik na ga dat ik voor mijn recentste project een week bezig ben geweest om te overleggen, design in een aantal uren en dan nog eventuele aanpassingen cq uitleg om de 'klant' wegwijs te maken in WordPress wat eigenlijk niet eens de afspraak was, maar had zoiets van ben toch al bezig dus daar zitten ook een aantal uren in verwerkt. Dan vind ik 100 euro echt wel reëel maar ben ik bang dat ik men daarmee afschrik want ja; hobby, geen opleiding in gehad.
Ramon schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:04:
Dat je er geen opleiding in hebt gehad betekent toch niet dat je jezelf moet uithongeren?

Toen ik studeerde (dan praten we over 9 jaar geleden) maakte ik websites naast mijn studie voor 35 euro per uur.

Het makkelijkst is gewoon voor jezelf een acceptabel uurtarief vast te stellen, en van te voren een inschatting te maken van het aantal uren wat je ermee bezig bent en dit te overleggen met de klant.
Daar ga ik eens over nadenken! :) Dankjewel!
Metian schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 20:19:
Leesvoer: http://www.webdesignerdep...ld-you-charge-for-design/

Het is altijd lastig om een tarief te vinden dat niet te duur is, maar ook niet te weinig voor gemaakte uren.

Maar volg zeker ook je gevoel, hoelang ben je mee bezig, wat zou jij een acceptabele prijs vinden als jij de klant zou zijn.
Ik zal deze eens lezen, die ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.

Hartstikke bedankt allemaal! Mocht ik toch ergens vragen over hebben o.i.d laat ik het weten, maar ga er van uit dat dit nu wel goedkomt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Bespaar jezelf kopzorgen en vraag gewoon per uur. En niet op projectbasis. 9 van de 10 keer probeert de klant te bepalen wanneer het project helemaal is afgerond.

Vind je 100 euro zat voor 1 week avondwerk? Vraag je toch lekker 10e per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anoniem: 524115 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:00:
[...]
Ik vind 100 euro eigenlijk wel reëel als ik na ga dat ik voor mijn recentste project een week bezig ben geweest om te overleggen, design in een aantal uren en dan nog eventuele aanpassingen cq uitleg om de 'klant' wegwijs te maken in WordPress wat eigenlijk niet eens de afspraak was, maar had zoiets van ben toch al bezig dus daar zitten ook een aantal uren in verwerkt. Dan vind ik 100 euro echt wel reëel maar ben ik bang dat ik men daarmee afschrik want ja; hobby, geen opleiding in gehad.
Hoeveel uur is dat dan ongeveer? Als ik lees "een week overleg", design en aanpassingen dan mag ik uitgaan van iets van 40 uur neem ik aan? Dan zou je een uurtarief van €2,50 hebben. Daar mag je dan nog belasting over betalen en hou je misschien €1,50 over per uur...als jij daarvan kunt leven moet je het doen maar volgens mij doe je jezelf enorm te kort. Degene die bij jou iets wil laten doen werkt toch zelf ook niet voor een paar euro per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-04 20:55

Ultimation

Het is als Appels en peren

Je werk is iets waard. Het doel van de template moet ook bij de website passen. Een webshop kan als doel hebben een zo hoog mogelijke conversie te behalen op het product met de hoogste winstmarge. Hoe ga je dat designen? Om dat te onderzoeken en te meten kost een hoop tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultimation op 23-03-2015 14:08 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wat is het doel van de klus? Wil je gewoon leuk bezig zijn? Wat is dan het probleem als je eventueel de klant zou afschrikken? Jij hebt wensen, hij heeft wensen, die komen niet samen dus even goede vrienden? "Leuk bezig zijn" kun je ook wel zonder 30 euro te vangen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SYQ schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:08:
Bespaar jezelf kopzorgen en vraag gewoon per uur. En niet op projectbasis. 9 van de 10 keer probeert de klant te bepalen wanneer het project helemaal is afgerond.

Vind je 100 euro zat voor 1 week avondwerk? Vraag je toch lekker 10e per uur.
Cartman! schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:06:
[...]

Hoeveel uur is dat dan ongeveer? Als ik lees "een week overleg", design en aanpassingen dan mag ik uitgaan van iets van 40 uur neem ik aan? Dan zou je een uurtarief van €2,50 hebben. Daar mag je dan nog belasting over betalen en hou je misschien €1,50 over per uur...als jij daarvan kunt leven moet je het doen maar volgens mij doe je jezelf enorm te kort. Degene die bij jou iets wil laten doen werkt toch zelf ook niet voor een paar euro per uur?
Ultimation schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:07:
Je werk is iets waard. Het doel van de template moet ook bij de website passen. Een webshop kan als doel hebben een zo hoog mogelijke conversie te behalen op het product met de hoogste winstmarge. Hoe ga je dat designen? Om dat te onderzoeken en te meten kost een hoop tijd.
Dat is waar... Ik zal er eens goed over nadenken want zoals de laatste reactie van naitsoezn aangeeft...
naitsoezn schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:14:
Wat is het doel van de klus? Wil je gewoon leuk bezig zijn? Wat is dan het probleem als je eventueel de klant zou afschrikken? Jij hebt wensen, hij heeft wensen, die komen niet samen dus even goede vrienden? "Leuk bezig zijn" kun je ook wel zonder 30 euro te vangen ;)
Is het een beetje een mix van beide. Ik wil leuk bezig zijn, maar als mensen steeds vaker bij mij komen gaat dat uiteraard van mijn eigen tijd af en lever ik steeds meer in. Uiteraard is het dan reëel om daar dan iets voor terug te vragen.

Ik ben geen rekenwonder eerlijk gezegd - juist het tegenovergestelde, maar vind 100 euro op zich al een heel bedrag, vooral omdat het (tot nu toe) in mijn vriendenkring zit heb ik zoiets van ik wil het mezelf niet te moeilijk maken, maar de vriendenkring uiteraard ook niet.

Ook vind ik het lastig om een hobby dan als werk te zien; vind het leuk om te doen en als ik dan hier en daar een beetje kan verdienen om er misschien in de toekomst een vast inkomen aan over te houden zou dat uiteraard top zijn.

Hoe gaan jullie er dan mee om als jullie per uur rekenen? Zijn jullie er dan echt zo actief mee bezig alsof het echt een baan is dus inderdaad een veertig uur durende 'werkweek' (het totale plaatje van een website bouwen) of zouden jullie het dan zo doen in de trant van het is een hobby dus ik ben er een middag per dag of meerdere malen per week mee bezig zonder teveel tijd uit handen te geven waardoor je zelf nog tijd over hebt voor andere dingen om daar vervolgens een schatting aan tijdsduur aan te geven en daaruit globaal te bepalen wat er betaald moet worden?

Dat is iets wat ik lastig vind om te bepalen, om daar een tussenweg in te vinden naast het feit dat rekenen niet mijn sterkste kant is, en ik het mij vooral niet lastig wil maken voor iets wat eigenlijk uit hobby is ontstaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:12

Roytoch

Nietes

Misschien goed om wat ervaring te delen. Zoals zoveel mensen ben ik vrij vroeg begonnen met het bouwen van websites voor geld, en zeker in het begin voor achteraf belachelijk lage bedragen (100 euro, bijvoorbeeld). Dat blijft je altijd volgen: zeker als je niet zulke goede afspraken maakt over onderhoud etc heb je altijd last van een initieel lage prijs. De meeste van mijn klanten kwamen uit bestaande klanten voort, dus als je eenmaal een lagere prijs hanteert wordt dat je selling point. En dan ga je jezelf hinderen bij het eventueel naar een volledig sustainable ZZP-schap toewerken.

Uiteindelijk denk ik dat je veel beter af en toe een klant kan hebben waar je je echt in vast kan bijten, en waarvan je achteraf niet het idee hebt dat je jezelf te goedkoop hebt uitgeleend, dan 5 klanten waar je minimaal geld aan over houdt.

Er is altijd het argument 'ja maar leerprojecten'. Ja, maar dan kan je veel beter je eigen web-appje, persoonlijke website, of vriendending bouwen. Voor mij waren dat (way back) gamingclan-websites, en mijn eigen portfolio-site. Klantwerk is klantwerk.

Ikzelf vroeg een vaste prijs voor een website, maar was wel vrij duidelijk in wat mensen konden verwachten. Dat betekende in mijn geval dat ik graag iets meer zekerheid aan beide kanten probeerde te creeëren, waardoor mijn voorbereiding vrij tijdrovend was: een wireframe / basisdesign met veel afkadering over verwachtingen en supportperioden etc. Dat heeft me wel eens tijd gekost, omdat een potentiele klant toch afhaakt, maar heeft me ook veel discussie gescheeld. Zeker omdat je niet zo goed kan inschatten, van tevoren, wat een site aan tijd kost (altijd meer dan je hoopt ;)).

Zeker als je niet alleen voor je beste vrienden bouwt (en zakelijk met je vrienden omgaan zorgt vaak voor huilen en gebroken vriendschappen...) ga je toch ook echt een KVKregistratie nodig zijn, anders gaat geen fatsoenlijke klant met je in zee. En dan ben je opeens geld kwijt: 30-40% inkomenstenbelasting, de BTW afdragen, etc. Dan is een uurloon van 20 euro opeens vrij minimaal.

Zeker het registreren en eenmanszaak zijn klinkt als een hoop gedoe, maar de kennis en ervaring die je daarmee opdoet komt je altijd van pas. Bovendien geeft het je de mogelijkheid veel leukere websites aan te pakken, omdat je alles wit en volgens het boekje doet.

Dit is zeker niet bedoeld om je af te schrikken. Hoewel ik nu zo'n beetje gestopt ben met mijn eenmanszaakje heb ik er heel veel van geleerd, heel veel waardevolle contacten en kennis aan over gehouden, en er mijn leven van kunnen betalen tijdens mijn studie.

Misschien interessant om op langere termijn eens te lezen/kijken:
- Mike Monteiro's F*ck you, Pay me talk: https://vimeo.com/22053820
- Wederom Mike Monteiro, maar dan in boekvorm: http://abookapart.com/products/design-is-a-job

[ Voor 4% gewijzigd door Roytoch op 23-03-2015 22:58 ]

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:25

Vos

AFCA

Wat ik nog mis is je situatie, hoe oud ben je? Ga je naar school? Studeer je? Werk je? En hoeveel uur ben je ± kwijt aan 'een website'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Anoniem: 524115 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:42:
[...]

Is het een beetje een mix van beide. Ik wil leuk bezig zijn, maar als mensen steeds vaker bij mij komen gaat dat uiteraard van mijn eigen tijd af en lever ik steeds meer in. Uiteraard is het dan reëel om daar dan iets voor terug te vragen.

Ik ben geen rekenwonder eerlijk gezegd - juist het tegenovergestelde, maar vind 100 euro op zich al een heel bedrag, vooral omdat het (tot nu toe) in mijn vriendenkring zit heb ik zoiets van ik wil het mezelf niet te moeilijk maken, maar de vriendenkring uiteraard ook niet.
Je hebt nog niet echt duidelijk doorgerekend hoeveel uur je bezig bent voor die 100 euro. Hou bij je volgende project gewoon eens op papier bij hoeveel uur je ermee bezig bent geweest. Daarmee kan je dan je huidige uurloon uitrekenen.
Ook vind ik het lastig om een hobby dan als werk te zien; vind het leuk om te doen en als ik dan hier en daar een beetje kan verdienen om er misschien in de toekomst een vast inkomen aan over te houden zou dat uiteraard top zijn.
Met 100 euro per site kom je niet ver, tenzij je 1 site per uur kan bouwen.
Hoe gaan jullie er dan mee om als jullie per uur rekenen? Zijn jullie er dan echt zo actief mee bezig alsof het echt een baan is dus inderdaad een veertig uur durende 'werkweek' (het totale plaatje van een website bouwen) of zouden jullie het dan zo doen in de trant van het is een hobby dus ik ben er een middag per dag of meerdere malen per week mee bezig zonder teveel tijd uit handen te geven waardoor je zelf nog tijd over hebt voor andere dingen om daar vervolgens een schatting aan tijdsduur aan te geven en daaruit globaal te bepalen wat er betaald moet worden?
Hoeveel uur per week je ermee bezig bent doet er niet toe voor je uurloon. Dat is puur een afspraak die je maakt met je klant, wordt doorgaans de doorlooptijd genoemd. In een "echt" bedrijf kan de doorlooptijd doorgaans verkort worden door meer mensen op een project te zetten. Jij kan dat als eigen baas gewoon samen bepalen met de klant, rekening houdend met hoeveel jij wilt werken, hoeveel werk er te verzetten valt en hoe snel de klant zijn product wil.
Dat is iets wat ik lastig vind om te bepalen, om daar een tussenweg in te vinden naast het feit dat rekenen niet mijn sterkste kant is, en ik het mij vooral niet lastig wil maken voor iets wat eigenlijk uit hobby is ontstaan. :+
Rekenen kan dan misschien wel niet je sterkste kant zijn, maar vermenigvuldigen kan je toch wel?

uurloon x geschatte aantal uren = prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Roytoch schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:56:
Misschien goed om wat ervaring te delen. Zoals zoveel mensen ben ik vrij vroeg begonnen met het bouwen van websites voor geld, en zeker in het begin voor achteraf belachelijk lage bedragen (100 euro, bijvoorbeeld). Dat blijft je altijd volgen: zeker als je niet zulke goede afspraken maakt over onderhoud etc heb je altijd last van een initieel lage prijs. De meeste van mijn klanten kwamen uit bestaande klanten voort, dus als je eenmaal een lagere prijs hanteert wordt dat je selling point. En dan ga je jezelf hinderen bij het eventueel naar een volledig sustainable ZZP-schap toewerken.

Uiteindelijk denk ik dat je veel beter af en toe een klant kan hebben waar je je echt in vast kan bijten, en waarvan je achteraf niet het idee hebt dat je jezelf te goedkoop hebt uitgeleend, dan 5 klanten waar je minimaal geld aan over houdt.

Er is altijd het argument 'ja maar leerprojecten'. Ja, maar dan kan je veel beter je eigen web-appje, persoonlijke website, of vriendending bouwen. Voor mij waren dat (way back) gamingclan-websites, en mijn eigen portfolio-site. Klantwerk is klantwerk.

Ikzelf vroeg een vaste prijs voor een website, maar was wel vrij duidelijk in wat mensen konden verwachten. Dat betekende in mijn geval dat ik graag iets meer zekerheid aan beide kanten probeerde te creeëren, waardoor mijn voorbereiding vrij tijdrovend was: een wireframe / basisdesign met veel afkadering over verwachtingen en supportperioden etc. Dat heeft me wel eens tijd gekost, omdat een potentiele klant toch afhaakt, maar heeft me ook veel discussie gescheeld. Zeker omdat je niet zo goed kan inschatten, van tevoren, wat een site aan tijd kost (altijd meer dan je hoopt ;)).

Zeker als je niet alleen voor je beste vrienden bouwt (en zakelijk met je vrienden omgaan zorgt vaak voor huilen en gebroken vriendschappen...) ga je toch ook echt een KVKregistratie nodig zijn, anders gaat geen fatsoenlijke klant met je in zee. En dan ben je opeens geld kwijt: 30-40% inkomenstenbelasting, de BTW afdragen, etc. Dan is een uurloon van 20 euro opeens vrij minimaal.

Zeker het registreren en eenmanszaak zijn klinkt als een hoop gedoe, maar de kennis en ervaring die je daarmee opdoet komt je altijd van pas. Bovendien geeft het je de mogelijkheid veel leukere websites aan te pakken, omdat je alles wit en volgens het boekje doet.

Dit is zeker niet bedoeld om je af te schrikken. Hoewel ik nu zo'n beetje gestopt ben met mijn eenmanszaakje heb ik er heel veel van geleerd, heel veel waardevolle contacten en kennis aan over gehouden, en er mijn leven van kunnen betalen tijdens mijn studie.

Misschien interessant om op langere termijn eens te lezen/kijken:
- Mike Monteiro's F*ck you, Pay me talk: https://vimeo.com/22053820
- Wederom Mike Monteiro, maar dan in boekvorm: http://abookapart.com/products/design-is-a-job
Ik schrik er wel van, maar ik snap je punt en ik ben het ook wel met je eens dat het uiteindelijk vervelend gaat worden. Men zal uiteindelijk inderdaad van mij gaan verwachten dat ik voor een laag bedrag alles maar 'even' doe, en dan snijd ik mezelf in de vingers - dat wil ik dus niet. :) Dank voor je reactie en ik zal de links zeker opslaan!
Vos schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:59:
Wat ik nog mis is je situatie, hoe oud ben je? Ga je naar school? Studeer je? Werk je? En hoeveel uur ben je ± kwijt aan 'een website'.
Ik ben 25, ga niet naar school etc. en zie niet goed in waarom dat van belang is op mijn hobby, kan je dat nader verklaren? Met mijn laatste project ben ik toch gemiddeld wel een week bezig geweest, laten we aanhouden dat ik er steeds een middag aan kwijt ben geweest, dus +/- 30 uur/35 uur.
Ramon schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 00:24:
[...]
Je hebt nog niet echt duidelijk doorgerekend hoeveel uur je bezig bent voor die 100 euro. Hou bij je volgende project gewoon eens op papier bij hoeveel uur je ermee bezig bent geweest. Daarmee kan je dan je huidige uurloon uitrekenen.

[...]
Met 100 euro per site kom je niet ver, tenzij je 1 site per uur kan bouwen.

[...]
Hoeveel uur per week je ermee bezig bent doet er niet toe voor je uurloon. Dat is puur een afspraak die je maakt met je klant, wordt doorgaans de doorlooptijd genoemd. In een "echt" bedrijf kan de doorlooptijd doorgaans verkort worden door meer mensen op een project te zetten. Jij kan dat als eigen baas gewoon samen bepalen met de klant, rekening houdend met hoeveel jij wilt werken, hoeveel werk er te verzetten valt en hoe snel de klant zijn product wil.

[...]

Rekenen kan dan misschien wel niet je sterkste kant zijn, maar vermenigvuldigen kan je toch wel?

uurloon x geschatte aantal uren = prijs
Ik ben zeer zeker van plan alles bij te houden in een documentje met mijn eerstvolgende project - ook om zo meer overzicht voor mezelf te creëren.

Het voelt voor mij ook aan alsof ik bij m'n vorige project gewoon erg snel en 'niet professioneel' heb gehandeld. Ik ben er veel tijd in kwijt geraakt voor inderdaad een belachelijk laag bedrag. Dit ga ik zeer zeker anders doen bij m'n eerst volgende project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:25

Vos

AFCA

Anoniem: 524115 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:41:

[...]

Ik ben 25, ga niet naar school etc. en zie niet goed in waarom dat van belang is op mijn hobby, kan je dat nader verklaren? Met mijn laatste project ben ik toch gemiddeld wel een week bezig geweest, laten we aanhouden dat ik er steeds een middag aan kwijt ben geweest, dus +/- 30 uur/35 uur.
Ik vind het een verschil of iemand van 14 of 25 een website bouwt. En of je het een beetje voor erbij doet voor de lol of dat het 'een deel' is van je inkomsten. Als je het gewoon voor de lol doet 'kan' je minder vragen, dan is het gewoon wat je er zelf voor wilt hebben :). Maar als jij er 100 euro voor gekregen hebt, dat is ± 3 euro per uur. Dat wil je toch ook niet lijkt me.

Als ik jou was zou ik er zeker 15/20 euro per uur voor willen hebben. Belasting daar daar nog van af...

Bedenk goed dat mensen bij problemen ook bij jou aankloppen, want jij hebt het tenslotte gebouwd. Kader dit dus goed af alvorens je begint aan een project.

[ Voor 29% gewijzigd door Vos op 28-03-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Als je een online portfolio maakt, kunnen anderen zien hoeveel ervaring je hebt. Een interessant bijeffect is dat je ook zelf ziet hoeveel waard je bent. Hoe meer je weet en hoe meer ervaring je hebt, hoe meer geld jouw tijd waard is, dat weten de mensen ook. Het is dan ook niet gek als het tarief stijgt.

Verder kun je misschien wat met de volgende links:Dat gaat weliswaar over zzp'en, maar het geeft je wel een indicatie hoe je aan een tarief kunt komen.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Boelie-Boelie schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:19:
Als je een online portfolio maakt, kunnen anderen zien hoeveel ervaring je hebt. Een interessant bijeffect is dat je ook zelf ziet hoeveel waard je bent. Hoe meer je weet en hoe meer ervaring je hebt, hoe meer geld jouw tijd waard is, dat weten de mensen ook. Het is dan ook niet gek als het tarief stijgt.

Verder kun je misschien wat met de volgende links:Dat gaat weliswaar over zzp'en, maar het geeft je wel een indicatie hoe je aan een tarief kunt komen.
Vos schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:57:
[...]

Ik vind het een verschil of iemand van 14 of 25 een website bouwt. En of je het een beetje voor erbij doet voor de lol of dat het 'een deel' is van je inkomsten. Als je het gewoon voor de lol doet 'kan' je minder vragen, dan is het gewoon wat je er zelf voor wilt hebben :). Maar als jij er 100 euro voor gekregen hebt, dat is ± 3 euro per uur. Dat wil je toch ook niet lijkt me.

Als ik jou was zou ik er zeker 15/20 euro per uur voor willen hebben. Belasting daar daar nog van af...

Bedenk goed dat mensen bij problemen ook bij jou aankloppen, want jij hebt het tenslotte gebouwd. Kader dit dus goed af alvorens je begint aan een project.
Dankjulliewel!
Ik heb besloten voor mijzelf eerst een idee te krijgen hoe het precies hebben wil voordat ik weer aan een project begin. Echter heb ik hierdoor wel een nieuwe vraag; Ik heb met mijn laatste project afgesproken dat zij zelf de website zullen onderhouden, alleen blijven ze bij mij komen betreft vragen over hoe Wordpress werkt (terwijl het eigenlijk kei makkelijk is, maar goed..) Dit resulteerde in het feit dat ik een handleiding geschreven heb waardoor zij zelf met Wordpress aan de slag kunnen gaan, maar volgens mij vertikken ze het hier iets mee te doen.

Kan ik hierdoor weigeren hun website te onderhouden? Er zijn verder geen contracten oid getekend gezien het feit dat het in mijn vriendenkring is.

Hoe pakken jullie dit aan? Kiezen jullie bewust voor alleen het designen etc. of kiezen jullie ook voor het onderhoud (en dus updaten; posts plaatsen e.d) Naar mijn mening is dit niet te doen. Stel dat je tien klanten hebt en dus tien websites die je moet onderhouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 15:42

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Spreek met ze af, bespreek dan de verwachtingen naar elkaar, de kosten welke daarbij gaan komen (die jij dus door gaat berekenen) en leg het vast met een handtekening eronder. En ja; helaas ook als het gaat om vrienden. Nu heb je je voor 3 tientjes nogal wat gedoe op de hals gehaald wat met een beetje pech een deuk in je vriendschap opleverd. In diezelfde overeenkomst kun je vervolgens ook de afspraken maken rondom onderhoud/updates. Afhankelijk van je opdrachtgever (en het bedrag wat ze willen betalen) kun je zelf een invulling afspreken over hoe dat er uitziet. Zo ver als de content van je klant plaatsen zou ik niet gaan als ik jou was, maar het ondersteunen hoort er dan wel weer bij.

In jouw geval nu: zomaar het onderhoud en de uitleg weigeren weet ik niet of het kan/mag, maar aangezien er sprake is van een betalende klant moet je je ook afvragen of je dat wel moet willen, ook omdat er niets op papier staat rondom afspraken. Juist omdat het vrienden zijn moet je proberen gebruik te maken van hun mondelinge reclame; je wilt niet hebben dat juist vanuit hen de minder positieve reclame rondgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Anoniem: 524115 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 12:57:
[...]

[...]

Dankjulliewel!
Ik heb besloten voor mijzelf eerst een idee te krijgen hoe het precies hebben wil voordat ik weer aan een project begin. Echter heb ik hierdoor wel een nieuwe vraag; Ik heb met mijn laatste project afgesproken dat zij zelf de website zullen onderhouden, alleen blijven ze bij mij komen betreft vragen over hoe Wordpress werkt (terwijl het eigenlijk kei makkelijk is, maar goed..) Dit resulteerde in het feit dat ik een handleiding geschreven heb waardoor zij zelf met Wordpress aan de slag kunnen gaan, maar volgens mij vertikken ze het hier iets mee te doen.

Kan ik hierdoor weigeren hun website te onderhouden? Er zijn verder geen contracten oid getekend gezien het feit dat het in mijn vriendenkring is.

Hoe pakken jullie dit aan? Kiezen jullie bewust voor alleen het designen etc. of kiezen jullie ook voor het onderhoud (en dus updaten; posts plaatsen e.d) Naar mijn mening is dit niet te doen. Stel dat je tien klanten hebt en dus tien websites die je moet onderhouden...
Je kan de eerste keer als onderdeel van het bouwproces eventueel aangeleverde content plaatsen. Daarna moet je er gewoon mee ophouden, nee verkopen dus. Bij vragen verwijs je gewoon naar de handleiding.

Je beseft het niet misschien niet maar mensen maken gewoon misbruik van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bastiaan schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:02:
Spreek met ze af, bespreek dan de verwachtingen naar elkaar, de kosten welke daarbij gaan komen (die jij dus door gaat berekenen) en leg het vast met een handtekening eronder. En ja; helaas ook als het gaat om vrienden. Nu heb je je voor 3 tientjes nogal wat gedoe op de hals gehaald wat met een beetje pech een deuk in je vriendschap opleverd. In diezelfde overeenkomst kun je vervolgens ook de afspraken maken rondom onderhoud/updates. Afhankelijk van je opdrachtgever (en het bedrag wat ze willen betalen) kun je zelf een invulling afspreken over hoe dat er uitziet. Zo ver als de content van je klant plaatsen zou ik niet gaan als ik jou was, maar het ondersteunen hoort er dan wel weer bij.

In jouw geval nu: zomaar het onderhoud en de uitleg weigeren weet ik niet of het kan/mag, maar aangezien er sprake is van een betalende klant moet je je ook afvragen of je dat wel moet willen, ook omdat er niets op papier staat rondom afspraken. Juist omdat het vrienden zijn moet je proberen gebruik te maken van hun mondelinge reclame; je wilt niet hebben dat juist vanuit hen de minder positieve reclame rondgaat.
Ramon schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 18:19:
[...]

Je kan de eerste keer als onderdeel van het bouwproces eventueel aangeleverde content plaatsen. Daarna moet je er gewoon mee ophouden, nee verkopen dus. Bij vragen verwijs je gewoon naar de handleiding.

Je beseft het niet misschien niet maar mensen maken gewoon misbruik van je.
Wederom dank! Ik heb het mezelf inderdaad onnodig lastig gemaakt... Dit is in ieder geval een wijze les (geweest). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Wanneer mensen een site willen, stuur ik ze een zelfgeschreven documentje waarin ik uitleg wat er voor hen bij komt kijken als je zo'n project start (en de onderbouwing van waarom dat zo is), welke keuzes ze moeten maken en wat de consequenties zijn per keuze, opdat het voor hen helder wordt dat het een langdurig project is waar ze zelf veel moeite in moeten stoppen (m.n. content). Daarin heb ik het ook over wordpress.org en wordpress.com , waarbij ik ze aanraad eerst een tijdje te spelen met een besloten wordpress.com : zwemmen op het droge. Ook raad ik ze aan de pagina's alvast te vullen met de inhoud die ze voor ogen hebben.

Na die fase weten ze beter waar ze aan beginnen. Als ze dan nog steeds serieus een site willen, hebben ze er de optie om er vervolgens een serieuzere opzet te maken (zoals er een domeinnaam aan koppelen), of als ze merken dat.ze echt meer nodig hebben, dan wordt het pas het tijd voor een self-hosted site met custom design.

Da's voor mij een manier om de focus te verleggen van tijdelijk hebbedingetje dat ze laten liggen zodra jij het oplevert, naar iets wat ze langdurig (zelf!) zullen onderhouden omdat ze begrijpen dat het daadwerkelijk hun site is.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Sinds kort heb ik me verdiept in het bouwen van sites voor geld. Ik heb de afgelopen 2 weken al aardig wat geëxperimenteerd met Wordpress en mede dankzij custom CSS heb ik al aardige sites kunnen bouwen waar ik nu al veel positieve reacties op heb gekregen. Ik snap echter heel goed dat dit nog lang niet het niveau is van een goed onderwezen web designer maar ik ben dan ook nog maar net begonnen.

Hoe dan ook, de schroom om er als dertiger een redelijk bedrag voor te vragen heb ik niet. Ik woon een eind buiten de EU en ik ga kijken of ik er van zou kunnen leven. Het levensonderhoud kost hier een fractie van die in NL dus dat is mijn grote voordeel.

Waar ik in mijn situatie mee zat, was het feit dat ik geen officieel bedrijf heb. Of zelfs maar kan hebben vanwege visumtoestanden. Persoonlijk is dat echter geen barrière. Ik zal naar klanten toe hoe dan ook professioneel handelen. Het is vrij simpel een optelsom maken van wat men wil, wat ik kan bieden en hoeveel uur het ongeveer zal duren. Ik geef een prijs en als ik meer uren bezig ben dan is dat mijn 'verlies'. Dat is prima want ik zit nog in een leercurve. Maar ik ga zeker geen 100 euro vragen voor websites waar ik een week mee bezig ben. Ook om inderdaad te voorkomen dat ik als goedkope developer bekend word.

Ook lijkt het mij zaak om zoals eerder gemeld te voorkomen dat je door een lage prijs teveel hooi op de vork neemt. Dan liever minder werk tegen een hoger tarief. Dan kan ik meer focussen op de kwaliteit en houd ik hopelijk alleen maar tevreden klanten over die vanzelf reclame voor mij zullen maken.

Wat het niet hebben van een bedrijf betreft, is er eigenlijk geen probleem. Ik kan prima een factuur opstellen voor een klant in de EU. Een Nederlandse belastingdienst kan daar verder toch niks mee. En het land waar ik woon, heeft voor mensen als ik al helemaal geen wetten en regels. Ik val dus een beetje tussen wal en schip. Hoe dan ook is het legaal. En met de Nederlandse belastingdienst heb ik niets te maken omdat ik allang ben uitgeschreven.

Wettelijk en financieel gezien heb ik dus een voordeel. Maar dat neemt niet weg dat er voor een nette en goed werkende site gewoon betaald mag worden. Zeker als dertiger ga ik ook echt niet meer voor 5 euro per uur werken. Daar pieker ik niet eens over. ;)
Pagina: 1